Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera först?

Sitter i uppgraderingstankar men är lite kluven om vad jag borde uppgradera först. Hela burken ska så småningom bytas ut men det blir nog inte klart förrän vid jul.

Just nu har jag ett Asus P5Q, Q9300 @stock, 800mhz minnen, ett ruggigt varmt 4850 (ca 80C idle med fläkten på auto) i ett CM Centurion 590. Detta drivs med ett Cooler Master agg på 650W.

Det jag kommer att uppgradera till är:

* i7 920
* Rampage II Gene
* 1333mhz alt. 1600 mhz minnen
* 5850 alt. 5870
* CM Storm Scout
* Noctua NH-U12P SE2

Chassit är jag inte säker på. Vill ha ett ganska tyst chassi med bra kylning som får plats med två st 5870 (kommer köra CF senare). Jag gillar även att kunna styra fläkthastigheten med kontrollen på chassit och att man kan stänga av belysningen. Även designen är snygg. Finns det något coolt mATX chassi som uppfyller det? Skulle vara ganska häftigt med en liten burk med grym prestanda.

Vad borde jag börja med? Mobo, prolle och minnen eller chassi och grafikkort? CPU-kylaren köper jag först oavsett då den även passar s775. Använder mest datorn till spel, och det blir mest CS:S, men även benchmarking.

Kan tilläggas att jag självklart kommer överklocka. Kör min Q9300 @stock eftersom jag inte har någon vidare kylare.

Permalänk
Avstängd

Grafikkort helt klart även om du inte behöver uppgradera alls sen ska du inte gå på i7 920:n utan gå på i5 eller i7 av socketen 1156 som är betydligt billigare och ger nästan likvärdig prestanda som de "extreme" processorerna från 1366 socketen..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Grafikkort helt klart även om du inte behöver uppgradera alls sen ska du inte gå på i7 920:n utan gå på i5 eller i7 av socketen 1156 som är betydligt billigare och ger nästan likvärdig prestanda som de "extreme" processorerna från 1366 socketen..

Jag vet att jag inte Behöver uppgradera. Särskilt inte med tanke på att jag mest spelar CS:S. Men jag benchar oxå och kör även lite tyngre spel. Vill ju kunna spela med så höga inställningar som möjligt.

Vad gäller i7 har jag redan bestämt mig. Har tänkt länge och kommit fram till att det känns bäst. Detta pga att i7'an ska överklocka bättre (och lättare) och kanske främst för att s1156 flaskar om ska köra CF/SLI.

Tack för din åsikt om grafikkort först
Någon som tycker annorlunda?