Efter att ha varit i stängd beta sedan i våras släpper nu Valve uppföljaren till en av världens största e-sporttitlar – Counter-Strike. Counter-Strike 2 är inte bara en uppföljare utan går in som en direkt ersättare till föregångaren Counter-Strike: Global Offensive i bolagets spelklient Steam, där det nya spelet är den första större omdaningen av Counter-Strike-serien sedan år 2012.

overpass_ny.jpg

Kartan "Overpass" i Counter-Strike 2.

overpass_gammal.jpg

Kartan "Overpass" i Counter-Strike: Global Offensive

Med Counter-Strike 2 kommer även en övergång till grafikmotorn Source 2, vilket medför rejäla uppgraderingar på grafikfronten med bland annat ett helt nytt ljussättningssystem, realistiska texturer och uppgraderade partikel- och volymetriska effekter. Detta ställer inte helt oväntat högre krav på grafikhårdvaran som sitter i datorn, och därför tänkte vi kika närmare på hur spelet presterar med allt ögongodis aktiverat på en rejäl skara grafikkort från AMD, Nvidia och Intel.

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-12900KS

Moderkort

Asus ROG Z690 Maximus Hero

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z5 RGB 6 400 MHz, 32-39-39-102

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 7900 XTX (24 GB)

  • AMD Radeon RX 7900 XT (20 GB)

  • AMD Radeon RX 7800 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 7700 XT (12 GB)

  • AMD Radeon RX 7600 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 6900 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB)

  • AMD Radeon RX 6650 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • AMD Radeon RX 5700 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 590 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4090 (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4080 (16 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4070 Ti (12 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4070 (12 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 4060 Ti (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3090 (24 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3080 (10 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 3060 (12 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Intel Arc A770 (16 GB)

  • Intel Arc A750 (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 980 Pro M.2, 2 TB

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 11 Professional

För prestandamätningarna använder vi oss av redaktionens sedvanliga testrigg för grafikkortsrecensioner, vilken baseras kring Intels processor Core i9-12900KS. Drivrutinerna som används är AMD Radeon Software 23.9.3, Nvidia Geforce Drivers 537.42 samt Intel Arc Drivers 31.0.101.4826. Bildfrekvensen mäts med hjälp av mjukvaran Capframe X.

Själva testsekvensen från spelet är från en inspelning på kartan Overpass, där vi valt ut en specifik runda på 42 sekunder som syns i videon ovan. Detaljinställningen som används är fördefinierade Very High, det vill säga det högsta läget. Undertecknad har inte spelat Counter-Strike aktivt på många år, så var snäll i kommentarstråden när ni bedömer spelandet.

Vi börjar med upplösningen 1080p, vilken känns ganska passande för just den här typen av spel. Som väntat är det en hel del av de testade korten som kan uppnå en bildfrekvens på över 200 FPS, och detta är ju utan tvekan önskvärt i dagens värld med spelfokuserade bildskärmar som har uppdateringsfrekvenser på över 200 Hz. Det vi ser i toppen är att processorn agerar flaskhals ihop med Geforce RTX 4090 och Geforce RTX 4080 i just vårt testscenario.

Detta gäller till en viss mån även för Radeon RX 7900 XTX, men sedan börjar vi se den klassiska prestandastegen. Vid denna upplösning och detaljnivå ligger brytpunkten vid Geforce RTX 3060 Ti om man vill hålla ett snitt över 200 FPS. Nöjer man sig med 60 FPS är det fullt möjligt att åstadkomma det med äldre kort som Geforce GTX 1060 och Radeon RX 590. Ovanpå detta finns det givetvis möjlighet att vrida på detaljreglaget nedåt om man vill uppnå högre bildfrekvenser med de svagare korten.

Vid 1440p är vi fortfarande något processorbundna med Geforce RTX 4090, där kortet uppnår ett snitt på 328 FPS. Med fler pixlar att skyffla tycks Nvidias Ada Lovelace-kort stå sig starkare mot AMD:s RDNA 3 vid respektive segment. Tittar man tillbaka en generation på Ampere och RDNA 2 är det dock mer jämnt. Ämnar man att spela på en 144 Hz-skärm eller dylikt duger här ett Geforce RTX 3070 eller Radeon RX 6800 fint, även med detaljreglaget i taket.

Är man mindre kräsen och accepterar 60 bilder per sekund är grafikkort i stil med Geforce RTX 2060, Radeon RX 5700 och Intel Arc A770 starka nog att driva runt spelet enligt dessa parametrar. Intels Arc-kort tycks underprestera rätt rejält i Counter-Strike 2, och det är rätt troligt att dessa kan få förbättrad prestanda i en framtida drivrutin sett till att det rör sig om en DirectX 11-titel.

Har man tänkt att spela vid 4K UHD blir ändå Counter-Strike 2 förhållandevis tungdrivet när detaljreglagen är maxade. Geforce RTX 4090 tar en överlägsen vinst med en genomsnittlig bildfrekvens på över 200 FPS. Närmaste kort därefter är Geforce RTX 4080 med lite drygt 150 FPS i snitt. AMD:s kort i Radeon RX 7000-serien underpresterar i förhållande till hur de brukar placera sig i tabellerna ställt mot Nvidia, men både Radeon RX 7900 XTX och 7900 XT duger för att presentera relativt hög bildfrekvens vid denna upplösning.

Tar man sikte på lite mer casual spelande vid 60 FPS skulle vi säga att grafikkort i stil med Geforce RTX 3070 och Radeon RX 7800 XT kan hålla sig över det strecket relativt konsekvent. Övriga kort är inte uteslutna för spelande vid 4K UHD, men man behöver definitivt vrida ned detaljreglaget ett snäpp eller två alternativt finlira specifika inställningar likt kantutjämning.

Sammanfattande tankar kring Counter-Strike 2

Counter-Strike 2 är i sig ingen revolution ställt mot föregångaren Counter-Strike: Global Offensive. Det är väl på många sätt förståeligt, då Valve inte vill vara inne och peta för mycket på ett koncept som idag är en av världens största e-sporttitlar. De förändringar som har gjorts ser dock ut att ha mottagits relativt positivt av CS-gemenskapen, även om det givetvis finns en del som bara önskar att allt kunde vara som förr.

De största uppenbara förändringarna rör övergången till grafikmotorn Source 2 och implementationen av mer moderna renderingstekniker. Counter-Strike 2 kan inte mäta sig grafiskt med senaste snittets AAA-titlar, men det är dock ett enormt lyft mot 2012 års Global Offensive. Spelet ser nu ändå någorlunda modernt ut och i synnerhet när man spelar på någon av de mer omgjorda kartorna, där såväl geometri som texturer är betydligt mer högupplösta.

cs2_veryhigh.jpg
cs2_high.jpg
cs2_medium.jpg
cs2_low.jpg

Med ny teknik kommer högre krav på hårdvaran, och då specifikt om man ämnar att spela med högsta möjliga detaljinställningar. Lyckligtvis fortsätter Counter-Strike 2 att vara väldigt skalbart gällandes grafikinställningar, så många av de som sitter på äldre snittets grafikhårdvara kommer fortfarande kunna uppnå relativt hög bildfrekvens med brasklappen att man går miste om en del av nyheterna gällandes ögongodis.

Poleringsmässigt stötte vi inte på några större konstigheter under spelandet, med undantag för kompilering av shaders när man startade upp titeln för första gången på ny hårdvara. Den kompileringen ledde till en rätt hackig upplevelse i början, men upphörde när väl allt hade kompilerats. Någon form av kravad förkompilering av shaders hade varit önskvärt i spelet.

dust2_ny.jpg

Kartan "de_dust2" i Counter-Strike 2.

dust2_gammal.jpg

Kartan "de_dust2" i Counter-Strike: Global Offensive.

Sammanfattningsvis har vi haft kul med Counter-Strike 2 under den korta tiden spelet har funnits ute. Titeln är mer grafikkrävande än tidigare, men det finns goda möjligheter att finslipa prestandan med detaljreglaget om man sitter på äldre hårdvara. Vill man ha allt ögongodis aktiverat och samtidigt spela i hög upplösning kan man dock behöva införskaffa ett nytt grafikkort.