Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stn1337:

Har du tillåtit externa programvaror kontrollera XBMC?

Ja det har jag gjort och den får ju kontakt också eftersom jag kan starta filmer via biblioteket i mobilen och jag kan hoppa i filmen med seekbaren. Däremot fungerar inte playknappen där. Det verkar nästan som om den inte förstår det där med tangentbordstryckningar. Jag har självklart kryssat i den rutan i inställningarna också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har försökt få den där androidappen att fungera utan att lyckas.
Den kopplar upp sig utan problem och jag kan få den att visa alla filmer och sånt men fjärrkotrollen är stendöd. Det är tråkigt för det var just den jag var ute efter för att på ett smidigt sätt kunna fjärrstyra XBMC. Några teorier om vad som kan krångla? Någon magisk inställning jag missat?

Edit: Jag kan starta en film via telefonen genom att gå genom listorna och säga play men kan inte pausa eller stoppa. Kan däremot hoppa i filmen med seekbaren men det verkar vara det enda sättet att kontrollera uppspelningen.

Kör du via wifi eller över 3g? Vill minnas att det är olika portar som behövs öppnas för remote och listningen av filmer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Går det att få in Live-TV i XBMC? Funderar på att skaffa ett tv-kort med kortplats för ett comhemkort och få in digital+HD-kanaler in i datorn. Skulle vara mysigt om det gick att spela upp det direkt i XBMC.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Json_81:

Kör du via wifi eller över 3g? Vill minnas att det är olika portar som behövs öppnas för remote och listningen av filmer.

Jag kör via wifi. Var hittar man information om fler portar? Jag har gjort som det står i guiden och pekat port 8080 på datorn. Jag har även fast IP på den internt så den biten inte ska krångla.

Edit: Nu hittade jag en guide där det stod att man ska forwarda port 9777 också. Ska testa det när jag kommer hem.

Edit2: Nu har det löst sig. Man var tvungen att köra port forward på både 8080 och 9777 för att allt ska fungera. Kanske kan vara bra att skriva det i FAQen. Tack för hjälpen. Nu ska jag bara lista ut varför biblioteket hittar 2 av 4 säsonger av Yes, Prime Minister...

Edit3: Nu var det också löst verkar det som. Jag och databasen (The TV DB) var inte överens om hur säsongerna var uppdelade bara. Ska komma ihåg det i fortsättningen att söka i databaserna och justera namnen därefter. Nu får det vara slut med edit på det här inlägget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har en ny HTPC som jag försöker komma överens med. Det är en Atom330+Nvidia Ion hårdvarumässigt och senaste ubuntu+XBMC. Jag är dock en total n00b på Linux (inkl Ubuntu) och har bara sporadiskt kört äldre versioner av XBMC vilket antagligen förklarar varför jag inte kan lösa detta problem...

Problemet är att jag inte lyckas ladda ner och installera någon add-on, något nytt skin eller annan installation i XBMC. Jag hittar vart jag ska välja det och det dyker upp "downloading 0%" i listan men den kommer aldrig längre. Har i övrigt inte haft några problem med nedladdningar/installationer utanför XBMC. Dessutom hittar jag inte XOT-UZG i listan över tillgängliga add-on (däremot finns ett add-on för SVT Play).

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Dessutom hittar jag inte XOT-UZG i listan över tillgängliga add-on (däremot finns ett add-on för SVT Play).

Någon som kan hjälpa?

Det första problemet med downloading 0% kan jag tyvärr inte hjälpa till med men rekommenderar dig att lägga upp en tråd på officiella forumet istället med en debug-log (finns instruktioner hur du fixar detta på forumet) så brukar folk vara hjälpsamma.

XOT-UZG laddar du hem här.

Edit: Här är en person med samma problem, du kan ju slänga in din debug-log där och säga att du har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

XOT-UZG laddar du hem här.

Det funkade, men när jag ska välja kanaler dyker samma problem upp (download stannar på 0%).

Har ställt frågan i det officiella forumet och hoppas de kan hjälpa mig. Skulle iofs lika gärna kunna vara en begränsning i Ubuntu, men någonstans ska jag börja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patols:

Det funkade, men när jag ska välja kanaler dyker samma problem upp (download stannar på 0%).

Har ställt frågan i det officiella forumet och hoppas de kan hjälpa mig. Skulle iofs lika gärna kunna vara en begränsning i Ubuntu, men någonstans ska jag börja

Hittade tråden. Som sagt så posta debug log, annars kommer du bara få som svara att du ska posta den vilket bara tar upp tid för utvecklare/moderatorer.

Instruktioner hur du gör detta:
Read http://wiki.xbmc.org/?title=Log_file thoroughly.
Don't forget to enable debugging! (Settings > System > Debugging there is a setting Enable debug logging)
Don't forget to use a paste site!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Hittade tråden. Som sagt så posta debug log, annars kommer du bara få som svara att du ska posta den vilket bara tar upp tid för utvecklare/moderatorer.

Instruktioner hur du gör detta:
Read http://wiki.xbmc.org/?title=Log_file thoroughly.
Don't forget to enable debugging! (Settings > System > Debugging there is a setting Enable debug logging)
Don't forget to use a paste site!

fixat Tack för det, förhoppningsvis påskyndar det lösningen på problemet.

Permalänk
Medlem

Löste problemet genom att installera senaste firmware på min trådlösa router. Fattar inte hur det kunde göra skillnaden då resten av systemet hade tillgång till internet, men oavsett det så verkar det nu fungera att ladda hem olika add-ons, skins etc. Fick även igång XOT men måste nog pilla lite mer med det för att komma överens med det.

Permalänk
Medlem

Jag lade in Ubuntu 10.10 och XBMC på min HTPC igår (följde guiden på xbmc's wiki).
Efter en massa googlande fick jag igång ljud via HDMI (Geforce 210) och började testa XBMC.
Hade problem med tearing men efter massa mer googlande löste det sig.

Men, det är väldigt instabilt. Krashar ibland när jag startar film och alltsom oftast när jag försöker stänga XBMC.
Har inte hittat något direkt när jag googlat efter det, någon här som har tips?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Någon mer än jag som har problem med att video (dvd, mkv) hackar efter uppstart från sömnlägeJag kör win 7 32bit. Det är grymt irriterande men det räcker med en omstart av xbmc så funkar det. Jag har läst på xbmc forum att det skulle kunna vara en bug, men är det någon annan som upplever detta?
Det märks tydligast vid panoreringar i dvd filmer.

Det skulle vara bra om någon kunde ge tips på hur man automatiskt skulle kunna starta om xbmc efter man väckt datorn från sömnläge. Finns det något program som löser det?

Förutom detta är ju xbmc superbra speciellt med aeon mq2 skin men med tanke på ovanstående problem så blir man nog tvingad att använda Media Portal istället, inte lika snyggt men funktion får nog gå före skalet om jag inte löser problemet.

Visa signatur

Sajberman

Permalänk
Medlem

Har ni också 50% CPU aktivitet på alla kärnor i menyerna? Har standardskinnet. Så fort jag drar igång en video går det dock ner till 5-10%.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Har ni också 50% CPU aktivitet på alla kärnor i menyerna? Har standardskinnet. Så fort jag drar igång en video går det dock ner till 5-10%.

Prova att sätta Vertical Blank Sync till Enabled during playback så ska nog belastningen gå ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Har ni också 50% CPU aktivitet på alla kärnor i menyerna? Har standardskinnet. Så fort jag drar igång en video går det dock ner till 5-10%.

linkoo's tips fungerar någorlunda men tyvärr är det bara dåligt gjort då bilder laddar hela tiden istället för att faktiskt ladda ny bild när något förändras. Det vertical blank sync enabled gör är att bara uppdatera bilder per sekund enligt din skärms hertz. Dvs om du har 60hz på skärmen så uppdateras bilden 60 gånger per sekund, om du då sänker hz till t.ex. 24 så kommer din belastning gå ner väldigt mycket men göra så att menyerna känns lite hackiga.

Jag kör 60hz men sedan har jag satt på en skärmsläckare i XBMC som är svart vilket gör att den inte sitter på 50% cpu när jag har TV'n avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkoo:

Prova att sätta Vertical Blank Sync till Enabled during playback så ska nog belastningen gå ner.

Skrivet av Handa:

linkoo's tips fungerar någorlunda men tyvärr är det bara dåligt gjort då bilder laddar hela tiden istället för att faktiskt ladda ny bild när något förändras. Det vertical blank sync enabled gör är att bara uppdatera bilder per sekund enligt din skärms hertz. Dvs om du har 60hz på skärmen så uppdateras bilden 60 gånger per sekund, om du då sänker hz till t.ex. 24 så kommer din belastning gå ner väldigt mycket men göra så att menyerna känns lite hackiga.

Jag kör 60hz men sedan har jag satt på en skärmsläckare i XBMC som är svart vilket gör att den inte sitter på 50% cpu när jag har TV'n avstängd.

Ja, jag märkte att det gick ner lite, men fortfarande inte tillräckligt för att man ska kunna ha på XBMC utan att datorn drar extra och låter extra. Tråkigt, jag får väl fortsätta att sätta på XBMC vid behov.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tofupunk:

Ja, jag märkte att det gick ner lite, men fortfarande inte tillräckligt för att man ska kunna ha på XBMC utan att datorn drar extra och låter extra. Tråkigt, jag får väl fortsätta att sätta på XBMC vid behov.

Vill du kunna surfa i bakgrunden eller vadå?

Om du gör så att en svart skärmsläckare sätts på efter t.ex. 5 minuter så går CPU ner till 0-5%. Om du tabbar så går den ner till 0-5% också så förstår inte riktigt problemet med att ha det igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Vill du kunna surfa i bakgrunden eller vadå?

Om du gör så att en svart skärmsläckare sätts på efter t.ex. 5 minuter så går CPU ner till 0-5%. Om du tabbar så går den ner till 0-5% också så förstår inte riktigt problemet med att ha det igång.

I XBMC menar du då? Jag får väl göra det. Har lite spelservrar på min HTPC, så att programmet automatiskt drar 50% cpu på alla kärnor är inte en skitgrej för mig.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man instalerar XOT :S Ingen som har skype och har lust att hjälpa mig?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hej. Är det nån som vet nån addon som låter användaren rippa DVD-filmer direkt i XBMC? Med småbarn i familjen så blir inte filmerna så väl behandlade i skivformatet så det vore lätt att bara kopiera filmerna direkt. Kan väl använda ett vanligt ripp-program men vore gott att kunna göra allt i XBMC, den klarar ju mer eller mindre allt annat.
Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Varför uppdateras inte bilbloteket i "Movies" efter man tagit bort filmerna, så ligger ju covers kvar fast filmerna är borta?
Jag går alltid in på "Videos" bara för det... men upplägget är ju trevligare i Movies...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZte:

Hej. Är det nån som vet nån addon som låter användaren rippa DVD-filmer direkt i XBMC? Med småbarn i familjen så blir inte filmerna så väl behandlade i skivformatet så det vore lätt att bara kopiera filmerna direkt. Kan väl använda ett vanligt ripp-program men vore gott att kunna göra allt i XBMC, den klarar ju mer eller mindre allt annat.
Tackar på förhand.

Kan detta vara något?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=52166

Hinner inte kika igenom det men det låter lovande iallafall

Ha d'

Permalänk
Medlem

Jag som har gått i tankarna att skaffa en extern media spelare länge, men det här verkar ju intressant!

Jag har dock några små frågor som jag inte riktigt har hittat svar på.

1. Kategorier, kan man på nått sätt söka i sitt filmbiblotek och bara få fram vissa? Exempelvis söka på action enligt imdb's databas eller kanske egen tillagda tags? Och på så sätt få listor? Barnfilmer, top10 osv? Kanske kunna söka på skådespelare? Finns det nå sökplugin?

2. Jag kommer vilja ha ett tangenbordslöst skin, alltså fjärrkontroll eller iphone baserat, finns det fjärrkontroller med tangenbord, alt ett gui tangentbord som man kan skriva med fjärrkontrollen och på så sätt kunna använda sökfunktioner osv?

