Inlägg

Inlägg som GuessWho har skrivit i forumet
Av GuessWho
Skrivet av friArsenik:

Vilken målgrupp har denna produkt?

Folk som villhöver en snabb SSD utan att använda instickskort för det.

Av GuessWho
Skrivet av evil penguin:

Finns frågor som inte blev besvarade i videon.

Fick @JonasT behålla detta GT 430 efter videon?
Fick han tag på något annat GT 430 med dubbla fläktar som han så har letat efter?

Har Jonas haft något LAN med Ryssk-Fransoser ?

Av GuessWho
Skrivet av medbor:

Varför vill man ha detta?

Kan man inte bara få någonting som M1 på PC-sidan? Något effektivt som inte drar 200W för att ge marginellt mer prestanda?

Svårt att se att sånt här blir någon storsäljare direkt

Ja nu är det ju inte så att denna SSD drar 200 Watt...
Största problemet är att mängden värme i förhållande till yta.

Apple kör väl fortfarande PCIe 4.0 så de har löst problemet genom att köra 'långsamma' SSD.

(Däremot säger de att de är snabba för att det är Apple,
Att vänta 1 minut vid en Mac är som att vänta 30 sekunder vid en PC för det är så roligt att sitta vid en Mac, enligt Apple (Lite fritt tolkat))

LTT gjorde nyligen en video om Mac Pro och sa att den hade fortfarande PCIe Gen 4 och jämförde med att bygga en PC där man fick dubbelt så mycket RAM, dubbelt så mycket SSD lagring och dubbla RTX 4090 för ungefär samma pris som Macen.

De sa att Macen var snabbare att starta...
Annars var PC snabbare. Något test där PC bara var runt ~ 50% snabbare.
Men var något test PC var runt 6-7 gånger snabbare.
Där PC vann mest var dock saker som drog nytta av RTX 4090.

Lite oklart om dubbla RTX 4090 gjorde skillnad mot ett ensamt.
Verkade som största anledningen att ha dubbla RTX 4090 var att komma upp i samma prisklass som Mac Pro. Att PC var för billig med ett ensamt RTX 4090.

Dold text

Precis som man på PC kan hålla kvar vid PCIe 4.0 SSD än så länge (och de flesta gör det).
(Går fortfarande att köra PCIe 3.0 SSD på PC också om man nöjer sig med den prestandan, eller SATA för den delen).

En fördel Mac har är att de kör med fastlödda komponenter.
Då är det lätt för dem att veta var på moderkortet komponenterna sitter och möjligt att göra en custom kylläsning för det.

Det är ju möjligt med x86 PC också om man väljer datorer som inte är uppgraderingsbara.

En annan lösning, kanske framförallt om man kör någon Threadripper, Epyc eller Xeon med mer PCIe lanes än de vanliga konsument chippen.

Gör ett instickskort som antingen har SSD fastlödd direkt på kortet eller som har flera M.2 slottar på kortet.
Säg ett PCIe 16X kort med 4st M.2 slottar.
Sen en kylfläns och fläktar på det så man får ett kort som ser ut ungefär som ett grafikkort, fast utan display utgångar.

Var i någon annan tråd någon skrev hur mycket som var max man kunde (enligt spec) dra från en M.2 slott.
Orkar inte leta just nu.
Men har för mig det var runt 15-16W.

I så fall så skulle 4st M.2 SSD på ett instickskort inte generera mer värme än ett RTX 3050 6GB.
Problemet är att när de ska monteras direkt på moderkortet så är det vanligtvis ganska begränsat med utrymme för kylning.

Annars är det inte så att 10W mer eller mindre märks så mycket på elräkningen.
(Om vi inte pratar om ett större antal enheter).

Av GuessWho
Skrivet av Lagers:

Precis som många andra datorkomponenter så känns det sedan några år tillbaka att man bara ökar värmeutvecklingen och strömförsörjningen för att få ut lite till. Så sjukt stor kylfläns på denna ssd.

Om PCI-E gen 5 SSDer skulle vara så här snabba fast inte utveckla så mycket värme så skulle det kännas mer att det har utvecklats. Jag köpte ett PCIE gen 4 moderkort när jag bytte till AM5 och kör med det, det räcker för vi vanliga dödliga.

Skrivet av evil penguin:

En tjock drake ändå alltså, det är ju inte fy skam.

Men den enorma kylaren belyser väl att det är en lite orimlig enhet... känns som att PCIe 4.0-enheterna är det rimliga valet än så länge.

Jo känns som PCIe gen 5 SSD blir mer intressant när de lyckas göra kretsar med bättre prestanda/watt.
Så att man kan få läs och skriv hastigheter över 10GB/s utan att behöva så här stora kylare eller motsvarande lösningar.

När de lyckas göra modeller som är mer attraktiva för en större andel kunder så borde försäljningsvolymerna gå upp också och då kan priserna gå ner och det är ytterliggare en faktor som skulle göra PCIe 5.0 SSD mer attraktiva.
Om man kan få prestandan till lägre värmeutveckling och lägre pris.

Av GuessWho
Skrivet av LelleH:

3D-printade i stål? En sån printer skulle man ju faktiskt kunna ha nytta av. Men den drar nog rätt mycket el.

Jag tror de menar att designen ser ut som något någon har 3D printat. Inte att de faktiskt är 3D printade.

Ser man på modellen för SSD ser det ut som att det skulle vara lättare/snabbare att bocka plåtar än att 3D printa det om man har maskin för att bocka stålplåtar.

Däremot är det möjligt att 3D printa med metall.

Av GuessWho
Skrivet av Novdid:

Ja ett dedikerat grafikkort är oftast att föredra. Förutom möjligtvis i en hemmaserver för video-transcode och dylikt. Det leder mig osökt till detta:

Synd då att AMD alltid tar bort stödet för ECC-minnen i sina APUer (undantaget dyra Pro-modeller) vilket gör att det är klart klokare att para deras vanliga CPUer såsom 7600 eller 7700X med ett dedikerat grafikkort för just serverbruk.

Skrivet av Novdid:

Jag är förvirrad. Jag hade Ryzen 5000-serien i bakhuvudet som inte har iGPU alls. Men principen kvarstår att brist på ECC-stöd utesluter server-bruk i mitt tycke. Sorry för den förvirringen.

På AM4 plattformen så är det enbart APU modellerna som har integrerad grafik, iGPU.
Exempelvis Ryzen 5 5600G och Ryzen 7 5700G.
De vanliga CPU modellerna saknar integrerad grafik.

På AM5 plattformen har de vanliga Ryzen 7000 processorerna integrerad grafik.
Förutom 7500F och eventuellt något mer undantag ?

Generellt är AM4 plattformen fortfarande mer prisvärd.
Men skulle jag bygga en ny server så skulle jag nog föredra AM5 för att man kan använda processorer som 7600 eller 7700 med iGPU som har mer L3 cache och PCIe 5.0 och fler banor PCIe än exempelvis 5700G.
Så om man ändå inte spelar på den datorn eller gör något som drar stor fördel av GPGPU så får man bättre CPU prestanda och flexibilitet.
Men ändå möjlighet att koppla en skärm direkt till datorn och administrera lokalt om man vill/behöver.

Av GuessWho
Skrivet av Yoshman:

Menade bara "den relativa förbättringen kommer bli större för CPU-delen jämfört med GPU-delen". Den lär bli gigantisk för båda givet vad som sitter i Switch 1.

Jag fokuserade väl inte så mycket på just första meningen i det citerade.
Utan citerade hela stycket bara.
Men fokuserade mer på de uppdateringar av Ampere till Switch 2 som du skrev om.

Det med Ampere med bakporteringar från Ada.

Om man säger att Ampere är 3.0 och Ada är 4.0
Om då Switch 2 GPUn är 3.5 så blir väl skillnaden att gå till riktiga Ada inte lika stor.
Att skillnaden mellan 3.5 och 4.0 inte blir lika stor som mellan 3.0 och 4.0.

