Permalänk
Medlem

Bridge/repeater?

Ny lägenhet och ny ISP innebär som vanligt strul. Har fått en D-Link DSL-2640R av Virgin Media (bor numera i UK) som har kass throughput, räckvidd och generell stabilitet. Det är dock det enda modemet jag har för tillfället.

Jag har dock även en DGL-4300, så jag tänkte brygga 2640:n till den och låta den sistnämnda bara sköta modem-biten. Detta har jag lyckats med, men jag behöver bättre räckvidd än vad min DGL-4300 lyckas med i en lägenhet av sten, så... har tänkt köpa en till brygga/repeater.

4300an stödjer WDS, vilket jag har hört olika åsikter om. Vore dock trevligt att slippa dra en kabel genom lägenheten. Det jag vill veta är om det är en brygga eller repeater jag är ute efter, vill alltså bara utöka räckvidden lite grann. Har kollat på DAP-1160, kan det vara något?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara byta antenn på din 4300a? Finns väl "aktiva" antenner om jag inte har fel, som förstärker sändningen.

Permalänk
Medlem

Alla antenner man ansluter till en sändare/mottagare är passiva, aktiva antenner används normalt endast till mottagning. Det Ridder säkert tänker på är passiva antenner med högre förstärkning, har man ett avlångt hus/lägenhet så kan man ta en riktad antenn på typ 14dBi och placera den i ena änden av huset så täcker den upp betydligt bättre än en originalantenn som endast har 0-3dBi.

Har du routern i mitten av lägenheten så får man ta en rundstrålande antenn, men de finns sällan i högre förstärkningar än 9dBi men omm du har den i mitten så borde den bli likvärdig med en 14dBi i ena änden av huset. Att tänka på med rundstrålande antenner med hög förstärkning är att öppningsvinkeln är väldigt liten, kanske 10-30 grader, vilket innebär att om du har flera våningar så har du bra täckning på en våning fast kanske helt utan på våningen under/över.

Annars är det repeater du bör köra, brygga går väl bra också men då får du ansluta datorn med tråd till "bryggan" eller sätta upp en till accesspunkt som kopplas till bryggan, om inte bryggan kan fungera som accesspunkt/brygga samtidigt, men det blir ju i praktiken en repeater =).

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Har testat att sätta 4300an mitt i lägenheten (är en enplanslägenhet) och därifrån täcker den upp riktigt bra. Finns inga telejack i närheten dock så jag har beställt 20m Cat5 så att jag kan ha modemet i mitt kontor och 4300an på väggen i hallen. Får se om det fungerar okay, får väl eventuellt köpa en starkare omni-antenn annars.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x