Bethesda beskriver grafikmotorn i Fallout 4

Inför lanseringen av Fallout 4 avslöjar Bethesda en rad detaljer i grafikmotorn Creation Engine, som förbättrats sedan introduktionen i The Elder Scrolls V: Skyrim för fyra år sedan.

Det är nu mindre än en vecka kvar till lanseringen av postapokalyptiska Fallout 4, som tekniskt bygger på grund som The Elder Scrolls V: Skyrim från 2011. Det här betyder inte att den bakomliggande tekniken lämnats orörd under fyra år och nu beskriver Bethesda förnyelsearbetet för spelmotorn Creation Engine.

Fallout-4-Graphics-2.jpg
Fallout-4-Graphics-3.jpg
Fallout-4-Graphics-4.jpg
Fallout-4-Graphics-5.jpg
Fallout-4-Graphics-6.jpg
Fallout-4-Graphics-7.jpg
Fallout-4-Graphics-8.jpg

Utvecklarna skriver att den största förändringen i grafikmotorn jämfört mot Skyrim är physically based deferred renderer, en ny renderare som sägs möjliggöra mer dynamisk ljussättning och att rita upp mer realistiskt material. Exempel på detta är att metallobjekt reflekterar ljus på ett annat sätt än exempelvis trä och att saker blir blöta när ett regnoväder drar in.

Förutom mer realistiskt material har väderfenomen legat i fokus och här har Nvidia hjälpt till med implementeringen av volymetriskt ljus, som används för bland annat åskoväder och så kallade "god rays". Finessen bygger kring hårdvaruaccelererad tessellering och ska därför fungera bra även med AMD Radeon-baserade grafikkort.

Bethesda vill inte röja alla detaljer om nyheterna i spelmotorn Creation Engine innan spelet lanseras och avrundar med en lista av andra förbättringar.

  • Tiled Deferred Lighting

  • Temporal Anti-Aliasing

  • Screen Space Reflections

  • Bokeh Depth of Field

  • Screen Space Ambient Occlusion

  • Height Fog

  • Motion Blur

  • Filmic Tonemapping

  • Custom Skin and Hair Shading

  • Dynamic Dismemberment using Hardware Tessellation

  • Volumetric Lighting

  • Gamma Correct Physically Based Shading

Fallout 4 släpps för PC/Windows, Xbox One och Playstation 4 den 10 november.