Test, DX11: Grand Theft Auto V
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Grand Theft Auto V |
Utvecklare | Rockstar North |
Genre | Actionäventyr |
DirectX-version | 11 |
Lanseringsdatum | 2015-04-14 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra, 4× MSAA (upplösning varierar) |
Det vankas brottslig karriär för trio Franklin, Michael och Trevor och ingen i Los Santos går säker – speciellt inte eftersom alla tre är mer eller mindre vansinniga. Precis som för tidigare GTA-titlar handlar mycket om öppna miljöer, mängder av fordon och frihet att på egen hand utforska det vidsträckta landskapet.
GTA V har ett inbyggt prestandatest som bitvis fungerar bra. SweClockers använder sista halvan av den fjärde sekvensen, vilken lägger förhållandevis hög belastning på både processor och grafikdel.
I senaste GTA är det Geforce GTX 1060 soms träcker på benen och lägger RX 580-korten bakom sig. Längre ned i tabellen landar RX 570 från Powercolor i känd stil strax bakom RX 480.
Med fler pixlar kvarstår det inbördes resultatet. Geforce GTX 1060 har en betryggande ledning till Radeon RX 580-modellerna, och RX 570 från Powercolor skuggar Radeon RX 480.
Sist men inte minst, 4K UHD. Geforce GTX 1060 landar över RX 580, men i inget av fallen handlar det om vettig bildfrekvens.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.
Det är väldigt taggiga grafer som målas upp, vilket också stämmer bra subjektivt – GTA V är helt enkelt lite ryckigt. Totalt handlar det dock om paritet mellan Radeon och Geforce, undantaget en slumpmässig spik mot slutet för det gröna laget.