Nvidia Geforce RTX 3070 – mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Före prishöjningen? Dom sänkte priset typ 2 timmar innan. När jag kollade imorse så låg samma kort på 6290, men dom sänkte det till 5990 lite efter 12 idag?

Nu kostar väl alla kort som går att köpa över 7000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är det specificerade sverigepriset vi fått från Nvidia för Founders Edition. Sen om det kommer att säljas eller inte överhuvudtaget i Sverige får vi se.

Kortet säljs inte i Sverige så förstår inte "Pris vid publicering: 5 625 kronor" då det inte går att köpa i Sverige. Baserar ni rubriken på samma fantasipris?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Testade först att köpa en FE kort från Nvidias hemsida, men som sagt deras shop gick de inte att beställa från även om de teasade om det.

Hittade sen de Gigabyte Eagle kortet för 5625kr. Men när jag skulle betala så hade de höjt priset till 6300 nånting så var nog bara de låga i några minuter tror jag. Så beställde ett annat kort för 5999kr istället. Får se om man lyckas få ett eller inte.
Om inte det dyker upp om några dagar så blir de nog avbokning och köper AMDs när de släpps om en månad (om de går att få tag i ).

Men grattis till dem som lyckades få ett kort för 5625kr, detta är ju de rätta priset egentligen (är väl va FE kostade).

Någon som hittade ett billigt kort på kass Amazon btw?

Permalänk
Inaktiv

Kul intervju med Nvidia och kunderna. Sammanfattar väl läget ganska bra just nu Jag är mest besviken över bristen på information, specifikt att 3070 FE inte ens dök upp alls att köpa på svenska sidan så där satt man och väntade helt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

.PS. 9800GT vägde in på över 340mm2, 9800GTX som var den värsta singel-gpun kostade, hör och häpna: 349 usd!

9800GTX var 324 mm2 enl Wikipedia. $349 år 2008 är $427 i dagens pengar.

Idag, trots att vi har dyrare tillverkningsnoder och avsevärt mer komplexa produkter, får man mkt mer för mindre pengar

Så 9800GTX var dyr. Är det vad vi ska häpna över?

Citat:

Det enda som hänt är att folk är beredda på att kasta alldeles för mycket pengar över deras produkter,

Ja det är exakt där du har helt fel.

Permalänk
Skrivet av ipac:

9800GTX var 324 mm2 enl Wikipedia. $349 år 2008 är $427 i dagens pengar.

Idag, trots att vi har dyrare tillverkningsnoder och avsevärt mer komplexa produkter, får man mkt mer för mindre pengar

Så 9800GTX var dyr. Är det vad vi ska häpna över?

Ja det är exakt där du har helt fel.

Sååååå. 427 USD för toppmodellen som idag kostar 1500usd, 3090, eller 999usd 6900xt.
9800gtx var billig i jämförelse, du skrev det ju själv. Det som hänt är att vi är alldeles för många som glatt kastar upp för mycket för för lite.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ser ut som ett trevligt kort. Dock kan jag inte direkt se något kort hittills ligga under 6090kr så lägsta medel priset för de korten som faktiskt går att köpa kommer väl ligga runt 6500

köpte ett dual OC för 6200kr från inet med gratis frakt och fick kortet kl 11.30 dagen efter release
kunde säkert köpt ett icke OC för 6000kr men vågade ej då jag får för mig att många kommer försöka sig på det.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telf:

Kortet säljs inte i Sverige så förstår inte "Pris vid publicering: 5 625 kronor" då det inte går att köpa i Sverige. Baserar ni rubriken på samma fantasipris?

Gigabyte Eagle på inet kostade samma, även om det verkar ha varit svårt att få tag på. Har för mig att ett annat också kostade under 6000kr + att många kostade 6000-6300kr. Missade jag något eller? Folk säger att dom skulle kosta över 7000kr, men det var inte många modeller som kostade det typ strix och något till

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu kostar väl alla kort som går att köpa över 7000kr?

