Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Mattecoach

@AplAy:

Jag har förståelse för din situation MEN jag fakturerar dagligen både stora och små företag, det är knappast ovanligt att någon betalning blir sen. Värst är stora företag, jag påminde nyss en kund att fakturan förfallit för två veckor sen och fick svaret "OK vi lägger den för betalning om 30 dagar".
Vissa företag missar helt enkelt, andra har satt i system att betala alla fakturor några dagar eller en vecka sent.

Permalänk
Avstängd

@PuMaH: Japp, inbetalningen kom in idag så allt är fröjd en månad framöver, haha! Det är bara jag som förväntar mig att betalningar mellan svenska bolag skall kunna ske samma arbetsdag om betalningen görs på morgonen eller vid lunchtid.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@PuMaH: Japp, inbetalningen kom in idag så allt är fröjd en månad framöver, haha! Det är bara jag som förväntar mig att betalningar mellan svenska bolag skall kunna ske samma arbetsdag om betalningen görs på morgonen eller vid lunchtid.

Mellan olika banker brukar väl komma nästkommande arbetsdag runt 14 ish?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Mellan olika banker brukar väl komma nästkommande arbetsdag runt 14 ish?

Ja just det. Glömde bort den biten. När det är samma bank så torde det vara samma arbetsdag om det genomfördes vid lämplig tid?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja just det. Glömde bort den biten. När det är samma bank så torde det vara samma arbetsdag om det genomfördes vid lämplig tid?

Mellan samma bank borde väl gå på någon sekund?

Vet inte hur det är med företag men från privatperson till privatperson så går det på några sekunder

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vår 14-åriga katt har börjat yla jämt och ständigt och uträtta sina behov på golven istället för lådan så idag blev det ett besök hos veterinären.

Undersökning: 3600 kronor
Tandinfektion och dåliga tänder: 8-10000 kronor att fixa och dessutom tyckte dom att magen "kändes fel" och det kanske var något problem där också men det kunde vi inte få reda på förran proverna var klara...

En del av mig vill bara tycka att hon har haft 14 bra år och det kanske är dags nu, men en annan del tycker att det vore monstruöst att sätta pengar framför hennes liv.

Så det var bara att betala och hoppas att det går bra.

Nu i efterhand så tycker man ju att vi borde ha försäkrat och undersökt henne oftare. Men det var min mammas katt som jag fick ta över ansvaret för när mamma gick bort för ett par år sedan och då tyckte jag att det kändes onödigt då katten redan var gammal.

Dumt beslut. Om ni har Katt eller hund, försäkra den och gör årliga kontroller så slipper ni enorma skuldkänslor och sura räkningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Blåst på 1300kr plus flera timmar av min tid...

Blev tipsad om en "köksplatta" här på swec från digitalriver, dum som jag var kollade jag inte upp företaget innan. UPS försökte leverera mitt på dagen arbetstid utan nån kontakt i övrigt, så fick aldrig paketet. Begärde refund och efter telefonsamtal och ca 10 mail så har jag väntat ca 50 dagar på pengarna. Men gissar jag har blåst på 1300 kr. Så blev en hyffsad dyr läxa...

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArvidL:

Blev tipsad om en "köksplatta" här på swec från digitalriver, dum som jag var kollade jag inte upp företaget innan. UPS försökte leverera mitt på dagen arbetstid utan nån kontakt i övrigt, så fick aldrig paketet. Begärde refund och efter telefonsamtal och ca 10 mail så har jag väntat ca 50 dagar på pengarna. Men gissar jag har blåst på 1300 kr. Så blev en hyffsad dyr läxa...

Skickade UPS tillbaka paketet eller vadå...?

Permalänk
Medlem

Fatta inte heller, är det ingen hemma så åker det väl till deras närmaste terminal? Har du track&trace nummer så kan du ringa till UPS och antingen komma överens om ny lev. tillfälle eller hämta ut den på deras terminal. Men blir paketet aldrig hämtad så lär du pröjsa en del av summan..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Fatta inte heller, är det ingen hemma så åker det väl till deras närmaste terminal? Har du track&trace nummer så kan du ringa till UPS och antingen komma överens om ny lev. tillfälle eller hämta ut den på deras terminal. Men blir paketet aldrig hämtad så lär du pröjsa en del av summan..

Så trodde jag också det fungerade(som alla andra fraktbolag) och trodde att jag skulle få en lapp i lådan eller sms/mail om jag inte var hemma. Jag vet inte om de har nån terminal här i Östersund, inte hittat nån när jag sökt iallafall lite snabbt.
Sökte på paketnumret först efter 2-3 veckor när jag tyckte det borde ha kommit fram och då var det redan påväg tillbaka...

Visa signatur

MSI Tomahawk B350 - AMD Ryzen 5700X - 32 GB Corsair LPX 3200CL16 - RTX3070 - Fractal Design Define C

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ArvidL:

Så trodde jag också det fungerade(som alla andra fraktbolag) och trodde att jag skulle få en lapp i lådan eller sms/mail om jag inte var hemma. Jag vet inte om de har nån terminal här i Östersund, inte hittat nån när jag sökt iallafall lite snabbt.
Sökte på paketnumret först efter 2-3 veckor när jag tyckte det borde ha kommit fram och då var det redan påväg tillbaka...

Det va det sämsta!
Låter som USA där hemmafrun tar emot paket.

Hur kan UPS fortfarande ha affärer mot privatpersoner när de är så dåliga..?

Då vet man iaf att man inte ska använda sig av dem iaf.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

Min äldre Tab 3 8.0 börja ge upp. Tror ni det går att rädda eller är den helt förstörd?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Min äldre Tab 3 8.0 börja ge upp. Tror ni det går att rädda eller är den helt förstörd?

https://i.imgur.com/dCtOaWx.jpg

Öppnat den själv eller har batteriet svullnat?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Öppnat den själv eller har batteriet svullnat?

Batteriet har svullnat. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Piri piri & rostad vitlök Gårdschips - kontinuerlig försämring under hela våren. Veckans påse den sämsta hittills, bleka, knappt friterade och lite kryddning. Besvikelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Batteriet har svullnat. :/

https://www.ebay.co.uk/itm/Battery-for-SM-T310-Samsung-Galaxy...

Lite isopropanol lär behövs också för om jag minns rätt så sitter dem där ganska bra tejpade

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

https://www.ebay.co.uk/itm/Battery-for-SM-T310-Samsung-Galaxy...

Lite isopropanol lär behövs också för om jag minns rätt så sitter dem där ganska bra tejpade

Problemet är med att mobilen är inte platt längre frågan är om plasten har taget stor skadad av det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Problemet är med att mobilen är inte platt längre frågan är om plasten har taget stor skadad av det.

Så länge inte den vita delen av backstycket har börjat lossna på sidorna så borde det vara lungt.

Du kan ju alltid ta ut batteriet innan du köper ett nytt för att. Tror till och med att det räcker med att ta bort backstycket för jag tror batteriet sitter i displayen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Så länge inte den vita delen av backstycket har börjat lossna på sidorna så borde det vara lungt.

Du kan ju alltid ta ut batteriet innan du köper ett nytt för att. Tror till och med att det räcker med att ta bort backstycket för jag tror batteriet sitter i displayen

Måste först skaffa lite verktyg för att få upp den, och får hoppas på att plasten inte har taget skadad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Måste först skaffa lite verktyg för att få upp den, och får hoppas på att plasten inte har taget skadad.

Den är väl redan ganska öppen?

https://www.youtube.com/watch?v=8KYsYbIm7X0

Du behöver inte ha en pinne utan det funkar med nagel/kreditkort eller något valfritt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Den är väl redan ganska öppen?

https://www.youtube.com/watch?v=8KYsYbIm7X0

Du behöver inte ha en pinne utan det funkar med nagel/kreditkort eller något valfritt

Ja på framsidan, har för mig att man måste öppna där bak för sen skruva lös skruven som håller fast framsidan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

det här med wish.com går beställa hem grejer än på grund av corona eller måste man vänta ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ja på framsidan, har för mig att man måste öppna där bak för sen skruva lös skruven som håller fast framsidan.

Nej du öppnar upp "case rear" via displayen precis som på filmen.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Nej du öppnar upp "case rear" via displayen precis som på filmen.

Fick upp den nu, har nu taget ur batteri ur den.

Dock så var det på baksidan, den har 4g då verka det vara på baksidan dom som har utan verka vara på framsidan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Mitt ex träffar en ny efter bara två månader. Vi var tillsammans sex år. Vet att eftersom hon gjorde slut så har hon antagligen behandlat sorgen långt innan hon faktiskt gjorde slut. Men det tar fortfarande inte bort känslan av att vårt förhållande inte betydde så mycket för henne. Detta då inte jag skulle kunna göra samma sak. Men som sagt vi har olika förutsättningar och är olika personer. Hur jag mår och ser på det vi hade avspeglar inte hur hon mår och hur hon ser på det vi hade.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Mitt ex träffar en ny efter bara två månader. Vi var tillsammans sex år. Vet att eftersom hon gjorde slut så har hon antagligen behandlat sorgen långt innan hon faktiskt gjorde slut. Men det tar fortfarande inte bort känslan av att vårt förhållande inte betydde så mycket för henne. Detta då inte jag skulle kunna göra samma sak. Men som sagt vi har olika förutsättningar och är olika personer. Hur jag mår och ser på det vi hade avspeglar inte hur hon mår och hur hon ser på det vi hade.

Det är en känslomässigt jobbig period. Det är fullt möjligt att det skulle bubbla upp massa känslor och att hon blir svartsjuk om du skulle träffa en ny även om det var hon som gjorde slut. I vilket fall som helst är det på dig själv du bör fokusera.

Jag plockade bort mitt ex från sociala medier när vi gjorde slut, inte för att jag ogillar henne men för att jag ville få lite distans och slippa se saker som gör det känslomässigt jobbigt i onödan.

Jag har väl annars inget bra tips. Att dejta andra dövar den jobbiga känslan, tiden dövar den och det kommer lite som i vågor, ibland helt borta men ibland kommer det tillbaka även om stunderna den jobbiga känslan varar blir kortare.

Mitt råd är väl mest att du fokuserar på dig själv och gör aktiviteter som du blir glad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är en känslomässigt jobbig period. Det är fullt möjligt att det skulle bubbla upp massa känslor och att hon blir svartsjuk om du skulle träffa en ny även om det var hon som gjorde slut. I vilket fall som helst är det på dig själv du bör fokusera.

Jag plockade bort mitt ex från sociala medier när vi gjorde slut, inte för att jag ogillar henne men för att jag ville få lite distans och slippa se saker som gör det känslomässigt jobbigt i onödan.

Jag har väl annars inget bra tips. Att dejta andra dövar den jobbiga känslan, tiden dövar den och det kommer lite som i vågor, ibland helt borta men ibland kommer det tillbaka även om stunderna den jobbiga känslan varar blir kortare.

Mitt råd är väl mest att du fokuserar på dig själv och gör aktiviteter som du blir glad av.

Jo, jag har gjort det också. Håller på att fixa med lägenheten nu så vi måste träffas någon gång till. I övrigt känns saker bra. Vi kan vara vuxna och ändå ha trevligt. Men just den kom lite oväntat. Någon gång så kommer hon träffa någon. Trodde bara att det inte skulle gå så fort.

Hoppas du har det bra.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Sjukt sugen på en annons på Blocket. Why, oh why lägger folk inte ut sitt nummer? De svarar ju super segt på meddelande, om ens överhuvudtaget.
Skickade meddelande på en annons på Facebook Marketplace också - Inget svar. Suck.

Permalänk

Konstanta oljud. Det är en miljon måsar på taken som precis har fått ungar. Jävlarna skriker hela natten och hela dagen. Blir de aldrig hesa? Får man skjuta dem med airsoft om man skaffar jaktlicens? Grannarna ovanför har fyra ungar som har sommarlov och springer runt som galningar. Ute på gården klipper de gräsmattan och trimmar buskarna. Mina hörlurar noise cancellar en del men det blir samtidigt sjukt svettigt för att det är så jävla varmt. Har en fläkt men om jag startar den blir det ännu mer oljud.

Kan man göra sig själv tillfälligt döv på något sätt? Eller ska jag börja skjuta på allt och alla med airsoft tills jag blir inspärrad på en, förhoppningsvis, lugn och tyst institution?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlåBjörn:

Konstanta oljud. Det är en miljon måsar på taken som precis har fått ungar. Jävlarna skriker hela natten och hela dagen. Blir de aldrig hesa? Får man skjuta dem med airsoft om man skaffar jaktlicens? Grannarna ovanför har fyra ungar som har sommarlov och springer runt som galningar. Ute på gården klipper de gräsmattan och trimmar buskarna. Mina hörlurar noise cancellar en del men det blir samtidigt sjukt svettigt för att det är så jävla varmt. Har en fläkt men om jag startar den blir det ännu mer oljud.

Kan man göra sig själv tillfälligt döv på något sätt? Eller ska jag börja skjuta på allt och alla med airsoft tills jag blir inspärrad på en, förhoppningsvis, lugn och tyst institution?

Det finns ett bra exempel på hur man lyckas hantera störande ljud.
Det var en kosmonaut som var ensam i rymden som höll på att bli tokig av ett knakande ljud som kom från en knakande instrumentpanel. Han lyckades inte hitta felet efter mycket felsökande. Efter det tränade han på att försöka tycka om ljudet.

Allting skulle bli så mycket tråkigare om det inte fanns lekande barn, skrattande måsar, ljudet av gräsklippare etc.
Fungerade för honom. Försök bryta tankemönstret om att det är störande ljud. Nästa gång du hör skrattande måsar tänk något positivt om det. Detta kräver förstås lite jobb för att träna om hjärnan

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"