Temperatur, ljudnivå och effektmätning

Förutom ren prestanda är även andra aspekter intressanta när ett grafikkort ska väljas ut. Bland dessa finns även temperaturer, ljudnivå och strömförbrukning, tre tätt sammanbundna parametrar som kan fälla avgörandet vid köptillfället.

Temperatur och ljudnivå

Att läsa av ljudnivå och temperatur i en öppen testmiljö ger svårtolkade värden som ofta inte speglar verkligheten. Redaktionen väljer därför att montera in samtliga kort i ett Fractal Design Arc, vilket öppnar upp för mer realistiska mätningar.

Ljudnivåerna fångas på cirka 14 centimeters avstånd, med ljudtrycksmätaren stående bredvid chassits sidopanel. Värdena mäts i ett vanligt rum med konventionell hårdvara, utan överdriven isolering eller avancerad testutrustning.

IMG_6724.jpg

Chassit är bestyckat med två fläktar på 140 millimeter, en i framkant och en i bakkant alternativt toppen, och är helt förslutet med båda sidopanelerna monterade. Nätdelen är tysta Be Quiet Dark Power Pro 10 850 W, lagring en ensam SSD-enhet och processorn är passivt kyld med Zalman FX100 Cube.

För att belasta systemet används testdelen av spelet Metro: Last Light Redux i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar, vilken får rulla oavbrutet under cirka 30 minuter. Bakgrundsbruset i rummet ligger på 35 dBA och temperaturen på 22 °C.

Med resultaten i hand lyckas MSI RTX 2080 Duke OC hålla bättre temperatur än den påkostade kylaren hos referensmodellen, dock enbart med två grader. Kylaren har även blivit belönad med semi-passiv kylning, vilken innebär att fläktarna stänger av sig när temperaturen hamnar under 56 grader.

Vidare till ljudnivå så hamnar MSI RTX 2080 Duke OC på 44 dBA under belastning och delar då plats med Geforce RTX 2080 FE och RTX 2080 Ti Founders Edition, trots en mer påkostad kylarlösning. Som nämnt är kylaren semi-passiv och är därför ljudlös vid vila.

Klockfrekvens under belastning

Klockfrekvensen hos moderna grafikkort i Geforce- och Radeon-familjerna styrs av en rad olika parametrar, bland annat effektåtgång, belastning och temperatur. Omgivande miljö, till exempel ventilation i datorlådan, kan därför påverka prestandan.

SweClockers loggar grafikkortens klockfrekvenser under en halvtimmes session i Superposition med uppskruvade inställningar och systemet monterat i en datorlåda – exakt samma scenario som för ljud- och temperaturtesterna. Grafen representerar de sista 60 sekunderna.

När kortet får pressas under längre tid stabiliseras klockfrekvensen strax över 1 900 MHz, där frekvensen pendlar ett tiotal MHz upp och ned. Tyvärr stöter vi även på ett antal speltitlar där belastningen är exceptionellt hög, vilket får kortet att slå i sin strömbudget hårt med dippande turbofrekvenser som resultat.

Effektmätning

Strömförbrukning vid spelande är bra att veta av flera olika anledningar. Förutom att det påverkar elräkningen är siffrorna också direkt kopplade till hur mycket värme som utvecklas, vilket i sin tur lägger underlaget för effektiv kylning.

IMG_6375.jpg

SweClockers plockar toppvärden från samtliga speltester och använder dessa för att skapa ett snitt. Förutom det presteras även högsta noterade värdet under hela speltestsviten. Mätningarna sker direkt vid vägguttaget för själva datorsystemet, vilken bland annat innebär vissa förluster i nätaggregatet.

Trots att MSI RTX 2080 Duke OC slår i taket för strömbudget väldigt hårt drar den fortfarande mer än Nvidias egna referensmodell med lägre klockfrekvens. Detta gäller för både DirectX 11 och DirectX 12 där kortet hamnar 15 respektive 10 watt över Geforce RTX 2080 Founders Edition.