Shogun 2: Total War

Permalänk
Skrivet av Buio:

Spelet finns för 259 på t.ex. Dustinhome, om du jagar det billigt. Det är som sagt Steam-baserat oavsett var man köper. Vill du köpa digitalt billigt, så kolla in t.ex. Gamersgate, 306SEK. Jämför det med Steams pris på €50 (cirka 449SEK)
http://www.gamersgate.co.uk/DD-TWS2/total-war-shogun-2

Det tackar man för,Alltid bra att vara ekonomisk

Visa signatur

Intel Core i7 930 | Asus P6T SE | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800 | 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W 80+ Gold | Gigabyte Radeon HD7970 3072MB Ghz Edition |

Permalänk
Medlem

En titt på hur det hela började för skaparna av Total War.

All Your History: Creative Assembly Part 1: Opening Salvos
http://www.youtube.com/watch?v=5bwJWnTsxEA

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Grymt kul spel! Dock har jag inte hunnit spela det så mycket (28h sen release). Mitt intryck är att det är bra , mycket svårarare än napoleon och empire. alltså mer speltid Däremot så var jag tvungen att ladda ner TROM3 modden för att det skulle bli riktigt kul.

-Gnoff

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite hjälp med min strategi. Jag har just börjat spela shogun 2, har inte spelat de tidigare spelen så är inte alls bra på det...
Började på kampanjen, med klanen som börjar längst ner till vänster, och har på allra lättaste svårighetsgrad, men åker på stryk!
Jag får inte ihop tillräckligt med varken pengar eller armeér. Ska jag satsa på att ta över så många "städer" så fort som möjligt, eller bara någon o bygga upp dom så dom e stora? hur många armeér behöver man ha? känns som att man behöver en stor armé att avancera med, och någolunda stora i varje "stad" till försvar?

Ge mig massa bra tips tack, blir tokig på spelet annars! ^^

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk

Antar att du spelar som Shimazu. Med dem bör du uppgradera din hamn ganska fort så att du kan bygga handelsskepp och ta över handelsnoderna som ligger i närheten. I början av kampanjen bör man också fokusera mer på ekonomi, så satsa mycket av din forskningstid på Chi-trädet och uppgradera dina farmer. Med mer mat kan du uppgradera dina städer. Vissa byggnader, som marknader ger dessutom lite extra inkomst. Att uppgradera ens marknad till rice exchange (risutbyte?) kostar dock mat, så uppgradera inte för många av dem.

Se även till att du utforskar världen med dina agenter eller någon båt eller två så att du kan stöta på nya klaner att öppna handelsavtal med. Börja tidigt med diplomatiska handlingar. Tänk dock på att om någon blockar en hamn till ens handelspartner så får du ingen inkomst från deras rutt, vilket leder till att många resurser går förlorade. Jag brukar därför undvika svaga nationer som är omringade av starka fiender då deras handelsrutter lär blockeras.

Permalänk

Synd att spelet fortfarande lider av passiv AI. Vafan är problemet igentligen? Detta problem fanns i ETW samt NTW och alla påpekade detta. Hur kan dom inte fixa det?

I min kampanj har jag råkat ut för det tre gånger. När jag blir siege'ad och dom ska attackera mitt fort. Dom står bara utanför med en dubbelt så stor armé och jag får ha på triplespeed tills timern går ut...

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Synd att spelet fortfarande lider av passiv AI. Vafan är problemet igentligen? Detta problem fanns i ETW samt NTW och alla påpekade detta. Hur kan dom inte fixa det?

I min kampanj har jag råkat ut för det tre gånger. När jag blir siege'ad och dom ska attackera mitt fort. Dom står bara utanför med en dubbelt så stor armé och jag får ha på triplespeed tills timern går ut...

En smart general drar ut sin fiende från dess defensiva position och väljer sina slag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Jag skulle vilja se ett totalwar:civil war

http://www.twcenter.net/forums/forumdisplay.php?f=1627

Testa detta

Mycket fin mod!

För er som vill köra lite Nord vs Syd eller Amerikanska Inbördeskriget!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Patch 1.3 (multiplayer) släppt, inga nyheter om DX11-patchen (verkar försenad).
http://forums.totalwar.com/showthread.php/15307-Patch-1.3-inc...!

Permalänk
Skrivet av Buio:

Patch 1.3 (multiplayer) släppt, inga nyheter om DX11-patchen (verkar försenad).
http://forums.totalwar.com/showthread.php/15307-Patch-1.3-inc...!

Vid första anblicken på ditt inlägg så trodde jag du skulle säga att DX11 var släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Vid första anblicken på ditt inlägg så trodde jag du skulle säga att DX11 var släppt.

