MSI Geforce RTX 2080 Duke OC

Permalänk
Melding Plague

MSI Geforce RTX 2080 Duke OC

Grafikkortshösten är äntligen här med flertal modeller som står och väntar vid dörren. Först ut är MSI Geforce RTX 2080 Duke OC som får bekänna färg i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Även om prestandan är bra så är ju kortet inte i närheten av prisvärt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Undrar om det kommer straffa Nvidia på sikt att de på allvar börjat konkurrera ut sina partnertillverkare genom att inte bara släppa blower-kylare? Det har ju hänt andra förr, men det rådde lite annat läge på marknaden då också...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Även om prestandan är bra så är ju kortet inte i närheten av prisvärt.

Grafikkort just nu är inte prisvärt överhuvudtaget, inte ens AMDs. Ett Vega 56 med ett introduktionspris på 4100kr kostar över 6000 idag. Likadant med stationära minnen.

De enda komponenter idag som jag skulle kalla prisvärda är processorer, speciellt AMDs mellansegment och möjligen datorskärmar ev god kvalité (IPS-paneler), 2,5-tums SSDer, alla de har gått ner hyggligt i pris.

Hårddiskar och NVME-baserade SSDer är fortfarande dyra och speciellt förstnämnda har t.om gått upp i pris.

Det är inte en rolig tid att vara pc-byggare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Grafikkort just nu är inte prisvärt överhuvudtaget, inte ens AMDs. Ett Vega 56 med ett introduktionspris på 4100kr kostar över 6000 idag.

Även helvetet har nivåer. Nvidia ligger på en egen nivå med denna lansering.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Undrar om det kommer straffa Nvidia på sikt att de på allvar börjat konkurrera ut sina partnertillverkare genom att inte bara släppa blower-kylare? Det har ju hänt andra förr, men det rådde lite annat läge på marknaden då också...

Hade väl varit ett problem OM Nvidia inte haft en monopolliknande ställning på marknaden. Vem ska dessa partnertillverkare gå till? Intel som inte har ett kort klart förrän tidigast i slutet av nästa år? AMD som inte lanserar ett nytt kort förrän tidigast i slutet av året? Finns ju en orsak varför Nvidia inte gjort detta tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hur dålig är egentligen RTX20x0 serien i dag?
Pris/prestanda har väl aldrig varit sämre, och det ser inte ut till att tredjepart kan få fart på det heller.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Hur dålig är egentligen RTX20x0 serien i dag?
Pris/prestanda har väl aldrig varit sämre, och det ser inte ut till att tredjepart kan få fart på det heller.

Om man utesluter RTX 2080TI så är det mer eller mindre lika bra som tidigare generation i nästan allt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Även helvetet har nivåer. Nvidia ligger på en egen nivå med denna lansering.

Hade väl varit ett problem OM Nvidia inte haft en monopolliknande ställning på marknaden. Vem ska dessa partnertillverkare gå till? Intel som inte har ett kort klart förrän tidigast i slutet av nästa år? AMD som inte lanserar ett nytt kort förrän tidigast i slutet av året? Finns ju en orsak varför Nvidia inte gjort detta tidigare.

Självklart men Nvidia gör vad de vill idag tyvärr. Jag kan inte direkt säga att AMD gör särskilt mycket för att vara prisvärda idag på grafikkortfronten, mycket tack vare mininghysterin. Även om Nvidia tar överpriser betyder inte att AMDs highend är prisvärda, tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om man utesluter RTX 2080TI så är det mer eller mindre lika bra som tidigare generation i nästan allt.

Hurra för framsteg...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad över MSI's Gaming X Trio kort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Hurra för framsteg...

Hurra för stagnerad marknad. Intel/AMD behövs på marknaden för att detta inte helt ska stanna upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Vangen:

Jag är mer intresserad över MSI's Gaming X Trio kort.

Samma här. Det kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns nästan inget bättre än när man gjort ett riktigt bra köp, kvalitet/pris.

Mitt 1080 (6000 kr) hänger med ett par år till.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Komiskt att den i flera fall åker på stryk av referensmodellen fast den är överklockad och FE inte är. (om ej gpu boost räknas)
Nvidia har lyckats väldigt bra med deras ref kylare verkar det som, eller vad annat kan dom hittat på?
Sugen på ett rtx 2080ti men då måste jag uppgradera hela systemet då 2500k inte orkar med dessa monsterkort, visst skulle jag få bra prestandaboost över mitt gtx1060 med ett 2080ti men cpun skulle ändå flaska hårt. Så inväntar nog zen 2 och köper ryzen 3600X (?)

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

så vi får i snitt sämre dx12 prestanda än förra generationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

så vi får i snitt sämre dx12 prestanda än förra generationen?

2080 presterade bättre än 1080 i samtliga tester. Bättre än 1080Ti (förre generationens flaggskepp) i en stor del av testerna. Hur är det "i snitt" sämre än förra generationen?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

2080 presterade bättre än 1080 i samtliga tester. Bättre än 1080Ti (förre generationens flaggskepp) i en stor del av testerna. Hur är det "i snitt" sämre än förra generationen?

jämförde dissonansen mellan 1080 ti och 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Grafikkort just nu är inte prisvärt överhuvudtaget, inte ens AMDs. Ett Vega 56 med ett introduktionspris på 4100kr kostar över 6000 idag. Likadant med stationära minnen.

De enda komponenter idag som jag skulle kalla prisvärda är processorer, speciellt AMDs mellansegment och möjligen datorskärmar ev god kvalité (IPS-paneler), 2,5-tums SSDer, alla de har gått ner hyggligt i pris.

Hårddiskar och NVME-baserade SSDer är fortfarande dyra och speciellt förstnämnda har t.om gått upp i pris.