Om man har en hybridarkitektur där man redan "plockat russinen ur kakan" så blir skillnaden inte lika stor.

Det var mer så jag menade, om jag lyckades skriva på ett begripligt sätt ?

Av GuessWho
Skrivet av Dinkefing:

SCP? Börjar bli trött på alla dessa dumma förkortningar. Skärpning!

Välj en

SCP

Seattle Computer Products
Secure Copy Protocol
Strathclyde Country Park
Supreme Court of Pakistan
Sterol Carrier Protein
Superior Cerebellar Peduncle
South Celestial Pole
Short Circuit Protection
Sun Certified Professional
Salisbury City Police
School for Command Preparation
Soviet Communist Party
Syrian Communist Party
Sudanese Communist Party

Av GuessWho
Skrivet av Yoshman:

Är nog minst relativ skillnad på GPU mot orginalswitchen. Stämmer ryktena är handlar det i stort sett om Ampere med några förbättringar / bakporteringar från Ada (media-engine samt en del saker relaterade till power-gating för bättre perf/W).

Blir väl visserligen lite annorlunda om det blir som en slags Ampere/Ada Lovelace hybrid än en ren Ampere.
Bättre prestanda per watt förhållande är ju ganska viktigt för en handhållen enhet och om de gör förbättringar som får det att närma sig Ada blir inte skillnaden lika stor.

Av GuessWho
Skrivet av Fiklm:

Är inte Switch 2 (ej officiellt namn) enligt rykten baserad på T239 som är baserad på Ampere-arkitekturen, dvs. Nvidia 3000-serien. Härledd från ett nytt mobilt Tegra chip som är extremt nedskalat för Nintendos ändamål. Finns inte risken att en release vid 2025 göra att dess hårdvara känns oerhört daterad? Nintendos signum nu för tiden är svag hårdvara till ett högt pris med exklusiva spel. Men kommer inte Switch 2 vara mer förlegad hårdvarumässigt än vad Switch var vid sin release 2017. Hur väl kommer en sådan maskin hålla tidens tand nu när Nintendo har större handhållen konkurrens?

Man kan hoppas att Nintendo använder något Ada Lovelace baserat istället.
Att 2025 släppa en ny generation av något med Ampere baserad grafik är knappast imponerande.

Men även om ryktena stämmer så är den väl inte direkt mer förlegad hårdvara än Switch 1 hade. Är väl i så fall mer ungefär samma nivå av förlegad hårdvara.

Såg förresten en video häromdan om att lagren av Ampere kort över 3070 börjar sina och är slutsålda på många ställen.

Inte för att det egentligen har något med Switch 2 eller Nintendo att göra.
Men tyckte det var lite småkomiskt att när Nvidia med partners äntligen börjar bli av med de flesta av sina Ampere kort.
Då hoppar Nintendo på Ampere tåget.
2025 ska Nintendo festa som det vore 2020

Av GuessWho
Skrivet av pekinganka:

Det är minne i spelens cartridge också.

Du menar att cartridgen innehåller RAM minne också förutom de ROM som spelen är lagrade i?
Hur mycket då?
Gäller det alla spel ? Eller bara de mer avancerade ?

För även typ första Super Mario Bros känns imponerande att köra i 2kB om det inte var expanderat.

Skrivet av oRBIT2002:

Det första Zelda har inbyggt 8KB RAM-expansion med batteribackup. Utmaning att koda på den tiden. 😊

Första Zelda var väl första nintendo spelet att ha batteribackup.
Att det efter det kom fler till NES, men inte många.
Att det var relativt ovanligt med batteribackup på NES även om Zelda inte blev enda spelet.

På SNES var däremot batteribackup ganska vanligt.

Av GuessWho

För länge sedan experimenterade jag med Linux och homebrew på GameCube.
Jag hade BBA, Nintendos BroadBand Adapter.
Ett slags nätverkskort som man satte i en port i botten på GameCube och som hade en RJ45 port som var tillgänglig från sidan.

