Speltest: Metro: Last Light
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Metro: Last Light |
Utvecklare | 4A Games |
Genre | FPS |
DirectX-version | 11.0 |
Lanseringsdatum | 2013-05-14 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Fördefinierade "Very High" (1920), Fördefinierade "Medium" (1280) |
Metro: Last Light är uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i det postapokalyptiska universum som uppdiktats av ryska författaren Dmitry Glukhovsky i romanerna med samma titel. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.
Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.
Förutsatt att Metro: Last Light matas med åtta tillgängliga trådar blir grafikkortet en flaskhals. I det övre fältet som når upp till flaskhalsen syns både Core i7-5960X och Core i7-5930K, medan Core i7-5820K ligger marginellt lägre.
I känd stil ger den lägre upplösningen våra kombattanter mer spelrum, vilket i slutändan innebär större skillnader i fältet. Topplaceringarna plockas av familjen Haswell-E med flaggskeppet Core i7-5960X på förstaplatsen.