Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Inaktiv

Satt i telefon i en timme och tolv minuter idag med kundtjänst från Tele2, då mitt eSIM för hela telefonabonnemanget flyttats från min telefon till min Apple Watch när jag aktiverade den igår kväll... Jösses!

Det var inte ens därför jag ringde dem. Det var för att det tillfälliga nummer jag fick när jag flyttade över till dem aldrig ersattes av mitt riktiga telefonnummer, som det hade beskrivits före nummerflytten. I min telefon står mitt primära telefonnummer som "inget SIM" fortfarande, medans det temporära numret är det som är aktivt - även om det går att ringa till mig på mitt riktiga nummer...

Tyvärr har mina utgående SMS fortsatt att gå iväg på det temporära numret, vilket har orsakat lite förvirring. Jag informerades dock av kundtjänstpersonen om ett sätt att kringgå det problemet tills det grundläggande manklet med mitt eSIM lösts - detta ska tydligen kräva eskalering till den tekniska avdelningen för att fixa tillrätta.

Och sagan med mina försvinnande och återuppdykande grafikkort fortsätter för övrigt... Nu sätter jag inte datorn i viloläge någe mer, då det varit typ 20% chans att ett av grafikkorten tappas bort av systemet när datorn väcks upp igen, för att ibland vara borta i veckor eller ibland månader för att bara helt plötsligt dyka upp igen som gubben i lådan.

Inte för att detta är ett idiotsäkert trick. Ibland har grafikkortet (i stort sett alltid det som sitter i sekundära PCI-slotten) försvunnit även under drift, vilket alltid resulterar i blåskärm/jättehäng.

Förbannade teknik alltså. Att det ska finnas så många sätt att konstra. Ibland önskar man att man inte var en sådan obotlig prylnörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Var står det i Sverige Rikes Lag att man inte får sälja piratdelar? Piratmjukvara, film och musik är väll förbjudet men delar?
Skall du även anmäla Mekonomen, Jula, Kjell & Company, Teknikmagasinet mfl andra butiker som säljer piratdelar till allt möjligt?

Det är inte piratdelar i det avseendet. Pirat är om du säljer något under ett falskt namn t.ex. klockor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Meh, jag brukar bara inleda med "jag är bunden i 18 månader till, betalar du min slutfaktura?" Då brukar det ta slut rätt fort.

Nu har jag inte haft såna problem på länge, men senast en säljare ringde, så frågade han mig om jag ville ringa billigare och jag sa nej, jag vill ringa dyrare, ni är alldeles för billiga..det blev tyst i luren och jag sa bara , tack i alla fall och la på..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv

....Felpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men nu pratar jag inte om säljare.

Så du tycker det är moget att kasta ut personer ur grupper fast dom inte har bryter mot gruppens regel?

Nu var det inte skapar av gruppen, utan någon admin som bliv lättkränkt så fort man rättar honom, samt att jag har läst regel och det finns inget som jag har brutit mot därför så vill jag försöka lösa detta problem.

Men jag får en inställning av att du förespråkar krig än att lösa själva problemet, så att försöker kontakta personen och lösa problemet tycker jag är bättre.

Jag utgick bland annat från denna sida.

https://www.tullverket.se/sv/privat/varormedsarskildaregler/p...

Du blandar ihop patent och saker som inte har det.

Alla är vi olika, men det som jag markerade finner jag lite creepy. Det är en fb grupp, där du inte känner någon IRL, så ingen är skyldig å ge dig en förklaring om de inte känner för det. Du har försökt via mail och fick inget svar - släpp taget - move on..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så himla svårt att ha mitt paket redo för upphämtning på mitt lokala maxi.

Fick avin igår vid lunchtid och traskar ned på kvällen efter gymmet för att hämta ut paketet.
Får stå i kö bland allt för mycket folk utan munskydd.

Nåja, jag har väl mest mitt för att påminna andra om att det är ok att använda munskydd även om folkhäslomyndigheten inte kräver det.

Kommer fram till kassan och ber snällt om mitt paket.
Killen i kassan skannar min avi och ser bekymrad ut.
Skit också tänker jag när jag ser hans min. Nu kommer han säga att något är fel.
Tydligen hade dem inte inlevererat mitt paket än. "Vi har väldigt många paket just nu men kom tillbaka imorgon så ska det nog vara inlevererat."
Jaja tänker jag, får väl komma tillbaka dagen efter då. Inget att bli irriterad över.

