Permalänk

Vad är den svaga länken?

Min syster har två spelglada barn som gärna tankar ner lite av varje. Plus att äldsta är ett WoW fan.
De har ett färdigbygge på ca fyra år.
Aspire M5811
Windows 7
Intel core i5 650
6gb ddr3
ATI Radeon HD 5570 up to 3835mb
De har haft problem med felmeddelanden ett tag. Lade om systemet för en vecka sedan, då försvann den onödiga drivrutinen som fanns innan. Efter det funkade datorn klockrent i tre dagar innan den kraschade med meddelandet att den inte hittade någonstans att boota ifrån. Gjorde en ny omläggning igen, installerade f-secure, körde igång den och lämnade datorn ensam några timmar. Min syster vill även använda power suite, så hon startade den och hittade lite nya drivrutiner till bl.a. grafikkortet. Sen släppte vi lös äldsta grabben på datorn, tror han precis hann börja med WoW när den kraschade igen. Morr.
Sedan dess har det varit datorfritt.
Ett tag innan första omläggningen hade de tydligen problem med att när spelet hängde sig så hörde de sista ordet från Skype på repeat några ggr innan det blev tyst.
De har dessutom fått "hjälp" av grannen att dammsuga inne i chassit för ca ett år sedan.
Så nu till frågan.
Vad kan felet vara?
Och om något behöver bytas, vad byta till för en rimlig peng men ändå skaplig prestanda?
Och i så fall hur mycket kan man byta utan att måsta byta allt?
Har tyvärr inte en susning om vad det sitter för moderkort i. 😕
Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig att fortsätta vara coolaste mostern. 😉

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk, nytt grafikkort. Ta reda på om det är 3x2GB eller 2x2+2x1GB RAM som sitter i datorn.

Permalänk
Medlem

Märkesdator och en Acer till på köpet, sälj den, och skaffa nytt (självklart INTE en märkesdator då) ingen mening att försöka uppgradera nått med den dåliga grunden som är.

Sen ska man ALDRIG!! dammsuga en dator invändigt, effektivt sätt att döda den!
Ingen bra idé att låta okunniga grannar "hjälpa till"

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Ouppdaterad:

Min syster har två spelglada barn som gärna tankar ner lite av varje. Plus att äldsta är ett WoW fan.
De har ett färdigbygge på ca fyra år.
Aspire M5811
Windows 7
Intel core i5 650
6gb ddr3
ATI Radeon HD 5570 up to 3835mb
De har haft problem med felmeddelanden ett tag. Lade om systemet för en vecka sedan, då försvann den onödiga drivrutinen som fanns innan. Efter det funkade datorn klockrent i tre dagar innan den kraschade med meddelandet att den inte hittade någonstans att boota ifrån. Gjorde en ny omläggning igen, installerade f-secure, körde igång den och lämnade datorn ensam några timmar. Min syster vill även använda power suite, så hon startade den och hittade lite nya drivrutiner till bl.a. grafikkortet. Sen släppte vi lös äldsta grabben på datorn, tror han precis hann börja med WoW när den kraschade igen. Morr.
Sedan dess har det varit datorfritt.
Ett tag innan första omläggningen hade de tydligen problem med att när spelet hängde sig så hörde de sista ordet från Skype på repeat några ggr innan det blev tyst.
De har dessutom fått "hjälp" av grannen att dammsuga inne i chassit för ca ett år sedan.
Så nu till frågan.
Vad kan felet vara?
Och om något behöver bytas, vad byta till för en rimlig peng men ändå skaplig prestanda?
Och i så fall hur mycket kan man byta utan att måsta byta allt?
Har tyvärr inte en susning om vad det sitter för moderkort i. 😕
Tacksam för alla svar som kan hjälpa mig att fortsätta vara coolaste mostern. 😉

dammsug aldrig inne i en dator punkt !
rengöring görs med tryckluft eller fysiskt ta bort fläktar, kylare, osv då kan det som inte är kretskort (fläktar, kylare, chassi) sugas rent med dammsugare.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Vore mycket hjälpsamt för alla i tråden om du kunde beskriva vad som menas med felmeddelanden/krascher, är det bluescreens eller Windowsmeddelanden?

Det första är en indikation på trasig hårdvara, medans det senare kan vara relaterat till precis vad som helst.

Mitt första intryck av problemen som beskrivna får mig att dra slutsatsen att det rör sig om en hårddisk som är på uppgivningen.
Det kan också vara relaterat till grafikkortet om datorn börjar bete sig grinigt vid spelande o. dyl.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem

Jag håller med Misantropen och har väl inget att tillägga förutom att det vore bra om du förklarar vad du menar med "lade om/omläggning" av systemet.

Var det återställning eller nyinstallation du gjorde?

Permalänk

@Bengti det var en nyinstallation.

@Misantropen ska höra exakt med min syster efter jobbet. Uppdatering kommer snarast på det.

@ggustavsson grannen var inte ombedd att dammsuga ur datorn, och det hände när barnen var själv. Men jag bet huvudet av dem när jag fick veta om det..

Permalänk
Medlem

byt hårddisk om de inte vill lägga massa pengar. annars köp nytt och välj som nämnts tidigare inte "märkesdator" utan köp riktiga grejor från nån som kan sina saker, t.ex. komplett, inet eller någon annan.

Permalänk

Ursäkta att mitt utlovade svar drog ut på tiden.. Förvirrade familjemedlemmar. 😆
I vilket fall verkar det som att det enda meddelande som dykt upp är NO. SIGNAL på skärmen. Personligen blir jag inte klokare på det, men hoppas att det kan hjälpa er iaf.

Permalänk
Medlem

Efterson du inte sade något om att datorn själv stängde av sig eller protesterade med något "pip" när ni startade de senast får det mig att tro att det är drivrutinerna till grafikkortet som är boven.

Om du börjar med att försäkra dig om att alla kablar sitter ordentligt fastskruvade där de ska i datorn och även i skärmen. Kolla även att ingen varit inne i datorn ock "meckat" med grafikkortet.

Om du fortfarande inte får bild efter det så ta och byt till den inbyggda grafiken som finns (om den bild jag hittat i en gammal anerikansk rescension stämmer) uppe till vänster i I/O-panelen(Blåfärgad VGA). För hoppningsvis har ACER snålat in på DVI-kabel/kontakten på grafikkortet och istället använt VGA-kontakten på det och då är det inga problem att flytta kabelnl. Nu borde du få igång skärmbilden. I så fall gör INGET mer - inget trixande med Power-Suite eller annat.

Istället för att föreslå något mer tycker jag att du kan återkomma här i tråden så att vi får veta om det funkar så långt.