DX11: Metro 2033

metro2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Metro 2033

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-03-19

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 1 GB RAM

Metro 2033 baseras på en bok med samma namn skriven av den ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Spelet utspelas i Moskvas tunnelbanor efter att ett kärnvapenkrig gjort marknivån mer eller mindre obeboelig. Spelaren slåss mot både människor och muterade varelser, allt med bländande DirectX 11-grafik och gott om effekter.

Tillsammans med DLC-paketet Ranger Pack lanserade utvecklaren 4A Games ett officiellt prestandatest där en förutbestämd sekvens loopas åtskilliga gånger. Som vanligt används upplösningen 1920 x 1200 pixlar med högsta möjliga detaljnivå och fyra gångers kantutjämning. PhysX samt Depth of Field hålls dock avstängda, det sistnämnda för att inte prestandasiffrorna ska dyka till löjligt låga nivåer.

Metro 2033 har mer eller mindre övertagit titeln som ett av de mest tungdrivna spelen som finns ute i dagsläget. Radeon HD 6990 klarar här av att trycka sig förbi både de SLI-kopplade GTX 570-korten samt de dubbla HD 6950. I sitt överklockningsläge presterar HD 6990 identiskt med de Crossfire-kopplade HD 6970-korten.

Radeon HD 6990 skalar verkligen uselt i Metro 2033 när ytterligare ett kort kopplas in i Crossfire. I runda slängar är det minimala 25 procents prestandavinst som fanns att hämta.