Svenska bredbandsuppkopplingar bland de snabbaste i världen

Permalänk
Avstängd

Har haft 100/100 mbit i snart 6år så man är lite bortskämd.

Fick info att vi kan få 1000/1000 om vi vill men nää för dyrt ^^
Va tydligen ett visst antal som kunde få det just nu som test typ

Sen vad ska jag ha det som privatperson..

Sitter på stadsnät med alltele som leverantör.

GoD JuL

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ja, själv är man ju lyckligt lottad och har 520mbit ner och 15 mbit upp typ =D 100/10 BBB fiber ska det vara, men de har glömt capa speeden eller något =D Jag klagar inte, man tankar sjuuukt snabbt.

YouTube - 519 Mbit/sek download =D

kan inte säga att jag var lika gott lottad men jag fick 9MegaByte i upload förut när jag hade 10/10 i över ett halvår. kan säga man fick bra ratio

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ja, själv är man ju lyckligt lottad och har 520mbit ner och 15 mbit upp typ =D 100/10 BBB fiber ska det vara, men de har glömt capa speeden eller något =D Jag klagar inte, man tankar sjuuukt snabbt.

YouTube - 519 Mbit/sek download =D

Och vilken hastighet får du om du mäter downloaden "på riktigt"? Dvs via någon torrent eller liknande?

Permalänk
Medlem

100/10 Tele2 Rätt så bra tycker jag

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Och vilken hastighet får du om du mäter downloaden "på riktigt"? Dvs via någon torrent eller liknande?

59 MB/s via torrent har jag maxat som mest. Det är rätt ok det faktiskt måste jag säga

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Även om USA har en långsammare genomsnittshatsighet så har dom väl bättre täckning om man jämför i m2?
USA är så enormt mycket större med hög glesbefolkning på sina håll så det är ju inte så konstigt.
Skulle vilja se vad listan blev om man bara tog i Huoston, Chicago, Los Angeles och New York blev....

Sverige är faktiskt mer glesbefolkat än US, sedan har faktiskt USA städer som har fler invånare än Sverige har invånare överhuvudtaget, typ New York. Men de sitter ändå inte med 1000/100 mbit för 500kr i månaden som du faktiskt kan skaffa här i Sverige.
Kan tänka mig att det har med att göra att vi faktiskt har en stat som pushar medans amerikanska företag bara ser kostnader och ser ingen anledning till att inte mjölka skiten ur sina abonenter, det är ju inte direkt som att de anstränger sig att få snabbare heller direkt.

Sitter dock själv med samma sketna 24/2 uppkoppling sedan åtminstonde 5 år tillbaka. här händer det då fan inte mycket.

Permalänk
Medlem

kan någon föklara för mig varför i hela friden det står MB/S och inte Mbit? är ju inte klokt att vissa här "får" 230MB/S, så de har en 2Gbit lina då eller?

Permalänk
Skrivet av Sovereign:

Synd bara att Sverige varit löjligt slarviga med utbyggnaden av ADSL. Ibland har en del gator glömts bort på måfå. Min granne mittemot har ADSL, men telestationen jag kör mot är inte utbyggd, för att de "glömde" den, och det är inte på tal att korrigera i efterhand.

mhm, grannen 10m bort får banne mig ADSL, själv sitter man med ett överhettat mobilt 3 bredband! Men får ovanligt bra resultat:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lukethenuke:

mhm, grannen 10m bort får banne mig ADSL, själv sitter man med ett överhettat mobilt 3 bredband! Men får ovanligt bra resultat: http://www.speedtest.net/result/1073784963.png

Hah! Du är ju uppe i amerikanska hastigheter!

Permalänk

lyckligt lottade?
Comhem vägrar byta ut 31 år gammal kabel, jag kan få max 8MB, och jag kan inte ens se HD TV! för gammal lina!
Vi telefon lina så får jag max 16MB då funkar det iblan och ibland inte, sänker man den till 12-13MB så går det bra.

Hoppas 4G slår igenom snabbt, och dom börjar leverera 480MB då kan alla bolag med Kabel gå i KK det är vad jag önskar mig !

