StarCraft2 - Betan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crom
Spelar själv visserligen Zerg men jag ser alltid protoss Void Ray rush som en free win

Går en protoss snabba Void Rays har dom ofta en svag länk i försvaret nånstanns eller blir långsamma med att expandera. Dvs antingen kan jag rusha ut honom i början eller ta ett rejält ekonomiskt försprång genom att expa långt före honom.

Sen för att försvara sig gäller det ju förståss att vara vaken och reagera snabbt med några hydror och sin queen innan main lair ryker

Brukar också lägga creep tumors mellan min main och min första exp så att hydrorna ska kunna springa snabbt där emellan.

Däremot protoss som går templar build, dom e inte alls lika roliga :S

Jag skulle vilja se dig expa tidigt mot en Toss som rushar mot Void Rays. Då finns det ingen chans att du har något försvar mot dom. Den enda countern som inte är fast-hydra är att gå på tidig attack och på så sätt förhindra hans snabba tech.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Jag skulle vilja se dig expa tidigt mot en Toss som rushar mot Void Rays. Då finns det ingen chans att du har något försvar mot dom. Den enda countern som inte är fast-hydra är att gå på tidig attack och på så sätt förhindra hans snabba tech.

Om en protoss attackerar snabbt med void rays så har han spenderat massa resurser på dom.
Zerg som lyckas försvara sig klarar sig mycket billigare undan och kan därför expa direkt efter att void rays slagits ut.

Protoss har inte samma möjlighet då han efter sin misslyckade attack måste förbereda sig på en inkommande attack från zerg, alternativt scouta ut och kolla om zerg expanderar eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Jag skulle vilja se dig expa tidigt mot en Toss som rushar mot Void Rays. Då finns det ingen chans att du har något försvar mot dom. Den enda countern som inte är fast-hydra är att gå på tidig attack och på så sätt förhindra hans snabba tech.

Här har du beviset då
http://www.youtube.com/ScCromX#p/u/3/EziKL87VNhY

Dock över en vecka sen jag lade upp den där så jag spelar mycket bättre vid det här laget. Har som sagt aldrig förlorat mot en void ray rush som zerg och i dagens läge är jag mer noga med att scouta och har en mycket bättre macro.

Permalänk
Medlem

Snälla nån bara för att du lyckas spöa nån nub 1 gång betyder det inte att det är en fungerande build!!

För att testa builds måste de spelas flera gånger mot bra spelare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Om en protoss attackerar snabbt med void rays så har han spenderat massa resurser på dom.
Zerg som lyckas försvara sig klarar sig mycket billigare undan och kan därför expa direkt efter att void rays slagits ut.

Protoss har inte samma möjlighet då han efter sin misslyckade attack måste förbereda sig på en inkommande attack från zerg, alternativt scouta ut och kolla om zerg expanderar eller inte.

Det känns inte som om du läser vad jag skrev riktigt. Du har som Zerg ingen chans att skydda dig mot Void Rays om Tossen techar mot dom i en rush. För att slå tillbaka detta måste du ha Hydras, och för det måste du ha Lair och HD. Vill se dig hinna få upp en expansion, Lari och HD innan en bra Toss kommit med några VR och tagit ut din Queen och ditt hatch.

Jag står fast vid att enda alternativet du har är att antingen förhindra det techet genom att anfalla (tvinga fram mer försvarsenheter från Tossen) eller techa snabbt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crom
Här har du beviset då
http://www.youtube.com/ScCromX#p/u/3/EziKL87VNhY

Dock över en vecka sen jag lade upp den där så jag spelar mycket bättre vid det här laget. Har som sagt aldrig förlorat mot en void ray rush som zerg och i dagens läge är jag mer noga med att scouta och har en mycket bättre macro.

Det där skulle jag knappast kalla en VR-rush. Dessutom verkar din motspelare i just denna replayen helt under isen om jag ska vara ärlig. Känns som om du hade kommit undan med det mesta i den matchen.

Permalänk
Medlem

Jag vet men det är det enda jag hade just nu att visa upp

har nog ett antal replays som är betydligt bättre som jag kan lägga upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Om en protoss attackerar snabbt med void rays så har han spenderat massa resurser på dom.
Zerg som lyckas försvara sig klarar sig mycket billigare undan och kan därför expa direkt efter att void rays slagits ut.

Protoss har inte samma möjlighet då han efter sin misslyckade attack måste förbereda sig på en inkommande attack från zerg, alternativt scouta ut och kolla om zerg expanderar eller inte.

Jag brukar nästan alltid expa. INNAN jag anfaller med Void Rays. Visst, det går lite långsammare (men inte mycket eftersom du får in resurser snabbare) men å andra sidan är man inte alls lika sårbar eftersom man har en mycket bättre ekonomi. Dessutom kan man på kort tid få fram rätt många VR. Brukar alltid bygga 3 Stargate som producerar samtidigt och anfalla med de första 3 VR:sen. Ibland går det, ibland går det inte men oavsett har man gjort sin motspelare paranoid och dessutom är de väldigt bra att ta ut hans expansioner med.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Vill gärna ha en sc2 nyckel. TT
Byter mot voddler invite, spotify, demonoid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Det känns inte som om du läser vad jag skrev riktigt. Du har som Zerg ingen chans att skydda dig mot Void Rays om Tossen techar mot dom i en rush. För att slå tillbaka detta måste du ha Hydras, och för det måste du ha Lair och HD. Vill se dig hinna få upp en expansion, Lari och HD innan en bra Toss kommit med några VR och tagit ut din Queen och ditt hatch.

Jag står fast vid att enda alternativet du har är att antingen förhindra det techet genom att anfalla (tvinga fram mer försvarsenheter från Tossen) eller techa snabbt.

Det går även att expa snabbt, få upp en andra queen och sen köra på. 2 queens tar ner minst 2 void rays.
Du kan även gå för stationärt försvar, räcker med evolution chamber så har du möjlighet till anti-air.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag brukar nästan alltid expa. INNAN jag anfaller med Void Rays. Visst, det går lite långsammare (men inte mycket eftersom du får in resurser snabbare) men å andra sidan är man inte alls lika sårbar eftersom man har en mycket bättre ekonomi. Dessutom kan man på kort tid få fram rätt många VR. Brukar alltid bygga 3 Stargate som producerar samtidigt och anfalla med de första 3 VR:sen. Ibland går det, ibland går det inte men oavsett har man gjort sin motspelare paranoid och dessutom är de väldigt bra att ta ut hans expansioner med.

Om du möter en zerg och hinner bygga 3 stargates och bygga en void ray från var och en av dem och han inte har counter mot dig efter all den tiden så är det en ganska värdelös zerg du möter.

Det är fruktansvärt mycket resurser du använder till det i early game, du bör ha hunnit få minst en samlad attack på dig innan allt är klart och med tanke på alla pengar du lägger ner på att bygga 3 stargates och void rays så har du inte mycket markförsvar, vilket innebär att han scoutar din bas och ser vad som försiggår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nattmannen
Det går även att expa snabbt, få upp en andra queen och sen köra på. 2 queens tar ner minst 2 void rays.
Du kan även gå för stationärt försvar, räcker med evolution chamber så har du möjlighet till anti-air.

Jo fast Void Rays har längre räckvidd än vad Spore crawlers har, däremot så sinkar det ju ner Void Ray attacken en aning om dom är välplacerade.

Kombination av att micra 2 queens och ha nån Sporecrawler med i närheten däremot kan ju funka riktigt bra. Själv har jag dock alltid hunnit få upp några hydror innan Void Rays kommer, detta trotts att jag expanderar

Permalänk
Medlem

Om du möten en duktig Zerg kommer han ha Corruptors i luften när du kommer med dina Voids. brukar försöka bygga 1 sådan så snabbt som möjligt och få ut hydras precis efter att jag har 2 spores uppe. du hade nog inte kommit så långt med de VR.
EDIT: Ja du når ju spores med VR men när den första är död så ha man antingen corruptor i luften eller så måste du komma tillbaka till din egen bas för där finns lings och Roaches

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

byter 10 spotify invites mot 1 SC2 beta invite

Permalänk
Medlem

kan också byta voddler invite, spotify eller torrentlech mot SC2 invite!

Permalänk

Pojkar pokar pojkar, kan ni inte göra upp om detta InGame istället, så får vi se vem som vinner Och så får vi stackare som inte fått spela än, en video till att titta på

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
Om du möten en duktig Zerg kommer han ha Corruptors i luften när du kommer med dina Voids. brukar försöka bygga 1 sådan så snabbt som möjligt och få ut hydras precis efter att jag har 2 spores uppe. du hade nog inte kommit så långt med de VR.
EDIT: Ja du når ju spores med VR men när den första är död så ha man antingen corruptor i luften eller så måste du komma tillbaka till din egen bas för där finns lings och Roaches

Men herregud. Så du tror att du har tid och resurser till att bygga HD, Spire, EC, Spores, Hydras och en Corruptor? Inte så troligt om du frågar mig. Men du kanske spelar mot en riktigt usel Toss, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmersson
Men herregud. Så du tror att du har tid och resurser till att bygga HD, Spire, EC, Spores, Hydras och en Corruptor? Inte så troligt om du frågar mig. Men du kanske spelar mot en riktigt usel Toss, vad vet jag.

Varför ska alla stressa jämt? Varför tycker de flesta Starcraftspelare att det roligaste som finns är att rusha och döda motståndaren så fort som möjligt. Själv tycker jag det är 1000ggr roligare att man ger varandra tid att expa och uppgradera innan man börjar anfalla.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Varför ska alla stressa jämt? Varför tycker de flesta Starcraftspelare att det roligaste som finns är att rusha och döda motståndaren så fort som möjligt. Själv tycker jag det är 1000ggr roligare att man ger varandra tid att expa och uppgradera innan man börjar anfalla.

Det handlar inte om att stressa, det handlar om att vara aktiv hela tiden.

Spelet blir väldigt tråkigt om allt man gör är sitta runt och rulla tummarna medans man techar och inte behöver oroa sig för fiendens attacker.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

+1 @Firkraag

I StarCraft 1/2 är man "Always on the edge". Det finns inga strategiska fördelar att sitta o vänta o sega. Gillar man sånt kan man spela Sudden Strike 2 Det är mkt campa ;D haha

Permalänk
Medlem

Det är nog bara mig det är fel på. När jag sitter och spelar, vilket spel som helst, så är det ju såklart på fritiden och då vill jag slappa och ta det lugnt. Vill jag stressa och vara "on the edge" så kan jag dra till jobbet.

Trots det så älskar jag starcraft, men är väl ingen direkt online lirare. Föredrar singelplayer och LAN med vänner. Nu snackar jag ju ettan då eftersom jag inte har fått tag i något beta konto

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Varför ska alla stressa jämt? Varför tycker de flesta Starcraftspelare att det roligaste som finns är att rusha och döda motståndaren så fort som möjligt. Själv tycker jag det är 1000ggr roligare att man ger varandra tid att expa och uppgradera innan man börjar anfalla.

Håller med dig :/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag har spelat typ 70 games 1on1 platinum och det går sådär. Rankad 38:a eller något. Jag spelar protoss och har lagt märke till att folk här har problem med Void Ray rushes. Jag gör den ibland och den är ganska lätt countrad. Testa göra såhär:

1) Om jag techar void rays har jag inte mycket units för o rusha dig vilket innebär att du kan vara rätt girig med workers och expa.

2) Sätt alltid lite press på tossen så att han måste bygga photon cannons för o överleva (eller få honom att tro det). Det sinkar hans Void Ray rush.

3) Techa hydras så snabbt du bara kan. Och se till o scouta också... Ser du bara en gateway är sannolikheten rätt stor att det är en void ray rush som kommer.

4) Ha två queens, jag har inte spelat mycket Zerg, men jag har hört att de kan hela varandra med sin +125 HP skill... Se till o ha creep mellan dina baser så att dina queens kan röra sig snabbt emellan.

5) Döda voidraysen och se till o ha en detector eller två. Ofta följer jag upp mina voidray rush med en DT rush också.

6) Failar han, så e det bara o stänga in honom och förhindra hans exp. Se till o ha nån spore crawler eller två på strategiska platser i basen så att han inte kan trakassera dig hur mycket som helst med dem.

Nåja, det är de tipsen jag har. Techa inte snabba corruptors mot void rays... Ofta har du inte färdigt spire när han kommer, och blir du av med spire är du ofta rökt. Hydra är ett bättre val.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har haft en friend invite i typ en vecka nu men INGEN på MSN eller facebook har frågat om de kan få den trots att jag "annonserat" att jag ger bort den. Någon här som vill byta till sig den för något kul?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Har haft en friend invite i typ en vecka nu men INGEN på MSN eller facebook har frågat om de kan få den trots att jag "annonserat" att jag ger bort den. Någon här som vill byta till sig den för något kul?

Konstiga personer du har på MSN isåfall

Skulle själv vilja ha den, men har inget att erbjuda, men många andra i tråden har ju sagt att som har Voddler/HoN/spotify invites att byta mot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Har haft en friend invite i typ en vecka nu men INGEN på MSN eller facebook har frågat om de kan få den trots att jag "annonserat" att jag ger bort den. Någon här som vill byta till sig den för något kul?

Har itne så mycket annat än att jag kan bjuda in dig till lockez

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Har haft en friend invite i typ en vecka nu men INGEN på MSN eller facebook har frågat om de kan få den trots att jag "annonserat" att jag ger bort den. Någon här som vill byta till sig den för något kul?

Oh, skumma vänner du har!
Skulle sjukt gärna vilja ha den, du kan få en invite till Heroes of Newerth om du har lust.

Permalänk
Medlem

Har fått en del PMs om att folk ger HoN, spotify, voddler och diverse tracker-invites för SC2 inviten. Kan säga att jag tyvärr redan har Voddler och spotify, spelar inte HoN och har ingen användning för tracker-konton tyvärr.

folke123 var snabbast på att fråga om inviten så han får den om ingen har något annat intressant att byta till sig den med

Skulle gett bort den till den första som frågat om jag inte hade sett att folk faktiskt är villig att byta till sig en SC2 invite

Kanske kan ge bort mitt b-net konto också som har ett SC2 beta konto, om det går att ta bort alla spel jag lagt till på kontot som jag köpt samt byta mail-adress, men antar att det inte går?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Har fått en del PMs om att folk ger HoN, spotify, voddler och diverse tracker-invites för SC2 inviten. Kan säga att jag tyvärr redan har Voddler och spotify, spelar inte HoN och har ingen användning för tracker-konton tyvärr.

folke123 var snabbast på att fråga om inviten så han får den om ingen har något annat intressant att byta till sig den med

Skulle gett bort den till den första som frågat om jag inte hade sett att folk faktiskt är villig att byta till sig en SC2 invite

Kanske kan ge bort mitt b-net konto också som har ett SC2 beta konto, om det går att ta bort alla spel jag lagt till på kontot som jag köpt samt byta mail-adress, men antar att det inte går?

Du var då vänligheten själv må jag säga +1 för dig!
Ser ju folk varje dag som säljer keys för flera hundra

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Folke123 får inviten nu eftersom han var snabbast

Orkar inte vänta på intressanta byten tyvärr.
Fick dessutom precis reda på att jag får en stor mängd pengar tillbaka på skatten så jag har annat att tänka på nu (spendering )