3. Var hittar jag information ang mapp/fil struktur? Alltså hur filmerna ska ligga samt kanske cover? Och namn osv.

4. Bästa windows baserade OS att köra detta på? Xp? Vista? Win7? Etc?

5. Problem fritt? Om jag får det att fungera klockrent, sitter jag säkert då? Eller är det mycket buggar osv?

6. Finns det info med rekommandationer ang hårdvara någonstans?

7. Och slutligen, måste all media ligga på samma hårddisk som programmet? eller kan jag installera detta program även på min vanliga dator och sen flytta en extern hårddisk emellan beroende på var jag vill titta någonstans, eller är det krångligt/tar lång tid å ladda in 2TB i programmet? Är inte intresserad av en Nas för tillfället.

Hoppas ni kan hjälpa till.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Walkhome:

Jag som har gått i tankarna att skaffa en extern media spelare länge, men det här verkar ju intressant!

Jag har dock några små frågor som jag inte riktigt har hittat svar på.

1. Kategorier, kan man på nått sätt söka i sitt filmbiblotek och bara få fram vissa? Exempelvis söka på action enligt imdb's databas eller kanske egen tillagda tags? Och på så sätt få listor? Barnfilmer, top10 osv? Kanske kunna söka på skådespelare? Finns det nå sökplugin?

2. Jag kommer vilja ha ett tangenbordslöst skin, alltså fjärrkontroll eller iphone baserat, finns det fjärrkontroller med tangenbord, alt ett gui tangentbord som man kan skriva med fjärrkontrollen och på så sätt kunna använda sökfunktioner osv?

3. Var hittar jag information ang mapp/fil struktur? Alltså hur filmerna ska ligga samt kanske cover? Och namn osv.

4. Bästa windows baserade OS att köra detta på? Xp? Vista? Win7? Etc?

5. Problem fritt? Om jag får det att fungera klockrent, sitter jag säkert då? Eller är det mycket buggar osv?

6. Finns det info med rekommandationer ang hårdvara någonstans?

7. Och slutligen, måste all media ligga på samma hårddisk som programmet? eller kan jag installera detta program även på min vanliga dator och sen flytta en extern hårddisk emellan beroende på var jag vill titta någonstans, eller är det krångligt/tar lång tid å ladda in 2TB i programmet? Är inte intresserad av en Nas för tillfället.

Hoppas ni kan hjälpa till.

1, Ja det finns en del olika filter och sökfunktioner. Jag har inte lekt så mycket med dem, bara konstaterat att de finns.

3, Det står i den officiella wikin men filmnamn (årtal) fungerar väldigt bra. När det gäller tv-serier vill den ha texten e01s01 med för att sortera rätt men allt det och mycket mycket mer står i wikin.

4, Jag har inte hört att det ska vara någon skillnad.

5, Jag har inte hittat några buggar än. De fel jag stött på har varit självförvållade och dyker oftast upp när jag försöker ändra i saker jag inte riktigt vet hur de fungerar.

6, Nej filerna behöver inte ligga på samma hårddisk. Du lägger in sökvägar i XBMC och talar om för programmet vilken typ av filer som ligger där så söker den igenom det själv. Det borde alltså gå med en extern disk förutsatt att den får samma enhetsnamn varje gång du kopplar in den. Det tar en bra stund att ladda in 2 TB filmer men den sparar all metadata och bilder lokalt när den väl sökt igenom din disk en gång. Om du rycker den externa kommer det alltså se ut som om allt finns kvar om du inte går in och manuellt städar i biblioteket för då tar den bort alla filer med trasiga sökvägar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Ja det finns en del olika filter och sökfunktioner. Jag har inte lekt så mycket med dem, bara konstaterat att de finns.

3, Det står i den officiella wikin men filmnamn (årtal) fungerar väldigt bra. När det gäller tv-serier vill den ha texten e01s01 med för att sortera rätt men allt det och mycket mycket mer står i wikin.

4, Jag har inte hört att det ska vara någon skillnad.

5, Jag har inte hittat några buggar än. De fel jag stött på har varit självförvållade och dyker oftast upp när jag försöker ändra i saker jag inte riktigt vet hur de fungerar.