Kostar fortfarande samma

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv

Många verkar hoppfulla på att konkurrensen ska leda till lägre priser. Ändå verkar folk helt glömma och acceptera att priserna fortfarande är upptrissade från bitcoin boomen. Jag hade hoppades på rejält lägre priser, men detta visar bara att man anser att detta ska vara normalläge och det blir ett olgiopol. Det är inte sunt med en marknad som enbart har två företag som konkurrerar.

Sedan verkar människor verkligen tro på Nvidia när dom inte hade "räknat" med att det skulle ta slut. Det är en erkänd strategi för att man ska haussa upp priserna och bevisa för marknaden och aktieägarna att man snabbt måste köpa. Utöver det kan man befästa prispunkten eftersom allt blir 'utsålt' direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Sååååå. 427 USD för toppmodellen som idag kostar 1500usd, 3090, eller 999usd 6900xt.

Och? Är du även förvånad över att en ny Audi A8 kostar mer än en gammal Skoda Octavia? Du sparkar in öppna dörrar.

Du förstår alltså fortfarande inte att det är äpplen och päron du jämför. För att du inte vill eller för att du inte kan?

Citat:

9800gtx var billig i jämförelse, du skrev det ju själv.

Billig att utveckla och tillverka ja. Ändå var slutpriset till kund inte särskilt imponerande, om man jämför med dagens produkter.

Citat:

Det som hänt är att vi är alldeles för många som glatt kastar upp för mycket för för lite.

Det har uppstått en högre acceptants mot höga priser, absolut. Men om du tror att det är det enda som har hänt de senaste åren så är du fullständigt okunnig om hur tekniken bakom dessa kort har utvecklats.

Skulle denna vilja att betala mer över en natt försvinna så skulle tillverkarna svara med att tillverka mindre avancerande grafikkort, simple as that. Tror man nått annat är man extremt naiv.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Och? Är du även förvånad över att en ny Audi A8 kostar mer än en gammal Skoda Octavia? Du sparkar in öppna dörrar.

Du förstår alltså fortfarande inte att det är äpplen och päron du jämför. För att du inte vill eller för att du inte kan?

Billig att utveckla och tillverka ja. Ändå var slutpriset till kund inte särskilt imponerande, om man jämför med dagens produkter.

Det har uppstått en högre acceptants mot höga priser, absolut. Men om du tror att det är det enda som har hänt de senaste åren så är du fullständigt okunnig om hur tekniken bakom dessa kort har utvecklats.

Skulle denna vilja att betala mer över en natt försvinna så skulle tillverkarna svara med att tillverka mindre avancerande grafikkort, simple as that. Tror man nått annat är man extremt naiv.

9800GX2, eller "dubbelmackan" som den kallades, gick loss på hisnande 666usd vid lansering. Det var 2 st G92-kretsar som satt ihopmonterade, på varsitt PCB(!!), med en specialutvecklad fläkt -samt kylarlösning. Det var dyrt att utveckla samt tillverka. Det var sannerligen ingen skruttig Skoda Octavia för sin tid. Det var Nvidias "R8", 9800 GTX var således en "S8" och 9800GT var en "A8" om vi nu ska hålla oss till bilterminologin. Skodan var som vanligt kretsarna i utkanten på Wafern med nedstängda, defekta transistorer. En 9300GS kanske? (9800 GT presterade ca 600% bättre än 9300GS)
Idag när de slutat handplocka kretsar att paras ihop i dubbelmackor, med dubbla mängden minne och allt som hör till, så misstänker jag starkt att tillverkningskostnaderna inte är något som drabbar dem mer nu för att sätta ihop exempelvis ett 3080.