Går tillbaka efter lunch idag. Efter att jag stått i kö i typ tio minuter får jag hjälp av en trevlig tjej i kassan.
Jag säger till henne att jag vill hämta paket och ger henne mitt körkort och avi.
När hon skannat den dyker minen jag såg på killen dagen innan upp. Denna gången på hennes ansikte.
Röven också tänker jag. Nu kommer hon säga att det inte är inlevererat och att jag får komma tillbaka imorgon.
Hon säger att dem har väldigt många paket att hantera just nu och att mitt paket antingen inte anlänt än eller inte blivit inlevererat. Ger mig tips att antingen ringa innan jag hämtar paketet eller söker på kollinummret via postnord för att se om paketet kommit fram.
Jag lyssnade med ena halvan av ena örat mer eller mindre.
Säger att jag får komma tillbaka senare och tackar för hjälpen.
Går därifrån med knuten näve i jackfickan.

Hur svårt ska det egentligen vara att avisering och inleverans ska vara synkade?

Tänker inte så mycket mer på det tills jag kommer hem och kollar brevlådan. Då ser jag att jag fått en till avi för samma paket. Men för i he..

Jag skrattar mest när jag tänker på det hela. Jag måste inte ha paketet nu men någon ordning och reda kan det väl ändå vara?
Tror jag begär för mycket där dock.

Tack för mig.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Alla är vi olika, men det som jag markerade finner jag lite creepy. Det är en fb grupp, där du inte känner någon IRL, så ingen är skyldig å ge dig en förklaring om de inte känner för det. Du har försökt via mail och fick inget svar - släpp taget - move on..

Förstår att det är en fb grupp, men gillar inte att man ska ha regel och sen inte följer det.

Lite svårt att släppa taget då jag har även hjälp till i gruppen när någon skriver fel så försöker jag hjälpa dom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Går ned till mitt förråd för första gången på ungefär ett år.
Ser att jag haft inbrott. Nu hade jag inga direkta värdesaker i förrådet utöver en del sentimentala ägodelar men tråkigt att man inte kan få ha sina saker i fred.

Men det som stör mig mest är att det verkar ha blivit ett förråd folk slänger in skit dem inte orkar göra sig av med själva. Gamla bildäck, massor av förpackningar för olika produkter jag inte köpt.
Blir till att sätta nytt lås och slänga ut andras skit i gången. Förstår inte hur folk kan med.

När jag samlat ihop tillräckligt med kapital blir det till att flytta till ett finare område så man slipper sån här skit.

Fy fan för er som beter er så här. Jag är mer irriterad på mina grannar som tycker att det är ok att använda mitt förråd som en soptipp än vad jag är arg på inbrottet i sig.

Tack för mig.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Är lite småless på elgiganten just nu.
Beställde ett par Sony WH-1000XM3 söndag den 29/11. Chattade med deras kundtjänst först i onsdags och sen i fredags för att kolla om man kunde lita på deras kundtjänst eller om dom angav olika information...vilket dom gjorde.
Och yes, jag förstår innan nån kommer in och säger nåt att dom i likhet med dom flesta onlinebutiker säkerligen har mer att göra än dom kunnat räkna med pga well you know what. Tror I ärlighetens namn att inte nån kunde fötutse denna anstormning av folk som handlar online, med alltifrån vanlig konsumtion till basala saker som mat etc. Inte ens med black friday så tror jag inte dom var beredda på detta...
Är mer deras sätt att ge 2 helt olika svar på en fråga.

Anyhow....
Enligt personen jag chattade med i onsdags kväll skulle mitt paket packas, eller det höll på rättare sagt, och skulle skickas antingen på torsdag eller senast fredag.
Skönt, är inget superviktigt jag beställt förvisso men vill ju ändå ha sina varor hyfsat snabbt.
Chattade med dom i går för en andra gång, mest för att se om infon jag fick stämde....vilket den inte gjorde. Tydligen är min order planerad att skickas, inte anlända till ombud fredag den 11/12?!
Och anlända till ombud troligvis måndagen efter, dvs 14/12. Så över 2½ veckas leveranstid. Tur som sagt att det inte är nåt viktigt som jag väntar på, som vissa nya grafikkort.
@otålig2020

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ni som äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeppe109:

Att det ska vara så himla svårt att ha mitt paket redo för upphämtning på mitt lokala maxi.

