Permalänk
Medlem

Filco Majestouch (brown switches)

Undrar hur många på sweclockers som har detta underbara tangentbord! Har tänkt köpa mig ett men finns inga i lager föränn i december :/..

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag starkt på att köpa ett när det kommer en tenkeyless-variant, så du får gärna posta dina intryck om du köper ett i december.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Kommer antagligen också skaffa denna, lite obestämt om det ska vara bruna eller blå bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

vet någon skillnaden mellan brown och black switches? de ska va samma men att de svarta ska ha det där klicket när man skriver har jag läst men jag är inte säker på den frågan.

Någon som kan intyga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

vet någon skillnaden mellan brown och black switches? de ska va samma men att de svarta ska ha det där klicket när man skriver har jag läst men jag är inte säker på den frågan.

Någon som kan intyga?

Vad jag vet är bruna switchar, "tactile", Icke linjära, med andra ord, tangenten är lätt ner tills det att ett tryck registreras i datorn (Vilket gör att du känner att du har tryckt..)

Svarta ska vara både hårdare och dem ska vara linjära, lika hårda hela vägen.

Blåa ska vara ännu lättare och låta mer (mer klick ljud.)

För övrigt så har jag lagt en beställning på Filco Majestouch med bruna switchar, röda WASD, keypuller och Blanka tangenter! =D hoppas på leverans lagom till julafton i alla fall!
(ETA december)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

vet någon skillnaden mellan brown och black switches? de ska va samma men att de svarta ska ha det där klicket när man skriver har jag läst men jag är inte säker på den frågan.

Någon som kan intyga?

Blue klickar; brown och black klickar ej. Blue och brown är taktila, alltså man känner ett litet "gupp" när man trycker ner tangenten, till skillnad från black som är helt linjär. Black kräver mest kraft att trycka ner (mest till minst: black, blue, brown). Det är mycket lättare att förstå om man kan tolka diagrammen i t.ex. denna guiden: Default:Cherry switches and boards - geekhack forums

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du skriva mycket så är brown eller blue att rekommendera. Black blir i mina ögon (fingrar) jobbiga att skriva med under längre perioder eftersom det är lätt att man alltid trycker tangenterna i botten. Black är däremot bättre lämpade för spel.

Kör själv med mx clear vilket är brown men med hårdare fjädrar (samma som black). Dessa verkar dock vara ruggigt ovanliga och svåra att få tag i.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett. Köpte från Welcome to The Keyboard Company för 1,4k inkl frakt. Cherry MX brown. Smattrar härligt.

Permalänk
Medlem

Vilken av Filco tangentborden är det som har samma ljud som Das keyboard? Det här ljudet menar jag då: YouTube - Typing on the Das Keyboard Ultimate

Otroligt skönt ljud imo.

Var beställer ni Filco ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Var beställer ni Filco ifrån?

Svaret finns ovanför dig.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Har en Filco med bruna switchar. Jäkligt sköna att skriva på. Nästan så man dras lite för att åka till jobbet och tvingas skriva på dessa gummipluppar. Får ta upp saken med chefen...

Visa signatur

Förbannat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weew:

Vilken av Filco tangentborden är det som har samma ljud som Das keyboard? Det här ljudet menar jag då: YouTube - Typing on the Das Keyboard Ultimate

Otroligt skönt ljud imo.

Var beställer ni Filco ifrån?

Det med cherry blue, de använder samma switchar, det stora som skiljer i känslan är att Filco har en Stålplatta bakom switcharna medan Das keyboard kör rakt på PCB (hårdare nerslag på filco, Das är mjukare, men flexar mer)

Ont: Skall köpa ett när dom får in tenkeyless (utan numpad) vilket sägs komma efter årskiftet, och eftersom det tar till december innan de får in de vanliga igen så kör jag på tenkeyless.
Har man väntat i ett år på att de skall komma, kan man gott vänta i 2månader till, om det man vill ha mer kommer ut. ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smeppen:

Blue klickar; brown och black klickar ej. Blue och brown är taktila, alltså man känner ett litet "gupp" när man trycker ner tangenten, till skillnad från black som är helt linjär. Black kräver mest kraft att trycka ner (mest till minst: black, blue, brown). Det är mycket lättare att förstå om man kan tolka diagrammen i t.ex. denna guiden: Default:Cherry switches and boards - geekhack forums

Så om jag vill ha den riktigt sköna känslan så är blue switcharna det som gäller?

Permalänk
Medlem

Man kan även beställa Filco härifrån elitekeyboards.com - Home

En med blue mx switches kostar ~1028kr inkl frakt

De verkar inte finnas i annan layout än US där dock, har mailat dem nu om de har tangentbord med andra layouts

Skrivet av dj christian:

Så om jag vill ha den riktigt sköna känslan så är blue switcharna det som gäller?

yep, brown känns och låter mer eller mindre precis som vanliga tangenter. Blue har mer klickande, härligt ljud

Buckling springs låter mer och kräver med kraft för nertryckning, väldigt skönt imo. Men det är en smaksak. Jag skulle aldrig kunna använda brown dock.

Buckling springs kunde man hitta i gamla hederliga IBM model M-tangentbord. Går aldrig sönder x)

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Det med cherry blue, de använder samma switchar, det stora som skiljer i känslan är att Filco har en Stålplatta bakom switcharna medan Das keyboard kör rakt på PCB (hårdare nerslag på filco, Das är mjukare, men flexar mer)

Nyare Das Keyboard (version III) med blank låda har switcharna monterade i hål i en stålplatta med ett kretskort bakom, precis som Filco, Steelseries, etc.
I en äldre version av Das Keyboard (Das Keyboard II) hölls switcharna fast bara av kretskortet. Sen ska man se upp, för den allra första versionen av Das Keyboard var ett rubber dome!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.