Bethesda presenterar Orion – teknik för att strömma spel via molntjänster

Bethesdas mjukvaruplattform Orion ska göra strömmande speldata över internet bättre, och plattformen ska därtill vara kompatibel med andra aktörers strömmande speltjänster.

Det råder inga tvivel om att strömmande speltjänster är den dominerande trenden i spelbranschen just nu. Tjänster som Geforce Now och Playstation Now är redan i drift, och kommande tjänster som Google Stadia och Microsofts Project Xcloud har nyligen avtäckts i mer djupgående detalj.

Under spelutgivaren Bethesdas E3-konferens presenterade företaget dock en plattform som ska användas på dessa tjänster och dramatiskt förbättra strömmande spelprestanda. Orion är namnet på plattformen som ska användas för att låta kommande Bethesda-titlar strömmas via molntjänster med god prestanda, även för användare vars bredband har begränsad bandbredd.

Orion2.jpg

Doom (2016) strömmas till en telefon med till synes hög bildkvalitet och låg latens under Bethesdas E3-konferens.

doom_vfr.jpg

Doom (2016) blir testbädd när Orion-plattformen ska testköras senare under året.

Orion är alltså inte en konkurrent till strömmande speltjänster, utan ett komplement som förbättrar prestandan för speltitlar som körs på dessa tjänster. Orion ska kunna kopplas in i valfria speltitlar och uppnår god prestanda över begränsad uppkoppling genom att vissa lämpliga uppgifter beräknas lokalt på klienten, istället för att allt beräknas på tjänstens servrar.

Under Bethesdas presentation av Orion meddelar företaget att en enda av funktionerna i plattformen kan kapa bandbredden som krävs för en högkvalitativ bildupplevelse med 40 procent. Andra funktioner ska reducera tiden som krävs för att rendera en bildruta (eng. frame) med 30 procent, och funktionerna ska också reducera mängden nödvändiga beräkningar som behöver utföras med 20 procent.

En av de stora vinsterna med en strömmande speltjänst som använder Orion-plattformen är att användarens avstånd från närmaste server får mindre påverkan på prestanda. Detta kommer vara till fördel för spel som körs i de stora aktörernas molntjänster, men framför allt för mindre aktörer som saknar möjligheten att etablera flertalet stora datacenter världen över.

Orion1.jpg

Bethesda har ännu inte bekräftat några externa bolag som ska integrera Orion i sina speltitlar eller strömmande speltjänster, men i intervjuer med The Verge berättar Bethesdas publiceringschef James Altman att diskussioner förs med ett flertal utvecklare och plattformsägare. Orion demonstrerade under Besthesdas E3-konferens genom att Doom (2016) strömmades till en mobiltelefon med till synes hög grafisk kvalitet och låg latens.

Orion ska testköras mot slutet av 2019 och testet kommer utföras oberoende av strömmande speltjänster. De som deltar i detta test utlovas att kunna spela 2016 års Doom i 4K-upplösning med 60 bilder per sekund. Den som vill registrera intresse för Orion-testet behöver vara medlem hos Bethesda.

► Läs allt om E3 via taggen #e3-2019

Läs mer om strömmande spelteknik:

I butiken: C-kolon backslash spel

När operativsystemet stavades MS-DOS hade guldklimparna en särskild plats i hjärtat av hårddisken. Den som äger denna t-shirt kan bära världens bästa sökväg med stolthet. Endast i 100 exemplar!

Köp här!