Shogun 2: Total War

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffo:

Ah ! finfint visste inte det låter otroligt roligt, kan man spela mer än 2 personer, eller är 2 max?
Kan tänka mig att det tar lite tid om man är mer än 2 dock

Kanske tar upp dig på det erbjudandet senare efterman kunnat lira lite och vet hur man ska fixa med städer på bra sätt.

Tror att 2 personer är max. Just för att det blir alltför complicerat att programera ett sådant spel om man är fler. Sedan försvinner nog det roliga också då det blir mycket dötid, som du sa

Dock går det ju köra drop in battles. Du och din polare har 2 armeer som attackerar två AI armeer. Då kan ni se till att två personer droppar in och sedan har man en 4v4

Blir läskad av att bara tänka på möjligheterna

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffo:

Ah ! finfint visste inte det låter otroligt roligt, kan man spela mer än 2 personer, eller är 2 max? Kan tänka mig att det tar lite tid om man är mer än 2 dock

Det är enbart två spelare nu i alla fall. Angående tiden så är det striderna som tar tid. Om man väljer att enbart köra auto-resolve skulle det fungera att köra en kampanj med fler spelare. Men då försvinner förstås en stor del av det som är Total War-spelet.

AA är inte aktiverbart, precis som i demon. Får vänta på DX11-patchen helt enkelt (de kör väl deferred shaders nu). Dessutom finns det högre shaderalternativ som också är utgråade.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Va bra då behöver du ju ingen PC för att spela dem eftersom dina spel är Steam-spel och inte PC-spel, eller hur?

Jag har nog dock gärna kvar min PC tills vidare, bara utifall att...

//slut ironi.

En plattform bygger inte nödvändigtvis endast på hårdvaruarkitektur. Men visst, jag behöver fortfarande en PC likt jag behöver en Xbox och ett Live-konto för att spela XBLA-spel.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tycker spelet går lite trögt? Speciellt när man zoomar in på strider. Jag kan köra med det flesta på high, shadows på medium, ingen AF alls, och ändå laggar det grovt när man zoomar in vid strider där det är cirka 2000 som slåss.

Antar att det bara är att invänta patcher samt drivers från nvidia

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk

Jag tycker att alla total war spelen börjar lagga efter att man stridit ett tag. När det börja ligga några hundra, kanske tusen, kroppar på marken kan man inte zooma in längre utan att det laggar. Tillslut laggar det oavset hur lite zoom man har.

Dåligt att CA inte har fixat det.

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med prestandan, men har bara kört litegrann för att testa.

Autoresolve ska man nog undvika. Var i mitt huvudstad/slott med två generaler och sju armeer, så kom en fjuttfiende med tre armeer och anföll, klickade på autoresolve och fick close defeat och slut på kampanj. Kort spel var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag tycker att alla total war spelen börjar lagga efter att man stridit ett tag. När det börja ligga några hundra, kanske tusen, kroppar på marken kan man inte zooma in längre utan att det laggar. Tillslut laggar det oavset hur lite zoom man har.

Dåligt att CA inte har fixat det.

Minnesläckor

Jag märker dock inte av det Otroliga mängder minne här

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag har också rätt mycket minne, men spelet är ändå 32-bit så det kan inte använda mer än en viss mängd.

Permalänk
Skrivet av ErDraug:

Spelade hela kvällen igår efter jobbet till flickvännens stora förtret

Måste säga att det är välgjort och bra genomtänkt och lämnar en bra eftersmak i munnen. Började en egen kampanj där på BAI och CAI gjorde lite smått luriga (alltså bra) saker. Såg inget bevis på att AI'n alls gör självmordsattacker med sin general som förr t.ex. utan försöker flankera och möta mina flankerings försök. Det var väldigt roligt att spela och jag ser att jag kommer att spendera många timmar med det framöver.

En annan ny aspekt som jag tycker är en av de roligaste är: Co-op campaigns. Startade en sådan med en polare igår när vi satt på skype, vi startade på var sin sida av Japan vilket kanske inte var det smartaste när vi ska lira tillsammans. Funkade ganska bra ändå, jag såg alla hans movements och vad han plannerade att bygga och hans armeer osv osv... Visst var lite tråkigt ibland när man väntade på att få göra sin turn, men då kunde man gå runt bland sina byggnader och köa konstruktioner och planera sitt move. Så blev inte så mycket dötid som jag var rädd för.

