Test: Metro: Last Light Redux

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light Redux

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-08-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 4000, Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light Redux är en ytterligare grafiskt polerad version av uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.

Strider i tunnelbanesystemet har visat sig vara ett tungt jobb även för moderna grafikkort, men här klarar sig ändå Radeon R9 380X dugligt. Modellen trillar in 16 procent ovanför Geforce GTX 960 och lägger sig på 7 procent bättre resultat än Radeon R9 380. De förhöjda klockfrevenserna hos Strix-kortet ger det en prestandafördel på 5 procent över ett oklockat R9 380X.

Upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar placerar AMD:s nykomling på samma nivå som Radeon R9 280X och ungefär 19 procent bättre till än Geforce GTX 960. I jämförelse med lillebror Radeon R9 380 uppvisar den nya modellen 6 procent högre prestanda, medan Strix-kortet från Asus ger ytterligare några procent extra.

Pixelintensiva 4K UHD fullkomligt förstör spelupplevelsen för merparten av korten i tabellen. Radeon R9 380X uppvisar ungefär 21 procent högre resultat än Geforce GTX 960 samtidigt som det presterar 6 procent bättre än Radeon R9 380.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Jämn och fin kurva, jämn och fin subjektiv upplevelse sammanfattar analysen av renderingstiderna från Metro: Last Light på ett bra sätt.