Visa signatur

:P

Permalänk

3 kommer efter nyår med 40MB via Mobilbredband via 3G! =D

Skrivet av lukethenuke:

mhm, grannen 10m bort får banne mig ADSL, själv sitter man med ett överhettat mobilt 3 bredband! Men får ovanligt bra resultat: http://www.speedtest.net/result/1073784963.png

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Problemet är ju som sagt att det är oligopol i USA. Ett företag äger allting, infrastruktur och hela kittet. Vi som har com hem ska vara glada att det inte är dyrare än vad det är. Sverige, och resten av Europa som har det uppdelat, att ett företag äger infrastrukturen och operatörerna ska konkurera där har visat sig fungera mycket bättre.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

har blixtvik 100/100 via stadsnätet

vet av erfarenhet att jag får ut i princip 100/100

vissa verkar ju få för höga resultat på enstaka datorer i hemmet , då är det säkert nått som knasar.

min dator frös t.ex ett antal sekunder medans jag tankade ner min steamkatalog efter en ominstallation , steam registrerade all nedladning under dessa sekunder som ett enda tillfället och då fick jag en ganska skön max hastighet.

totalt tankat är dock korrekt

Skrivet av aMp:

Ja, själv är man ju lyckligt lottad och har 520mbit ner och 15 mbit upp typ =D 100/10 BBB fiber ska det vara, men de har glömt capa speeden eller något =D Jag klagar inte, man tankar sjuuukt snabbt.

YouTube - 519 Mbit/sek download =D

har du provat att dra ner nått för att verifiera hastigheten?, ibland så kan dessa speedtests muppa sig lite.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kul att man själv ligger över Koreansk standard då

men det borde komma närmare 100/100 då det är det jag betalar för :(, kanske är vintervädret :S

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Kul att man själv ligger över Koreansk standard då

http://www.speedtest.net/result/1073844695.png

men det borde komma närmare 100/100 då det är det jag betalar för :(, kanske är vintervädret :S

problemet behöver inte nödvändigtvis ligga på din ände , kan vara speedtest eller den specifika mätpunkten du använder som sölar.

testa Bredbandskollen

eller bredbandskollens tptest program http://www.bredbandskollen.se/download/tptest5_0_2_setup.exe

för mig har tptest gett mest pålitliga mätningar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hastighet

Jag får sämre mätvärden med bredbandskollen än med speedtest just nu fast ibland är det tvärtom

Fast nu hade jag lite annat igång i bakgrunden med.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Dugligt, men inte mer. Vad annars väntar man sig av Com Bort

Edit: Väldigt rättvisande för min del må jag säga, skiljer i princip ingenting mot bredbandskollen. Coolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Hur fan kan Åland har snabbare än oss på fastlandet i genomsnitt?

Skrivet av Oneone:

haha åland?!! hur har de mätt undrar jag också.

Skrivet av Doctor Pepper:

Det hjälper att läsa rapporten. Självklart är det genomsnitt per capita dom mätt. Åland, en ganska liten ö med hyffsad tätbefolkning mäts för sig och därmed det höga värdet.

Skrivet av F@|)€r/\/:

Ja ni har det bra där i Sverige

Skrivet av Dizeme:

Skönt att bo på åland! snabbt bredband som tusan.

Skrivet av Imdak:

Beror på att bredbandet är utbyggt till ALLA. Alla kan ha bredband gör att det blir hög genomsnittshastigthet

OJ blev många citat nu

Doctor Pepper och Imdak har båda rätt, mätresultatet är ju som sagt genomsnitt per capita! Och att bredband är färdigt utbyggt åt alla.

Dizeme: Vi har ju för fan inte snabbt bredband *facepalm* Vi har inte ens tillgång till 100/100 :S
Snabbaste du får här i M:hamn är 24/1.5 och betalar 500kr~ på 2månadar om jag inte har helt fel. Om du nu inte mot förmodan skulle betala ofantligt mycket för att dom ska dra fiber som sen visar sig ligga på ca 50/20.

F@|)€r/\/ Ni har ju lite liknande problem där i fasta Finland vad jag har förstått iaf :/
Jävlar vad glad jag sku va om jag också sku ha tillgång till 100/100!

Permalänk
Medlem

Har inte ens tillgång till 100MB

Skrivet av Tyrgrim:

Ja, känns som ett lågt snitt. Har själv haft 100 mbit sen 2003 och då bor jag högt uppe i Sverige.
Kan dock tänka mig att många nöjer sig med lägre hastigheter då de bara surfar, kikar lite på mail osv.

Jag bor i Salbohed 4 mil utanför Västerås, här finns ingen fiber, finns fiber delvis i Sala där jag jobbar så är det nog för de flesta som bor utanför en tätort.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB], [MSI X470 GAMING M7 AC], [Corsair 4x16GB DDR4 2666MHz CL15], [2*Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse][Kylning: Vatten/Luft]

Permalänk
Medlem

Väntar på 100/100 som blivit försenat. Fast med detta i två månader....