Tja, det var det jag hoppades på själv. Kollade runt lite på deras forum, de har inte gett några nya kommentarer om det alls, så därför jag antar att den är försenad.

Permalänk

DX11 med mer.

Äntligen så ger dom med sig lite info ang DX11, dock är det försenat tills början av Maj.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20110416/directx-11-till-sh...

Permalänk
Medlem

Synd Får fortsätta längta!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Upptäckte tråden av slump och insåg att jag inte spelat total war sen det första spelet släpptes.
Då var min dator ny och klarade spelet ypperligt. Nu är den gammal som gatan och klarar Shogun 2 requirements med minst a möjliga marginal (utom det nya Radeon 5770 graffet).

Hur pass krävande är spelet? Kan jag glömma att spela på minimum inställningar?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Upptäckte tråden av slump och insåg att jag inte spelat total war sen det första spelet släpptes.
Då var min dator ny och klarade spelet ypperligt. Nu är den gammal som gatan och klarar Shogun 2 requirements med minst a möjliga marginal (utom det nya Radeon 5770 graffet).

Hur pass krävande är spelet? Kan jag glömma att spela på minimum inställningar?

Du menar alltså att din dator är 10 år gammal (förutom grafikkortet)? I så fall så kommer det nog inte gå bra alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du menar alltså att din dator är 10 år gammal (förutom grafikkortet)? I så fall så kommer det nog inte gå bra alls.

Jaja kanske tog i lite när jag prata om första spelet och datorn (vilken tillkom bra mkt senare).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Jaja kanske tog i lite när jag prata om första spelet och datorn (vilken tillkom bra mkt senare).

Du måste specificera, omöjligt att hjälpa annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du måste specificera, omöjligt att hjälpa annars.

Sorry inte helt med i svängarna dessa dagar.

Minimum för Shogun 2 är:
2 Ghz dual core ---- Jag har 2,13Ghz dual core
2 GB Minne ----- jag har 2 GB minne
256MB grafik ---- Jag har hela 1GB YEAH
1024x768 skärm ----jag har superstora 1440x900
20GB hårddisk över ---jag har 22 GB över (på interna disken)

Så jag klarar minikraven med nöd o näppe. Mao är det ens värt att köpa spelet lr kommer jag få sitta o gräma mig över dålig bild och seg laddning?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Sorry inte helt med i svängarna dessa dagar.

Minimum för Shogun 2 är:
2 Ghz dual core ---- Jag har 2,13Ghz dual core
2 GB Minne ----- jag har 2 GB minne
256MB grafik ---- Jag har hela 1GB YEAH
1024x768 skärm ----jag har superstora 1440x900
20GB hårddisk över ---jag har 22 GB över (på interna disken)

Så jag klarar minikraven med nöd o näppe. Mao är det ens värt att köpa spelet lr kommer jag få sitta o gräma mig över dålig bild och seg laddning?

Om du har planer på att uppgradera eller köpa ny dator så gör det inte så mycket om de skulle vara så.
Du möter ju minimum så du borde kunna köra dock hur bra det kommer flyta på är en annan femma..

Någon här förutom jag som också fått problem med att få sin Multiplayer avatar att funka i det s.k. "Throne Room"?

"Portable Id

No Total War games found on game account. You must have a relevant game on your Game account before you can generate a Portable ID.
"
"User has not created an avatar for Shogun 2"

Förhandsbokade och började spela från dag 1 och skapade också min avatar efter installationen var klar.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Så jag klarar minikraven med nöd o näppe. Mao är det ens värt att köpa spelet lr kommer jag få sitta o gräma mig över dålig bild och seg laddning?

Om du vill prova innan köp så finns det en demo på Steam.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Sorry inte helt med i svängarna dessa dagar.

Minimum för Shogun 2 är:
2 Ghz dual core ---- Jag har 2,13Ghz dual core
2 GB Minne ----- jag har 2 GB minne
256MB grafik ---- Jag har hela 1GB YEAH
1024x768 skärm ----jag har superstora 1440x900
20GB hårddisk över ---jag har 22 GB över (på interna disken)

Så jag klarar minikraven med nöd o näppe. Mao är det ens värt att köpa spelet lr kommer jag få sitta o gräma mig över dålig bild och seg laddning?

Det kommer nog gå ganska segt och se ut som skit. Att din dator skulle vara 11 år gammal som du sade tidigare dock är en gigantiskt överdrift.

Skrivet av Buio:

Om du vill prova innan köp så finns det en demo på Steam.

Håller med här, testa demot först och se hur bra det flyter.

Permalänk
Medlem

Köpte shogun 2 igår och han lira inte mer än en timme kanske.

Jag märkte dock några saker jag inte förstod när det gäller att flytta enheter.

Jag hade hela min armé fint uppställd och sen ville jag manövrera den en bit nordost för att därefter vrida hela armén mot väst. Så jag markerade min fina armé och satte markören där jag ville ha armén och vred så enheterna skulle gå mot väst. Problemet var att då fick hela armén en random ny uppställning! Helt galet... vad gjorde jag fel?

När man försöker flytta flera enheter samtidigt och dessutom vrida dem lite åt en riktning, det tycktes mycket svårt att få dem att behålla in formation.
Även när jag försökte flytta bara en enhet och vrida den åt en riktning så fick jag samtidigt lov att igen bestämma hur djup och bred den enheten skulle vara, mycket störande.

Några tipps för dessa problem?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hur är det med coop just nu? Är det fixat än?

IceDread pröva att hålla höger musknapp när du flyttar enhterna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KlosterKatten:

Hur är det med coop just nu? Är det fixat än?

IceDread pröva att hålla höger musknapp när du flyttar enhterna.

Vad menar du med fixat?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Vad menar du med fixat?

Sist jag spelade så börja coop bugga ur efter runda 60 eller dylikt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KlosterKatten:

Sist jag spelade så börja coop bugga ur efter runda 60 eller dylikt.

Okej, för mig fungerar det bra iallafall:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Hur är det med coop just nu? Är det fixat än?

IceDread pröva att hålla höger musknapp när du flyttar enhterna.

Om man håller nere den så får du ju möjligheten att ställa in enheterna och deras bredd har jag för mig? (är på jobbet)
Det är ju det jag inte vill ha. Jag vill markera mina enheter, säga åt dem vart de skall ställa sig och i vilken riktning men att de skall bibehålla sin formation dels som enhet och dels som armé. Bara ändra plats och riktning de står i.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Om man håller nere den så får du ju möjligheten att ställa in enheterna och deras bredd har jag för mig? (är på jobbet)
Det är ju det jag inte vill ha. Jag vill markera mina enheter, säga åt dem vart de skall ställa sig och i vilken riktning men att de skall bibehålla sin formation dels som enhet och dels som armé. Bara ändra plats och riktning de står i.

ja, håll ner höger musknapp och dra åt sidan så kommer det circlar upp till hur de positionerar sig, svårare än så är det inte

Hade du spelat tutorial så hade du vetat detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

ja, håll ner höger musknapp och dra åt sidan så kommer det circlar upp till hur de positionerar sig, svårare än så är det inte

Hade du spelat tutorial så hade du vetat detta.

Jag har kört tutorial.
Om du hade läst vad jag skrev så hade jag uppskattat det...
Så... för att återupprepa mig igen..
Man markerar enheterna, markerar med höger musknapp vart man vill att de skall flytta sig, men för att få formationen att vrida sig säg 90grader åt ett håll så förstörs hela ens klara formation av alla enheter när man håller nere höger musknapp och vrider dem.

Hur undviker man detta?
Dvs hur får man hela armén och enskilda enheter att vända sig utan att formationerna förstörs?
När man håller nere höger musknapp måste man för enskilda enheter igen definiera hur bred och djup enheten skall vara, vilket jag inte vill göra varje gång jag vrider en enhet.
För arméer så blir allt helt galet när man håller nere höger musknapp och måste definiera hela armens enheters bredd och djup. Bra feature ibland men knappast något jag vill använda ofta i fält.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Jag har kört tutorial.
Om du hade läst vad jag skrev så hade jag uppskattat det...
Så... för att återupprepa mig igen..
Man markerar enheterna, markerar med höger musknapp vart man vill att de skall flytta sig, men för att få formationen att vrida sig säg 90grader åt ett håll så förstörs hela ens klara formation av alla enheter när man håller nere höger musknapp och vrider dem.

Hur undviker man detta?
Dvs hur får man hela armén och enskilda enheter att vända sig utan att formationerna förstörs?
När man håller nere höger musknapp måste man för enskilda enheter igen definiera hur bred och djup enheten skall vara, vilket jag inte vill göra varje gång jag vrider en enhet.
För arméer så blir allt helt galet när man håller nere höger musknapp och måste definiera hela armens enheters bredd och djup. Bra feature ibland men knappast något jag vill använda ofta i fält.

Tar ju 5 sekunder max?
Sen så tror jag att man måste göra nåt annat för att formationen inte ska förstöras, men isf måste du använda väldigt komplexa formationer:P

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit