Arctosa, Lycosa, Arvo och Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Köp aldrig ett lycosa, visst det är jävligt snyggt och så, men jag har razer lycosa mirror och det blir så jävla kladdigt så man skulle kunna tro att någon smetar in det med fett varje dag.
Nej fyfan, om man gillar att dricka, äta godis eller liknande vid datorn så ska man absolut inte köpa ett sånt här tangentbord.
Igår var jag dessutom tvungen att ominstallera drivrutinerna eftersom mellanslag, enter och andra diverse knappar slutade fungera.

Dessutom tycker jag att det låter som att någon med långa naglar knappar på tangentbordet när man skriver, vilket jag tycker är en riktig plåga.
Innan detta tangentbord hade jag ett trådlöst Logitech Wave, vilket jag tyckte var som att skriva på sin sängmadrass jämfört med detta tangentbord.
Knapparna låter knappt något och man får känslan av att tangenterna flyter ner och studsar upp som om dom låg på en bädd.
Nej fyfan. Ska nog försöka få detta sålt och köpa ett till logitech wave med sladd.

Permalänk
Medlem

blir lätt ett x4 när mitt ms multimedia keyboard ger upp (eller OM). lär vara praktiskt om man kör multiplayer med emulator eller gamla spel med split screen så som rollcage..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Normala priser för en gångs skulle, men jag behåller min Zboard Merc, äkta gaming bräda.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Skulle jag också velat se. Tycker nämligen Logitech verkar ha börjat snåla på komponenterna lite..
Har själv ett G15v2, och min polare har ett G15v1. Han kan göra hela "lazy dog" perfekt medans mitt blir sådär knasigt (sitter på jobbet just nu så kan inte visa resultatet).
Det som stör mig mest är att man inte kan trycka tre piltangenter samtidigt t.ex. upp, ner och vänster, vilket är enklaste sättet att göra donuts och luftbromsa i Trackmania, nu får jag ha en sekundär bromsknapp till vänsterhanden istället.
Fast man får väl försöka se det positivt, det har gjort mig bättre på att göra drifts/slides.

ja tyckte också det var konstigt när jag hade köpt mitt g15 v2 att jag inte kunde varken skriva "lazy dog" eller göra donouts på trackmania.

det sistnämnda är ganska störande xd vad ska man annars göra de sista sekunderna när man ändå inte hinner förbättra sin tid mer

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

det vart en microsoft x4 från inet för mig.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
hehe jo das keyboard är fint men kostar ju också över 1300kr. Skulle dock luta åt att det är värt sitt pris om man faktiskt har vet att uppskatta/behöver det

Helt klart värt varenda öre, fast jag betalade någon hundring mindre än 1300 kr. Använde tidigare ett gammal IBM model M, och det höll ca 18 år. Nu vet jag inte om jag kommer att använda just det här i 18 år, men hur som är investeringen ganska liten, ja kanske minimal i jämförelse med övrig hårdvara. Nu tillhör jag dessutom dem som uppskattar blanka tangenter, inte som vissa tycks tro för att det är en geek grej, utan bara för att jag stör mig på distraktionen av massa klotter på tangenterna.

Permalänk
Medlem

SWECLOCKERS recension är slarvig!

För ovanlighetens skull gör Sweclockers en rätt dålig insats på recensionsfronten. Deras slutsatser är enligt mig mycket märkliga rörande ROCCAT ARVO.

Jag äger inte tangentbordet än, men tänker köpa det tack vare andra recensioner jag läst (tex PCgamers). Här är mina funderingar utifrån Sweclockers recension:

1. De verkar inte ens ha testat tengentbordet ordentligt. Deras klagomål om att end, delete, etc. saknas beror på att de inte "hittat" MODE knappen som lyser fint upp i högra hörnet på tangentbordet och byter ut numpaden till de "saknade" knapparna. Pinsamt Sweclockers! Vilket leder till punkt nr. 2.

2. Om du mot förmodan använder piltangenterna vid spel (suger tycker jag) så är Roccat Arvo riktigt bra för detta av flera anledningar:
De 6 insert,home, etc. knapparna ligger närmare piltangenterna än normalt + att du har 2 makroknappar alldeles ovanför piltangenterna! Man behöver bara titta på en bild så ser man fördelarna.