Det är inte en rolig tid att vara pc-byggare idag.

Nu överdriver du lite. Vega 56 kostade 399 dollar + moms så typ 4300-4500kr när det kom och då med en "lövblås". Det går köpa Vega 56 med vanliga kylare för under 5500kr så varför lägga över 6000kr?
Ex
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4639836
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552888

Sedan måste man tänka på vad man menar med en prisvärd produkt. Det behöver inte vara billigt det måste bara kunna motivera prislappen enligt mig. Ett 2080 ti kan jag förstå man köper eftersom det är svårt att hitta något som är bättre eller likvärdigt för ett lägre pris. Men vanliga 2080 är lite svårare att motivera i alla fall innan vi sett hur det blir med strålspårning osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

RTX-korten imponerar inte så jag förstår varför nVidia överklockar korten själva. Tror inte de vill jävlas med partners, lika lite som när AMD släpper sina vattenkylda kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Verkar som att RTX korten redan ligger ganska nära sin övre gräns.
Dagens kort har massor av sensorer som övervakar korten, tillsammans avancerad reglering, ger det hög prestanda redan från kartongen, att rubba det finliret ger inte mycket prestanda men kostar desto mer effekt.
MSI Duke imponerar inte, trots sin maffiga kylare.

edit
EVGA har släppt ett BIOS med högre effektbudget, som skall öka möjligheten till överklockning.
https://forums.evga.com/EVGA-GeForce-RTX-2080-Ti-2080-XCXC-Ul...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är ju bara bra att nvidia konkurrerar med en bättre kylare, så att de partners som gör undermåliga kylare tvingas bättra sig.

Detta kommer ju även amd-kort tillgodo.

Permalänk
Medlem

Inte bättre, tystare, kallare, snyggare eller billigare än FE. Sen brukar ju oftast MSI gaming vara det som dyker upp i recensioner. Kan vara bra att veta att dock kommer ju tredjepartskort med värre kylare alltså vara riktigt jävla dyra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Intressant att guru3d tycker att duke är samma/bättre än trio ? https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti...

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Skrivet av HumanDecoy:

Intressant att guru3d tycker att duke är samma/bättre än trio ? https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti...

Såg det också, dock handlar det om Ti versionen - men om jag inte missförstått så har både icke-Ti och Ti versionen samma fläkt? Med det sagt så litar jag nog mer på Sweclockers än Guru3d i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Intressant att guru3d tycker att duke är samma/bättre än trio ? https://www.guru3d.com/articles-pages/msi-geforce-rtx-2080-ti...

Som många konstaterat så handlar det mycket om kylaren. Det är ju trots allt samma GPU som används i alla dessa kort, och bortsett från binning (som kanske sker i de dyraste korten) så är det silicon lottery som gäller. Men kylaren blir viktig, det är den som avgör den slutliga FAKTISKA frekvensen efter thermal throttling.

Och här kommer testmetoderna in i bilden. De flesta testar i open air bench, och jag förstår varför, men det gör ju att utslaget mellan bra och dålig kylare blir mindre än när kortet sitter i ett stängt chassi.

I detta fall kan det mycket väl vara så att trots Dukes sämre kylare så märks inte det i testet mot Gaming X Trio. Och eventuellt så vann Duke silicon lottery mot Gaming X Trio i detta fall.

Det betyder inte att det är vad gemene man skall förvänta sig. "Aero", "Dual" etc etc... billigare kort av en viss GPU-typ är inte lika bra som de dyrare. Det är fakta.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Lutar mer och mer åt ett 1080 kort för att uppgradera mitt trötta 760 för bästa valuta för pengarna.
Känns ju lite surt att jag kunde köpt ett 1080 för samma pris redan för två år sedan.

Tycker egentligen inte speciellt synd om de som får betala 9000-12000 istället för 7000:- för ett värstingkort (tycker 7000 är galet dyrt också, men tycker man det är värt så...)
Men riktigt surt för den stora massan, t.ex. spelare i yngre tonåren som kanske kan lägga max 2000-3000 på ett grafikkort - känns som min son kommer sitta fast på sitt 3 år gamla 960 ett bra tag

Permalänk
Medlem

I mitt fall fick jag tag i ett MSI RTX 2080 Duke från komplett för 8290 kr som skickas imorgon, till det priset jag borde väl det vara att rekommendera istället för founders edition kortet som jag funderar på att skicka tillbaka pga högljudd fläkt vid idle (pga ej stannar helt) samt under belastning.

Permalänk
Medlem

Hmm.. har inte sett än hur 2080 blir med Morpheus II eller en Arctic Accelero Xtreme 3/4. Sätt två 120mm på dom här så ska nog 2080 kunna erbjuda mer med lägre ljudbild.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

När det gäller MSI trio så är den i princip ett marginellt sämre referenskort med en julgranspyntad kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu överdriver du lite. Vega 56 kostade 399 dollar + moms så typ 4300-4500kr när det kom och då med en "lövblås". Det går köpa Vega 56 med vanliga kylare för under 5500kr så varför lägga över 6000kr?
Ex
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4639836
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4552888

Sedan måste man tänka på vad man menar med en prisvärd produkt. Det behöver inte vara billigt det måste bara kunna motivera prislappen enligt mig. Ett 2080 ti kan jag förstå man köper eftersom det är svårt att hitta något som är bättre eller likvärdigt för ett lägre pris. Men vanliga 2080 är lite svårare att motivera i alla fall innan vi sett hur det blir med strålspårning osv.

Man kan köpa RX Vega 64 för runt MSRP
https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814202...
https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-Gigabyte-Rade...

Det är bara i Sverige priserna är skit som vanligt.