https://youtu.be/alguJBl-R3I
8Gb med Ray Tracing räcker inte i dagsläget.
Nåt många också missar är att just att Raytracing vill ha mer Vram.
Så ett RX5700 8Gb som jag har tex kräver mindre Vram än ett RTX3070 med8 Gb ram om båda kör samma inställningar men där RTX3070 kör med raytracing på för själva funktionen kräver ytterligare minne.
Så ja sitter man på 8Gb grafikkort utan Raytracing funktionalitet så är det inte riktigt lika illa som ett kort med Raytracing och 8Gb, inte för att Raytracing kortet inte kan köra samma settings som kortet utan, utan just det att man ofta med 8Gb i dag får köra uta raytracing för att Vram ska räcka annars får man rätt hårt dra ner på texturer.
med 16Gb på ett RTX3070 ger det i vissa fall mer än 2x FPS, testades genom att använda A4000 som är samma kort fast för Enterprice med lägre clocks och 16Gb ram.
https://youtu.be/iOBzHYw1TVE
Måna ny spel som kommer ut nu kräver därför minst 12Gb VRAM för att RTX ska fungera med högra settings i övrig så som Texturer.
I alla fall enligt HW unboxed som pratat med devs där man siktar på 12Gb VRAM som minimum för projekt som är påväg ut.
Så ja 16Gb är nog det man BÖR köpa om man tänker sig High Settings med RT på.
Så 4070 lär nog som 3070 bli ett kort som suger rätt hårt om ett par år pga för lite VRAM.
Vi vet dessutom att Vram kostar rätt lite, bara kolla på Intel som tar 100 USD mer för 8Gb eller så.
Jag betalade 160Kr per Gigabyte när jag lagade ett RTX2080ti och det med moms och allt så ja DRAM kostar nog i praktiken runt 10USD per GB och Nvidias 60% vinst per kort så kan man ju tycka dom skulle ha råd med lite mer Vram.
Men folk väljer att köpa överprisad skit med för lite VRAM.