Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

MSI Geforce RTX 2080 Duke OC

MSI Geforce RTX 2080 Duke OC

Grafikkortshösten är äntligen här med flertal modeller som står och väntar vid dörren. Först ut är MSI Geforce RTX 2080 Duke OC som får bekänna färg i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Även om prestandan är bra så är ju kortet inte i närheten av prisvärt.

Undrar om det kommer straffa Nvidia på sikt att de på allvar börjat konkurrera ut sina partnertillverkare genom att inte bara släppa blower-kylare? Det har ju hänt andra förr, men det rådde lite annat läge på marknaden då också...

Skrivet av Xinpei:

Även om prestandan är bra så är ju kortet inte i närheten av prisvärt.

Grafikkort just nu är inte prisvärt överhuvudtaget, inte ens AMDs. Ett Vega 56 med ett introduktionspris på 4100kr kostar över 6000 idag. Likadant med stationära minnen.

De enda komponenter idag som jag skulle kalla prisvärda är processorer, speciellt AMDs mellansegment och möjligen datorskärmar ev god kvalité (IPS-paneler), 2,5-tums SSDer, alla de har gått ner hyggligt i pris.

Hårddiskar och NVME-baserade SSDer är fortfarande dyra och speciellt förstnämnda har t.om gått upp i pris.

Det är inte en rolig tid att vara pc-byggare idag.

Skrivet av anon114264:

Grafikkort just nu är inte prisvärt överhuvudtaget, inte ens AMDs. Ett Vega 56 med ett introduktionspris på 4100kr kostar över 6000 idag.

Även helvetet har nivåer. Nvidia ligger på en egen nivå med denna lansering.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Undrar om det kommer straffa Nvidia på sikt att de på allvar börjat konkurrera ut sina partnertillverkare genom att inte bara släppa blower-kylare? Det har ju hänt andra förr, men det rådde lite annat läge på marknaden då också...

Hade väl varit ett problem OM Nvidia inte haft en monopolliknande ställning på marknaden. Vem ska dessa partnertillverkare gå till? Intel som inte har ett kort klart förrän tidigast i slutet av nästa år? AMD som inte lanserar ett nytt kort förrän tidigast i slutet av året? Finns ju en orsak varför Nvidia inte gjort detta tidigare.

Hur dålig är egentligen RTX20x0 serien i dag?
Pris/prestanda har väl aldrig varit sämre, och det ser inte ut till att tredjepart kan få fart på det heller.

Skrivet av frankof:

Hur dålig är egentligen RTX20x0 serien i dag?
Pris/prestanda har väl aldrig varit sämre, och det ser inte ut till att tredjepart kan få fart på det heller.

Om man utesluter RTX 2080TI så är det mer eller mindre lika bra som tidigare generation i nästan allt.

Skrivet av Xinpei:

Även helvetet har nivåer. Nvidia ligger på en egen nivå med denna lansering.

Hade väl varit ett problem OM Nvidia inte haft en monopolliknande ställning på marknaden. Vem ska dessa partnertillverkare gå till? Intel som inte har ett kort klart förrän tidigast i slutet av nästa år? AMD som inte lanserar ett nytt kort förrän tidigast i slutet av året? Finns ju en orsak varför Nvidia inte gjort detta tidigare.

Självklart men Nvidia gör vad de vill idag tyvärr. Jag kan inte direkt säga att AMD gör särskilt mycket för att vara prisvärda idag på grafikkortfronten, mycket tack vare mininghysterin. Även om Nvidia tar överpriser betyder inte att AMDs highend är prisvärda, tvärtom.

Skrivet av Xinpei:

Om man utesluter RTX 2080TI så är det mer eller mindre lika bra som tidigare generation i nästan allt.

Hurra för framsteg...

Jag är mer intresserad över MSI's Gaming X Trio kort.

Skrivet av frankof:

Hurra för framsteg...

Hurra för stagnerad marknad. Intel/AMD behövs på marknaden för att detta inte helt ska stanna upp.

Skrivet av Sebastian V:

Jag är mer intresserad över MSI's Gaming X Trio kort.

Samma här. Det kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Finns nästan inget bättre än när man gjort ett riktigt bra köp, kvalitet/pris.

Mitt 1080 (6000 kr) hänger med ett par år till.

Komiskt att den i flera fall åker på stryk av referensmodellen fast den är överklockad och FE inte är. (om ej gpu boost räknas)
Nvidia har lyckats väldigt bra med deras ref kylare verkar det som, eller vad annat kan dom hittat på?
Sugen på ett rtx 2080ti men då måste jag uppgradera hela systemet då 2500k inte orkar med dessa monsterkort, visst skulle jag få bra prestandaboost över mitt gtx1060 med ett 2080ti men cpun skulle ändå flaska hårt. Så inväntar nog zen 2 och köper ryzen 3600X (?)

Senast redigerat 2018-10-02 17:30

så vi får i snitt sämre dx12 prestanda än förra generationen?

Skrivet av Buulaa:

så vi får i snitt sämre dx12 prestanda än förra generationen?

2080 presterade bättre än 1080 i samtliga tester. Bättre än 1080Ti (förre generationens flaggskepp) i en stor del av testerna. Hur är det "i snitt" sämre än förra generationen?

Skrivet av RaZman:

2080 presterade bättre än 1080 i samtliga tester. Bättre än 1080Ti (förre generationens flaggskepp) i en stor del av testerna. Hur är det "i snitt" sämre än förra generationen?

jämförde dissonansen mellan 1080 ti och 2080

Skrivet av anon114264:

Grafikkort just nu är inte prisvärt överhuvudtaget, inte ens AMDs. Ett Vega 56 med ett introduktionspris på 4100kr kostar över 6000 idag. Likadant med stationära minnen.

De enda komponenter idag som jag skulle kalla prisvärda är processorer, speciellt AMDs mellansegment och möjligen datorskärmar ev god kvalité (IPS-paneler), 2,5-tums SSDer, alla de har gått ner hyggligt i pris.

Hårddiskar och NVME-baserade SSDer är fortfarande dyra och speciellt förstnämnda har t.om gått upp i pris.

Det är inte en rolig tid att vara pc-byggare idag.

Nu överdriver du lite. Vega 56 kostade 399 dollar + moms så typ 4300-4500kr när det kom och då med en "lövblås". Det går köpa Vega 56 med vanliga kylare för under 5500kr så varför lägga över 6000kr?
Ex
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4639836
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552888

Sedan måste man tänka på vad man menar med en prisvärd produkt. Det behöver inte vara billigt det måste bara kunna motivera prislappen enligt mig. Ett 2080 ti kan jag förstå man köper eftersom det är svårt att hitta något som är bättre eller likvärdigt för ett lägre pris. Men vanliga 2080 är lite svårare att motivera i alla fall innan vi sett hur det blir med strålspårning osv.

Senast redigerat 2018-10-02 17:52

RTX-korten imponerar inte så jag förstår varför nVidia överklockar korten själva. Tror inte de vill jävlas med partners, lika lite som när AMD släpper sina vattenkylda kort.

Verkar som att RTX korten redan ligger ganska nära sin övre gräns.
Dagens kort har massor av sensorer som övervakar korten, tillsammans avancerad reglering, ger det hög prestanda redan från kartongen, att rubba det finliret ger inte mycket prestanda men kostar desto mer effekt.
MSI Duke imponerar inte, trots sin maffiga kylare.

edit
EVGA har släppt ett BIOS med högre effektbudget, som skall öka möjligheten till överklockning.
https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-2080-Ti-2080-XCXC-Ul...

Senast redigerat 2018-10-02 18:50

Det är ju bara bra att nvidia konkurrerar med en bättre kylare, så att de partners som gör undermåliga kylare tvingas bättra sig.

Detta kommer ju även amd-kort tillgodo.

Inte bättre, tystare, kallare, snyggare eller billigare än FE. Sen brukar ju oftast MSI gaming vara det som dyker upp i recensioner. Kan vara bra att veta att dock kommer ju tredjepartskort med värre kylare alltså vara riktigt jävla dyra...

Intressant att guru3d tycker att duke är samma/bättre än trio ? https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti...

Skrivet av HumanDecoy:

Intressant att guru3d tycker att duke är samma/bättre än trio ? https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti...

Såg det också, dock handlar det om Ti versionen - men om jag inte missförstått så har både icke-Ti och Ti versionen samma fläkt? Med det sagt så litar jag nog mer på Sweclockers än Guru3d i detta fallet.

Skrivet av HumanDecoy:

Som många konstaterat så handlar det mycket om kylaren. Det är ju trots allt samma GPU som används i alla dessa kort, och bortsett från binning (som kanske sker i de dyraste korten) så är det silicon lottery som gäller. Men kylaren blir viktig, det är den som avgör den slutliga FAKTISKA frekvensen efter thermal throttling.

Och här kommer testmetoderna in i bilden. De flesta testar i open air bench, och jag förstår varför, men det gör ju att utslaget mellan bra och dålig kylare blir mindre än när kortet sitter i ett stängt chassi.

I detta fall kan det mycket väl vara så att trots Dukes sämre kylare så märks inte det i testet mot Gaming X Trio. Och eventuellt så vann Duke silicon lottery mot Gaming X Trio i detta fall.

Det betyder inte att det är vad gemene man skall förvänta sig. "Aero", "Dual" etc etc... billigare kort av en viss GPU-typ är inte lika bra som de dyrare. Det är fakta.

Lutar mer och mer åt ett 1080 kort för att uppgradera mitt trötta 760 för bästa valuta för pengarna.
Känns ju lite surt att jag kunde köpt ett 1080 för samma pris redan för två år sedan.

Tycker egentligen inte speciellt synd om de som får betala 9000-12000 istället för 7000:- för ett värstingkort (tycker 7000 är galet dyrt också, men tycker man det är värt så...)
Men riktigt surt för den stora massan, t.ex. spelare i yngre tonåren som kanske kan lägga max 2000-3000 på ett grafikkort - känns som min son kommer sitta fast på sitt 3 år gamla 960 ett bra tag

I mitt fall fick jag tag i ett MSI RTX 2080 Duke från komplett för 8290 kr som skickas imorgon, till det priset jag borde väl det vara att rekommendera istället för founders edition kortet som jag funderar på att skicka tillbaka pga högljudd fläkt vid idle (pga ej stannar helt) samt under belastning.

Hmm.. har inte sett än hur 2080 blir med Morpheus II eller en Arctic Accelero Xtreme 3/4. Sätt två 120mm på dom här så ska nog 2080 kunna erbjuda mer med lägre ljudbild.

När det gäller MSI trio så är den i princip ett marginellt sämre referenskort med en julgranspyntad kylare.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu överdriver du lite. Vega 56 kostade 399 dollar + moms så typ 4300-4500kr när det kom och då med en "lövblås". Det går köpa Vega 56 med vanliga kylare för under 5500kr så varför lägga över 6000kr?
Ex
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4639836
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552888

Sedan måste man tänka på vad man menar med en prisvärd produkt. Det behöver inte vara billigt det måste bara kunna motivera prislappen enligt mig. Ett 2080 ti kan jag förstå man köper eftersom det är svårt att hitta något som är bättre eller likvärdigt för ett lägre pris. Men vanliga 2080 är lite svårare att motivera i alla fall innan vi sett hur det blir med strålspårning osv.

Man kan köpa RX Vega 64 för runt MSRP
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814202...
https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Gigabyte-Rade...

Det är bara i Sverige priserna är skit som vanligt.