Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du behöver produktnyckel till alla datorer. Är det färdigbyggda köpta i butik eller har du byggt själv?

är mer eller mindre igång emd mitt första bygge.

de andra är köpta i butik .

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mr6boogey:

är mer eller mindre igång emd mitt första bygge.

de andra är köpta i butik .

Är de datorerna köpt i butik och de vill ominstalleras kan du säkerhetskopia nuvarande aktivering så slipper du slösa en aktivering på OEM-nyckeln.
Du kan använda vilken skiva somhelst, se bara till att det blir rätt version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

jag blir inte klok på det här... jag har 3 datorer och 2 extra som familjen använder. jag har ju självklart fått med någon form av produktnyckel till datorerna när dom var nyköpta men skivorna har försvunnit med åren och nu är jag i behov av att köpa ett win orginal full version min fråga är då, kan jag inte installera och aktivera min fullversion på mina 3 datorer och eventuellt familjens datorer ?

Har du licensen påklistrad på datorerna, så är det inget större problem.
Ta kontakt med MS och säg att skivan kommit bort. De skickar ny mot en mindre kostnad, som passar till den nyckel du anger.
Licensen har du redan betalat en gång, så du betalar bara en liten slant för själva plastbiten (CDn) och frakt.

Annars, om du vill ha nyare windows version, köp någon form av uppgradering av sjuan. (Tänk på att åttan lurar runt hörnet, om du vill ha det senaste?)
Finns ju uppgraderings paket för tre datorer...
Installera på ren disk, den kommer fråga efter tidigare version, då anger du licens nyckel till gamla windows versionen. Uppgraderingen är nöjd med det och sedan är det bara att installera!
Alternativt, installerar du över den gamla installationen, då hittas den direkt av uppgraderingen. (Tror du ändå måste ha licens nyckeln i beredskap.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

tjenare! beställde just nytt grafikkort. sitter nu på win7 pro OEM och ett gammalt 9800 kort. de jag beställt ät 560ti. så de jag undrar är om de bara att sätta i de nya och köra på. eller kommer windows bråka för att de är en OEM variant som jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jaa_kola:

tjenare! beställde just nytt grafikkort. sitter nu på win7 pro OEM och ett gammalt 9800 kort. de jag beställt ät 560ti. så de jag undrar är om de bara att sätta i de nya och köra på. eller kommer windows bråka för att de är en OEM variant som jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart är det OK att byta grafikkort..

Permalänk
Medlem

(Jag har inte läst hela tråden) ..men vilka komponenter kollar Microsoft om man byter?

1. Moderkort
2. Processor

Egentligen så borde dom nöja sig med moderkortet

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Det står på Intels hemsida att mitt moderkort stödjer både 32- och 64-bit. Står även på kartongen till mitt grafikkort att den stödjer båda.

Är det någon annan hårdvara som även måste stödja 64-bit?

Jag funderar på att köpa Windows 7 Home Premium. Det jag ska använda datorn till är att spela, använda Photoshop och allmänt just surfa och skriva arbeten. Är det något hinder jag kommer att stöta på iom införskaffandet av Home Premium eller kommer jag att kunna göra det jag nu gör i mitt Windows XP Home Edition? Som en jämförelse.

Det står även att maximalt minne är 16GB för 64-bit versionen, syftar detta på ramminnet? Vad är maximalt minne för 32-bit versionen av Home Premium? I så fall så låter det väldigt mycket med tanke på att jag idag endast har 2GB. Kommer jag att behöva köpa till mig mer ramminne i så fall? Om så är fallet så får någon snäll person gärna länka mig till några billiga ramminnen som passar till mitt moderkort av typen Intel® Desktop Board DG45ID.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av grabben!:

(Jag har inte läst hela tråden) ..men vilka komponenter kollar Microsoft om man byter?

1. Moderkort
2. Processor

Egentligen så borde dom nöja sig med moderkortet

Egentligen så borde man ju söka bara lite så hittar man rätt svar och egentligen så ja.. Så är det nog.
Varför skulle processorn räknas som ny dator?

Skrivet av robbanilsson:

Det står på Intels hemsida att mitt moderkort stödjer både 32- och 64-bit. Står även på kartongen till mitt grafikkort att den stödjer båda.

Är det någon annan hårdvara som även måste stödja 64-bit?

Jag funderar på att köpa Windows 7 Home Premium. Det jag ska använda datorn till är att spela, använda Photoshop och allmänt just surfa och skriva arbeten. Är det något hinder jag kommer att stöta på iom införskaffandet av Home Premium eller kommer jag att kunna göra det jag nu gör i mitt Windows XP Home Edition? Som en jämförelse.

Det står även att maximalt minne är 16GB för 64-bit versionen, syftar detta på ramminnet? Vad är maximalt minne för 32-bit versionen av Home Premium? I så fall så låter det väldigt mycket med tanke på att jag idag endast har 2GB. Kommer jag att behöva köpa till mig mer ramminne i så fall? Om så är fallet så får någon snäll person gärna länka mig till några billiga ramminnen som passar till mitt moderkort av typen Intel® Desktop Board DG45ID.

1. All hårdvara såklart? Sedan drivrutiner måste även stödja det såklart.
2. ja varför skulle du inte kunna göra samma sak i ett nyare OS? är ju inte så att de tar bort funktioner riktigt.
3. All 32Bit OS har stöd för 4GB, du får ut ca 3.2-3.7GB för att resten används av grafikkortet.

Även denna info kan lätt hittas.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

1. All hårdvara såklart? Sedan drivrutiner måste även stödja det såklart.
2. ja varför skulle du inte kunna göra samma sak i ett nyare OS? är ju inte så att de tar bort funktioner riktigt.
3. All 32Bit OS har stöd för 4GB, du får ut ca 3.2-3.7GB för att resten används av grafikkortet.

Även denna info kan lätt hittas.

1. Jag tror inte att jag har någon annan hårdvara förutom det där. Så då bör det gå vägen för mig.
2. Det vet jag inte. Blev väldigt förvirrad av första-posten i tråden där de olika versionerna jämfördes.
3. Ok då förstår jag.

Jag är verkligen dålig på sånt här, och då jag inte förstod särskilt mycket av jämförelse-schemat och vad folk förklarade och skrev i kommentarerna så valde jag istället att ställa väldigt 'dumma' frågor som säkert är väldigt enkla att besvara om man förstår vad det handlar om. Jag tror inte att jag hade begripit särskilt mycket om jag sökt runt på nätet eller här på sidan, då jag knappt vet vad jag ska fråga om till att börja med.

Men jag tackar så mycket för svaret!

Permalänk

Jag valde tillslut Windows 7 Home Premium och allt verkar funka prima. Köpte till mer ramminne också så nu har jag 8GB. Känns för studen som att jag klivit in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Egentligen så borde man ju söka bara lite så hittar man rätt svar och egentligen så ja.. Så är det nog.
Varför skulle processorn räknas som ny dator?

........................
.........................

Även denna info kan lätt hittas.

Med all respekt för din kunskap så undrar jag trots detta vad du egentligen svarade?
Vet någon egentligen exakt vad Microsoft kontrollerar för komponenter (i sin registrering och därefetr fortlöpande)? Om det nu är så lätt att hitta så kan du ju visa på en länk där det finns ett entydigt svar.

Jag gissar att dom kollar (serienummer nummer på nästan alla komponenter samt mjukvara)

Moderkort
HD
Microsoft programmvara
samt troligen fler komponenter.

Har Microsoft släppt ut vad man kollar? Tror knappast det, utan det handlar om try and error. Själv råkade jag ut för en sk. varning för att jag "kanske" hade olaglig WIN7 när jag bytte från 64 bitar till 32 bitar som jag hade färdiginstallerad på en separat hd (som jag bytte ut pg av krasch, endast tillfälligt för att ladda hem filer för att rädda kraschen)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av grabben!:

Med all respekt för din kunskap så undrar jag trots detta vad du egentligen svarade?
Vet någon egentligen exakt vad Microsoft kontrollerar för komponenter (i sin registrering och därefetr fortlöpande)? Om det nu är så lätt att hitta så kan du ju visa på en länk där det finns ett entydigt svar.

Jag gissar att dom kollar (serienummer nummer på nästan alla komponenter samt mjukvara)

Moderkort
HD
Microsoft programmvara
samt troligen fler komponenter.

Har Microsoft släppt ut vad man kollar? Tror knappast det, utan det handlar om try and error. Själv råkade jag ut för en sk. varning för att jag "kanske" hade olaglig WIN7 när jag bytte från 64 bitar till 32 bitar som jag hade färdiginstallerad på en separat hd (som jag bytte ut pg av krasch, endast tillfälligt för att ladda hem filer för att rädda kraschen)

Inf om moderkort, chipset och annat skickas såklart in.
Ska finnas en liten lista om vad som samlas in: http://redmondmag.com/articles/2010/07/01/what-does-microsoft...

Permalänk
Medlem

Jag beställde denna produkt hos cdon idag vet inte om det är oem eller retail och om det är med sp1.

Dock va priset 1300 ungefär men den ligger på 999kr just nu. Va tror ni det är?

http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_windows_7_home_premium...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Inaktiv

OEM. Sen spelar väl det ingen roll om det är med SP1 eller inte, eftersom du får det ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

OEM. Sen spelar väl det ingen roll om det är med SP1 eller inte, eftersom du får det ändå...

Om det är OEM vad är det för skillnad mellan dem?

http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_windows_7_home_premium...

http://cdon.se/hemelektronik/microsoft_windows_7_home_premium...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Inaktiv

Åhfan. Det kanske är retail, ändå.

EDIT: Japp, jag hade fel. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477915

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Åhfan. Det kanske är retail, ändå.

EDIT: Japp, jag hade fel. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=477915

Retail för 999kr det är ju veckans bästa köp eller?

Med retail kan jag installera när jag vill?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Inaktiv

Ja, det var ett bra pris

Japp, det ska du kunna. Men antar att det bara är en dator i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det var ett bra pris

Japp, det ska du kunna. Men antar att det bara är en dator i taget.

Jaha okej tack för infon

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem

Vill bara passa på att tipsa om detta: http://www.microsoft.com/global/sv-se/msab/PublishingImages/k... upp till 1.000kr tillbaks från Microsoft beroende på vilken version man köper av 7:an.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt Windows 7 Ultimate via en annons på Tradera för 560kr. Det står att det är en Engelsk version, hur påverkar det mig när man ändå kan byta språk? Är det i ngn aspekt som jag får stå ut med Engelska? Om så inte är fallet vad är då skillnaden mellan en Engelsk och Svensk version av ett operativsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag har precis köpt Windows 7 Ultimate via en annons på Tradera för 560kr. Det står att det är en Engelsk version, hur påverkar det mig när man ändå kan byta språk? Är det i ngn aspekt som jag får stå ut med Engelska? Om så inte är fallet vad är då skillnaden mellan en Engelsk och Svensk version av ett operativsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

går att byta till svenska sen om du vill. bara att ladda ner språkpaketet från windows update. och det påverkar inte dig något direkt vad jag vet eller varit med om.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

går att byta till svenska sen om du vill. bara att ladda ner språkpaketet från windows update. och det påverkar inte dig något direkt vad jag vet eller varit med om.

Jag vore tacksam om du kulle du kunna beskriva alt. bifoga en länk till en sida som beskriver hur man laddar ner och installerar ett Svenskt språkpaket till en Engelsk utgåva av Win 7?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag vore tacksam om du kulle du kunna beskriva alt. bifoga en länk till en sida som beskriver hur man laddar ner och installerar ett Svenskt språkpaket till en Engelsk utgåva av Win 7?

Kolla här, borde funka.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Windows 7 Pro
Flyter på riktigt bra !
Någonting känner jag att det är "snabbare" Windows 7 Home Premium ?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Windows 7 Pro
Flyter på riktigt bra !
Någonting känner jag att det är "snabbare" Windows 7 Home Premium ?

Mvh: Eric

Har precis köpt Win 7 Ultimate för 605kr genom en Tradera-annons, hoppas jag blir nöjd med det och att versionen flyter på bra.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Izak80:

Har precis köpt Win 7 Ultimate för 605kr genom en Tradera-annons, hoppas jag blir nöjd med det och att versionen flyter på bra.

Ultimate som normalt kostar runt 2000 för 605? Lycka till.

Lillen: Nja snabbar är det väl inte då det är samma OS, har du gjort en ren installations känns det snabbare ja.

Permalänk
Medlem

Är det någon bra idé att uppgradera från Vista - 32bit till 7 - 64bit nu?

Menar främst på att eftersom jag går i uppgraderings tankar (4870 och Core2Duo E8500) samt att windows 8 kommer om ett halvår (januari 2013) så borde man vänta tills 8:an kommer?

Har även andra aspekter att se till, köpte mer minne men efter en liten affär med Corsair så har jag nu på tok förmycket minne mot vad jag kan använda, sitter 6GB i datorn men kan ju bara använda 3GB eftersom jag använder Vista 32bit.

Så tänkte att jag skulle uppgradera till 7, men vilken isf? tänkte först Home Premium men såg sedan att man då är fast med högst 16GB och att man även inte får med XP-mode.

Så undrar skall man satsa på Home Premium iaf då det kommer dröja länge innan det behövs mer än 16GB samt att man gott och väl klarar sig utan XP-mode?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Inaktiv

XP Mode är en överskattad funktion som dom flesta inte behöver.
16GB kommer du klara dig på i flera år

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

XP Mode är en överskattad funktion som dom flesta inte behöver.
16GB kommer du klara dig på i flera år

Men behövs det inte för äldre spel och sånt?

Men du har nog rätt angående mängden RAM, bara jag som vill vara löjligt framtidssäker

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I