Jag hade inga modchip.

Men jag hade bl.a. Phantasy Star Online: Episode I & II som kunde användas till att ladda andra saker och fanns någon mer metod.
Minns inte vilket jag använde för att boota Linux.
Var länge sedan.

Hade inget tangentbord till GameCube heller,
så fick remota via SSH.
Vilket fungerade...
...men vad ska man använda det till ?
Fjärrstyra Linux på GameCube när datorn man fjärrstyr från är mer kraftfull än GameCuben ?

Sen Raspberry Pi släpptes har det blivit mycket enklare att köra Linux på något som inte är en traditionell PC.
Bara
Förbereda ett SD kort.
Stoppa i SD kortet.
Koppla i ström.
Vänta en liten stund.
Klart.

Av GuessWho

Jag såg den videon på YouTube för någon dag sen.

Men om jag förstod det rätt så var det EverDrive's möjlighet att emulera Famicom Disk System som gjorde det möjligt att köra på en Amerikansk eller Europeisk NES.
Om man bara hade haft en cartridge som lagrar mjukvaran likt ett vanligt spel utan extra hårdvara med extra minne i cartridgen så hade det inte fungerat på Amerikanska/Europeiska NES.
Då hade det bara fungerat med Japanska Famicom med Famicom Disk System om man "ska göra det på riktigt".

Dessutom när han körde i emulator så snabbade han upp den emulerade Famicom Disk System ordentligt.
Att det hade varit riktigt långsamt att köra det "på riktigt".

Han nämnde även att NES har 2kB RAM + 2kB VRAM.
Ändå imponerande med de vanliga NES spelen kan köras på så lite minne.

Jämfört med exempelvis Commodore 64 som har 64 kB RAM (som även delas med grafik.

Hursomhelst coolt.
Men utan att antingen använda avancerade flashcarts, extra minneschip eller vara låst till Japanska Famicom så skulle det inte fungera.
Och fungera ... det verkar som funktionaliteten är, du kan starta detta minimala unix system.
Men tveksamt om du kan använda det till något.

Jämför man Super Nintendo
The console contains 128 KB of general-purpose RAM, which is separate from the 64 KB VRAM and 64 KB ARAM dedicated to the video and audio subsystems respectively.

Super Nintendo kanske skulle kunna köra på bare metal utan att vara begränsad till Japanska Super Famicom.

Av GuessWho
Skrivet av Oliver91:

r5 8600g är OTROLIGT intressant faktiskt, extremt bra prestanda för 2190kr.

Enligt artikeln
AMD Ryzen 5 8600G
Pris vid publicering: 2 890 kronor

Kollar man prisjakt verkar det också stämma.
Även exkl moms pris blir lite högre, men åtminstone i närheten.
Så om du köper till företag och räknar bort momsen och dessutom får lite rabatt kanske du kan köpa för det priset.

Annars, inkl moms för vem som helst utan särskilda rabatter.
Då kan man få en 5700G för runt de pengarna och en 5600G ännu billigare om man vill ha en billig APU.

Men då är det Socket AM4 istället och inte senaste generationens kärnor eller iGPU.

Av GuessWho
Skrivet av mpat:

Nintendo DS var kompatibel med GBA-spel, och det var cartridge bägge två. De hade bara två platser för cartridge - väldigt praktiskt när man var ute och reste, kunde peta i Tetris eller nåt sånt i den ena och det spelet man höll på med i den andra. Så var det ju med PC-moderkort också, egentligen - massor av kortplatser, och nån var ISA väldigt långt fram. Sen var det ju den där grejen med att ISA var "upp-och-ner" jämfört med AGP och PCIe, så man kunde ha bägge kontakterna på samma fysiska plats i lådan och använda vilket av dem man ville.

Nja,
DS/3DS kassetterna är ju en fysisk kassett med metallkontakter som trycks i och läses utan rörliga delar.
Så på så sätt är det typ samma.
Men DS/3DS är väl mer som ett minneskort än en riktig cartridge ?

