HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Permalänk
Melding Plague

HTC Vives Lighthouse-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris

Valve bekräftar att nya Lighthouse-fyrar släpps till HTC Vive senare i år, vilka tack vare en ny design ska bli billigare, tystare och mer energieffektiva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Valve går från klarhet till klarhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om jag i framtiden ska ha vr (tänk testa när det blir billigare). Måste jag ha ett helt rum till det eller kommer jag fortfarande kunna sitta i mitt lilla källar rum vid min dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om jag i framtiden ska ha vr (tänk testa när det blir billigare). Måste jag ha ett helt rum till det eller kommer jag fortfarande kunna sitta i mitt lilla källar rum vid min dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Går bra att sitta vid din dator men då tappar man det mesta med att gå in i spelvärlden. Optimalt är ju att man skall kunna röra sig precis som du gör rör dig i spelet. Att sitta på din stol fungerar utmärkt i simulatorspel/bilspel m.m.

Jag har en Logitech G27 ratt som jag placerat en bit från skärmen, som jag kan sätta mig vid om jag vill köra bilspel. Rätt skönt att inte behöva ha en skärm där man har ratten numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om jag i framtiden ska ha vr (tänk testa när det blir billigare). Måste jag ha ett helt rum till det eller kommer jag fortfarande kunna sitta i mitt lilla källar rum vid min dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på spel. Men när jag ex spelar war thunder med min vive sitter jag som vanligt framför skärmen med joystik bara att jag har headsetet på mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas de nya fyrarna lanseras med ett nytt headset också.

Permalänk
Medlem

"HTC Vives Fyr-fyrar uppdateras med ny design och lägre pris" var det ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hoppas de nya fyrarna lanseras med ett nytt headset också.

Ja, nu när det gått nästan ett år tycker man tekniken borde kunnat vässas på alla detaljer. Vill framförallt ha högre panelupplösning, mindre vikt och skönare komfort.

Nya kontroller är ju också på gång.

Permalänk
Medlem

Ja, lite uppdateringar hade passat bra. Som föregående talare säger, både på upplösning, ppi, mindre vikt och komfort. Dessutom kan säkert dem här nya Lighthousen kunna lösa de små vibrationsproblemen den första modellen har lite problem med nu. Iom att det är färre delar som snurrar och att det är samma rotationsfrekvens, som det är nu är det två rotationsfrekvenser, alltså två lasrar som snurrar i olika takt.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja, nu när det gått nästan ett år tycker man tekniken borde kunnat vässas på alla detaljer. Vill framförallt ha högre panelupplösning, mindre vikt och skönare komfort.

Nya kontroller är ju också på gång.

Ja, och att den blir trådlös också (men det tror jag redan är på G enl rykten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Går bra att sitta vid din dator men då tappar man det mesta med att gå in i spelvärlden. Optimalt är ju att man skall kunna röra sig precis som du gör rör dig i spelet. Att sitta på din stol fungerar utmärkt i simulatorspel/bilspel m.m.

Jag har en Logitech G27 ratt som jag placerat en bit från skärmen, som jag kan sätta mig vid om jag vill köra bilspel. Rätt skönt att inte behöva ha en skärm där man har ratten numera.

Mjo, men för att röra sig "som du gör i spelet" krävs väl nästan en threadmill-lösning eller motsvarande?
Lighthouse ger bitar men når inte riktigt fram utan någon sådan typ av lösning även om den absolut levererar ett betydande mervärde. Finns ju tekniker så man kan "gå på stället" också rakt upp och ner men men känns som fattigmansvarianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beror ju på spel. Men när jag ex spelar war thunder med min vive sitter jag som vanligt framför skärmen med joystik bara att jag har headsetet på mig.

Man kanske bör kika på de spel man vill kunna spela så man inte sitter där utan ett rum som man kanske hade behövt för de spel man vill spela.
Tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hur mycket surrar de nuvarande? Är det alltså ett hörbart surr från dem hela tiden ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Om jag i framtiden ska ha vr (tänk testa när det blir billigare). Måste jag ha ett helt rum till det eller kommer jag fortfarande kunna sitta i mitt lilla källar rum vid min dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat Vive med room scaling men jag stod mestadels stilla. Halva grejen är att röra sig men för min del funkade det bra att stå på samma plats, kändes lite märkligt att förflytta mig med headsetet på. Så länge du har tillräckligt med plats att röra armarna ska det inte vara några problem anser jag.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kanske bör kika på de spel man vill kunna spela så man inte sitter där utan ett rum som man kanske hade behövt för de spel man vill spela.
Tack för infon.