6, Nej filerna behöver inte ligga på samma hårddisk. Du lägger in sökvägar i XBMC och talar om för programmet vilken typ av filer som ligger där så söker den igenom det själv. Det borde alltså gå med en extern disk förutsatt att den får samma enhetsnamn varje gång du kopplar in den. Det tar en bra stund att ladda in 2 TB filmer men den sparar all metadata och bilder lokalt när den väl sökt igenom din disk en gång. Om du rycker den externa kommer det alltså se ut som om allt finns kvar om du inte går in och manuellt städar i biblioteket för då tar den bort alla filer med trasiga sökvägar.

Fyller på;

2, Fungerar klockrent med fjärrkontroll. För tillfället har jag konfigrurerat en Windows media player fjärrkontroll till min multifjärr som jag styr XBMC med. Finns även en applikation till Android/iPhone som du kan fjärra genom wifi.

3, filstrukturen för serier måste vara "ordnad" Tillexempel F:\Solsidan\blallafladawdnklaw. För XBMC 'chansar' inte när den väljer serier utan huvudmappen måste ha ett korrekt namn för att den ska kunna hämta information på ett korrekt sätt.
http://wiki.xbmc.org/index.php?title=TV_Shows_(Video_Library)

5, i början när jag började använda det så satt man och pillade hur mycket som helst med inställningar och det kändes faktist lite osäkert. Men när man väll fått allting som man vill ha det så sitter du helnöjd, jag har inte ändrat en enda inställning på säkert 5 månader

Filmer är inte så jävla noga

6, om jag var dig så skulle jag köra på;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736

7, Valfritt, NAS/nätverksdiskar fungerar klockrent. Kan dock vara lite problem med streaming trådlöst men med kabel fungerar det felfritt. Och du kan självkart välja vilken hårddisk du vill på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Kan detta vara något?

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=52166

Hinner inte kika igenom det men det låter lovande iallafall

Ha d'

Kollade på just den sidan i helgen,men jag fann ingen download som funkade. Verkade som om han hade koncentrerat sig på Linux utgåvan. Har ifs inte läst igenom hela den träden för den var för lång för den tiden jag hade att läsa. Men jag får kika på den igen. Tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaZte:

Kollade på just den sidan i helgen,men jag fann ingen download som funkade. Verkade som om han hade koncentrerat sig på Linux utgåvan. Har ifs inte läst igenom hela den träden för den var för lång för den tiden jag hade att läsa. Men jag får kika på den igen. Tack för hjälpen iaf.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=52166&page=11

Kikat sista sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skizzet:

Gillar verkligen xbmc, kört det i ett par månader nu.

En fråga, har folder.jpg i mapparna, fast den använder egna nerladdade, ofta banners som den trycker ihop, vilket ser skit ut. Någon som vet vad problemet är?

Kan tipsa dig om att installera Ember Media Manager (EMM), det är ett program för att välja posters/fanart mm till dina filmer/serier. Det är helt underbart när någon poster råkar bli en banner eller om man får ner fula bilder etc.

Programmet funkar dock bara till windows (men det verkar finnas linuxvarianter på gång).
Men har ni en linuxburk som kör xbmc så kan ni ju alltid bara dela ut eran film/serie-mapp med samba så ni kan nå dom från en windows-dator (verkar dock vara ostabilt som en inoljad känguru i en hockeyrink under wine).

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=90682

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Usb ljud ut via Music Streamer

Jag har provat XBMC i Win 7 maskinen.
Kör jag med min Music streamer 2011 kan jag inte styra ljudet ut från datorn. (Jag får en konstant ljudnivå ut)
Tacksam för tips på hur man kan få volymregleringen att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Kan tipsa dig om att installera Ember Media Manager (EMM), det är ett program för att välja posters/fanart mm till dina filmer/serier. Det är helt underbart när någon poster råkar bli en banner eller om man får ner fula bilder etc.

Programmet funkar dock bara till windows (men det verkar finnas linuxvarianter på gång).
Men har ni en linuxburk som kör xbmc så kan ni ju alltid bara dela ut eran film/serie-mapp med samba så ni kan nå dom från en windows-dator (verkar dock vara ostabilt som en inoljad känguru i en hockeyrink under wine).

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=90682

?

http://xbmc.org/download/

Finns till nästan alla operativsystem