Test: Ray tracing och DLSS

Förutom klassisk rastrering i spel är det också väldigt intressant att kika på prestandan hos det nya kortet med hårvaruaccelererad ray tracing aktiverad. Ovanpå det finns även Nvidias omtyckta uppskalningsfunktion DLSS 2.0, vilken vi passar på att slänga in i leken där tekniken stöds.

Med fokus ställt på ray tracing-prestanda får Geforce RTX 2080 Ti en viss ledning över nya RTX 3070. Trots att nykomlingen har förbättrade RT-kärnor så räcker det inte upp till RTX 2080 Ti som har 22 kärnor fler än RTX 3070 och får se sig besegrad i det syntetiska testet.

I Battlefield V visar Geforce RTX 3070 god form i upplösningarna 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar, men får kämpa lite för mycket i högsta upplösningen 4K UHD med ray tracing igång.

Vidare till Call of Duty: Modern Warfare kan Geforce RTX 3070 nästan driva runt titeln i samtliga upplösningar med ray tracing igång, men 4K UHD blir något lidande i bildfrekvens. Däremot visar nykomlingen något bättre form nu mot Geforce RTX 2080 Ti än i det syntetiska testet Port Royal.

Remedys Control bjuder på en hel del ray tracing-funktioner som reflekteras (hö hö) i bildfrekvensen utan DLSS igång. Med uppskalningstekniken DLSS blir det däremot betydligt bättre spelupplevelse, även om Geforce RTX 3070 inte klarar av att hålla bildfrekvensen uppe i 4K UHD-upplösningen.

Metro Exodus visar inget enormt prestandatapp med ray tracing igång, där Geforce RTX 3070 tappar drygt 19 bildrutor som i det här fallet är relativt lite. Nämnvärt att titeln inte har stöd för DLSS i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar utan kan endast användas med de två högre upplösningarna vi testar.

Med högre upplösning visar Geforce RTX 3070 något bättre siffror än RTX 2080 Ti med både ray tracing och DLSS igång, även om det handlar om ganska små marginaler så gör det större skillnad i högre upplösningar.

När ray tracing och DLSS slås igång i Wolfenstein: Youngblood syns det tydligt att något inte står rätt till för samtliga kort, där något agerar en ordentlig flaskhals. Detta gäller framför allt för 1 920 × 1080 men även något för 2 560 × 1 440 pixlar. Slutligen i 4K UHD syns den riktigt prestandaskillnaden där Geforce RTX 3070 hamnar något före RTX 2080 Ti, något som delvis beror på Ampere-specifika uppdateringen till speltiteln.

Minecraft RTX kräver ordentligt mycket kraft från hårdvaran där Geforce RTX 3070 tappar något enormt i högre upplösningar där titeln går från fullt spelbart till ett ryckigt bildspel. Det samma gäller även för Geforce RTX 2080 Ti som hamnar på nästan identiska siffror som nytillskottet.

Sist ut är nygamla Quake II RTX som tyvärr saknar DLSS och likt Minecraft RTX är väldigt krävande. Det innebär att enbart lägsta upplösningen på 1 920 × 1 080 pixlar är ensam om att hålla sig ovanför 60 FPS, medan resterande upplösningarna nästan halverar bildfrekvensen för varje steg. Ställt mot Geforce RTX 2080 Ti är återigen väldigt jämnt samtidigt som det är en bra bit upp till nästa kort i form av Geforce RTX 3080.