Skickades från m.sweclockers.com

Men får du till en yta på ca 2x2 meter så kan du fantastiskt kul.
Steam har en ganska bra beskrivning på spelen numera om vad de kräver för att komma till sin fulla rätt (och ibland tom starta).

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Lighthouse-stationerna är ju dock det enda som för tillfället inte behöver förbättras med Vive. Upplösningen är ganska låg, headsetet är tungt, har massa sladdar och är inte särskilt bekvämt, och kontrollerna är inte jättebra utformade, men trackingen fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuw:

Hur mycket surrar de nuvarande? Är det alltså ett hörbart surr från dem hela tiden ?

Mina går inte att höra över ljudet från fläktarna i mitt hel ok ljudisolerad Fractal Define R4. Men i ett övrigt tyst rum så borde man med normalgod hörsel höra dem svagt, ja.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuw:

Hur mycket surrar de nuvarande? Är det alltså ett hörbart surr från dem hela tiden ?

Om du är i ett tyst rum så är surret hörbart, men om datorn har bluetooth går det att ställa in så att de går in i viloläge när Steam VR inte är på, vilket gör att de är knäpptysta.

Permalänk
Medlem

@dblade: Hur du nu än gör så föreslår jag starkt att du provar roomscale då det är helt omöjligt att föreställa sig hur inlevelsefullt det är, man måste testa.

Bra med sänkt pris för de som inte köpt ännu! Helt ointressant för mig dock. Det enda som skulle få en att köpa dessa var om den äldre modellen störde, istället för att inte höras överhuvudtaget.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Mjo, men för att röra sig "som du gör i spelet" krävs väl nästan en threadmill-lösning eller motsvarande?
Lighthouse ger bitar men når inte riktigt fram utan någon sådan typ av lösning även om den absolut levererar ett betydande mervärde. Finns ju tekniker så man kan "gå på stället" också rakt upp och ner men men känns som fattigmansvarianten

Ju större område man har möjlighet att rigga upp, desto bättre inlevelse får man. Kör man en 2x2m så lyser vägg-begränsningen upp hela tiden och irreterar. 4x4 m ? Ja, då kan man ju gå, jogga eller rulla runt och göra en del snabbare förflyttningar. I många spel använder man ju touchpaden för att slide:a omkring istället vilket tyvärr sänker inlevelsen något men personligen tycker jag det är det bästa man kan få. Det ger ju ungefär samma känsla som att man glider runt på en hoverboard.

Har man stor yta så fungerar teleport ganska bra. I spelet Arizona Sunshine använde man teleportering och har man stor yta så fungerar det bra. Man kan då välja strategiska teleport destinationer så man t.ex. hamnar i mitten av ett rum, sedan är det bara att gå runt i rummet och loota. Man kan också teleportera sig så man kan gå runt en bil, öppna bildörrar och baklucka.

Skrivet av kyuw:

Hur mycket surrar de nuvarande? Är det alltså ett hörbart surr från dem hela tiden ?

Inget jag tänker på och då har jag ändå inte ens datorn i samma rum. Låter ungefär som en hårddisk, men man behöver ju inte ha dom precis intill sig.

Skrivet av xpanterx:

@wirefire: Hur du nu än gör så föreslår jag starkt att du provar roomscale då det är helt omöjligt att föreställa sig hur inlevelsefullt det är, man måste testa.

Jag vet och det är grymt svårt att försöka förklara för de som inte testat. Det ser grymt tråkigt ut när man ser videoklipp på youtube om det inte är mixed reality.

Permalänk
Medlem

Jag hör aldrig Lighthouse fyrerna, måste vara åldern. Man är ju trots allt 24 bast

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Är fästena oförändrade? Jag har redan fyra osnygga skruvankare i taket från min gamla Vive. Går priset ner kanske det kan vara intressant att införskaffa igen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är rätt sugen på en Vive men tycker fortfarande det är lite för dyrt.

Om man kunde fått allt som ett paket för en 10k kanske det hade varit ok, alltså vive, sensorer, kontrollers.

Eller bara köpa själva Viven för en 5k så hade det varit väldigt intressant!

Kul att det går neråt iallafall

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om man kunde fått allt som ett paket för en 10k kanske det hade varit ok, alltså vive, sensorer, kontrollers.

Hur menar du? det kostar standardmässigt 9,5k för allt och har gått ner till 8k vid reor. Och varför skulle du vilja ha bara vive:n? du behöver ha någon form av kontroller för 95% av allt i VR.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Ja, lite uppdateringar hade passat bra. Som föregående talare säger, både på upplösning, ppi, mindre vikt och komfort. Dessutom kan säkert dem här nya Lighthousen kunna lösa de små vibrationsproblemen den första modellen har lite problem med nu. Iom att det är färre delar som snurrar och att det är samma rotationsfrekvens, som det är nu är det två rotationsfrekvenser, alltså två lasrar som snurrar i olika takt.

