C++ är ett programmeringsspråk, som spel kan utvecklas i.
Generellt när det gäller spelutveckling finns det två olika alternativ för utvecklare, man licenserar antingen en färdig spelmotor (Kända exempel; Unity, UDK, Frostbite, CryEngine, osv) eller så programmerar man en egen.
En spelmotor är i grund och botten en suite som används för att skapa spel, inte helt olikt en väldigt, väldigt avancerad map editor, alt. en djupare variant av Skyrims "Creation Kit".
Spelutveckling är en mängd olika små yrken i ett, och jag vet inte riktigt vilken typ av det du syftar till. Själva 3d-modelleringen görs i program som 3ds MAX eller Cinema4D/Blender, och dessa samarbetar med de som kodar/programmerar programmet.
Fundamentals of Game Design är en relativt värdelös bok för speldesign, med en väldigt missvisande titel.
Den tar i huvudsak upp fundamentala delar av ett spel, inte av designprocessen som titeln ger intryck av. (T.ex genrer, story, plotlines, karaktärer, osv.)
Ett tips för att lätt komma in i den process som det utgör att utveckla för spel är att försöka modda ett spel, t.ex Skyrim. (Iaf. när det gäller grafisk design.)
Här är en fantastisk tutorial som beskriver simplare modellering, texturering och sedan hur objektet sätts in i spelet.