FD Define R2 - Fläktkontroll som bråkar

Permalänk
Medlem

FD Define R2 - Fläktkontroll som bråkar

Hej har läst att flera haft problem med fläktkontrollerna som följer med detta chassit, tänkte uppmärksamma detta lite för att få veta om ni som haft problem fått era utbytta och vad som hänt efter det.

Mitt eget fall:
Min fläktkontroll fungerade precis som den skulle första dagarna, tydligt start och stopp och varvade ner fläktarna jag kopplat ( 2 x Scythe SY122512SH )
Körde fläktarna på lite över halvfart, ca 1000rpm, ungefär halva skalan på fläktkontrollen och datorn var nästintill knäpptyst och kylde bra.
Datorn har stått igång hela dagen i princip och när jag kom in i rummet ikväll så tyckte jag datorn lät oroväckande mycket, går in i HWmonitor och ser att fläktarna nu går på 1600rpm, kryper in bakom datorn och försöker ändra på fläktkontrollen men ingenting händer.

Vad har då gått sönder? motståndet eller potentiometern? Har bara haft de två fläktarna jag nämnde innan så man tycker ju inte den borde blivit överbelastad...

Har iallfafall skickat ett mail till fractal design, får se vad de säger.

Mvh

EDIT: Lägger upp bilder på hur de ser ut, ser lite ut som om den blivit bränd på undersidan bland de lödningarna närmast i bild? :S
Läst lite spec och fläktarna drar tydligen närmare 0.5A kan det vara det som varit för mycket för denna komponent? Dåligt av Fractal att skicka med en sån isf...

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Det ser ut att ha blivit varmt. Kan mycket väl vara så att den komponenten är bränd..

Permalänk
Medlem

Ser helt klart ut som att den är bränd.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera att jag fick en ny fläktkontroll idag, en dag efter jag mailade återförsäljaren.
Den fungerar bra och har kopplat ett par andra fläktar på den istället nu

Monsterfläktarna kopplade på varsin fanmate istället, för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Tänkte koppla in denna till ett par fläktar i min låda, dock så står det: Fan controller for 3 fans included (10w Max) på deras hemsida, de revoltec fläktarna jag ska koppla in står det 12v på. Kommer det inte att fungera då? Är det sammanlagt 10w elr för en fläkt?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

En fläkt borde inte dra mer än ett par watt max (mer om det är flashiga LED fläktar kanske), jag tror jag sett nån fan controller rekommendera max 6st fläktar på samma lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Tänkte koppla in denna till ett par fläktar i min låda, dock så står det: Fan controller for 3 fans included (10w Max) på deras hemsida, de revoltec fläktarna jag ska koppla in står det 12v på. Kommer det inte att fungera då? Är det sammanlagt 10w elr för en fläkt?

Du blandar inte ihop volt och watt nu?

Kolla hur många ampere fläktarna är på, mina fläktar som nämndes tidigare var på lite mer än än halv ampere styck därför kom jag över 10W.
Men revoltec´s vanliga 120mm utan lampor och krimskrams ser jag använder 0,18A.
Alltså, (12v * 0.18a) * 3 = 6,48W

Alltså ska du kunna ha tre stycken sånna på fläktkontrollern utan problem

MVH

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Oj, jag blandade ihop dem ja XD Hittar dock inget om ampere på dem, har dessa: Revoltec 120mm Röd Transparent med Röd LED - Inet.se. Sedan så har jag två stycken FD 120mm. Vilken av dem ska man köra på kontrollen, elr det är inte lönt?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk

Kopplar man fläktarna till molex från nätaggregatet så går de på 100% va? Samma om man kopplar de till moderkortet?
Tycker inte att revoltec fläktarna låter så mycket, inte FD fläktarna heller.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Kopplar man fläktarna till molex från nätaggregatet så går de på 100% va? Samma om man kopplar de till moderkortet?
Tycker inte att revoltec fläktarna låter så mycket, inte FD fläktarna heller.

Precis, det kan du ju ha dem till på fläktkontrollern också, så slipper du dra fler sladdar.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Min fungerade nu ett tag med en 140mm FD fläkt och två revoltec 120 mm fläktar bra. Men nu helt plötsligt så fungerar den som den ska på 100% med sänker jag lite så stannar dem.

Vad är felet?

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

En bra idé är att kyla potentiometern (om den nu kallas så) som sitter bredvid ratten. Blir varm som skrutt. Så att försöka sätta på nån sort mini kylfläns är att rekommendera.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Aha, kan det vara värmen som bråkar då? Kanske forde testa köra med bara en fläkt kopplad till den i stället..

edit: testade köra med en fläkt på den i stället, hjälpte inte..

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB