Internets första sökmotor återuppstår

Permalänk
Melding Plague

Internets första sökmotor återuppstår

Archie sökte efter filer på tusentals FTP-servrar flera år innan världsvida väven uppfanns och de första webbläsarna såg dagens ljus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äh ge mig Altavista, annars fåre va!

Permalänk
Medlem

Ibland önskar man att man kunde leva om tiden när internet var nytt, allt var spännande och personer bakom gjorde det för det var kul.

Idag är fokuset så mycket på att tjäna sina pengar så man glömmer bort vart/hur allt började..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ibland önskar man att man kunde leva om tiden när internet var nytt, allt var spännande och personer bakom gjorde det för det var kul.

Idag är fokuset så mycket på att tjäna sina pengar så man glömmer bort vart/hur allt började..

Var inte så spännande, fanns otroligt lite och man fick info om det mesta som gick att få tag på via kontakter.
Nu sprids infon på några sekunder till alla

Skulle aldrig velat leva om den tiden. Skulle vara som att leva på stenåldern

Permalänk
Medlem

Försökte se på videon..
Men berättar rösten var nog den tråkigaste, platta jag har hört.
Man somnar verkligen till.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Webbsidan de gjort fick mig att tänka på ftpsearch.ntnu.no, som ju var en lite motsvarande webbaserad lösning på 90-talet.
Jag misstänker dock att den inte hade något med Archie att göra direkt utan bara var en fristående implementation av "söka filnamn på öppna ftp-servrar"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ibland önskar man att man kunde leva om tiden när internet var nytt, allt var spännande och personer bakom gjorde det för det var kul.

Idag är fokuset så mycket på att tjäna sina pengar så man glömmer bort vart/hur allt började..

Ja, det är intressant det där! Samtidigt bör vi ha en tid där att driva någon enkel hemsida eller tjänst själv troligtvis är billigare än det någonsin varit tidigare. Men för mycket fokus som du säger ligger på att tjäna pengar, och/eller att man måste nå ut till maximalt många användare.

Varför inte bara ha någon skön sida igång för ens vänner, eller för att man tycker om det? Sen låt det vara som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Äh ge mig Altavista, annars fåre va!

Porr på AltaVista, de va tider det.

Permalänk
Medlem

Gött då kommer vi inte behöva Piratebay längre..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Forté Agent och Alt.Binaries på Usenet. Allt som behövs för Internetet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tacka vet jag Forté Agent och Alt.Binaries på Usenet. Allt som behövs för Internetet!

O jädrar en sån flashback jag fick! Forté Agent var ansvarig för många nedladdade jpeg med moralisk förkastligt material på 90-talet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Var inte så spännande, fanns otroligt lite och man fick info om det mesta som gick att få tag på via kontakter.
Nu sprids infon på några sekunder till alla

Skulle aldrig velat leva om den tiden. Skulle vara som att leva på stenåldern

Låter ju jätte roligt. Skapade diskussioner och mer community. Ser absolut inte att jag måste veta precis allt sekunden det går att nå informationen.

Permalänk
Medlem

Riktigt gammalt var när man ringde till bbs var spännande då men jag vill inte tillbaka till den tiden.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Låter ju jätte roligt. Skapade diskussioner och mer community. Ser absolut inte att jag måste veta precis allt sekunden det går att nå informationen.

Information är superviktigt. Idag kan ungdomar lära sig saker mycket snabbare och träna på allt möjligt för de har tillgång till all information via internet.
Förut var det via tex irc och böcker som kan vara hur utdaterade som helst.

Det var inte roligt att lära sig saker förr i tiden.
Nu kan man bara hoppa på vad man vill och lära sig via internet helt gratis.

Nu är communityn alla människor i hela världen sammankopplade. Och så kommer nu AI också som är otroligt spännande. Något sånt kändes som fantasi förr i tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Information är superviktigt. Idag kan ungdomar lära sig saker mycket snabbare och träna på allt möjligt för de har tillgång till all information via internet.
Förut var det via tex irc och böcker som kan vara hur utdaterade som helst.

Det var inte roligt att lära sig saker förr i tiden.
Nu kan man bara hoppa på vad man vill och lära sig via internet helt gratis.

Nu är communityn alla människor i hela världen sammankopplade. Och så kommer nu AI också som är otroligt spännande. Något sånt kändes som fantasi förr i tiden

Men ändå var det aldrig ett problem i och med att alla hade samma förutsättningar. Alltså jag levde på den tiden och upplevde aldrig att något av de du pratar om var ett problem. Nu i retroperspektiv kan man ju såklart se att det är lättare nu men det var ju absolut inget mat märkte då.

Permalänk
Medlem

Använde usenet mycket fram tills för 10 år sedan. Då behövdes också trackers/sökmotorer för det. NZBmatrix var fint. Förstår inte att det inte var större än torrents? Genom att ha en usenet provider med flera års retention kunde man alltid få tag på allt som fanns indexerat och dessutom alltid ladda hem med full hastighet. Roliga tider!