Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om du i stället kan få läkarintyg på att du är i akut behov av en operation som inte kan vänta och absolut inte får röra armarna i onödan innan dess så kommer det inte att vara några som helst problem att bli skickad till en sjukgymnast...

Tack för det, problem A verkar vara att träffa någon, som jag antar lär ske för nåt intyg. Hoppas även att op inte behövs.. kan röra armen åt de flesta hållen men det gör rätt så ont på ett nytt och varnande vis och skulderbladet klickar och värken håller en vaken. ingen läkare men tar man det piano ett par dar och det inte blir ett dyft bättre, snarare tvärtom, så krävs rimligen nån form av åtgärd. . heh, hursomhelst ska jag nu ev bli uppringd av en sjukgymn. imorron bitti, får se hur det låter samt hur natten blir.

Huvudregel nr 2 som även den blivit en del överkörd, av olika anledningar, är såklar att lyssna relativt uppmärksamt på sin egen kropp. Blir nog ingen kettlebell på ett tag. Tack för att jag fick skriva av mig i tråden.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Samma än, har försökt leka mitella med den och käkar ipren, även beställt therabands. Har få och dåliga erfarenheter av sjukvården sedan tidigare men tänkte att eftersom jag inte ens kan sova ordentligt så kanske man iaf kan tala med en sjukgymnast via VC?

En sjukgymnast kommer väl iofs inte kunna hjälpa mer än att säga att du behöver röra på grejerna. De kommer ge dig lite övningar att göra.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Blir galen på detta mörker ute. Är ju natt klockan 14 nu. Inte klokt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Blir galen på detta mörker ute. Är ju natt klockan 14 nu. Inte klokt.

Konstant blött dessutom, ofta regn. Vidrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tack för det, problem A verkar vara att träffa någon, som jag antar lär ske för nåt intyg. Hoppas även att op inte behövs.. kan röra armen åt de flesta hållen men det gör rätt så ont på ett nytt och varnande vis och skulderbladet klickar och värken håller en vaken. ingen läkare men tar man det piano ett par dar och det inte blir ett dyft bättre, snarare tvärtom, så krävs rimligen nån form av åtgärd. . heh, hursomhelst ska jag nu ev bli uppringd av en sjukgymn. imorron bitti, får se hur det låter samt hur natten blir.

Huvudregel nr 2 som även den blivit en del överkörd, av olika anledningar, är såklar att lyssna relativt uppmärksamt på sin egen kropp. Blir nog ingen kettlebell på ett tag. Tack för att jag fick skriva av mig i tråden.

Nej, jag syftade på min vän som blev skickad till sjukgymnasten trots läkarintyget att han inte fick röra armarna, medan du som faktiskt behöver en sjukgymnast inte får det när du verkligen behöver det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Konstant blött dessutom, ofta regn. Vidrigt.

Tycker de är ganska skönt med mörker, är mysigt och man sover så bra men jag kan hålle med om att man blir trött, jag brukar inte sova på dagen men nu har jag börjat vila nån timme på eftermiddan bara för att jag är så trött.

Permalänk
Medlem

Varit hos sjukgymnast MIE avdelning på sjukhuset.
Fick ont i vänster arm nedre biceps/armvecket efter en övning på gymmet för ett tag sedan.

Han trodde senan till biceps gått av på längden, så den finns kvar men inte hela.
Han gav mig 2 val, operera eller låta det vara och se hur det blir.

Vad är de för jävla val.
Frågade varför röntgar man inte innan ? eller ultraljud som andra sjukgymnasten sa.
Nej röntgen var 4 månader väntetid så det är för långt och ultraljud gör dom inte.

Så nu sitter man här, jaha vad i helvete ska jag göra?
Att sövas ner och opereras när dom inte är 100% på hur det faktiskt är känns jävligt konstigt och fel.

Permalänk
Medlem

@Nivity: 4 månader, jösses. Vart bor du? När jag drog korsbandet tog det två veckor att få magnetröntgen vill jag minnas, i Stockholms län.

Finns det några risker med operationen utöver de vanliga riskerna med infektioner? Titthålsoperation?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

@Nivity: 4 månader, jösses. Vart bor du? När jag drog korsbandet tog det två veckor att få magnetröntgen vill jag minnas, i Stockholms län.

Finns det några risker med operationen utöver de vanliga riskerna med infektioner? Titthålsoperation?

Skåne, ska se om jag kan vända mig till annat sjukhus och se om man kan få bättre hjälp där med MRI.

Risker är väl som du säger infektioner, sen finns ju risken att sövas helt också som alltid.
Och framförallt är det väldigt lång rehab efter.

Hade de bara gjort en MRI så hade jag kunnat göra ett bättre val känner jag.
Är det illa så tar jag operation. Men är det inte så illa så kanske vanlig rehab är bättre.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Svårigheten är ju att få remiss, hade tur på vårdcentralen och fick en läkare som var väldigt rapp på att ta mig genom stegen. Min bror skadade sig likadant några år tidigare i Värmland, fick ingen röntgen och knappt sjukgymnasthjälp. Vårdcentralen är en bra tanke som första instans, men det är en så ojämn leverans på dem.

Förstår dig helt! Fast samtidigt, om de går in med titthål och skadan inte är så allvarlig som det befarar så borde de väl inte heller laga något? Risken då är två-tre små hål på armen, blir det lagning så lär de väl snitta upp något mer, med ärr som resultat, men har du försäkring kan det ju ge lite kompensation efter ett år. Och är det illa så borde det kunna bli bra efter operationen? Med friskrivning för att jag inte vet ett dugg om skadans natur, operationsprocedur eller läkning. Rehab suger, men det blir bra ofta efteråt. Jag så so far väldigt glad över att jag gick på operationsspåret och inte enbart rehab.

Men ja, kolla om du inte kan få en annan läkares åsikt. Prova se om någon annan har bra erfarenhet någonstans, och byt Vårdcentral på Region Skåne och ge det ett försök. Lycka till, vården är fantastisk när man väl får hjälp, men vägen dit kan vara snårig.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

En sjukgymnast kommer väl iofs inte kunna hjälpa mer än att säga att du behöver röra på grejerna. De kommer ge dig lite övningar att göra.

Vi får se. Talade med Kry , sköterska, skickade till läkare, som verkade vettig faktiskt. "Inte kortisonspruta innan man vet vad som är fel, gärna magnet; inte op innan sjukgymnast, jag refererar alltid till sjukgymnast, många gånger kan de göra så op eller kortisonspruta ej behövs". Han hade spanskt påbrå(uppenbar dialekt) eller nåt sånt och har nog med förskräckt min beskådat svensk sjukvårds gilla gång men det kanske bara var jag som övertolkade.

Mellan "här får du en spruta, glhfkthxbye" och en sjukgym börjar jag med den senare alla dagar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kolsvart Katt:

Vi får se. Talade med Kry , sköterska, skickade till läkare, som verkade vettig faktiskt. "Inte kortisonspruta innan man vet vad som är fel, gärna magnet; inte op innan sjukgymnast, jag refererar alltid till sjukgymnast, många gånger kan de göra så op eller kortisonspruta ej behövs". Han hade spanskt påbrå(uppenbar dialekt) eller nåt sånt och har nog med förskräckt min beskådat svensk sjukvårds gilla gång men det kanske bara var jag som övertolkade.

Mellan "här får du en spruta, glhfkthxbye" och en sjukgym börjar jag med den senare alla dagar.