3. Sweclockers totala oförståelse över varför en "riktig gamer" skall ha ett litet tangentbord. Ja men jösses, det är väl inte så svårt att förstå?
Det är ju inte direkt särksilt många gamers som använder alla 100+ knapparna på ett tgtbord samtidigt? (Gjorde det iofs själv under min QW Teamfortress tid... men det är ett sidospår =0).
Du behöver bara ha ett mindre datorbord (som jag) så ser man fördelarna direkt. Eller helt enkelt för att få mer plats på vilket bord som helst. Ett exempel: Min egen WASD spelställnig gör att jag ibland stöter ihop tangentbord med musmattan, ngt jag skulle undvika med Arvo.

4. De skriver ingenting särskilt matnyttigt om själva "skrivkänslan" när man använder tangentbordet. Ngt PCgamer lägger fram som ett jätteplus. Men iofs, sådant är ju individuellt.

5. De lägger fram F1-F12 knapparna som ett rätt stort minus. Handlar förmodligen också mkt om individuell smak, men jag har själv (och ett par kompisar jag vet) sällan akutbehov av supersnabb/smidig tillgång till just F-knapparna, använder dem bara för save och dylikt, varför just detta trycks på oförståeligt mkt utifrån mitt perspektiv.

6. Läser man bara slutsatserna (vilket väldigt många gör) verkar det som om Arvo har rejält mkt sämre funtionalitet hårdvarumässigt än de andra. När det i själva verket bara är det sista tangentbordet som får bra resultat och alla de andra mer eller mindre suger vid de flesta "tryck en massa knappar" testerna.
Hursom, det ger lite fel bild av Arvo i konkurrensen även här.

Det var en del spontana tankar. Själv så uppfattar jag Arvo som det ultimata tangentbordet för mig (på pappret iaf, sen får jag se hur det känns irl) då jag generellt gärna ser mindre skrymmande lösningar på det mesta inom hårdvara, samt framförallt att det undanröjer en del problem jag har med fullstora tangentbords otymplighet i min fina lilla datahörna!

Men tack Sweclockers i alla fall, ni gör som alltid ett bra jobb, men denna gång tyvärr med en del slarv!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0bban
...3. Sweclockers totala oförståelse över varför en "riktig gamer" skall ha ett litet tangentbord. Ja men jösses, det är väl inte så svårt att förstå?
Det är ju inte direkt särksilt många gamers som använder alla 100+ knapparna på ett tgtbord samtidigt? (Gjorde det iofs själv under min QW Teamfortress tid... men det är ett sidospår =0).
Du behöver bara ha ett mindre datorbord (som jag) så ser man fördelarna direkt. Eller helt enkelt för att få mer plats på vilket bord som helst. Ett exempel: Min egen WASD spelställnig gör att jag ibland stöter ihop tangentbord med musmattan, ngt jag skulle undvika med Arvo...

Det som gjorde att jag valde X6 var just det väldigt kompakta formatet. Jag använder endast numpaden vid bankärenden och Excel, annars kör jag utan.
För mig var alltså detta det helt avgörande, efter det den justerbara belysningen och de omfattande makrofunktionerna med tillhörande programvara.

X4 går alltså bort för mig pga storleken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det som gjorde att jag valde X6 var just det väldigt kompakta formatet. Jag använder endast numpaden vid bankärenden och Excel, annars kör jag utan.

När jag kollat lite på X6 så tycker jag också att det är lysande att numpaden är löstagbar. Bra att kunna ha ett kortare tangentbord, eller sätta numpad på andra sidan. Definitivt en av kandidaterna för mitt nästa tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vilket syfte har "Lazy dog"-testen egentligen? Ifrågasätter dess värde i bedömningen.

Själv har jag ett SteelSeries 6G som är i mitt tycke helt perfekt vad gäller lutning, höjd, anslagskänsla och kvalité. Dessvärre tillveras de inte längre.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Vilket syfte har "Lazy dog"-testen egentligen? Ifrågasätter dess värde i bedömningen.

Som jag förstår det är det ett manuellt test för "ghosting" man kan göra, istället för att t.ex. använda Passmark som kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Som jag förstår det är det ett manuellt test för "ghosting" man kan göra, istället för att t.ex. använda Passmark som kostar pengar.