Fick avin igår vid lunchtid och traskar ned på kvällen efter gymmet för att hämta ut paketet.
Får stå i kö bland allt för mycket folk utan munskydd.

Nåja, jag har väl mest mitt för att påminna andra om att det är ok att använda munskydd även om folkhäslomyndigheten inte kräver det.

Kommer fram till kassan och ber snällt om mitt paket.
Killen i kassan skannar min avi och ser bekymrad ut.
Skit också tänker jag när jag ser hans min. Nu kommer han säga att något är fel.
Tydligen hade dem inte inlevererat mitt paket än. "Vi har väldigt många paket just nu men kom tillbaka imorgon så ska det nog vara inlevererat."
Jaja tänker jag, får väl komma tillbaka dagen efter då. Inget att bli irriterad över.

Går tillbaka efter lunch idag. Efter att jag stått i kö i typ tio minuter får jag hjälp av en trevlig tjej i kassan.
Jag säger till henne att jag vill hämta paket och ger henne mitt körkort och avi.
När hon skannat den dyker minen jag såg på killen dagen innan upp. Denna gången på hennes ansikte.
Röven också tänker jag. Nu kommer hon säga att det inte är inlevererat och att jag får komma tillbaka imorgon.
Hon säger att dem har väldigt många paket att hantera just nu och att mitt paket antingen inte anlänt än eller inte blivit inlevererat. Ger mig tips att antingen ringa innan jag hämtar paketet eller söker på kollinummret via postnord för att se om paketet kommit fram.
Jag lyssnade med ena halvan av ena örat mer eller mindre.
Säger att jag får komma tillbaka senare och tackar för hjälpen.
Går därifrån med knuten näve i jackfickan.

Hur svårt ska det egentligen vara att avisering och inleverans ska vara synkade?

Tänker inte så mycket mer på det tills jag kommer hem och kollar brevlådan. Då ser jag att jag fått en till avi för samma paket. Men för i he..

Jag skrattar mest när jag tänker på det hela. Jag måste inte ha paketet nu men någon ordning och reda kan det väl ändå vara?
Tror jag begär för mycket där dock.

Tack för mig.

Men har du inte sökt paketet på PostNords hemsida eller appen? Tyvärr brukar det bli kaos hos PostNord vid BF, efter jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ni som äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Har du provat? Det är svingott!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Ni som inte äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ni som äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Skrivet av anon42512:

Ni som inte äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Jag känner rent spontant att ni två ska starta en podcast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ni som inte äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Förvånansvärt gott faktiskt
Hade själv skeptisk-hatten på när polaren bad mig prova detta för nåt år sen, fast ibland har man fel helt enkelt. Är väl dock inte det godaste man ätit, men lite lockande så där 1 gång om året när dom 2 ingredienserna råkar vara framme och bredvid varandra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Plockade fram min VHS spelare och alla mina gamla VHS band igår, har börjat överföra allt till datorn så man har nått kvar sen 80-talets hemfilmer, ångrar att jag kastade bort 90% av alla band jag hade, mina föräldrar sålde våran fjällstuga 2012 och där hade vi alla VHS band, kastade bort runt 300 kassetter på tippen och sparade bara ett 40 tal kassetter som jag nu har kvar, som tur är så sparade jag de viktigaste.
Helt otroligt ändå att band som nu är ca 35 år gamla fortfarande går att se på och bilden är helt ok, satt hela kvällen igår och förde över från 1 band, blir helt ok inspelningar i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

Jag känner rent spontant att ni två ska starta en podcast.

Haha 😁

Skrivet av RVX:

Förvånansvärt gott faktiskt
Hade själv skeptisk-hatten på när polaren bad mig prova detta för nåt år sen, fast ibland har man fel helt enkelt. Är väl dock inte det godaste man ätit, men lite lockande så där 1 gång om året när dom 2 ingredienserna råkar vara framme och bredvid varandra.

