Du kommer aldrig att märka så mycket av ray-tracing. Av den enkla anledningen att befintlig teknik redan gör ett bra jobb, så skillnaderna kan inte annat än bli ganska små. Reflexer, ljusbrytning i transparenta material, vissa skuggningseffekter (ambient occlusion) är områden där en skillnad är detekterbar, men också där är det inte alltid så lätt att uttala sig om vad som faktiskt är bättre ens när man tittar på stillbilder. Och spel är interaktiva, det finns inte en människa som stannar och begrundar refraktionsmönster när man har tre zombier som tänker äta ens hjärna i hälarna. De områden som ray-tracing i spelsammanhang sköter bra, är också sådana som vår hjärna i huvudsak inte bryr så mycket om eller till och med filtrerar bort.
Dessutom skall man komma ihåg att alla multiplattformspel måste utvecklas för att kunna köra på hårdvara som saknar specifikt hårdvarustöd för ray-tracing under överskådlig framtid. Så för oss som spelar på PC, kommer det att vara en switch man slår av eller på beroende på hur prestandan i spelet blir.
Vi får se vad framtiden bär med sig. Själv är jag mer intresserad av resultatet och hur mycket jag måste betala för det, än vilken rendreringsteknik som användes för att åstadkomma det.