Inte blir jag klokare för det... Att det är en test så mycket förstår jag, men vilka slutsattser kan man dra av resultatet som har praktiskt betydelse? Vad menar du men "ghosting"?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om man håller ner flera tangenter samtidigt så klarar inte alla tangentbord att skicka det man tryckt ner. X4 har en anti-ghosting funktion som gör att den klarar båda testen. Med andra ord kan man trycka ner vilka knappar man vill och det skickas iväg till PCn. Begreppen ghosting (för tangentbord) är väl amerikanskt från början, kan inte säga att jag använt det själv tidigare.

Permalänk
Avstängd

GG sweclocker retard som gjorde reviewen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Om man håller ner flera tangenter samtidigt så klarar inte alla tangentbord att skicka det man tryckt ner. X4 har en anti-ghosting funktion som gör att den klarar båda testen. Med andra ord kan man trycka ner vilka knappar man vill och det skickas iväg till PCn. Begreppen ghosting (för tangentbord) är väl amerikanskt från början, kan inte säga att jag använt det själv tidigare.

Jag är fortfarande skeptisk till hur pass relevant resultatet är i bedömningen. Jag kan inte komma på ett enda spel som inte fungerat med mitt tangentbord (delar det vanligaste testresultatet) innan ghosting blir ett problem. Och om det finns spel över huvudtaget som kräver upp till tio samtidiga nedslag ibland så är frågan om det är just "lazy-dog" kombinationen som är avgörande. Det låter som ett konstruerat problem i mina öron.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Vilket syfte har "Lazy dog"-testen egentligen? Ifrågasätter dess värde i bedömningen.

Själv har jag ett SteelSeries 6G som är i mitt tycke helt perfekt vad gäller lutning, höjd, anslagskänsla och kvalité. Dessvärre tillveras de inte längre.

Tja , prova att hålla ned båda shift tangenterna och skriv "The quick brown fox jumps over the lazy dog"
Om du misslyckas med att få med alla bokstäverna så kan du få problem med vissa knappkombinationer i spel.
Detta testar endast 3 knappar samtidigt, något som inte alls låter orimligt.

Appropå det så kan kanske någon med lite för lite att göra sätta upp en databas på tangentbord.
Jag kan börja med mitt bidrag.

Fujitsu Siemens - HE QUIC BROWN OX UMP OVER HE Z OG

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Det hänvisas till just en sådan tråd i testet. Där ser du vilka tangentbord som rapporterats klara testet. Skriv in ditt resultat där om ditt tangentbordet inte finns med.

Permalänk
Medlem

Så alla testade suger förutom ett med röda(!) dioder. Sorgligt hur tydligt det blivit att marknaden för gaming tangentbord har förtvinat sen konsollernas intåg. Tillverkningskostnad verkar vara det enda som gäller nu före kvalité, design och funktionalitet. Mitt tre år gamla Razer Tarantula spöar de testade Razers på allla punkter och är fortfarande som nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Det låter som ett konstruerat problem i mina öron.

Det är säkert inte relevant för de flesta, men det finns de som stöter på problemet.

Såg t.ex. en kommentar på en onlineaffär av en som använde ctrl för att huka och alt för ventrilo. När han hukade, pratade på ventrilo och gick framåt, så rörde han sig inte, eftersom det inte fungerade att trycka alla tre samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

tråden ni snackade om btw

Förstår man inte vad begreppet ghosting innebär även efter det har förklarats så är det troligtvis inget problem, som berör vederbörande. Då dem antingen inte spelar den typ av spel där det är ett problem eller på den nivån där det är en viktig faktor.

Angående Logitech så det skrevs om tidigare i tråden så stämmer det bra att det gamla G15 är betydligt bättre än det nya. Jag har själv testat båda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norton
Så alla testade suger förutom ett med röda(!) dioder. Sorgligt hur tydligt det blivit att marknaden för gaming tangentbord har förtvinat sen konsollernas intåg. Tillverkningskostnad verkar vara det enda som gäller nu före kvalité, design och funktionalitet. Mitt tre år gamla Razer Tarantula spöar de testade Razers på allla punkter och är fortfarande som nytt.

Detta gäller inte alla Steelseries nyligen lanserade G7 ger massor med kvalitet för pengarna även Das Keyboard som vi pratade om innan är ett riktigt tangentbord. Dessa är dock i en annan liga en de som testats här

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmawn
Nej fyfan, om man gillar att dricka, äta godis eller liknande vid datorn så ska man absolut inte köpa ett sånt här tangentbord.
Igår var jag dessutom tvungen att ominstallera drivrutinerna eftersom mellanslag, enter och andra diverse knappar slutade fungera.

Knapparna låter knappt något och man får känslan av att tangenterna flyter ner och studsar upp som om dom låg på en bädd.

Har haft mitt Lycosa i 2 år och är jättenöjd, har aldrig haft problem med drivrutiner eftersom jag aldrig installerat några och det funkar bra ändå. Knapparna har slutat svara 1 gång under dessa två år, och då var det bara att dra ur och sätta i det igen utan att starta om.

Det är klart det blir kladdigt, så är det med svarta "pianolackerade" prylar. Upplever det inte som en bädd som du beskriver det, men det kan ju hända att dom ändrat på det sedan jag köpte mitt. Tycker också det låter relativt tyst när man trycker på tangenterna, i alla fall jämfört med andra lågprofil tangentbord. Det tog någon månad innan man vande sig då det kändes glesare mellan tangenterna än mitt tidigare tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Detta gäller inte alla Steelseries nyligen lanserade G7 ger massor med kvalitet för pengarna ...

Skön tidsuppfattning. G7 lanserades för över ett år sedan
Den har dock ett problem (som inte G6 har) och det är att man har flyttat på windows knappen. Tanken är säkert god, att man inte ska komma åt den medans man spelar, men för mig som sitter framför datorer hela dagarna är det svårt med omställningen. Men ja, dessa tangentbord spelar i en helt annan liga vad gäller kvalité.

Och när ghosting väl föklarats så förstod jag det, men det är som sagt inget som påverkar mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Läckra modeller tycker jag, MS tangentbordet ser grymt snyggt ut. Men.. jag vill ha ergonomiskt tangentbord så man inte behöver böja handlederna utåt.

Finns det ingen som tänkt på att göra ett ergonomiskt gaming keyboard?

Visa signatur

Ace Clubs 2 | Asus M4A785TD-M EVO DDR3 | AMD PhenomII x2 550 3,1GHz @ x4 3,1GHz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 | XFX HD5770 512MB | 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt köpa en sidewinder men vet inte om jag ska köpa en x4 eller x6, vad tycker ni? ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Skön tidsuppfattning. G7 lanserades för över ett år sedan
Den har dock ett problem (som inte G6 har) och det är att man har flyttat på windows knappen. Tanken är säkert god, att man inte ska komma åt den medans man spelar, men för mig som sitter framför datorer hela dagarna är det svårt med omställningen. Men ja, dessa tangentbord spelar i en helt annan liga vad gäller kvalité.

Och när ghosting väl föklarats så förstod jag det, men det är som sagt inget som påverkar mig.

Sry skrev lite snabbt så det blev G7 av bara farten:P Jag menade naturligtvis det nya 6G v2. G7 är ofc också trevligt men inte det jag menande i det här fallet

http://www.sweclockers.com/nyhet/10671-steelseries_lanserar_n...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Beställde nyss ett Sidewinder x4.
Får väl se hur det står sig mot mitt gamla Microsoft digital media

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LyneX
Beställde nyss ett Sidewinder x4.
Får väl se hur det står sig mot mitt gamla Microsoft digital media

Beställde oxå ett idag, börjar bli trött på mitt Microsoft Reclusa

Permalänk
Medlem

Finns inget tangentbord som knäcker steelseries 7G. Okey, det är dyrt men det är exakt lika skönt som dom gamla goa keytronic tangentborden, fast mycket hållbarare.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Är det bara jag som inte förstår meningen

Citat:

Benen höjer upp tangentbordet cirka 12 millimeter och gör att lutningen snarare lutar mot användaren, än standard vilket är ett par grader lutande bort mot användaren.

??

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeanGreen_SWE
Är det bara jag som inte förstår meningen

??

Dålig svenska egentligen (lutningen lutar:P), men inte så svårt att förstå.
Med infällda fötter lutar tangentbordet från en, alltså ligger inte helt plant mot underlaget.
Med fötterna uppfällda (sitter i bakkant) så lutar tangentbordet mot en, alltså främre delen är lägre än den bakre, sett från användaren.

Känns lite fånigt att förklara, hehe. Har du aldrig sett ett tangentbord med utfällbara fötter?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro