Problemet jag ser med Hover Junkers är att det känns som att världen rör sig under dig och att det inte är DU som rör dig genom världen. Vet inte om det är ett problem med parallaxen av att du har något i ditt synfält som är statisk (din hover junker) och världen under dig som rör sig. Jag blev också lite smått yr av att spela hover junkers, på samma sätt som jag blev yr första gången jag spelade Onward. Men efter ett tag försvann den känslan. I onward till skillnad från Hover Junkers så har du inte den där parallaxen som i hoverjunkers. Jag blir inte illamående men artificial locomotion kan lätt få mitt balanssinne att balla ur. Därför brukar jag ta en lite bredare och stadigare stance när jag spelar såna spel. Asså jag ställer mig lite bredare med benen och balanserar ut kroppen. Tänk en knäböjsställning.
@010721a: Jag tror ärligt talat inte att Oculus har sålt ens 1 miljon enheter. Jag tror att det cirkulerar ca 200 K devkits 2 och ett par tusen devkit 1. CV1 (consumer version) har nog inte sålt mer än 250k ännu med det höga priset. Jag tror att Vive ligger runt den siffran också. PSVR som är den billigaste samt den som har en potentiell userbase på 40 miljoner PS4 ägare har sålt ungefär 5-600K headsets.
@jehuty: Efter att du installerat bluetooth drivrutinerna och aktiverat stand-by mode så måste du nog starta om steam för att det skall funka. Sen kan det dröja typ 1 minut innan dem går in i stand-by mode efter att du quitat SteamVR. Fungerar galant för mig iallafall
@kyuw: Oavsett, ett nytt Half-life lir behöver inte nödvändigtvis vara HL 3. Jag känner inte att jag behöver HLVR heller, jag hoppas bara på att Valve släpper ett VR spel, vare sig det är Portal, LFD, HL eller en ny IP.
@Klubba: Det är helt sant, men med tanke på vad de sa på Steam Dev Days i Oktober så har jag en magkänsla av att de kommer att släppa någonting i år, eller nästa år. Sen så behöver Valve verkligen steppa upp om de vill att folk ska köpa in VR konceptet. The Lab funkar inte i längden.
Sen har vi de(n) ryktade Half-life/Portal filmen/filmerna som svar på en reddit användares fråga som lyder:
Citat:
Ryktades det inte om en film, eller fler, som utspelar sig i Half-Life/Portal universumet bakom Valve och JJ Abrams?
Varpå Gabe svarade:
Citat:
Ja, dom kommer.
Sen har vi Joe Ludwig som medger att en ny iteration av Lighthouse basstationerna kommer att släppas i år. Lighthouse 2.0
Och även att de har 500 företag som har signat upp att använda lighthouse teknologin, varav ett par stycken är lighthouse spårade HMDs.
Ett nytt tillbehör i form av en rörelsespårad puck som man skall kunna fästa på alla möjliga sorters föremål för att föra in dem i den virtuella världen med stöd för samma input schema som Vive kontrollerna har (så att man kan mappa t.ex en pistols avtryckare som skjutknapp inne i spelet). Några exempel följer nedan
Kinesiska TPCASTs trådlösa komplementtillbehör till Vive med riktigt bra omdömen från flera källor som börjar säljas internationellt i vår för 250 USD.
Ett eller två andra företag som jobbar med trådlösa lösningar för VR, men som inte alls fick lika mycket uppmärksamhet som TPCAST eftersom dom är sponsrade av HTCs Accelerator X program.
Ingenting från Oculus dock
+ två stycken headsets från Kina som sportar 4k och 8k, men det är LCD och ingenting att ha. Dessutom renderar dom bara i 1080 och skalar upp till 4k, enda positiva är att screen door effekten är dödsförklarad.
jag vill rekommendera Old Friend för er som gillar att släppa loss o bara dansa väldigt kort men inte så dyr, 3 euro. (det är i princip en musikvideo i VR)