Engång för alla vad är farlig temp på en I7?

Permalänk
Medlem

Engång för alla vad är farlig temp på en I7?

Ja som topic, Kör man någonsin max Load när man spelar osv. Kör push and pull med en H50 och 2 Noctua NF-P12. Prollen är clockad till 3,8Ghz och ligger på 82Grader som max i Prime95 annars är den stabil inga låsningar eller omstarter.

Så nån som sitter på fakta och inte gissningar?

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Medlem

Men det är för varmt! Borde ligga runt 60-70 som max enligt mig.
Finns flera på forumet som klockat sina i7 prollar till 4GHz+ och ligger under dom där värdena! Testa att byta kylpasta, har du bra luftflöde i chassit etc.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Den riktiga faktan får du nog bara hos INTEL, men under 80C när du spelar så är det lungt.

Permalänk
Medlem

Ja jag har kollat pastan har bra luftflöde och allt Orättvist att vissa har så låga temps

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Avstängd

Vad har du för Vcore!??

jag har min 750 på 4.2GHz med 1.4Vcore och max temp är 64C efter 5rundor IBT på "Maximum"

Kylningen jag har ser du i sign..

En fråga till!? suger din kylare ut varmluften från Chassit eller drar den in luft och någon annan fläkt drar ut!??

MVH

Permalänk

Jag hade inte oroat mig i alla fall. Hur vettig/feg du är är upp till dig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Skruvat åt h50:n ordentligt? man kunde skruva riktigt hårt så de blev bra press på processorn

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Vad har du för Vcore!??

jag har min 750 på 4.2GHz med 1.4Vcore och max temp är 64C efter 5rundor IBT på "Maximum"

Kylningen jag har ser du i sign..

En fråga till!? suger din kylare ut varmluften från Chassit eller drar den in luft och någon annan fläkt drar ut!??

MVH

Du har vattenkylning med 360radiator, hur kan du ens jämföra och verka förvånad? INGEN luftkylning(tja, förvisso använder H50 en skvätt vatten) klarar 1.4 volt med normala temps utan lappning, bättre än originalfästen osv, det borde säga sig självt.

Vad är vitsen med att skrämma upp TS?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Stäng av HT om den blir för varm. I dagsläget har jag inte nytta av HT. Jag ångrar att jag köpte i7, skulle köpt i5.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Enligt intel är max temp 100 grader och alla som säger annat är ute och cyklar. Såklart kanske inte skall ligga i de tempsen 24/7 men runt 60-70 grader är absolut inga problem. Min idlar på 35-40 grader och maxar på typ strax över 80. Min är 4ghz och HT on.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

72.7C är rekommenderad max temp av Intel för Intel i5 750, vet dock inte vad i7 1366 har då den har högre TDP. Högre än 70 grader under load hade jag personligen inte viljat överstiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Vad har du för Vcore!??

jag har min 750 på 4.2GHz med 1.4Vcore och max temp är 64C efter 5rundor IBT på "Maximum"

Kylningen jag har ser du i sign..

En fråga till!? suger din kylare ut varmluften från Chassit eller drar den in luft och någon annan fläkt drar ut!??

MVH

Suger in frisk luft bak och har en STOR fläkt i taket som suger ut luft.

Vcore på 1,35.

Nu var det ju iof bara Warhammer online men där låg jag på runt 45max

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
72.7C är rekommenderad max temp av Intel för Intel i5 750, vet dock inte vad i7 1366 har då den har högre TDP. Högre än 70 grader under load hade jag personligen inte viljat överstiga.

Och det är Tcase alltså center på IHS på ovansidan inget annat. Enkelt att mäta därför.
Det säger inget om kärnornas egentliga temperatur mer än att dom är högre än Tcase.

Och ju mer effekt chipet avger ju lägre ska Tcase vara för att kärnornas tempratur ska bibehållas. Därför tex i7 på 130W TDP har lägre Tcase än i5 och i7 med 95W TDP då effekten är högre och dämed kärnornas tempratur i förhållande till Tcase. Så man kan anta att kärnornas temperatur ska vara den samma.

Så som sagt vad kärnornas max temperatur är vet bara intel.
Ända en tillverkare av en dator eller kylare behöver veta är vad Tcase max får vara sedan sätte dom en senor i basen på sin kylare och testar. Så länge den är undre Tcase max värde så är kärnorna svala nog.

intel har själva sagt att max temperaturen för i5 och i7 på kärnorna är en företagshemlighet.

Permalänk
Medlem

Klockade upp den till 4ghz nu alla kärnor runt 80-85grader i prime.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Du har vattenkylning med 360radiator, hur kan du ens jämföra och verka förvånad? INGEN luftkylning(tja, förvisso använder H50 en skvätt vatten) klarar 1.4 volt med normala temps utan lappning, bättre än originalfästen osv, det borde säga sig självt.

Vad är vitsen med att skrämma upp TS?

Jaså? Jag har länge kört 1.5v på min ph2 940 och maxar ca 50-55 grader med en true...

Skarpa hjärnor här ja

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Jaså? Jag har länge kört 1.5v på min ph2 940 och maxar ca 50-55 grader med en true...

Skarpa hjärnor här ja

Du är välkommen att bevisa det. FÖ så är förolämpningar inte uppskattade och jag har tagit för vana att anmäla otrevliga inlägg.

Cancer etc.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

BTW skrämd blir jag inte Har för mig att Intels prollar klockar ner sig om de blir för varma Idlar på 45grader nu.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
i7 trottlar vid 100C.

- För att vad du har i idle är ointressant.

Vad har du i load?

Permalänk

Slänger in en fråga här Angående klcokning på I7. finns det nåt program så jag slipper hoppa in i bios och ändra? vill bara höjja Mhz några timmar ibland när jag kör tunga program (rendering)????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
i7 trottlar vid 100C.

Alltså bör 90grader vara ok sen att den slits snabbare det kan jag köpa.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)

Permalänk
Medlem

intel säger inte att du ska köra i 100C eller nästinpå. Det är absoluta max där termiska skyddet hoppar in. Inte nyttigt enligt intel att ligga nära gränsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Jaså? Jag har länge kört 1.5v på min ph2 940 och maxar ca 50-55 grader med en true...

Skarpa hjärnor här ja

Det första du skrev i ditt inlägg var ok. Det sista du skrev var det inte och är helt och hållet onödigt.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Du har vattenkylning med 360radiator, hur kan du ens jämföra och verka förvånad? INGEN luftkylning(tja, förvisso använder H50 en skvätt vatten) klarar 1.4 volt med normala temps utan lappning, bättre än originalfästen osv, det borde säga sig självt.

Vad är vitsen med att skrämma upp TS?

Njaa, jag kör 1.4v med min H50 och två fläktar på. full load i linpack är straxt under 75c.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Engång för alla vad är farlig temp på en I7?

Det är inte så enkelt.
Hög temperatur förkortar en komponents livslängd, har hört att som riktmärke kan man räkna med att en sänkning av temperaturen med 10° fördubblar livslängden, det är ganska självklart att det inte är så att 79° är ok men går man upp i 80° så brinner CPU:n upp

Det man kan göra ät att "godtyckligt" välja en temperatur som man bedömer som den högsta jag kan acceptera vid max load och sen hålla sig till det. Alternativt väljer man att lägga sig med tillräcklig marginal mot throttling för att inte tappa prestanda om det blir lite varmare i rummet och hoppas på att intel har lämnat tillräcklig marginal i det termiska skyddet för att CPU inte ska bli allt för kortlivad

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

90+ ingen fara.... du hinner i alla fall byta ut din cpu innan den pajjar....

Man har en cpu cirka 1-3 år och då har den nog 5-9 år till den kommer att funka...

man vill alltid ha låga temps men cpun är gjord för att klara 90+ så vad spelar det för roll liksom?....

ingen fara TS kör du på håll bara ögonen på tempsen hela tiden så dom inte sticker i höjden.......

Jag kom upp en morgon och min dator stod o gick på fulla varv på chassit fläktarna och skärmen var svart och jag tänkte vad nu då? starta om o starta om tills jag fick en varningsruta... cpu temp warning.. gick ner o kikade i chassit...

Fläkten på cpu kylaren hade rasat bort och vill inte ens veta tempsen på den då... men kylarn var snorhet lär ha legat runt 100c hela natten... så det jag vill säga är en cpu är tåligare än vad många tror... så ingen fara på taket att ha 80-85+ load temps...

Permalänk

De som säger 60-70c är okunniga, intel sätter lägre nivåer som rekommendation för att skydda sig själva från oönskade stämningar osv (ni vet USA) och så processorn håller i evighet (överdrift). Som pa1983 säger så throttlar i7:an runt 100c och man bör nog inte heller ligga nära 100c men att den går upp i närmare 85c lite då och då är nog ingen som helst fara och även om det kortar livslängden så byter nog de flesta processor inom 3-4 år (kanske tidigare om man är entusiast). Dock bör man nog inte ligga på 80c+ 24/7 konstant men ingen gör väl det.

Kort sagt, lita inte på rekommendationer alltid, använd sunt förnuft och läs gärna manualen eller specifikations papper.

Permalänk
Medlem

Jag brukar nöja mig med att pressa upp frekvensen när jag nåde 81-82C i intel Linpack eller prime95.

Permalänk
Entusiast

Re: Engång för alla vad är farlig temp på en I7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shai Tan
Ja som topic, Kör man någonsin max Load när man spelar osv. Kör push and pull med en H50 och 2 Noctua NF-P12. Prollen är clockad till 3,8Ghz och ligger på 82Grader som max i Prime95 annars är den stabil inga låsningar eller omstarter.

Så nån som sitter på fakta och inte gissningar?

Du kan få en "o"kvalificerad gissning grundad på en ovetenskaplig analys av mig själv.

Håll dig under 80 grader. Själv går jag aldrig över 70, men det är jag det.

Min analys är baserad på följande:

1. Har hängt på forumet här i ett antal år(och en massa andra forum). Har sett tonvis med folk som har kört sina prollar runt 80 grader. Har aldrig hört talats om någon som har dödat sin cpu pga hög värme.

2. Har aldrig stekt en cpu själv. Har plågat mina cpuer med hög värme och hög spänning. Läääääänge

3. cpu:ernas trottlingsfunktion. Ett skydd av intel. ja ni vet vad det är. Prollen klockar ner sig när intel anser att temperaturen är livsfarlig för processorn. Logiskt sett är 10-20c under den tempen inte nyttigt.

4. BIOS inställningarna. På de flesta brädor jag har sett har det funnits en
funktion som heter Cpu shutdown temprature. Den brukar ligga på 80-90 grader. Hint hint. Speciellt om den trottlar vid 100c.

Det är alltså vad moderkortstillverkarna anser vara onyttigt. Men det finns ju alltid det här med stämmningar osv.

5. Sunt förnuft. Alla som kan lite om världen vi lever i vet att saker expanderar, och krymper som en följd av tempraturskillnader. Tex En smed värmer upp stålet för att sedan hastigt kyla ner det-----> härdning av stålet. Ämnets egenskaper ändras som följd av kraftiga skillnader i temperatur.
Metallen sväller när den blir varm. Sedan så krymper den när den blir nedkyld.

Nu är detta inte i närheten lika påtagligt i en processor. Men det är klart att det gör en skillnad. Alltså när datorn är avstängd då är cpu:n sval. När du startar den och den laddar windows så blir den varm. Alla komponenter i prollen sväller lite av värmen för att sedan krympa när temperaturen sjunker.
Och det pendlar upp och ner mellan load och idle. Saker rör på sig.
Mer värme ---> saker rör på sig mer----> till slut så brister något.

Lödningar på tex ett moderkort blir varma och rör på sig. Till slut så kan en lödning spricka, moderkortet slutar fungera på ett tillfredsställande sätt. Sak samma med grafikkort. Det är därför vissa personer att slängt in sina grafikkort i ugnen för att få dem att fungera igen. Lite dålig liknelse. Men visst...

Sedan så gör högre temperaturer att kemiska processer går snabbare.
Lite svammel här kanske. hade lite svårt att uttrycka mig, men skit samma.
Att processorn degenereras råder ingen tvivel på. Det är bara en fråga om tid.
Degenerering är att processorn nöts ner av slitage som är en kombination av
spänning och värme. Intel har fina diagram man kan titta på angående detta som har med VID värden att göra.

Jag tror ni förstår var jag vill komma.
Lägre temperaturer är att föredra överlag.

6. Det är en 45nm cpu. Dessa cpu:er är de känsligaste cpu:erna någonsin.
De slits ner snabbare, tål mindre spänning. Jag har fått för mig att Intel räknar med att de ska hålla i 5 år under normal användning. (Kom inte ihåg var jag läste detta.) Föregående cpu:er skulle hålla betydligt längre.
Denna "kunskap" gör att jag tror att man skall vara mer försiktig nu än tidigare angående temperatur. Men det hänger ju på hur länge man ska ha den.

Skrev tidigare att jag har sett tonvis med folk som har kört sina prollar runt 80 grader. Detta var med föregående generationer av processorer som tålde mer. Därför så håller jag mig under 70 grader. Helst under 65.

Vi får väl se om ett år när dessa cpu:er har funnits på marknader ett tag, hur många som har klockat sönder dem. Jag tror det blir några till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
De som säger 60-70c är okunniga, intel sätter lägre nivåer som rekommendation för att skydda sig själva från oönskade stämningar osv (ni vet USA) och så processorn håller i evighet (överdrift). Som pa1983 säger så throttlar i7:an runt 100c och man bör nog inte heller ligga nära 100c men att den går upp i närmare 85c lite då och då är nog ingen som helst fara och även om det kortar livslängden så byter nog de flesta processor inom 3-4 år (kanske tidigare om man är entusiast). Dock bör man nog inte ligga på 80c+ 24/7 konstant men ingen gör väl det.

Kort sagt, lita inte på rekommendationer alltid, använd sunt förnuft och läs gärna manualen eller specifikations papper.

Helt sant. Jag är inte okunning, jag spelar mycket, belastar den ofta. Multitaskar som fn. Spelar spel, tankar, packar upp 20-30 filmer på en gång, skickar saker över nätverket samtidigt. Så jag vill att den skall hålla ett tag. Jag är kanske lite försiktig. Jag vill hålla mig på 35-40 24/7, under 70 i load.
Det är inte särskilt kul att byta moderkort och processor när man kör på vatten.

Permalänk
Medlem

I de spelen jag spelat sedan jag klockade har tempen inte gått över 50grader Verkar ha fått ett bra ex av prollen bara för att testa så körde jag upp den i 4,2Ghz och det var inga probs.

Visa signatur

I7920 @ 4Ghz, 12gig ram och 9800X2 (Väntar på GTX 480)