Det är ju bara de senaste fem(? typ) åren som man inte kunnat gå ned på stan och köpa en "A8" till ett rimligt pris, detta kan vi väl till stor del beskylla alla miners som svepte in över världen och struntade blankt i inköpspriset mer eller mindre, då de köptes i syftet att "trycka pengar" kort och gott.
Vi kan inte skylla priserna på annat än att de tror sig kunna ta så här bra betalt för att det finns tillräckligt många människor som är villiga att betala.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Frestande... Men svårt att svälja när man har en bokning på Inet för 5.625 på Gigabyte Eagle... Frågan är när man kommer få det bara... 1000kr extra för att inte behöva vänta...

Permalänk
Medlem

Vet någon om det är affär som passar på och pushar priser upp eller är det Nvidias leverantörer som släpper korten över MSRP?

Galet att vissa populära 3080 modeller gick långt över tusenlapp, situationen med 3070 verkar något bättre, dock vissa high-end modeller närmar sig 8k vilket är också sjukt.

Permalänk
Medlem

Såhär ser 3070 Dual ut i mitt mATX-Chassi iallfall. Mycket större än vad man kan tro, speciellt tjockare!

Cable management - jag kan inte sånt... Dock fint på baksidan.
Ja kylaren är fel väg, det är såpass tajt i mitt chassi att det var omöjligt att vända den rätt.

kylaren är fel väg jag vet
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Skrivet av Jonhed:

Såhär ser 3070 Dual ut i mitt mATX-Chassi iallfall. Mycket större än vad man kan tro, speciellt tjockare!

https://i.imgur.com/nRo5tzH.jpg

Cable management - jag kan inte sånt... Dock fint på baksidan.
Ja kylaren är fel väg, det är såpass tajt i mitt chassi att det var omöjligt att vända den rätt.

Så länge det funkar så är det bra! Blir alltid kompromisser i mindre chassin!
Hur ser temps ut? Inget som slutar funka efter 1h spel? Då känns det ju som att det är bra nog och att du egentligen bara kan stänga locket och njuta av en kanon-GPU! Tack för att du delade med dig!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Så länge det funkar så är det bra! Blir alltid kompromisser i mindre chassin!
Hur ser temps ut? Inget som slutar funka efter 1h spel? Då känns det ju som att det är bra nog och att du egentligen bara kan stänga locket och njuta av en kanon-GPU! Tack för att du delade med dig!

Det ligger under 73c i 100% load, har inte strulat en enda gång så ja jag har stängt sidoväggen och bara njutit
Tack detsamma

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på en mycket osannolik krasch av cryptovalutor som rimligtvis skulle ge fet dropp på highend gpuer
Annars så ser väl RTX 3070 ut som hyggligt för slanten.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

9800GX2, eller "dubbelmackan" som den kallades, gick loss på hisnande 666usd vid lansering. Det var 2 st G92-kretsar som satt ihopmonterade med en specialutvecklad fläkt -samt kylarlösning. Det var dyrt att utveckla samt tillverka.

Det är runt $800 i dagens pengar. Och det för 2 stycken miniräknar-kretsar, G92 var garanterat betydligt billigare att utveckla än GA102. Och garanterat betydligt billigare att tillverka.

Det får $699 för 3080 att framstå som billig i jämförelse. Om man nu ska jämföra med 12 år gammal teknik, det är som sagt olyckligt, päron vs äpplen.

Citat:

Vi kan inte skylla priserna på annat än att de tror sig kunna ta så här bra betalt för att det finns tillräckligt många människor som är villiga att betala

En rätt korkad sak att säga när vi har mängder av data som tydligt visar att de finns andra anledningar oxå. T.ex:

Eller Microsoft som sa det rakt ut på Hot Chips:

Finns mkt mer. Sen kan man ju lura sig själv och tro att allt handlar om att folk är villiga att kasta pengar runt sig men rätt svårt att se nån poäng med det...

Permalänk
Skrivet av ipac:

Det är runt $800 i dagens pengar. Och det för 2 stycken miniräknar-kretsar, G92 var garanterat betydligt billigare att utveckla än GA102. Och garanterat betydligt billigare att tillverka.

