Test: Far Cry 4

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 4

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core i5-750/AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • Radeon HD 5850/Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda Ultra, SMAA (upplösning varierar)

Far Cry 4 går vidare i samma fotspår som föregångaren med en fri och öppen miljö. Under skalet ruvar grafikmotorn Dunia 2, fullmatad med de senaste teknikerna. Handlingen utspelar sig i fiktiva staten Kyrat i hjärtat av Himalaya. Det innebär gott om grafiskt påkostade landskap för huvudpersonen Ajay Ghale att utforska.

Djungelpangaren Far Cry 4 trivs förhållandevis bra ihop med Radeon R9 380X. Modellen presterar ungefär 26 procent bättre än Geforce GTX 960 och uppvisar 5 procent högre siffror än lillebror Radeon R9 380. Asus fabriksöverklockade Strix-kort landar här 5 procent över det oklockade R9 380X-kortet.

Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 ökar AMD sin ökning mot Nvidia, där Radeon R9 380X utpresterar Geforce GTX 960 med 31 procent bättre resultat. Vidare lägger sig nykomlingen närmare 8 procent ovanför Radeon R9 380 medan Strix-kortet presterar ungefär 5 procent bättre än ett oklockat Radeon R9 380X.

Tungdrivna 4K UHD ger Radeon R9 380X mer utrymme att sträcka på benen, även om siffrorna som presenteras knappast kan kallas för spelbara. Modellen landar 35 procent bättre till än Geforce GTX 960 och uppvisar 10 procent högre resultat än Radeon R9 380.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna från Far Cry 4 uppvisar en hyfsat jämn kurva med ett antal utspridda spikar. De sistnämnda märks dock inte i vår subjektiva bedömning av sekvensen och generellt flyter titeln bra på både AMD och Nvidia.