Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inlägg

Inlägg som Molotov har skrivit i forumet
Av Molotov
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är en tydlig skillnad i val av teknik.
Men jag ser det nog som att överlappet är så pass stort att det hololens kan göra också kan göras med vision pro. Give or take.Så jag ser dem nog mer som "samma" ändå.
Här är ett exempel när vision pro redan använts med kirurgi:
https://www.businessinsider.com/apple-vision-pro-spinal-opera...

Det vision pro har som skiljer dem åt är väl möjligheten att fungera som VRheadset också vilket hololens inte är byggd för riktigt.

Sedan är vision pro är några år nyare så de ligger väl före med upplösning, renderingskraft, minne, lagring - yadda yadda. Det är intressant i sig - men det särskiljer dem kanske inte så mycket i vad de kan användas för.

Jag upplever att en relevan skillnad ligger i marknadsföringen.
Där hololens lanserats som ett devkit/för specialområden så har väl vision pro inte fått den etiketten riktigt. Det är släppt "för alla". Till det har man lagt in lite mer mjukvara och interface med kopplingar till laptops å grejer from scratch så att det inte är helt tomt för hemmaköpare heller.
Men i praktiken ser jag väl på vision pro som ett devkit också egentligen. Tillämpningen är ofärdig och prislappen inte anpassad efter en bredare kundskara. Som hololens.

Jag dömer inte ut någon av dem utifrån hur mycket de säljer i nuläget. Med de priserna kommer de rimligen sälja i mindre volymer båda två. Jag tänker mig att apple/MS mest positionerar sig med kunskap kring tillämpning just nu.

Dont get me wrong tho. Jag är med på att teknikerna skiljer ;).

Ja men behöver man använda sina händer är dock hololens betydligt bättre än vision pro.
Vision pro perspektiv är ur en kamera och representerar inte en 100% likhet med verkligheten.
Dvs man ser inte bilden exakt som man skulle se från sina ögon.
Quest gör det däremot men med nackdelen att det "warpar" i bilden runt ens händer efterso det är en kamerafeed som görs om för att motsvara som om det är från en ögon man ser.
Men nu är vi nere på petiga nivåer.
Jag säger varken bu eller bä åt hololens eller vision pro.
Det var ett svar mot en som tror att vision pro är samma sak och den ena eller andra floppat.
Det ör som sagt inga produkter för gemeneman och hololens har inte ens den försäljningsmålgruppen medans vision pro kan vem som helst köpa.

Av Molotov
Skrivet av GG25:

Nej hololens kanske är mer riktad mot företag, ändå verkar det som att de flesta användningsområden som demas från avp är arbetsinriktade och priset gör den direkt svårsåld för allt annat än företag. Jag tycker dem är ganska lika, båda säljer in att arbeta med AR, Apple har väll lite mer VR focus men känns som det är inte är spel som är focus på avp även om det går. Apple har väll inte jättestort appbibliotek nu i början heller? Vad gör dem olika?

Inte direkt jag själv som tycker den floppat, har rätt dålig koll som du säger. Det är mer vad jag upplever konsensusen är när man tittar på folk som skriver på nätet. Googlade lite nu och stod att holocens och holocens 2 hade sålt 300000 exemplar totalt 2022, alltså på 6 år. Det låter som det är mycket mindre även mot avp:s nedjusterade estimat.

Du får gärna undervisa mig i varför hololens skiljer sig mot avp och varför det inte är en flopp. Det var därför jag ställde den första frågan.

Dom skiljer sig helt tekniskt.
Skillnaden är att AVP så ser du din omgivning via passthrough Hololens ser du verkligheten.
tex så har jag sett kirurger träna med en Hololens, det skulle nog inte fungera lika bra med en AVP då du behöver se dina händer och vad du sysslar med. Det blir inte lika precist genom kameror.
Om man tänker på arbete så lämpar sig Hololens för olika saker, kanske mer praktiskta. AVP passar i kontor i en övrig Apple miljö.
Vad hololens sålt tror jag inte har nått att göra med om det är en flopp eller inte.
Det är olika produkter som gör olika saker men ka säkert göra en del samma saker också.

Av Molotov
Skrivet av GG25:

Kan nån förklara vad som gör dessa 10ggr bättre än hololens? Verkar ju drag efter dessa och hololens floppade, men jag ser inte skillnaden.

Du som testat alla andra headset och var nöjd med vision PRO, varför testade ni inte hololens?

Hololens och Vision Pro är inte samma sak eller ens lika.
På vilket sätt är Hololens en flopp? Vad ska det ha med AVP att göra? Hololens är för övrigt ingen konsumentprodukt utan används till annat.
MS har tom gjort Hololens för amerikanska armen men har ännu inte klarat ett riktigt fälttest vad jag senast läst.

Allt är inte bara spel, lek och media för privatpersoner som görs inom området och jag tror inte du har koll vad som är flopp eller inte. Men det kanske du har?