Det största pluset för detta spelsättet är dock att ifall jag drar in i en strid så kan min kompis välja att titta på striden i real-time, om jag väljer att slåss då. Sedan när man väl är inne i slaget kan man "ge bort" enheter, eller ge honom kontroll under slaget.

Mycket roligt när vi satt på skype och plannerade slaget med trupper och snackade ihop oss om hur vi skulle göra.

För alla som inte planerar att köpa spelet för att det saknar DX10/11 kan jag bara rekommendera ett köp ändå spelet ser vackert ut, utan det och gameplayet är helt underbart. Vilket ändå är huvudanledningen till att man köper ett spel, eller?

Bara det lilla jag ville säga

Spelet saknar endast för tillfället DX11 och det kommer patchat om några veckor så jag tror dom som skiter i spelet nu gör det endast fram tills patchen kommer (inkl mig själv) då jag/vi vill spela spelet så snyggt det går och inte vara klar med det när patchen anländer.

Skrivet av furuliden:

Jag tycker att alla total war spelen börjar lagga efter att man stridit ett tag. När det börja ligga några hundra, kanske tusen, kroppar på marken kan man inte zooma in längre utan att det laggar. Tillslut laggar det oavset hur lite zoom man har.

Dåligt att CA inte har fixat det.

Som sagt, Total War serien är och har varit plågat av stora problem med minnesläckor, (Empire ett skräckexempel ibland dessa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Spelet saknar endast för tillfället DX11 och det kommer patchat om några veckor så jag tror dom som skiter i spelet nu gör det endast fram tills patchen kommer (inkl mig själv) då jag/vi vill spela spelet så snyggt det går och inte vara klar med det när patchen anländer.

Som sagt, Total War serien är och har varit plågat av stora problem med minnesläckor, (Empire ett skräckexempel ibland dessa).

Vi vet att DX11 bara är för tillfället jag bland annat har nämnt detta tidigare i tråden.
Jag vet varför ni skiter i spelet atm, det har också nämnt ville bara ge min bild av det hela

Även idag flyter tiden fram som sirap... Längtar att komma hem och fortsätta spela, vad min Sambo kommer att bli glad

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag märkte av en bugg. Blev anfallen av en liten arme och deras allierade med en större arme som förstärkning på andra sidan av slottet. När jag körde striden så började den lilla armeen flytta runt så jag mörsade ner dem enkelt, varvid den större förstärkningsarmeen bara stod stilla i 60 min. Jag stannade kvar och väntade ut tiden på max speed, de gjorde inget alls och förlorade därför.

Efter det gjorde de båda reträtt, varvid jag förstärkt rundan efteråt kunde anfalla den större styrkan och krossa dem. Väldigt nöjd med hur den striden gick i övrigt (spelar på "hard").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag märkte av en bugg. Blev anfallen av en liten arme och deras allierade med en större arme som förstärkning på andra sidan av slottet. När jag körde striden så började den lilla armeen flytta runt så jag mörsade ner dem enkelt, varvid den större förstärkningsarmeen bara stod stilla i 60 min. Jag stannade kvar och väntade ut tiden på max speed, de gjorde inget alls och förlorade därför.

Efter det gjorde de båda reträtt, varvid jag förstärkt rundan efteråt kunde anfalla den större styrkan och krossa dem. Väldigt nöjd med hur den striden gick i övrigt (spelar på "hard").

Usch, det låter PRECIS som den typen av buggar som fått mig att rygga tillbaka från denna serie. I både Rome, Medieval 2 och Empire så fanns buggen att om du var anfallen inne i en stad/slott så var det bara att rida ut med lätt kavalleri så jagade samtliga enheter efter den enheten istället för att inta staden. Resten av mina gubbar stod och sköt uppifrån medan hästarna red runt i godan ro. Antingen tog tiden slut (AI torsk) eller så malde skyttarna ned hela AI-armén. Att det ska vara så jäkla svårt att ordna sånt här, kan inte begripa det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Flera har pekat ut den buggen på det officiella forumet; att en anfallande AI-armé står stilla under vissa belägringar. CA lär vara väl medvetna om det nu så jag kan bara tänka mig att det fixas, annars är det flum.

Har förresten inte fått mitt spel ännu... nedrans post >: (

Permalänk
Skrivet av Hockey Stick:

Flera har pekat ut den buggen på det officiella forumet; att en anfallande AI-armé står stilla under vissa belägringar. CA lär vara väl medvetna om det nu så jag kan bara tänka mig att det fixas, annars är det flum.

Har förresten inte fått mitt spel ännu... nedrans post >: (

vafan har dom inte fixat det ÄN?
det där var ju ett vanligt problem i tex rome total war,armer som hade mycket kavaleri och lite infanteri blev stillastående på fältet när infanteriet hade misslyckats att ta över murarna,man fick antingen överge murarna och gå ut på fältet och möta dom eller så fick man vänta ut tiden,så drygt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Flera har pekat ut den buggen på det officiella forumet; att en anfallande AI-armé står stilla under vissa belägringar. CA lär vara väl medvetna om det nu så jag kan bara tänka mig att det fixas, annars är det flum.

Har förresten inte fått mitt spel ännu... nedrans post >: (

Skrivet av mangemani:

vafan har dom inte fixat det ÄN?
det där var ju ett vanligt problem i tex rome total war,armer som hade mycket kavaleri och lite infanteri blev stillastående på fältet när infanteriet hade misslyckats att ta över murarna,man fick antingen överge murarna och gå ut på fältet och möta dom eller så fick man vänta ut tiden,så drygt.

Som mangemani skrev. Den buggen och liknande (som Buio beskriver) har funnits i måååånga TW-spel nu, och varenda gång marknadsförs "new and refined AI". Det har inte fixats på åratal så jag har inga förhoppningar att det fixas nu heller.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av mangemani:

vafan har dom inte fixat det ÄN?
det där var ju ett vanligt problem i tex rome total war,armer som hade mycket kavaleri och lite infanteri blev stillastående på fältet när infanteriet hade misslyckats att ta över murarna,man fick antingen överge murarna och gå ut på fältet och möta dom eller så fick man vänta ut tiden,så drygt.

Scenariot du beskriver är ju snarare en beskrivning på en fullt korrekt strategi, klart dom inte kan attackera när dom inte har något infanteri att attackera murarna. Att sen en hel komplett armé blir stående på fältet som andra beskrivit är nog däremot en bugg.

Permalänk

Jag har för mig att i Rome brukade AI:n retirera från belägringar om de bara hade kavalleri kvar. Eller var det Medieval II?

Nu kom för övrigt mitt exemplar
Posten var riktigt seg idag. Svåraste är nu bara att välja vilken klan man ska börja med... val, val.

Permalänk
Medlem

Har kört kanske 7-8st belängringar nu då jag försvarat. I alla dessa har AIn haft kavalleri som den sprungit upp till min mur med, dismountat och sedan börjat klättra på väggen. En gång gjorde den detta genom att springa runt hela fortet och dra upp för baksidan där jag inte hade några gubbar...

Så kanske har jag bara haft tur eller så har ni haft otur. Jag är nöjd med CAI och BAI, tycker det är en enorm förbättring emot föregående spel, dock förekommer fortfarande små buggar här och var. men inget som det ni beskrivit, för mig dvs...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Har kört kanske 7-8st belängringar nu då jag försvarat. I alla dessa har AIn haft kavalleri som den sprungit upp till min mur med, dismountat och sedan börjat klättra på väggen. En gång gjorde den detta genom att springa runt hela fortet och dra upp för baksidan där jag inte hade några gubbar...

Så kanske har jag bara haft tur eller så har ni haft otur. Jag är nöjd med CAI och BAI, tycker det är en enorm förbättring emot föregående spel, dock förekommer fortfarande små buggar här och var. men inget som det ni beskrivit, för mig dvs...

Tack för de betryggande orden.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande Medieval 2 är det bästa spelet i serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag märkte av en bugg. Blev anfallen av en liten arme och deras allierade med en större arme som förstärkning på andra sidan av slottet. När jag körde striden så började den lilla armeen flytta runt så jag mörsade ner dem enkelt, varvid den större förstärkningsarmeen bara stod stilla i 60 min. Jag stannade kvar och väntade ut tiden på max speed, de gjorde inget alls och förlorade därför.

Efter det gjorde de båda reträtt, varvid jag förstärkt rundan efteråt kunde anfalla den större styrkan och krossa dem. Väldigt nöjd med hur den striden gick i övrigt (spelar på "hard").

Kan bekräfta att detta hänt mig också. Får köra på 15 eller 30min max tid i fortsättningen för blir väldigt segt annars för mig.

Annars är belägringar väldigt episka, soldater klättrar längst väggarna några tappar alltid greppet och ramlar ned, stendör om det är långa fall...
Stor känsla när man slagit tillbaka en 3-4 gånger större anfallande här bakom sina väggar och endast några få av ens trupper står kvar efter de blodiga striderna på murkrönen men man försvarat sitt fort.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ni spelar för spel men jag har prövat både bitar av en campaign på hard och strider. AIn äger ju mig varje gång. Spelar TW sen Medeival 2.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Entusiast

Fan asså, varför kan de inte göra klart spelet innan de släpper det?
Ställer in settings på Ultra men blir samma som lägsta, kolla runt på internet och det är tydligen flera med samma problem, och man kan inte göra nåt åt det utan man får vänta på en jäkla patch som CA håller på och fixar just nu

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av KlosterKatten:

Vet inte vad ni spelar för spel men jag har prövat både bitar av en campaign på hard och strider. AIn äger ju mig varje gång. Spelar TW sen Medeival 2.

Jag gissar att flertalet av de deltagande i denna tråd är gamla TW veteraner som varit med sen första shogun. Själv har jag lirat sen Rome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag gissar att flertalet av de deltagande i denna tråd är gamla TW veteraner som varit med sen första shogun. Själv har jag lirat sen Rome.

Japp, sedan första Shogun, ett helt fantastiskt spel (tyckte jag då iaf). Tycker personligen att Shogun 1, medieval 1 och rome har varit de bästa.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Är lite ledsen nu. Spelat shogun2 sen jag kom hem, så krascha det i slutet av en siege (tråkigt jupp men shit happens)
Sen skulle jag spela igen då börjar den ladda ner en patch
och nu...

Skrivet av Steam:

Incomplete installation of Total War: SHOGUN 2 (15)

Suck nu kan man inte spela
Verifierat game cache och den säger att allt är ok.
Har startat om Steam också

edit:
Dom har fixat det nu yokatta \o/

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem

har väl kört i ca 4 timmar nu och älskar shogun 2 :). gillar miljöerna, ganska stor skillnad mot de andra total war spelen som jag kört som alla är i Europa. Lite roligare nu också då man är bättre på den här typen av spel nu än när man var lite yngre.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Det är betydligt svårare måste jag säga. Har förlorat samma strid två gånger nu mot en snarlik armé som min. Enda skillnaden var att jag hade fler bågskyttar. Inför framtiden får jag väl satsa mer på närstridsenheter. Jag gillar verkligen inte att förlora

Permalänk
Skrivet av Hockey Stick:

Det är betydligt svårare måste jag säga. Har förlorat samma strid två gånger nu mot en snarlik armé som min. Enda skillnaden var att jag hade fler bågskyttar. Inför framtiden får jag väl satsa mer på närstridsenheter. Jag gillar verkligen inte att förlora

Använd flankerande kavalleri om du inte redan gör det:)

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Använd flankerande kavalleri om du inte redan gör det:)

Har inget kavalleri förutom generalen och han är för viktig för det (är väldigt tidigt i kampanjen)

Vill dock påpeka att jag inte är helt nöjd med hur moralen fungerar i det här spelet. I min senaste strid när endast fiendegeneralen stod kvar och jag hade fyra infanterienheter började flaggorna ändå blinka vitt. De flydde visserligen inte, men det finns liksom ingen anledning att börja vackla när det inte finns några fiender i närheten och man i princip har vunnit. Antar att det berodde en del på avsaknaden av min egen general som fegt nog flydde striden *huttar med näven* men man kan ju tycka att japanerna inte borde vara så fega.