Permalänk

Spelprogrammering?

Jag har läst om en massa olika saker om just spelprogrammering, men jag har aldrig riktigt fattat vad C++ gör? Bygger man ett program som man sedan använder för att göra ett spel eller något?

Men iaf, nu börjar det närma sig jul och då undrar jag om det finns någon/ra bra nybörjarböcker om just spelutveckling som man skulle kunna önska sig?

Permalänk
Medlem

Spelutveckling som grafiker, programmerare, designer, musiker eller ljud designer?

Lär dig rita/animera och programmera for a starter.
Testa gamemaker, många börjar där. Hotline miami är gjort i det.

Fundamentals of Game Design av Ernest Adams kan vara intressant att läsa igenom, men den kommer inte lära dig bli en spelutvecklare.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

C++ är ett programspråk, man kan använda det för att skapa (skriva) spel. Det finns många programspråk som ser olika ut, men de gör samma sak i slutändan: de talar om för datorn vad den ska göra.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande inte något språk som är lika kraftfullt och flexibelt som C++ när det gäller prestandakritiska program (som avancerade spel är). Men det finns språk som är mycket mer "nybörjarvänliga" än just C++. Om du inte är en stor geek som håller på med algebra for fun på fritiden, börja med t.ex. GameMaker så att du får en känsla för programmeringsprinciper innan du sätter dig ned med det tunga artilleriet. Man kan göra en hel del bara med ett "enkelt" verktyg som GameMaker.

Förresten jag är C++ -programmerare och älskar språket, men inte dessto mindre så är det nog bättre att börja med något enklare, i dagens läge.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Det finns fortfarande inte något språk som är lika kraftfullt och flexibelt som C++ när det gäller prestandakritiska program (som avancerade spel är). Men det finns språk som är mycket mer "nybörjarvänliga" än just C++. Om du inte är en stor geek som håller på med algebra for fun på fritiden, börja med t.ex. GameMaker så att du får en känsla för programmeringsprinciper innan du sätter dig ned med det tunga artilleriet. Man kan göra en hel del bara med ett "enkelt" verktyg som GameMaker.

Förresten jag är C++ -programmerare och älskar språket, men inte dessto mindre så är det nog bättre att börja med något enklare, i dagens läge.

Hört att C# skall vara enklare? Jag kan webbdesign, men det har inget alls med programmering att göra antar jag?

Permalänk

"Hört att C# skall vara enklare? Jag kan webbdesign, men det har inget alls med programmering att göra antar jag?"

Jag har då aldrig träffat en webbdesigner som inte kan programmera, iaf lite JavaScript... svårt att få jobb om man bara kan Photoshop...

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Hört att C# skall vara enklare? Jag kan webbdesign, men det har inget alls med programmering att göra antar jag?

Beror lite på vad du gjort för saker med hemsidor, principen är samma. Du skriver en mängd kommandon som datorn sedan tolkar och använder för att rita upp sidan på skärmen efter satta regler den vet om.

Jag tyckte det var lättast att greppa genom att förstå grunden för hur en dator faktiskt fungerar, för enkla det ner till att din skärm är ett gäng med lampor som du vill tända och släcka för att skapa en bild.
Det är egentligen allt datorn gör, den "ritar" upp bilder på skärmen och gör det genom att tolka saker, när du börjar programmera så känns det skumt, varför gör det ena si eller det andra så men grejen är att det egentligen bara är en enorm mängd lampor som slås av och på bara att du inte måste sköta alla strömbrytare själv utan någon har redan skapat en liten låda som gör det åt dig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

C# är väldigt likt Java och är enkelt att komma igång med, det är perfekt för att bygga webbtjänster, kontorsprogram mm. Däremot är det kanske inte det bästa språket för spelutveckling (fast det går såklart!). Om man behöver pressa ur prestanda ur en grafisk applikation behöver du exekvera koden närmare hårdvarudrivrutinerna och middleware-API:erna och då faller objektorienterade högnivåspråk bort. C och C++ är väldigt mångsidiga språk och med dem kommer man långt.

Ska man utveckla ett spel idag och gör man sällan det från scratch, det finns massor av färdiga API:er/motorer för att skapa spel, tex. Unity, Frostbite, Unreal Engine m.fl.

Vill du lära dig me rom spelutveckling föreslår jag att du läser nån av de böcker som tipsades om tidigare, lär dig valfritt programmeringsspråk och sätter dig in i grunderna. Sednare kan du gå kurser på närmaste högskola eller hitta likasinnade som du kan lära dig av.

Permalänk

C++ är ett programmeringsspråk, som spel kan utvecklas i.

Generellt när det gäller spelutveckling finns det två olika alternativ för utvecklare, man licenserar antingen en färdig spelmotor (Kända exempel; Unity, UDK, Frostbite, CryEngine, osv) eller så programmerar man en egen.

En spelmotor är i grund och botten en suite som används för att skapa spel, inte helt olikt en väldigt, väldigt avancerad map editor, alt. en djupare variant av Skyrims "Creation Kit".

Spelutveckling är en mängd olika små yrken i ett, och jag vet inte riktigt vilken typ av det du syftar till. Själva 3d-modelleringen görs i program som 3ds MAX eller Cinema4D/Blender, och dessa samarbetar med de som kodar/programmerar programmet.

Fundamentals of Game Design är en relativt värdelös bok för speldesign, med en väldigt missvisande titel.
Den tar i huvudsak upp fundamentala delar av ett spel, inte av designprocessen som titeln ger intryck av. (T.ex genrer, story, plotlines, karaktärer, osv.)