Det får $699 för 3080 att framstå som billig i jämförelse. Om man nu ska jämföra med 12 år gammal teknik, det är som sagt olyckligt, päron vs äpplen.

En rätt korkad sak att säga när vi har mängder av data som tydligt visar att de finns andra anledningar oxå. T.ex:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Unwdy4CoCC6A6Gn4JE38Hc.jpg
Eller Microsoft som sa det rakt ut på Hot Chips:
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2020/08/Xbox-Moores.jpg

Finns mkt mer. Sen kan man ju lura sig själv och tro att allt handlar om att folk är villiga att kasta pengar runt sig men rätt svårt att se nån poäng med det...

Säger du det så är det säkert så... 😆

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är runt $800 i dagens pengar. Och det för 2 stycken miniräknar-kretsar, G92 var garanterat betydligt billigare att utveckla än GA102. Och garanterat betydligt billigare att tillverka.

Det får $699 för 3080 att framstå som billig i jämförelse. Om man nu ska jämföra med 12 år gammal teknik, det är som sagt olyckligt, päron vs äpplen.

En rätt korkad sak att säga när vi har mängder av data som tydligt visar att de finns andra anledningar oxå. T.ex:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Unwdy4CoCC6A6Gn4JE38Hc.jpg
Eller Microsoft som sa det rakt ut på Hot Chips:
https://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2020/08/Xbox-Moores.jpg

Finns mkt mer. Sen kan man ju lura sig själv och tro att allt handlar om att folk är villiga att kasta pengar runt sig men rätt svårt att se nån poäng med det...

Tillverkningskostnaden för en GPU är mycket lägre än många tror, kanske 500SEK?

Det som kostar är andra saker som utveckling men också högre marginaler.

Det som skiljer mycket nu mot då är väl att Nvidia inte var solklar etta då och hade mycket sämre marginaler för att kunna behålla sina andelar.

Med 2000-serien var dom ju helt ensamma i toppen och tappade ändå andelar pga priserna och oförbättrad prestanda per krona över 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tillverkningskostnaden för en GPU är mycket lägre än många tror, kanske 500SEK?

Nej, det är klart högre än så för avancerade kretsar. MS sa mao inte "cost is an issue" bara för att det var roligt.

Och dessa kostnader ökar för varje generation. Och en skenande BOM ger förstås än större utslag på slutpriset (dvs $50 mer i BOM ger mer än $50 mer på slutpriset).

Chippet som Microsoft ovan ansåg vara billigast, One S SOC, estimerades av IHS Markit vid release addera $100 på BOM. IHS Markit har förstås inte alltid exakt korrekthet men det ger ett ballpark värde iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, det är klart högre än så för avancerade kretsar. MS sa mao inte "cost is an issue" bara för att det var roligt.

Och dessa kostnader ökar för varje generation. Och en skenande BOM ger förstås än större utslag på slutpriset (dvs $50 mer i BOM ger mer än $50 mer på slutpriset).

Chippet som Microsoft ovan ansåg vara billigast, One S SOC, estimerades av IHS Markit vid release addera $100 på BOM. IHS Markit har förstås inte alltid exakt korrekthet men det ger ett ballpark värde iaf.

100 är ju dock extremt långt från 800$ vilket var min poäng. Det finns extrema marginaler där. Den får man tänka på att BOM för MS inte är tillverkningskostnaden för AMD/TSMC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Tillverkningskostnaden för en GPU är mycket lägre än många tror, kanske 500SEK?

Det som kostar är andra saker som utveckling men också högre marginaler.

Det som skiljer mycket nu mot då är väl att Nvidia inte var solklar etta då och hade mycket sämre marginaler för att kunna behålla sina andelar.

Med 2000-serien var dom ju helt ensamma i toppen och tappade ändå andelar pga priserna och oförbättrad prestanda per krona över 4 år.