Ja precis, det är mycket trevligt några gånger under dessa tider men inget som man vill äta jämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Haha 😁

Ja precis, det är mycket trevligt några gånger under dessa tider men inget som man vill äta jämt

Det kan jag däremot skriva upp på!
Tro fan om folk skulle kolla snett på en om man skulle dra fram det vid midsommarfirandet och kalasa 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Microsoft Intellimouse är det enda rätta för mig, säger jag samtidigt som jag har en billig skrärmus från Targus eller nåt. Borde veta bättre...

Jag gillar SteelSeries Sensei. Första generationen hade litet "buggar", men senare generationer är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ni som inte äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

För att jag äter mögelost på vanlig macka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag gillar SteelSeries Sensei. Första generationen hade litet "buggar", men senare generationer är bättre.

Kan enbart uttala mig om dom möss jag testat, obviously
Sensei har ju fått goda ondömen och betyg överlag så det är nog ett bra val den me!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

För att jag äter mögelost på vanlig macka.

Därför kan du inte äta det på pepparkaka? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Därför kan du inte äta det på pepparkaka? 🤔

Men då är den slut när jag hittar pepparkakan.

Behöver sockerfria pepparkakor också...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Men då är den slut när jag hittar pepparkakan.

Behöver sockerfria pepparkakor också...

Okej, det är ju mindre gott kanske :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Ni som äter pepparkaka med mögelost. Vad är det för fel på er?

Det är väldigt gott.
Vissa gillar ostron och grisfötter. Ska du gnälla på alla som inte har samma smak som du?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Dags att släppa pepparkaka-gnället och hitta något nytt att störa sig på

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Datorn har betett sig lite tokigt sista tiden. Varit halvseg samt frågat vilken disk den ska boota ifrån. Körde default values i bios, aktiverade sedan XMP och såg att det var konstig hastighet på ramminnena. Valde 3600 och boota om. Då startade den inte alls. Vid start igen så klickade det bara till och inget mer hände. Gick då in och kollade köphistoriken på Inet och insåg vilket kötthuvve jag är som aktiverat fel hastighet då minnena bara var på 3200 :\ Efter många om och men så läste jag mig till (som jag hört om förut) att man skulle rycka moderkortsbatteriet. Gjorde så och bootade om, den gjorde några konstig ryckanden och hostanden med fläktarna men bootade till sist ... vilken lättnad ... nu ska jag bara hitta var fan man stänger av den här blinkande RGB:n på moderkortet som egentligen borde förbjudas

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

***Uppmaning***

Dags att släppa pepparkaka-gnället och hitta något nytt att störa sig på

Nu blev jag ju sur, ledsen och lite galen

Permalänk
Inaktiv

Köpte ny bil av firma, väntade i en timme på däckskifte drop in för att byta däck nu nån månad senare.

Turns out, att det var låsbultar och jag hade inte fått med nyckel - jag tänkte inte på att kolla detta innan. Så jag har väntat i onödan. Åker tillbaka till bilfirman som kontaktar tidigare ägare, jo den visste dom exakt var den var. Den hade inte passat när de skulle byta på deras egna bil för ett par dagar sen..

.... så de slängde den

Nåväl, bilfirman lovade att lösa det om de så ska svetsa av däcken. Shit happens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Köpte ny bil av firma, väntade i en timme på däckskifte drop in för att byta däck nu nån månad senare.

Turns out, att det var låsbultar och jag hade inte fått med nyckel - jag tänkte inte på att kolla detta innan. Så jag har väntat i onödan. Åker tillbaka till bilfirman som kontaktar tidigare ägare, jo den visste dom exakt var den var. Den hade inte passat när de skulle byta på deras egna bil för ett par dagar sen..

.... så de slängde den

Nåväl, bilfirman lovade att lösa det om de så ska svetsa av däcken. Shit happens.

Bilfirmor och verkstäder brukar ha de flesta mönster för låsbultar, så ska nog inte vara några problem att få av hjulen (utan att svetsa).
Det är inte direkt någon unik nyckel som behövs för låsbultarna, så det ska nog lösa sig

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |