Permalänk
Medlem

Asus P8P67 Pro + Corsair 2x4GB = falskt

Hej fellow Sweclockers!

Sitter med mitt nyinköpta Asus p8P67 Pro samt Corsair 2x4GB 1600MHz minnen.
Tyvärr lyckas jag inte få minnena att fungera tillsammans! Skit också!

Var för sig så fungerar stickorna, oavsett vilken jag sätter i, men i par lyser minnesdioden rött på moderkortet.
Minnet har beteckningen CMZ8GX3M2A1600C8.

Går det lösa på något sätt tror ni?
Och om inte, Har jag rätt att byta till ett annat minne? (inköpt från Dustin)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Hej fellow Sweclockers!

Sitter med mitt nyinköpta Asus p8P67 Pro samt Corsair 2x4GB 1600MHz minnen.
Tyvärr lyckas jag inte få minnena att fungera tillsammans! Skit också!

Var för sig så fungerar stickorna, oavsett vilken jag sätter i, men i par lyser minnesdioden rött på moderkortet.
Minnet har beteckningen CMZ8GX3M2A1600C8.

Går det lösa på något sätt tror ni?
Och om inte, Har jag rätt att byta till ett annat minne? (inköpt från Dustin)

Testa att höja volten i UEFI? Borde väl inte bero på det men men. Satt i rätt kanaler också?

Permalänk
Medlem

Har man ett visst antal minnen som inte fyllar alla slottar så måste man ofta installera de i specifika slottar. I det här fallet ska du köra dualchannel, så minnena ska antingen installeras i de svarta slottarna eller de blåa. De ska INTE installeras i både blåa och svarta. Hurvida det är de svarta eller blåa slottarna de ska installeras i när man kör två stickor bör nämnas i moderkortsmanualen.

Permalänk
Medlem

CPU......A1 A2 B1 B2
--------------^-----^

I dessa slots så ska minnena sitta på ett P8P67 enligt manualen. Testa det och tryck och håll inne MemOK-knappen tills minnesdioden börjar blinka (då konfigureras minnena automatiskt).

Dock så hittar jag inte dina minnen (CMZ8GX3M2A1600C8) i QVL-listan i manualen. Se om du kan hitta dom i din manual.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Hmm låter ju inget vidare då jag har exakt dessa minnen i mitt kommande bygge (tillsammans med Asus P8P67 Deluxe )
Kommer att hålla koll på denna tråd (hoppas du låter oss veta hur det gick)

Permalänk
Skrivet av Dackis:

CPU......A1 A2 B1 B2
--------------^-----^

I dessa slots så ska minnena sitta på ett P8P67 enligt manualen. Testa det och tryck och håll inne MemOK-knappen tills minnesdioden börjar blinka (då konfigureras minnena automatiskt).

Dock så hittar jag inte dina minnen (CMZ8GX3M2A1600C8) i QVL-listan i manualen. Se om du kan hitta dom i din manual.

Hej, jag har själv köpt exakt samma delar & sitter här nu och skriver ändå, Som enligt manualen så kopplade jag in minna i A1 & B1. Hoppads det hjälper

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Har man ett visst antal minnen som inte fyllar alla slottar så måste man ofta installera de i specifika slottar. I det här fallet ska du köra dualchannel, så minnena ska antingen installeras i de svarta slottarna eller de blåa. De ska INTE installeras i både blåa och svarta. Hurvida det är de svarta eller blåa slottarna de ska installeras i när man kör två stickor bör nämnas i moderkortsmanualen.

Yes, gjorde enligt instruktionerna i manualen. Testade sedan varje tänkbar kombination av sticka och slot utan att lyckas.
Testade även att göra en minnes-konfiguration genom trycka på "MEM-OK"-knappen.

Jag tycker detta borde falla inom defekt produkt. Ska prata med Dustin idag och se om jag kan reklamera.

Permalänk
Medlem

Kolla så att den där lilla epu swithen (strömspar funktionen) inte är aktiverad på moderkortet den sitter bredvid minnes test knappen, min p8p67pro med corsair 2x2gb xms3 startar inte om switchen är aktiverad

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Hej, jag har själv köpt exakt samma delar & sitter här nu och skriver ändå, Som enligt manualen så kopplade jag in minna i A1 & B1. Hoppads det hjälper

Bara det att i manualen till P8P67 står det att du ska stoppa dom i A2 och B2.

Skrivet av Supreme8001:

Testade även att göra en minnes-konfiguration genom trycka på "MEM-OK"-knappen.

Tryckte du och höll inne till lampan började blinka som det stod i manualen?

Skrivet av Supreme8001:

Jag tycker detta borde falla inom defekt produkt. Ska prata med Dustin idag och se om jag kan reklamera.

Finns dina minnen med på QVL-listan i manualen då? Jag kan inte hitta dom.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Tryckte du och höll inne till lampan började blinka som det stod i manualen?

Finns dina minnen med på QVL-listan i manualen då? Jag kan inte hitta dom.

A: Yep
B: nääää...

...men! Arg som jag var gick jag förbi Webhallen idag och köpte ytterligare ett minnespar (OCZ) som enligt Asus manual är testade och godkända. Samma skitfel igen!!!

EFter mera tester så visar det sig att slot A1 OCH B1 inte fungerar. Sätter jag däremot in minnesstickor i A2 + B2 så fungerar det. Tyvärr innebär det att de körs i single mode. Dock verkar det enligt några foruminlägg vara minimal skillnad i prestanda mellan single och dual channel.

Så vad tycker ni: Är det värt att reklamera moderkortet och behöva vänta 2 veckor på ett nytt?
Är dock inte säker på att jag gillar att två slots inte fungerar (tänk om jag vill sätta i mer minne i framtiden)
Och hur stor är verkligen skillnaden mellan single och dual channel?

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS P8P67 Deluxe och väntar på dessa minnen. Hoppas verkligen att jag inte stöter på dessa problem.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

@Lillem4n: Det vore jätteschysst om du postade ett svar i denna tråden när du har installerat dina minnen. Vore gött att veta om de verkligen är kompatibla med moderkortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

@Lillem4n: Det vore jätteschysst om du postade ett svar i denna tråden när du har installerat dina minnen. Vore gött att veta om de verkligen är kompatibla med moderkortet!

Det verkar som att de delar jag behöver för bygget kommer att dröja men förhoppningsvis genom vissa avbeställningar och ombeställningar hos andra företag så kanske jag kan börja bygga nästa vecka.

Jag ska dock försöka komma ihåg att posta ett svar här. Annars så kommer säkert en byggblog läggas upp

PS. Lycka till och jag hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt.

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Läs på Asus forum...är det massor som har samma problem...då är det som det ibland är med vissa Asusbrädor...man får juxa ett tag tills de släppt ett par..tre nya Biosversioner, sedan brukar det funka...Welcome to the world of Asus...by the way...att kontakta supporten ger ingenting...inte ens när till slut hotar att aldrig köpa Asusprodukter...been there done that.

Edit: En länk från Asus forum...inte bara Corsair minne som är problem...finns lite lösningar i länken...
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20110109013000847&boar...

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20110113011841144&boar...

Edit igen: Från Corsair forum...de säger att det är " Motherboard Issue"...
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=92400

Dock inte bara problem med Corsair minne...även Patriot...G-skill...Kingston...m.m

Många har fått det att fungera genom Clear RTC RAM procedure...se instruktion i översta länken...tydligen har problemet med XMP att göra...proceduren nollställer XMP profilen.

Detta är lösningen för problemet med 1600mhz minnen!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

EFter mera tester så visar det sig att slot A1 OCH B1 inte fungerar. Sätter jag däremot in minnesstickor i A2 + B2 så fungerar det. Tyvärr innebär det att de körs i single mode. Dock verkar det enligt några foruminlägg vara minimal skillnad i prestanda mellan single och dual channel.

Men, som jag skrivit två gånger ovan, enligt manualen till P8P67 så ska man ju placera minnena i A2 och B2! Har du bara två minnen så ska du alltså sätta dom där. Iaf enligt manualen till P8P67 utan suffix.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Själv kör jag Asus P8P67 Pro med Corsair 2x2GB (CMX4GX3M2A1600C9) minnen i slott A2 och B2 enligt manual. Har inte haft några problem hitintills, spelat tunga spel mm. Minnena finns dock med i "P8P67 /PRO/EVO Memory Qualified Vendors List (QVL)". Man bör väll alltid välja minnen därifrån om man vill vara på den säkra sidan? Har själv valt Asus moderkort på senare tid då både MSI och Gigabyte strulat mycket och gått sönder för mig.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Körs de i 1600 MHz då?

Jag kör med Corsair XMS3 8GB CMX8GX3M2A1600C9 med XMP-profil och det fungerar perfekt i 1600 MHz hittils (fast jag kan inte köra memtest+ eftersom det inte fungerar på P67-moderkort ännu).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

EFter mera tester så visar det sig att slot A1 OCH B1 inte fungerar. Sätter jag däremot in minnesstickor i A2 + B2 så fungerar det. Tyvärr innebär det att de körs i single mode. Dock verkar det enligt några foruminlägg vara minimal skillnad i prestanda mellan single och dual channel.

De två kanalerna är A och B. Så ett minne i kanal A och ett i B ger väll "dual Channel"? Sen står det ju i manualen och QVL att de skall sättas i A2 och B2 för bättre kompabilitet!

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Har deluxe-brädan och samma minnen på ingång imorgon, men problemen verkar bara gälla PRO-brädan?

Så det är "vanligt" med strul från Asus-brädor?
Kommer från Gigabyte och MSI, där jag "tappat" en överklockning och fått andra skumma småfel. Men lösningen på detta specifika problem verkar ju ändå relativt lätt, känns inte som ett stort fel...

Vet inte varför jag skaffade 1600-minnen, tänkte klocka skiten ur en 2500k och ville ha lite overkill, vore tragiskt om det inte funkar nu...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

De två kanalerna är A och B. Så ett minne i kanal A och ett i B ger väll "dual Channel"? Sen står det ju i manualen och QVL att de skall sättas i A2 och B2 för bättre kompabilitet!

Sorry, skrev fel. De två slots'en längst till vänster är obrukbara. Ingen kombination fungerar när dessa används. De andra två (längst till höger) fungerar utmärkt och den detekterar båda minnsestickorna 8GB i single mode @ 1600MHz.

Jag är nu helt säker på att moderkortet är trasigt då jag köpte ett till par minnestickor (som är listade i QVL) från Webhallen och trots det får jag samma fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Läs på Asus forum...är det massor som har samma problem...då är det som det ibland är med vissa Asusbrädor...man får juxa ett tag tills de släppt ett par..tre nya Biosversioner, sedan brukar det funka...Welcome to the world of Asus...by the way...att kontakta supporten ger ingenting...inte ens när till slut hotar att aldrig köpa Asusprodukter...been there done that.

...

Detta är lösningen för problemet med 1600mhz minnen!

Shit va glad jag blev när jag läste detta! Tyvärr grusades det totalt när jag efter 3 timmars testande igår kväll testat alla metoder i de forum du länkade till.
Hoppet är nog ute för mitt moderkort, men stort tack till alla som har följt tråden.

Permalänk

ops fel:)

Det var visst inte fel... Hursomhälst så kör jag samma modekort & minnen som dig och det fungerar felfritt för mig.

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

A: Yep
B: nääää...

...men! Arg som jag var gick jag förbi Webhallen idag och köpte ytterligare ett minnespar (OCZ) som enligt Asus manual är testade och godkända. Samma skitfel igen!!!

EFter mera tester så visar det sig att slot A1 OCH B1 inte fungerar. Sätter jag däremot in minnesstickor i A2 + B2 så fungerar det. Tyvärr innebär det att de körs i single mode. Dock verkar det enligt några foruminlägg vara minimal skillnad i prestanda mellan single och dual channel.

Så vad tycker ni: Är det värt att reklamera moderkortet och behöva vänta 2 veckor på ett nytt?
Är dock inte säker på att jag gillar att två slots inte fungerar (tänk om jag vill sätta i mer minne i framtiden)
Och hur stor är verkligen skillnaden mellan single och dual channel?

Klart du ska reklamera modekortet. Du har upptäckt ett fel och ganska ett allvarligt fel att minnesplatserna A1 +B1 inte fungerar. Vad säger att inte mer saker på modekortet är defekt? Reklamera och fixa ett nytt modekort!

Permalänk
Medlem

Hmm... har varit helt inställt på ett Asus P8P67 Pro kort ett tag nu, men när man läser sånt här blir man ju fundersam. Kanske ska ta en extra titt på Gigabyte eller Asrock.

Permalänk
Medlem

Jag har det moderkortet och dom minnena. Funkar fint. Sitter i dom blåa slotten enligt manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Har deluxe-brädan och samma minnen på ingång imorgon, men problemen verkar bara gälla PRO-brädan?

Så det är "vanligt" med strul från Asus-brädor?
Kommer från Gigabyte och MSI, där jag "tappat" en överklockning och fått andra skumma småfel. Men lösningen på detta specifika problem verkar ju ändå relativt lätt, känns inte som ett stort fel...

Vet inte varför jag skaffade 1600-minnen, tänkte klocka skiten ur en 2500k och ville ha lite overkill, vore tragiskt om det inte funkar nu...

Ledsen att säga det, men jag har Deluxe-modellen och det strular satan med minnena =(

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Ledsen att säga det, men jag har Deluxe-modellen och det strular satan med minnena =(

och jag har pro brädan de strular lika mycket...botar varannan gång.. undvik asus så långt det går!!

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice

Permalänk
Skrivet av banck:

Klart du ska reklamera modekortet. Du har upptäckt ett fel och ganska ett allvarligt fel att minnesplatserna A1 +B1 inte fungerar. Vad säger att inte mer saker på modekortet är defekt? Reklamera och fixa ett nytt modekort!

Eller så läser man i manualen att minnena skall sitta i A2 och B2 om man bara kör 2 stycken. För mig fungerar det kanon!

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Hmm, är det därför min dator har problem att komma igång när jag ändrat klockinställningarna kanske.. Iblanda startar den om sig några gånger innan man ens ser nåt på skärmen. Bara när jag ändrat inställningarna dock

Permalänk
Medlem

Jag kör med Asus P8P67 och Corsair XMS3 CL9 2x2GB minnen och när jag hade byggt ihop min dator så lyste en lampa ovanför minnena rött och datorn boota om sig själv efter cirka 10sec. Efter en massa timmars felsökning och testande med minnena så uppdaterade jag BIOS versionen från Asus hemsida och efter det har allting fungerat precis som det ska. Kör nu min i5 2500K i stabila 4.3 Ghz och är väldigt nöjd.

Så ett tips till alla som har problem med sina minnen är att uppdatera BIOS.

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.