Siffrorna ovan säger ju $9346 per wafer för 7 nm; close enough när det är 7 nm och 8 nm som gäller för nuvarande GPUer.
$9346 = c:a 82934 kr. En wafer är 300 mm i diameter, så area c:a 70685 mm^2, vilket ger 1.173 kr/mm^2 om vi ignorerar bortfall.

Om en GPU ska kosta 500 kr så bör den alltså vara i runda slängar 426 mm^2; 3080 som exempel är 628 mm^2 så den bör isåfall kosta runt 737 kr.
Detta räknar väl också med 100% yields, så det ökar nog ett snäpp till om jag inte missat något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

100 är ju dock extremt långt från 800$ vilket var min poäng. Det finns extrema marginaler där. Den får man tänka på att BOM för MS inte är tillverkningskostnaden för AMD/TSMC.

Det är nog ingen större skillnad för en grafikkortstillverkare ijmf för MS.

Sen vet jag inte om nån har sagt att de skulle kosta $800. Det är väl bara du som påstod att de kostar typ 500 kr....

Det är ändå den tydliga trenden som är kärnan här. Processor blir mer avancerade/dyrare att designa och tillverka. Prisökningen är att teknisk/ekonomisk realitet. Att då som vissa här hänvisa till enbart ökade marginaler och folks köphysteri är att blunda för verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Siffrorna ovan säger ju $9346 per wafer för 7 nm; close enough när det är 7 nm och 8 nm som gäller för nuvarande GPUer.
$9346 = c:a 82934 kr. En wafer är 300 mm i diameter, så area c:a 70685 mm^2, vilket ger 1.173 kr/mm^2 om vi ignorerar bortfall.

Om en GPU ska kosta 500 kr så bör den alltså vara i runda slängar 426 mm^2; 3080 som exempel är 628 mm^2 så den bör isåfall kosta runt 737 kr.
Detta räknar väl också med 100% yields, så det ökar nog ett snäpp till om jag inte missat något.

Jag sa inte exakt 500kr

Många rykten säger att Nvidia fått ett riktigt bra pris och därför valde Samsung

TSMC 7nm är inte alls jämförbar med Samsung 8nm

Det priset du kom fram till stärker ändå min tes! Många tror nog att GPU står för större delen av kostnaden för ett grafikkort, det är alltså inte fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är nog ingen större skillnad för en grafikkortstillverkare ijmf för MS.

Sen vet jag inte om nån har sagt att de skulle kosta $800. Det är väl bara du som påstod att de kostar typ 500 kr....

Det är ändå den tydliga trenden som är kärnan här. Processor blir mer avancerade/dyrare att designa och tillverka. Prisökningen är att teknisk/ekonomisk realitet. Att då som vissa här hänvisa till enbart ökade marginaler och folks köphysteri är att blunda för verkligheten.

Det är alltså inte tillvekningskostnaden som har skenat, det var det jag ville visa. En gpu på 800mm2 är ju extremt mycket större än en CPU och kostar ändå under 1000kr att tillverka.

Kortet kostar 800$ i butik, gpu kostar ca 10% av det. Det var det jag ville visa

Utvecklingskostnaden och marginalerna är det som ökat mest.

Zen3 har ju samma kiselkostnad som Zen2 om inte lägre för att noden är mer mogen och bättre yields. Ändå är priserna 30% upp i de flesta fallen. Det har inget med BOM att göra! Folk är villiga att betala. Och denna gången gör dom nog inte misstaget att släppa 5600 för tidigt och lever på bättre marginaler av 5600X istället.

Inget av detta är fel, men vi ska inte försvara de stackars företagen med att deras utgifter är så mycket större nu. Det stämmer inte helt och hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är alltså inte tillvekningskostnaden som har skenat, det var det jag ville visa.

Fast tillverkningskostnaden har oxå skenat. Vi har gott om data som pekar på det.

Citat:

En gpu på 800mm2 är ju extremt mycket större än en CPU och kostar ändå under 1000kr att tillverka. Kortet kostar 800$ i butik, gpu kostar ca 10% av det. Det var det jag ville visa

Om du pratar om kortets slutpris så är kostnaderna för tillverkaren av kortet som är intressant.

IHS Markit säger $100 för en 237 mm2 16 nm krets. Du säger $80 för 800 mm2 12 nm krets.
Ingen vet exakt men du får ursäkta, för att få ballpark siffror litar jag på IHS Markit mer .

Citat:

Utvecklingskostnaden och marginalerna är det som ökat mest.

Ja fast allt hör ihop oxå. Ökar kostnaderna (oavsett orsak) så behöver man även öka marginaler. Att förvänta sig att marginalerna (i rena kronor) ska vara samma när tillverkarens kostnader ökar är helt orealistiskt.

Citat:

Inget av detta är fel, men vi ska inte försvara de stackars företagen med att deras utgifter är så mycket större nu. Det stämmer inte helt och hållet

Handlar väl inte så mkt om att försvara. Snarare om att förklara. I tråd efter tråd här på Swec gnälls det om att det är dyrare nu än vad det var när Hedenhös byggde sin gaming-rigg. Istället för att bara skrika "greed" rakt ut så tror jag alla mår bättre av en förklaring över varför det, iaf delvis, har blivit såhär.

Sen absolut, det är förstås inte bara företagens kostnader som sätter slutpriset. Kan nån tjäna en extra hacka så gör de det. Men jag har inte sett nån påstå nått annat. Det är dessutom inget nytt, de onda företagen försökte blåsa Hedenhös med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Fast tillverkningskostnaden har oxå skenat. Vi har gott om data som pekar på det.

Om du pratar om kortets slutpris så är kostnaderna för tillverkaren av kortet som är intressant.

IHS Markit säger $100 för en 237 mm2 16 nm krets. Du säger $80 för 800 mm2 12 nm krets.
Ingen vet exakt men du får ursäkta, för att få ballpark siffror litar jag på IHS Markit mer .

Ja fast allt hör ihop oxå. Ökar kostnaderna (oavsett orsak) så behöver man även öka marginaler. Att förvänta sig att marginalerna (i rena kronor) ska vara samma när tillverkarens kostnader ökar är helt orealistiskt.

Handlar väl inte så mkt om att försvara. Snarare om att förklara. I tråd efter tråd här på Swec gnälls det om att det är dyrare nu än vad det var när Hedenhös byggde sin gaming-rigg. Istället för att bara skrika "greed" rakt ut så tror jag alla mår bättre av en förklaring över varför det, iaf delvis, har blivit såhär.

Sen absolut, det är förstås inte bara företagens kostnader som sätter slutpriset. Kan nån tjäna en extra hacka så gör de det. Men jag har inte sett nån påstå nått annat. Det är dessutom inget nytt, de onda företagen försökte blåsa Hedenhös med.

Jag tror du ser för lätt på det. Folk är villiga att betala mer idag. Sen får vi också inse att det är svårare att hitta på nya saker som ger mycket prestanda enkelt, se flesta sakerna är redan gjorda, alltså ökar utvecklingskostnaden icke-linjärt. Jag säger inte alls att BOM inte ökat, det har den absolut, men inte helt i relation till priserna. Nvidia med andra har idag högsta marginalerna någonsin och det känns som du bortser från det i alla fall lite.

För 9 år sedan hade t.ex. Nvidia aldrig marginaler över 50%, nu är de uppe i 60...
https://ycharts.com/companies/NVDA/gross_profit_margin

Det vi behöver är konkurrens så att de inte bara kan öka priserna. 3080 ska inte kosta 2000kr, det menar jag verkligen inte, men borde kunna kosta 6000kr om de behöver behålla andelar. Nvidia skulle fortfarande tjäna pengar då.

Vi får se vart det landar när volymerna av kort börjar anlända, men jag tror tyvärr inte priserna kommer pressas före tidigast när Intel gör entré