Inlägg

Inlägg som rufio har skrivit i forumet
Av rufio

Då detta spel missades så drar jag till med Poy Poy 2.

Av rufio
Skrivet av Zweibach:

Detta ser fruktansvärt häftigt ut.
Ang: Crafting. Skulle nog vara lite häftigt om där fanns en chans att vissa av rummen spawnade som typ smedjor och träslöjdsalar med mer avancerade verktyg så man kan göra bättre grejer.

Tack ska du ha! Ang. craftingen så är det du nömner någorlunda implementerat sedan ett tag tillbaka, olika workbenches/anvils tillåter spelaren att göra olika saker, vissa saker behöver t ex en masugn för att kunna göras.

Skrivet av SID 6.7:

Personligen gillar jag skuggorna så jag hoppas att dom åtminstone blir valbara att ha på eller av.

Efter lite speltest har jag bestämt mig för att utgå från att de ska vara på alltid, de går att stänga av i settings om man så önskar.

Och det senaste som hänt:

Update on the sound part of the stealth system, I now have different materials working.

After the video I updated and added some things, also put a web player for you guys to try out. Is there anything that feels off? As soon as I have some time I will play Thief to study more how they do things, and also to have some fun!

Run using left shift and sneak using left ctrl (hold them down that is).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/CryptsOfAvaritia...

Av rufio
Skrivet av SwedenVirre:

Jag skriver ett meddelande så jag hittar den nästa gång jag sitter vid en windows installation Unity funkar inte på Linux haha!

Gillar vad du gjort!

Tack! Och så vitt jag vet så är en av fördelarna med Unity att man just kan kompilera till Linux

Liten update:

Not anything new, but i realized that I did not show anything with occluding objects, so this video highlights that. Also, since users might not be able to use shadows (I was actually not planning on using them at all for performance reasons, but is is better to make it an option I think to satisfy everybody) I show the difference with or without shadows. Shadows give you more of a visual que, other than that they work exactly the same.

So do you guys think it looks to weird when shadows are not used? Or is it possible to expect that the player have some imagination and understand that you can occlude the light behind a pillar?

Av rufio
Skrivet av ninnuam:

Det här ser intressant ut.

Tack! Har gjort en del sedan sist jag skrev här, postar lite härmed lite gott och blandat:

Small update on something new, been writing the dungeon generation algorithm for a while and wanted to start implementing some features. From the very beginning I wanted to impement a stealth system that was similar to Thief but I just could not come up with a good way to do it (without using light maps). But today an idea just popped up in my head, and 4 hours later it was prototyped and working quite well. All "art" is placeholder, the orb that indicates the light on the player was the fastest way I could think of to get visual feedback, this will change later on.

I have been working on a new procedural way to generate dungeons (threw the old one out altogether), here are some samples:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/rpgcodex/new_dungeo...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/rpgcodex/new_dungeo...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/rpgcodex/new_dungeo...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/rpgcodex/new_dungeo...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/rpgcodex/new_dungeo...

And the latest update, might be hard to see but "looped" sections are now possible:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/rpgcodex/new_dungeo...

Av rufio
Skrivet av SID 6.7:

Gillar träskvideon skarpt, Den påminner om Morrowind och bättre betyg än så går inte att få från mig.

Ser fram emot att testa detta.
Kommer det att finnas olika spelbara klasser typ magiker, krigare, tjuv osv. eller bara en klass som kan göra allt?

Tack, jag hade lite Morrowind i åtanke när jag gjorde den videon, så det är ett ytterst gott betyg, man tackar!

Tanken har varit att ha ett helt klasslöst system, det finns så många attribut och skills i kombination med begränsade resurser för uppgradering så man kan ändå inte bli bra på precis allting. När jag kommer till balansering senare så kan det bli så att man får fördela poäng innan man startar, men det är fortfarande klasslöst.