Av Molotov
Skrivet av Tommy:

Hur många är det som på riktigt vill gå runt med en sån där pryl på huvudet?
Inte nog med att den är ful och otymplig så är det ju inte direkt så att man själv hade velat flagga med att man har nåt värt 60kkr fastspänt på huvudet. Har väl aldrig varit så lätt som nu att plocka ut måltavlor för stöld och rån bland folk som med den här nyheten.

Den är inte tänkt att användas till att gå runt med.
Nu är det folk som gjort det för att det går men det är nått du ska använda hemma/på jobbet "stationärt".
Detta är inte "framtidens AR glasögon" som många verkar tro som man har på sig ute bla.

Av Molotov

Eller så kan det vara av helt andra orsaker.

No, Apple Didn't Just Dramatically Cut Vision Pro Production Due To Weak Demand

https://www.uploadvr.com/apple-vision-pro-production-cut-clai...

Ska SweC rapportera XR nyheter i allmänt, så kolla mer källor.
Det försegår ofta "sensationsnyheter" och det som alltid sprids bland mainstream är "negativa" oftast.
Ny teknik med många förstpsigpåare.

Av Molotov
Skrivet av Captain Acid:

Härligt. Undrar hur Apple reagerar.

Apple och deras fanboys, vad tror du?

Av Molotov
Skrivet av sull:

Enligt random på Reddit går det tydligen kontakta support så löser dom det medan du chattar med dem. Användaren hade lagt upp nåt screenshot på en chatt med nån på kundtjänst där den sade typ "okej nu ska det vara löst" eller "nu kan du ta bort dem" eller dylikt, minns inte helt. Men det anmärkningsvärda var främst att snubben fick $30 i Meta-shoppen som någon sorts kompensation, som jag förstod det helt enkelt för att ha behövt gå en sån omväg för att lösa något så enkelt.

Jag kan ha missförstått, det kan ha varit troll jag vet inte men uppfattade det inte så åtminstone.

Ska väl även vara UI overhaul "på g" som jag förstått.

Ok, kanske värt ett försök.
Det där med $30 som "kompensation" kör dom rätt ofta med.
Fått det 2ggr bla för att mitt Elite battery headset gick sönder och att mitt Quest 2 interna batteri började bli dålig.
Fick $30 bpda ggr plus att jag fick nytt headstrap och en hel uppsättning Quest 2.
Säga vad man vill om Meta men deras support på VR Sidan är iaf riktigt medgörlig, eftet man tagit sig förbi random praktikanten (eller AI) som inleder med standardsvaren

Av Molotov
Skrivet av JBerger:

Oufh, OSet i Meta/Quest är ju bland de sämsta sakerna, deras affärer är värdelösa, välja/hitta videos i OculusTV är värdelöst, apphanteringen är värdelös. Å då har det ändå funnits i flera år på flera olika HMDs utan att det blivit direkt bättre.

Blir förhoppningsvis bättre med tiden som det även har blivigt.
Inte värdelöst men det jag tycker är dåligt är att Inställningsmenyn än tjorvig och dom hålller på kastar om vad som ligger vars.
I biblioteket försvinner inte appar som man raderat utan dom ligger kvar med valet installera. Går som inte att rensa upp så bara det man har installerat syns 🤷‍♂️

Av Molotov
Skrivet av Halldin:

Oj, dom måste känna pressen från Google men har samtidigt ett rejält försprång i VR-mjukvara. Intressant att se vad för tredjepartsheadset som mynnar ut (och får ta del av den utmärkta mjukvaran). Och så en svart Quest 3 på det.

Det kan vara nå sånt.

Verkar som Asus och Lenovo redan jobbar på ett.
A "performance gaming headset" from ASUS under its Republic of Gamers (ROG) brand.
A line of headsets for "productivity, learning, and entertainment" from Lenovo.

Sen en XBox "limited edition" Quest.

Av Molotov

https://www.meta.com/en-gb/blog/quest/meta-horizon-os-open-ha...
---

Meta Rebranding Quest Software Horizon OS, Will Run On Headsets From ASUS, Lenovo, and More

https://www.uploadvr.com/meta-horizon-os-third-party-headsets...
--

Meta is Opening Quest’s Operating System to Third-party Headsets, Marking a Massive Shift in Strategy

https://www.roadtovr.com/meta-to-open-quests-operating-system...

Av Molotov

Psu, gpu, 1 ssd, chassi är det ebda som jag har nu i datorn jag köpt nytt en gång i tiden allt annat är beg.

Av Molotov
Skrivet av Halldin:

System On a Chip, Quest 3 kör Snapdragon XR2 Gen2 som har mer än dubbla grafikprestandan än Quest 2 (XR2). Den går dock mycket varmare också och batteriet tar slut märkbart fortare, men en del av det kan vara att pannkakslinserna kräver att panelen kör på högre ljusstyrka.

Upplever att batteritid, värme osv blivigt bättre.
Förut dränerades både interna och powerbanken samtidigt som man kände att headsetet blev varmt och kylningen lät.
Idag upplever jag ingen skillnad mot hur det var med Quest 2.
Har iof en ny powerbank vet inte om det har med saken att göra men det gick verkligen på högvarv tidigare (och gjorde förmodligen att gamla powerbanken blev dålig) kör utan problem 6 timmar och har fortfarnde kräm kvar.

Av Molotov
Skrivet av Oliver91:

Ghosts of Tabor ger mig lite mobilspel vibes av vad jag har sett av det, grafikmässigt mellan PS2/PS3 men grafik är inget jag bryr mig om, framraten i spelet verkar vara lite tråkig dock men det kanske är youtube videorna som är ryckiga?

Kan återigen säga att grafik spelar verkligen 0% roll, det är ren spelupplevelse för min del, spelar jag inte WoW så blir det mest retro lirande mycket Gamecube just nu

Är bara sugen att testa half life alyx av alla VR titlar som lanserats.

Jag spelar på PC så grafiken är OK där, det är Quest som har något urvattnad grafik.
Men det är crossplay mellan plattformarna så det kan ju inte skilja allt för mycket mellan spelen för då får Quest spelarna övertag.
Det är youtube, som gör framraten, det går inte spela vr i den framerate som visas på youtube.

Spelet är fortfrande under utveckling, det är ett imponerande spel med tanke på att för ca 3år sen var spelet bara en ide.
Spelet görs av utvecklare som har ett brinnande intresse för vr spel och att bla göra en escape from tarkov liknande spel för Virtual Reality och hitils går allt rätt väg. Det visar sig också genom att det seglat upp och blivigt ett av dom populäraste spelen.

Alyx ör bra och framförallt ett polerat spel.
Moddar håller spelet vid liv menbdet finns imo spel idag som uppslukar mer tid och ger mer nöje än Alyx.
Även fast man kan säga att Alyx ör det mest polerade spelet vid släpp fortfarande. Många andra spel bygger på att poleras eftersom. Det är indie ovh "AA" marknaden som är dominerande i VR scenen

Av Molotov
Skrivet av Oliver91:

VR flugan är över? Känner noll personer som köpt och kanske blir intresserad själv för under 1000kr men tveksamt ändå.

Flugan över? för att man ska "tömma lagren" för en ny version? Det finns Quest 3 och "Quest 3 Lite" ska ersätta Quest 2

Skrivet av RekiN:

Finns ingen, eller för få, "killer apps" för hardcore-folket. Inte särskilt lockande att spela spel i PS2-grafik för att uppnå bra FPS. Det är väl endast Half-Life: Alyx som ser någorlunda bra ut.

Killer apps finns det för "hardcore gamers". tipsar om tex Ghosts of Tabor, kommande Contractors Showdown om du vill ha spel som är "hardcore competetive".

Av Molotov

Rykten har sagt tidigare att Meta satsar på att släppa Quest 3 Lite senare iår.
Quest 3 Lite verkar ser ut typ att vara en "Quest 2" men med samma SoC som i Quest 3.
Ryktena säger också målet var också $200 för den men det vet man ju inte om det blir så lågt i slutändan

Av Molotov

The Light Brigade släpper ny uppdatering med ny spelarklass, nya uppgraderingar och en ny värld.

Av Molotov

Virtual reality.
Kan inte speöa shooters utanför VR längre

Av Molotov
Skrivet av Halldin:

Tycker generellt det har varit väldigt tyst om UEVR sedan det släpptes trots att det skulle frälsa PCVR. Är det prestandaproblem eller bara allmänt struligt?

Nejbdet är full show många profiler som uppe på sidan där.
Men nyare spel är väldigt tungdrivna, typ 4080-90 krav

Av Molotov

UEVR Profiles är en sida där massa spel listas med profiler till UEVR Injector modden.
Så man sparar lite tid och slipper ställa in allt själv.

UEVR Injector är ett verktyg som gör att man kan köra spel mm som är gjorda i Unreal Engine i Virtual Reality.

Av Molotov
Skrivet av Sidju:

Jag är rätt nöjd med det gamla Oculus Rift jag har och hade nog spelat mer VR om jag bara hade spelat mer. Optiken hade väl kunnat vara mer raffinerad och bättre komfort relativt värme och svett vore bra (hörs det att jag spelar BeatSaber?), men det är helt fine enligt mig. Är bara nöjd att jag inte har Vive handkontroller, de kändes aldrig bra för mig.

Den största begränsaren för mig är kabeln och låsningen till sin dator. Mycket synd att Meta gör de trådlösa headsets som är etablerade, annars hade jag bytt till något sådant för att bli av med kabeln.

Så du vill inte byta ditt Meta headset mot ett nytt Meta headset?