Ett tips för att lätt komma in i den process som det utgör att utveckla för spel är att försöka modda ett spel, t.ex Skyrim. (Iaf. när det gäller grafisk design.)

Här är en fantastisk tutorial som beskriver simplare modellering, texturering och sedan hur objektet sätts in i spelet.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Skrivet av Misantropen:

C++ är ett programmeringsspråk, som spel kan utvecklas i.

Generellt när det gäller spelutveckling finns det två olika alternativ för utvecklare, man licenserar antingen en färdig spelmotor (Kända exempel; Unity, UDK, Frostbite, CryEngine, osv) eller så programmerar man en egen.

En spelmotor är i grund och botten en suite som används för att skapa spel, inte helt olikt en väldigt, väldigt avancerad map editor, alt. en djupare variant av Skyrims "Creation Kit".

Spelutveckling är en mängd olika små yrken i ett, och jag vet inte riktigt vilken typ av det du syftar till. Själva 3d-modelleringen görs i program som 3ds MAX eller Cinema4D/Blender, och dessa samarbetar med de som kodar/programmerar programmet.

Fundamentals of Game Design är en relativt värdelös bok för speldesign, med en väldigt missvisande titel.
Den tar i huvudsak upp fundamentala delar av ett spel, inte av designprocessen som titeln ger intryck av. (T.ex genrer, story, plotlines, karaktärer, osv.)

Ett tips för att lätt komma in i den process som det utgör att utveckla för spel är att försöka modda ett spel, t.ex Skyrim. (Iaf. när det gäller grafisk design.)

Här är en fantastisk tutorial som beskriver simplare modellering, texturering och sedan hur objektet sätts in i spelet.

http://www.youtube.com/watch?v=8hYHj2Dy49s

Men om man säger såhär. Ifall jag väljer Datorspelsutveckling - programmering. Vad exakt får man göra då? Ni får ursäkta min efterblivenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Men om man säger såhär. Ifall jag väljer Datorspelsutveckling - programmering. Vad exakt får man göra då? Ni får ursäkta min efterblivenhet.

Tänker du på en kand. examen på su eller annat universitet?

Du kommer bland annat läsa en massa kurser du sedan glömmer bort att du läst, men det viktigaste under utbildningen är väl att du kommer in på rätt spår och lär dig grunderna i programmering och hur utveckling av spel går till. Bra sätt att knyta kontakter med andra som är intresserade av samma sak också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersneel:

Men om man säger såhär. Ifall jag väljer Datorspelsutveckling - programmering. Vad exakt får man göra då? Ni får ursäkta min efterblivenhet.

Om du söker DSU - Programmering på Högskolan i Skövde kommer du få läsa massvis med olika programmeringkurser, det går fort som attan i början så tidigare programmerings kunskaper och intresse är rekommenderat men inget krav. De läser också mycket matte.
Om du är seriös med att läsa Dataspelutveckling på högskola är Högskolan i Skövde att rekommendera, men tänkt att att högkola är en akademi där man studerar med fokus på det akademiska och att en examen inte på något sätt garanterar dig jobb inom spelbranschen.

Här har du en lista på de kurser som man läser på DSU Programmering 2014:
Algoritmer och datastrukturer G1N, 7,5 hp
Datorgrafik G1N, 7,5 hp
Diskret matematik G1N, 7,5 hp
Linjär algebra G1N, 7,5 hp
Matematisk analys G1N, 7,5 hp
Programmeringsmetodik G1N, 7,5 hp
Maskinnära programmering G1F, 7,5 hp
Projekt i spelutveckling I - programmering G1F, 15 hp
Artificiell intelligens i dataspel G1F, 7,5 hp
Mjukvarukomponenter i C++ G1F, 7,5 hp
Operativsystem G1F, 7,5 hp
Parallella processer G1F, 7,5 hp
Projekt i spelutveckling II - programmering G1F, 15
hp
Avancerad datorgrafik och shaderprogrammering G1F,
7,5 hp
Distribuerad nätverksdesign G1F, 7,5 hp
Spelfysik G2F, 7,5 hp
Examensarbete i informationsteknologi med inriktning
mot dataspelsutveckling G2E, 30 hp
I programmet ingår dessutom 15 valfria poäng.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Skrivet av supersneel:

Hört att C# skall vara enklare? Jag kan webbdesign, men det har inget alls med programmering att göra antar jag?

Vill du använda C# kan du lära dig använda Unity3D och C# samtidigt.

Permalänk
Skrivet av supersneel:

Men om man säger såhär. Ifall jag väljer Datorspelsutveckling - programmering. Vad exakt får man göra då? Ni får ursäkta min efterblivenhet.

Om du syftar på kursen som finns på SU så läser man mestadels programmeringskurser, lite design, en del saker som är något orelaterade till spel men relevant till programutveckling (Datorarkitektur, oo-design, osv.).

Programmeringsförkunskaper är inte speciellt viktigt, det mesta går i ett långsamt tempo (Läs högt lästempo, dock.), det viktiga är att det finns ett intresse för det hos dig, annars kommer det bli tråkigt och jobbigt relativt fort.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem

Två böcker som kanske kan vara nåt:

http://www.adlibris.com/se/bok/learning-c-by-developing-games...

En bok som handlar om att lära sig programmering i C#, genom att använda sig av Unity. En nybörjarbok alltså.

http://www.adlibris.com/se/bok/jquery-game-development-essent...

Bygger på att man kan en del Javascript-programmering och handlar om hur man kan använda sig av Javascript-biblioteket Jquery för att bygga klassiska 2d-spel.