Har i övrigt arbetat lite på dynamiskt väder och lite bättre dag/natt cykel:

Av rufio

Small update on my day/night cycle, still a lot missing like the moon, effects for sun rise and sun set, fading between clouds and water etc. At least I wrote my first shader.

Av rufio

Some changes, also started working on day/night cycle but it still a very much work in progress.

Av rufio

Och en ny, träsk (swamp). Alla träd, gräs och texturer är placeholders som vanligt, men det är en fingervisning av vad jag är ute efter.

Av rufio

Har jobbat lite på "badlands" biome, efter en mindre lyckat algoritm så har jag skrivit något som jag tycker börjar se ok ut.

Biomes som jag kommer att göra är tundra/mountains, forest (cold pine forest), desert, badland, swamp och volcanic. Kommentarer?

Av rufio

Colors/textures are not right (only used for value indication) but what you see is the wind and moisture system in place. The wind (comes in from the left towards right) brings moisture from the sea, then the moisture decreases over land depending on height, then picks up moisture again if the wind blows across any new water (as seen in the little lagoon). Again, horrible z-fighting but that is editor only.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/moisture.jpg

Av rufio
Skrivet av Njure:

Plockar upp bollen igen, då den senaste blev rätt fort avverkad
http://i1.ytimg.com/vi/KdnvtC03cGk/hqdefault.jpg

Kanske lite lätt eftersom i princip alla barn med windows 98 eller motsvarande hade det här spelet...

Mysteriet på Greveholm, en helt ok julkalender

Ny:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/Sweclockers/44.png

Av rufio
Skrivet av Hymer:

Witchhaven.

Av rufio

Liten sneak preview på vad jag jobbar med, procedural terrain generation. Fortfarande i tidigt stadie men jag återkommer förhoppningsvis inom kort med mer detaljer

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/terrain2.jpg

Av rufio
Skrivet av Xellofan:

Valfri får lägga in ny bild då jag inte hinner förren under morgondagen tyvärr... Annars gör jag det imorgon.

Av rufio
Skrivet av Roger W:

Nice
Här kommer ett bra spel:
http://2.bp.blogspot.com/-6k6eHYukYSE/UTx4xE4300I/AAAAAAAABEA...

(finns till PC, Amiga, Atari mfl)

Spelet var Captive, men ni hann hoppa till ny bild ser jag

Skrivet av Xellofan:

Mageslayer från Raven Software.

Ny bild:
http://imgi.se/image.php?di=5O8J

G-nome.

Av rufio
Skrivet av GreenSoap:

Severance....... Så var det något mer också, minns inte

Severance: Blade of Darkness, men absolut korrekt!

Av rufio
Skrivet av Roger W:

Helt rätt Rufio, och banan är Monza
Vet inte var jag hittade bilden dock...

En av världens bästa racingsims

OK, kör en ny som troligen är lätt, grymt spel men tyvärr fick det aldrig någon vidare kommersiell framgång:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/12407316/Sweclockers/43.jpg

Av rufio
Skrivet av Roger W:

Ingen har hunnit emellan, och jag är rätt säker, så jag lägger upp en ny bild!
http://www.rev-mag.com/Games/gplincar1.jpg

Bonuspoäng till den som vet vilken bana det är

Grand Prix Legends, tror just detta screenshot var med i PC Gamer? Vet ej banan dock, så någon annan får gärna fylla på.

Av rufio
Skrivet av ^Muck^:

Eftersom jag tror jag hade rätt så slänger jag upp en ny bild så att det händer något :)!
http://i278.photobucket.com/albums/kk81/baloo83/Robocop.jpg

Spelade detta en del som yngre.

Slänger upp en till bild.
http://i278.photobucket.com/albums/kk81/baloo83/GundamSeed.jp...

Cybernator, SNES. Kan lägga upp ny imorgon, annars får någon annan gärna lägga en ny.

Av rufio

Det går lite segt här så jag kan tipsa om att spelet är till PC och har 2015 i namnet.