Skrivet av LinusL32:

Lighthouse-stationerna är ju dock det enda som för tillfället inte behöver förbättras med Vive. Upplösningen är ganska låg, headsetet är tungt, har massa sladdar och är inte särskilt bekvämt, och kontrollerna är inte jättebra utformade, men trackingen fungerar utmärkt.

Jo bättre upplösning hade varit groovey och absolut något som kommer, men när de kraftfullaste grafikkorten vi har nu knappt klarar att rendera bilderna tillräckligt snabbt så är ju högre upplösning en omöjlighet.
Nu har jag inget Vive själv än, men det är på gång. Testa att ställa upp SuperSampling till 2.0 (vilket jag har för mig innebär dubbla renderingsupplösningen) så blir det betydligt bättre även i Vivens skärm. Men ujujuj att du kommer tappa framerates... 3xSLI med GTX1080-kort kanske skulle klara detta. Men Vive + 3 GTX1080 blir rätt dyrt, och du får ändå inte i praktiken högre upplösning. :/

Nej Vive 2.0 (eller annan utmanare) med 4k-upplösning lär vänta på sig till nästa generation av grafikkort, för dagens generation kommer inte klara av tillräckligt hög framerate, tyvärr.

Om speltillverkarna ser till att fixa fullt stöd för SLI i sina spel så kommer ju SLI bli riktigt intressant för även ägare av GTX 9-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Men får du till en yta på ca 2x2 meter så kan du fantastiskt kul.
Steam har en ganska bra beskrivning på spelen numera om vad de kräver för att komma till sin fulla rätt (och ibland tom starta).

Slutar nog med att jag rensar ur garaget till frugans stora glädje.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Extremaz: När du köper en HTC Vive idag för 9500 kr så får du med

  • HTC Vive Headset

  • Två kontroller

  • Två lighthouse basstationer

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jo bättre upplösning hade varit groovey och absolut något som kommer, men när de kraftfullaste grafikkorten vi har nu knappt klarar att rendera bilderna tillräckligt snabbt så är ju högre upplösning en omöjlighet.
Nu har jag inget Vive själv än, men det är på gång. Testa att ställa upp SuperSampling till 2.0 (vilket jag har för mig innebär dubbla renderingsupplösningen) så blir det betydligt bättre även i Vivens skärm. Men ujujuj att du kommer tappa framerates... 3xSLI med GTX1080-kort kanske skulle klara detta. Men Vive + 3 GTX1080 blir rätt dyrt, och du får ändå inte i praktiken högre upplösning. :/

Nej Vive 2.0 (eller annan utmanare) med 4k-upplösning lär vänta på sig till nästa generation av grafikkort, för dagens generation kommer inte klara av tillräckligt hög framerate, tyvärr.

Om speltillverkarna ser till att fixa fullt stöd för SLI i sina spel så kommer ju SLI bli riktigt intressant för även ägare av GTX 9-serien.

Fast du kan ju även skala upp från 1080 till t.ex. 4k upplösning. Visst du får inte mer detaljer men pixeldensiteten ökar dvs du slipper se "glappet" mellan pixlarna. Slå ihop det med foveat rendering(och då eye-tracking i headsetet) så kan du få ut mycket mer kräm av grafikkorten.

Permalänk
Skrivet av Todilo:

Fast du kan ju även skala upp från 1080 till t.ex. 4k upplösning. Visst du får inte mer detaljer men pixeldensiteten ökar dvs du slipper se "glappet" mellan pixlarna. Slå ihop det med foveat rendering(och då eye-tracking i headsetet) så kan du få ut mycket mer kräm av grafikkorten.

Absolut! Men jag har svårt att se att nuvarande Vive kommer greja den biffen via "tillbehör och uppdatering", det blir nog för version 2.
Andra aktörer kanske hoppar på det tåget direkt och kan blomstra lite på nuvarande generation av grafikkort. Men det känns som att HTC vinner kampen om användarna och utvecklarna i första vågen. Men alla bollar är i luften när någon fixar väl fungerande eye-tracking så lasten på grafikkorten minskas och därmed kan öka upplösningen på panelerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusL32:

Om du är i ett tyst rum så är surret hörbart, men om datorn har bluetooth går det att ställa in så att de går in i viloläge när Steam VR inte är på, vilket gör att de är knäpptysta.

Det går ändå, då kopplingsdosan har bluetooth i sig.

Visa signatur

Ny signatur!