Bethesda presenterar Orion – teknik för att strömma spel via molntjänster

Permalänk
Melding Plague

Bethesda presenterar Orion – teknik för att strömma spel via molntjänster

Bethesdas mjukvaruplattform Orion ska göra strömmande speldata över internet bättre, och plattformen ska därtill vara kompatibel med andra aktörers strömmande speltjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir det samma kvalité som Fallout 76? Just nu litar jag inte supermycket på dem, oavsett vilken studio som gjorde vad.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kelthar: den här sortens tekniska plattformar utvecklas inte av grupper inom företaget som utvecklar spelen, det är med allra största sannolikhet en avdelning med ansvar för teknikplattformar. Precis som att EA har Frostbite-divisionen som enbart jobbar med spelmotorn och de olika komponenterna den ska innehålla.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/bethesda/status/1137895221730013184
"Announcing Orion, a patented collection of software technologies"

Några år senare: Bethesda stämmer Google Stadia och MS XCloud för att använda delar av Orions patenterade teknik. Självklart utan att själva har skapat något som använder tekniken.

Permalänk
Medlem

Spännande, men att dom har låg latency i en kontrollerad miljö där dom kanske ansluter mot en server som finns on-site säger inte mycket egentligen. Latency kommer alltid vara latency för användre i verkligeheten. Däremot intressant att det börjar hända saker även på motor-nivå för att optimera spel för strömmning. Någon som har lyckats hitta mer information om vad det handlar om i praktiken det måste vara någon förändring i rendering eller komprimering av den strömmade bilden?

Permalänk

Lite mer generell undran: Man har ju hört en massa på sistone angående komponenter såsom Navi, Ryzen etc att "ni får veta mer under E3". Men under vilken programpunkt kan man räkna med sånt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fadelol:

Spännande, men att dom har låg latency i en kontrollerad miljö där dom kanske ansluter mot en server som finns on-site säger inte mycket egentligen. Latency kommer alltid vara latency för användre i verkligeheten. Däremot intressant att det börjar hända saker även på motor-nivå för att optimera spel för strömmning.

streaming via shadow på min 165hz ips skärm kändes ungefär som att spela på en 60hz skärm. Helt klart spelbart, men inte i shooters.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Överklockad_gasklocka: idag vid midnatt håller AMD sitt Next Horizon Gaming-event, så då kommer vi med all sannolikhet få reda på mer om åtminstone Navi/RDNA. Jag hoppas på att de nämner något om den hårdvaruaccelererade "hemliga såsen" i Xbox Scarlett/Playstation 5, men det känns mer osannolikt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

"Streaming games platform", "Games as a service"?

F*ck off säger jag bara.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

streaming via shadow på min 165hz ips skärm kändes ungefär som att spela på en 60hz skärm. Helt klart spelbart, men inte i shooters.

Latency känns som det stora problemet för mig med FPS. En tanke jag hade, och Orion kanske har något sådant, är om den renderade bilden som strömmas är större än skärmen. Om man då renderar HUD:en lokalt medan all "heavy-duty" rendering sker i molnet borde man kanske kunna skapa upplevelsen av lägre latency även för FPS?

Permalänk
Medlem

@fadelol: Nej du får inte lägre latency, iaf inte märkbart och du lägger dessutom på mer problem än du löser tyvärr.
Streaming av äventyrs-singel play ser jag som lovande men tyvärr där största vinsten mot fusk är (online spel) så är det alltid en begränsning med delay oavsett hur man gör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Fördelen med Cloud gaming är ju att enheterna ska vara så billiga och dumma som möjligt för att hålla nere hårdvarukostnaden.

Om de börjar flytta över beräkningar och viss data till användaren för att snabba upp spelupplevelsen så blir allt dyrare eftersom det blir högre hårdvarukrav.

Det som nu ska vara så enkelt med cloud gaming kommer bli rörigt om det kommer flera lager med olika tekniker från olika företag som ska förbättra upplevelsen.

De borde tackla problemet från annat håll istället, låta internet leverantörer ta del av lite pengar från vinsterna så de har en morot i att investera och förbättra sina nätverk.

Om alla sorters spel ska kunna fungera i cloud gaming finns det inget substitut till en snabb internetkoppling med låg latens, därför måste vi bygga ut fiber och 5G nätverken så mycket som möjligt i framtiden för att det ska fungera.

Alla lösningar med högre hårdvarukrav är bara "snake oil" som ger en illusion av bättre spelupplevelse i vissa spel och kommer inte alls fungera i andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

"Streaming games platform", "Games as a service"?

F*ck off säger jag bara.

Tänker på den gamla goda tiden med boxar innehållande CD skivor

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Spännande, men att dom har låg latency i en kontrollerad miljö där dom kanske ansluter mot en server som finns on-site säger inte mycket egentligen. Latency kommer alltid vara latency för användre i verkligeheten. Däremot intressant att det börjar hända saker även på motor-nivå för att optimera spel för strömmning. Någon som har lyckats hitta mer information om vad det handlar om i praktiken det måste vara någon förändring i rendering eller komprimering av den strömmade bilden?

Exakt därför jag kör med min imac pro.

Det blir för långa fördröjningar med en stationär som står på golvet och ansluts till en skärm med en lång kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om vad tekniken egentligen gör. Så jag antar att den fipplar med FPS, upplösning eller Bitrate.
Det är enda sättet att dra ner på hur mycket bandbredd som används när man strömmar, och när man dessutom påstår att GPU% går ner så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@kelthar: den här sortens tekniska plattformar utvecklas inte av grupper inom företaget som utvecklar spelen, det är med allra största sannolikhet en avdelning med ansvar för teknikplattformar. Precis som att EA har Frostbite-divisionen som enbart jobbar med spelmotorn och de olika komponenterna den ska innehålla.

Men båda grupperna lyder under samma marknadsföringsavdelning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fadelol:

Latency känns som det stora problemet för mig med FPS. En tanke jag hade, och Orion kanske har något sådant, är om den renderade bilden som strömmas är större än skärmen. Om man då renderar HUD:en lokalt medan all "heavy-duty" rendering sker i molnet borde man kanske kunna skapa upplevelsen av lägre latency även för FPS?

Bra fråga. Jag tror den stora grejen är att flytta server till Stockholm (om man nu bor här). Du kan kapa latency med cirka 25-100ms, vilket är betydande.

När jag testade så lirade jag mot Frankfurt.

Permalänk

Budgetdator hemma som hjälper till att rendera tunga spel strömmat från molnet till ens tungdrivna skärm? Och tänk VR spel där kraven ofta kan vara högre! Tycker mig se ett vinnande koncept här för framtiden, taggad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Inte ett ord om vad tekniken egentligen gör. Så jag antar att den fipplar med FPS, upplösning eller Bitrate.
Det är enda sättet att dra ner på hur mycket bandbredd som används när man strömmar, och när man dessutom påstår att GPU% går ner så.

Kan vara ute o cykla, men jag tyckte mig höra Id prata om hur de jobbade på teknik som "gissar" ungefär hur du tänker/kan röra dig i spelet och på så sätt kan minska latensen på något sätt. Detta var runt den första Stadia presentationen i mars. Kan ju vara en del i det hela, men gissar på att det är massa fler saker man kan göra för att optimera spel för streaming.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Kan vara ute o cykla, men jag tyckte mig höra Id prata om hur de jobbade på teknik som "gissar" ungefär hur du tänker/kan röra dig i spelet och på så sätt kan minska latensen på något sätt. Detta var runt den första Stadia presentationen i mars. Kan ju vara en del i det hela, men gissar på att det är massa fler saker man kan göra för att optimera spel för streaming.

Mjae,, tror det är en annan metod för att åstadkomma samma sak.
kommer ihåg att det pratades om det i samband med emulatorer för att få ner latenser, och det den gör är att den renderar olika frames i förtid, så när du trycker en hoppknapp så har det redan en frame färdig, eller om du fortsätter springa så använder den, den frame istället.

Det skulle öka GPU% då den naturligtvis kommer att rendera flera frames, per frame. Men här pratar man om att sänka GPU%, och bandbredden. Så det kan ju inte röra sig om samma sak.