Typ på PC, jämför en PCI Express plats med en SD kort läsare.

GameBoy Advance hade fortfarande riktiga cartridge, även om de var ganska små.
Att de använder ett riktigt kretskort.
Med tanke på storleken är det ganska begränsat vad man kan göra om man inte gör en cartridge som är fysiskt större än vad Nintendos original cartridge är.
Men att det rent tekniskt är möjligt att ha annat än enbart ROM/RAM kretsar.

Något som var vanligt var ett knappcellsbatteri för sparpositioner.

Men att cartridge kan ge fler funktioner.
Är mer bekant med sådant för äldre stationära konsoler.
Men gjorde en sökning...

Skrivet av Gameboy with cart features:

Game Boy Advance

Solar Sensor (built-in photo diode used to detect sunlight)

Tilt Cart (built-in accelerometer capable of detecting changes along X or Y axes, example: Yoshi's Topsy Turvy, aka Yoshi's Universal Gravitation)

Gyro + Rumble Cart (built-in single axis center capable of detecting changes long Z axis, also featured rumble, used only in Warioware Twisted)

GBA RTC Carts (examples: Pokemon Ruby, Sapphire, Emerald, Legendz: Isle of Trial + Shadow of Nekrom, Mega Man Battle Network 4.5)

GBA Rumble Cart (example: Drill Dozer)

E-reader (built-in dot-code scanner)

Play-Yan (built-in headphone jack, SD-card slot, played video and music, as well as downloadable minigames depending on the version)

Campho Advance (built-in camera + phone jack, used to make video phone calls in Japan)

Gluco Boy (built-in blood sugar tester, used in some minigames IIRC, rare hardware but it does exist, later version made for NDS)

AM3 Video Cards (built-in SmartMedia card reader to read/decrypt videos of TV shows)

Att de riktiga cartridge är egentligen ett slags instickskort som kopplas in i en slags systembuss.

Medan DS/3DS är mer som ett slags proprietärt SD minneskort eller dylikt.

Av GuessWho
Skrivet av Neon:

Förövrigt, Wii U var en riktigt bra konsol, glöm inte att zelda breath of the wild utvecklades för denna hårdvara och flyter praktiskt taget lika bra där som på Switchen. När man sedan släppte The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom så förväntade man sig ett rejält kliv upp för att använda Swtichens hårdvara men det blev uppenbart att Swtichens hårdvara är inte nämnvärt starkare än wii U från 2012. Så vi som bara spelar vid TVn innebär Switchen bara en enorm extra kostnad.

Jag har inte koll på om det ändrats med uppdateringar och så...

Men minns att jag kollade på jämförelser mellan Breath of the Wild på Wii U och Switch när det var nytt och Wii U presterade bättre! (Bättre FPS/bättre flyt)
Däremot var det väl ingen jätte prestandaskillnad och Switch versionen hade lite högre detaljnivå istället.

Men ändå.
Verkar som Switch prestandan är ungefär samma som Wii U, troligtvis något bättre i snitt.
Men att skillnaden framförallt är att Switchen drar mindre ström.
Switchen ger bättre prestanda/watt, men liknande prestanda.
För en handhållen konsol på batteri är det betydelsefullt eftersom man gärna har bra batteritid.
Men kör man den enbart dockad så är en uppgradering från Wii U till Switch ungefär som ta en betala för två upplevelse.

Dessutom kunde Wii U köras "portabelt" (trådlöst kanske är bättre term?) med Wii U pad om man var i närheten av Wii U konsolen.
Så inte på bussen och sånt.
Men typ i tv soffan medan någon använder teven till något annat eller i ett annat rum eller på altan/balkong eller dylikt (beroende på hur stort man har, vilka väggar, placering, etc).

Av GuessWho
Skrivet av DLM:

Tack för efterlängtat test 🙂 Trodde inte att 8700G skulle vara så nära ett GTX 1650 i prestanda.

Förutom värdet med en inbyggd relativt kraftfull GPU som ren beräkningsenhet så ser jag värdet i att kunna bygga en slimmad spelstation som drar under 200watt i strömförbrukning och därigenom även inte är så svår att kyla.

En dator med en inte allt för strömhungrig CPU + ett RTX 3050 eller 4060 är ganska lätt att kyla också om man man inte har datorn i någon liten garderob eller jättelitet chassi eller dyl.
Men går ju inte att bygga lika litet med separat grafikkort än utan.

Exempelvis finns denna RTX 3050 6GB som är helt passivt kyld

GeForce RTX™ 3050 KalmX 6GB - Palit
Palit GeForce RTX 3050 KalmX 6GB GDDR6 - Webhallen

Av GuessWho
Skrivet av Kvartz:

Så mitt gamla 1060 är vassare (1060>1650 verkar de som när man googlar), blir inte att byta till detta då iaf

GTX 1060 kom först med 6GB VRAM (grafikminne).
Senare kom GTX 1060 3GB.
3GB versionen är även nerbantad i Cuda Cores mm mot 6GB versionen,
Så även i scenarion där 3GB VRAM räcker fullt ut så är ändå 6GB versionen vanligtvis snabbare, om inte något annat flaskhalsar, även om den extra minnesmängden inte ger någon nytta i det scenariot.

Har inte kollat på det nyligen, men när jag tittat innan så verkar det som att GTX 1650 ligger ganska nära GTX 1060 3GB i prestanda.

Av GuessWho
Skrivet av LeVvE:

Va? Wii spelade GameCube, Wii U spelade Wii, 3DS spelade DS, GBA spelade GBA och GB.

Men om du bara bortser från alla gånger Nintendo har gjort bakåtkompatibla konsoler så har de aldrig haft någon bakåtkompatibilitet.

Skrivet av LeVvE:

Varför inte? Wii U är en utmärkt konsol som floppade av olika anledningar.

Ja marknadsföringen av Wii U kändes ganska usel.
Många som inte ens förstod att det var en ny konsol.
Samt jag kan knappt minnas att jag sett någon reklam för Wii U.

För Switch har man ju ändå sett en del reklam.

Nästan som att Nintendo ville att Wii U skulle vara som någon slags hemlig klubb för insatta fanboys.

Annars var ju själva konsolen hyfsat bra.
Större prestandamässigt steg från Wii -> Wii U än GameCube -> Wii.
Trevligt med HDMI utgång och stöd för HD upplösningar också om man har en TV eller annan skärm som är tillverkad denna sidan millennieskiftet.

Nintendo Switch lanserades 2017.

Med tanke på hur mycket bättre Wii sålde mot Wii U så undrar man lite hur många Nintendo fans som satt med CRT TV fortfarande till åren runt Switch lanserades.
90% av Nintendo fans måste suttit med CRT fram till 2016 minst.

Av GuessWho
Skrivet av medbor:

På handhållna sidan har du rätt, jag fastnade på den stationära sidan i min tanke…

WiiU räknas väl knappast som en fördel här?

Vad var det för nackdel att Wii U var bakåtkompatibel med Wii ?
Så till den grad att det inte räknas som bakåtkompatibilitet enligt dig ?

Men annars har du rätt i att de stationära Nintendo konsolerna från tiden de använda cartridge inte var bakåtkompatibelt, förutom att det kom Super GameBoy till Super Nintendo.

Men cartridge är lite mer som ett instickskort än en optisk skiva.

På PC sidan så kan du inte stoppa ett ISA kort i en PCI plats eller ett AGP kort i en PCI Express plats heller.

Däremot har PC haft PCI Express ganska länge nu och de olika PCI Express versionerna har varit bakåtkompatibla med varandra så här långt.
Däremot var Nintendos sista stationära cartridge baserade konsol Nintendo 64 och den kom på mitten av 90-talet.
Vilket var ganska långt före PC fick PCI Express.

Hade varit coolt att göra en ny cartridge baserad konsol och ha att cartridgeporten bara är en PCI Express x8 slot.
Men det hade troligtvis kostat allt för mycket.