Edit:

Yeah buddy! =D

Visa signatur

i7-13700K | RTX 3070 Ti | Samsung 980 PRO

Permalänk
Medlem

Alla mina kompisar har fiber, utan jag. Och jag bor 60 m. ifrån Elmia, som har haft världens snabbaste bredband (dreamhack). Jag har telia och har testat BBB, com hem och har nu telia, kommer upp i max 500 kb/s. För tillfället går det inte över 410 kb/s.

Hur gör man för att få fiber? Någon som vet? Riktigt trött på att sitta med typ världens sämsta internet och samtidigt bo jävligt centralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

kan inte säga att jag var lika gott lottad men jag fick 9MegaByte i upload förut när jag hade 10/10 i över ett halvår. kan säga man fick bra ratio

Hehe, jag hade iofs 100/10 men hade också olåst upload i ett drygt halvår.

Telia fiberlan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

lyckligt lottade?
Comhem vägrar byta ut 31 år gammal kabel, jag kan få max 8MB, och jag kan inte ens se HD TV! för gammal lina!
Vi telefon lina så får jag max 16MB då funkar det iblan och ibland inte, sänker man den till 12-13MB så går det bra.

Hoppas 4G slår igenom snabbt, och dom börjar leverera 480MB då kan alla bolag med Kabel gå i KK det är vad jag önskar mig !

Du har exakt samma problem som mig. Jag bor i ett com-hem hus, därav bunden till att ha Com-hem som tv-leverantör men jag kan välja vilken isp jag vill ha som tur är. Dom helt enkelt vägrar byta ut kabeljäveln, och som sagt så bor jag centralt i jönköping (rosenlund).

Inte så kul att ladda ner i max 400 kb/s, blir så jävla avis på endel som har fiber via stadsnät. -.-

Permalänk
Medlem

Har 100/100 ifrån Bahnhof.

Fick 93/17 ... meh.. ska hacka lite

Se där ja:

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Underbart att läsa den här tråden. Alla som VET vad felet för USA är.
Vi som har bott i landet och då fick köpa deras kassa telekommunikationstjänster har ju dock sett saker på närmare håll.

ALLT dras helt enkelt genom kabel (dvs. Ström, Tele, "Bredband", TV, etc.). Dessa kablar är extremt gamla och nästan alla städer har elen dragen ovan mark.
USAs genomsnittliga infrastruktur är ett rent helvete; under en väldigt kort tid så exploderade landet med teknologi på alla fronter coh på grund av det så är dom idag labyrinter av gammal teknologi påde över och under mark. Detta gör att det går inte att "bara lägga om kablarna under marken", då om du bestämmer dig för detta så handlar det om att (i snitt) gräva upp varje gata, lägga om existerande ledningar under mark för att sedan totalt dra nya och separata linor för diverse kommunikationstjänster samt el.
Sen så måste du strukturera om alla kommunikations-leverantörer då dom i dagsläget är leverantörer av alla tjänster, inte bara tv, internet, tele, etc.
USA är ett land som besitter extrema nationella skulder och har drabbats extremt hårt sedan 9/11 attackerna rent ekonomiskt, pengarna till ett projekt som att uppgradera infrastrukturen från något som redan funkar (på grund av dess uppbyggnad så är det givetvis mycket långsammare än för oss, men dock MYCKET stabilare jämfört med vad Tele2, Telia och ComHem har någonsin kunnat leverera till mig) finns helt enkelt inte när man måste prioritera 12tusen andra åtaganden först.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

153/19 fick jag iaf!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Snart kommer villafiber in till mitt hus, så att jag kan bidra till statistiken.

Ska bli så förbannat skönt att slippa ADSL med luftledning som spökar stup i kvarten och slippa felanmäla den hela tiden. Det sjuka är att luftledningen kostade 7000 kr och att lägga fiber med Telias pågående kampanj (om man väljer att köra 3 tjänster från Telia via fibern) kostar 9000 kr UTAN eventuellt ROT-avdrag för nedgrävningen av kabeln. Sedan är det ju även rätt lockande att få 3 tjänster för ~350 kr i månaden istället för 900 kr i månaden för olika tjänsteleverantörer av bredband, telefoni och TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Cleaner Swe:

3 kommer efter nyår med 40MB via Mobilbredband via 3G! =D

4G menar du väl ändå? Och 40MB låter snålt, du menar nog 40Mbit

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tozzi:

4G menar du väl ändå? Och 40MB låter snålt, du menar nog 40Mbit

Var inte så säker, det kan mkt väl vara att han får ut 40Mb via 3G, men jag tror inte att han får ut 40MB i alla fall. 40MB är detsamma som 320Mbit

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

100/10 på BBB

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7