Om dina barn redan är vuxna med jobb så växte de upp under ett helt annat samhälle (speciellt internet, youtube kom väl när de var 5-10 år redan?) och du kan inte direkt jämföra med dagens eller vad tråden handlar om. Fan kolla bara vad som hänt med Discovery/History channel osv. När jag var liten var det fullt med innehåll för att lära sig saker. Nu är det mest reality TV.
Eller kolla på spel idag, nästan alla innehåller köp i spelet.
T.ex Youtube idag, den delen barn verkar hamna på är helt sjukt. Det är ju inte så att en fyraåring själv går igenom allt från Mark Rober, Smarter every day, Veritasium osv.
Här har du en video som beskriver det men är från fyra år sen och det verkar vara värre idag. https://www.youtube.com/watch?v=v9EKV2nSU8w
Elsagate var ju också stort https://en.wikipedia.org/wiki/Elsagate
Utan ordentlig kontroll hamnar barn och ser timme efter timme av material som enbart är till för att få dig att stanna och se mer. Ingen möjlighet till att lära sig språk eller något för ofta används inte riktiga språk i videos och även det fanns subs så flesta under 5 inte direkt läsa sånt.
Det är inte som internet när jag växte upp 90/00, där hade en 0-5åring aldrig tagit sig någonstans. Du som förälder kunde sätta barnet framför ett spel som var gjort för att lära sig saker och det hade inte kommit något annat innehåll.
Någon som säger att det fungerade bra för X och då tänker på en person som idag är över tio år tänker då på ett helt annat internet och har nog inte alls insyn i läget idag.
Jag tror att vi tänker mer eller mindre åt liknande håll kring skärmtid idag vs skärmtid förr:
- Dagens "passiva underhållning" (YouTube, m.fl.) är till för att hålla dig kvar så länge som det går eftersom det finns annonsering eller ytterligare insamling av data att vinna på det. Samtidigt så finns det också illasinnade aktörer ute på "marknaden för passiv underhållning" som mer sällan nu sållas bort till skillnad från redaktionell passiv underhållning såsom "vanlig TV".
- Dagens "interaktiva underhållning" (alla former av spel) är till för att hålla dig kvar så länge du spenderar så mycket pengar som möjligt (MTX, Paywalls, DLCs, mm). Tidigare fokuserade spel på att underhålla en, idag fokuserar de flesta spel på att bara underhålla en ett tag så att man blir sugen på nästa spel istället (1... 2... 3... NY TRAILER FRÅN VALFRI SPELUTVECKLARE!) eller man köper skins för att man är avis på alla andras skins. Dagens "min farsa har större bil än din farsa" har blivit "mina skins kostar mer än dina skins, tönt".
- Dagens "sociala medier" (jag jämför med Cutestonline.com, Snyggast.se, Lunarstorm.se, och funplanet.com) är till för att hålla dig kvar så länge som möjligt - "engagerad" - och vad som håller dig kvar lättast är ilska (polariserande ämnen), avundsjuka (människor som visar upp vad du inte har, t.ex. 99% av Instagram), och detta i kombination av med enorm variation tills att dina "favoritämnen till ilska/avundsjuka" har hittats (t.ex. TikTok-algoritmen).
- Tillgången till allt från en och samma plats i form av appar, sociala medier där folk kan länka dig vadsomhelst, och du lär dig tidigt att du kan "googla fram vadsomhelst" om så behövs. Förr i tiden så var det Altavista, Alltheweb, och övriga sökmotorer och dessutom var spelen på den tiden mer underhållande under längre tid istället för att man hela tiden tabbade ur och kollade på Lunarstorm.se eller dylikt.
- Förmågan att kunna jämföra sig med helt fullständigt OVERKLIGA liv på grund av sociala medier såsom Facebook, Instagram och TikTok. Observera att en 10-åring knappast lär ha samma självinsikt baserat på flera års livserfarenhet i livet att förstå från botten av sin hjärna att, "Det som visas på sociala medier är inte verkligheten. Det är en förvrängd bild av verkligheten för att många människor vill ha bekräftelse, andra är avundsjuka, och resten ger dem bekräftelsen för de önskar själva innerst inne att de kunde leva samma overkliga framhävda liv". Någon får gärna berätta för mig vilken genomsnittlig 10-åring idag som har den självinsikten för att inte råka jämföra sig med alla så kallade "influencers"!
- Det är precis som du säger i slutändan: det går INTE att jämföra hur det kommer att gå för dagens 10-åringar om 10 år (eller dagens 2-4-åringar om 10 år) jämfört med hur det gick för oss födda tidiga sena 80-talet eller mycket tidiga 90-talet. Helt andra teknologiska förutsättningar. Dagens framtagna "underhållningsteknologi" har optimerats för att göra oss BEROENDE, på både gott (aldrig bli uttråkad) och ont (kanske man skall lära sig att vara uttråkad inte är världens undergång?).
Jag spekulerar: barn som haft skärmar som barnvakter - på gott eller ont - kommer uppvisa sämre kreativitets- och fantasiförmåga med fysiska objekt, större tekniskt intresse (förhoppningsvis?), och möjligen en riktig skärrad självbild på grund av att deras jämförelse är med photoshoppade iscensatta Instagram-foton publicerade som om "Det här är mitt liv 24/7/365".
Tänk på alla äldre som redan mer eller mindre blivit "telefonzombies" och tänk då hur större sådan andel det lär komma när alla 10-åringar och yngre vuxit upp med skärmar mer eller mindre dygnet runt framför sig... Kurvan för djup depression tycker jag är en klar indikator på att sättet lång skärmtid används idag kontra förr inte verkar vara så optimal. Och det är lätt att säga, "Använd skärmen rätt då, duh!". Hade vi varit lika duktiga själva om vår första sociala mediesajt på vår tid var dagens Facebook må tro? 🤔