I ditt fall skall det säkert vara en sjukgymnast så det är nog korrekt, men enligt läkare jag talat med så är det rent jädra åt h---e om det gäller vissa typer av skador på brosk och ben, men det verkar som att läkare av alla nationaliteter rutinmässigt skickar folk som inte kan behandlas på lokala dit för att kunna lämna över fall som faktiskt kräver mer avancerade operationer till "någon annan" förmodligen hoppas man att folk dör innan man hinner få vård...

Edit, det känns ju dessutom extremt onödigt att denna idioti dessutom, utöver att förvärra skadorna även ockuperar tid för folk som faktiskt behöver sjukgymnastens tjänster, som TS, ovan tex.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

En skitsak, men varför i helvete ska jag inte få tillgodoräkna mig några futtiga SJ-prio poäng när jag köper en biljett åt min pappa? Jag blir så trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varit hos sjukgymnast MIE avdelning på sjukhuset.
Fick ont i vänster arm nedre biceps/armvecket efter en övning på gymmet för ett tag sedan.

Han trodde senan till biceps gått av på längden, så den finns kvar men inte hela.
Han gav mig 2 val, operera eller låta det vara och se hur det blir.

Vad är de för jävla val.
Frågade varför röntgar man inte innan ? eller ultraljud som andra sjukgymnasten sa.
Nej röntgen var 4 månader väntetid så det är för långt och ultraljud gör dom inte.

Så nu sitter man här, jaha vad i helvete ska jag göra?
Att sövas ner och opereras när dom inte är 100% på hur det faktiskt är känns jävligt konstigt och fel.

Jag hade ett liknande problem för ett tag sen. Det kan vara som i mitt fall att muskelfästet blev typ inflammerad. Det var precis på det stället som du beskriver och jag körde på ganska bra med vikter och en massa pull-ups. Det hjälpte att rehabträna och stretcha. Så om du ska träna biceps, testa att köra väldigt lätta vikter typ 50 % lättare än du vanligtvis kör med, fast fler repetitioner istället.Testa ett tag typ 2-3 veckor. Jag vet att det är väldigt tråkigt, men det är att ha ont också. När du kör med lätta hantlar så testa att köra en-två serier med att lyfta vikter vågrätt om man säger så, alltså att vikterna på hanteln pekar upp och ner, istället för som vanligt. Då får andra fibrer i muskeln jobba och senorna ansträngs inte på samma sätt. Försök att stretcha biceps efter varje träning. Hoppas det hjälper...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Att vara utslagen av feber på julafton är inte vad jag önskade mig precis... 😔

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Blev förkyld igår. Frös o snuvig. Idag har man huvudvärk.
Mitt i detta försöker jag gå om dygnet så man har en normal dygnsrytm när man börjar jobba igen.

Undviker medicin så långt det går men hur lång tid kommer det ta att bli frisk tro?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Blev förkyld igår. Frös o snuvig. Idag har man huvudvärk.
Mitt i detta försöker jag gå om dygnet så man har en normal dygnsrytm när man börjar jobba igen.

Undviker medicin så långt det går men hur lång tid kommer det ta att bli frisk tro?

Finns ingen medicin mot förkylning vad jag vet. Man kan dämpa symptomen med typ alvedon etc. Annars tar det väl vanligtvis nån vecka eller så att bli av med dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd

Enligt läkare (frågade en släkting om saken en gång då jag också var nyfiken) så tar sjukdomsförloppet för en vanlig förkylning ca tre dagar, sedan kanske någon dag till innan kroppen återhämtat sig. Influensa mellan fem och 7 dagar vad jag förstod, +återhämtning (vilket kan ta längre tid vid svårare influensa).

(Mig veterligen finns ingen antibiotika som hjälper mot förkylningsvirus. Jag har bara använt penicillin två gånger i mitt liv, men då var det efter läkares strikta inrådan och jag gick med kryckor efter en sårinfektion. Det är helt korrekt att det är fel behandling mot förkylning och influensa då pencillinpreparat och liknande dels inte har någon effekt över huvud taget på virus, dels riskerar man att skapa stammar med antibiotikaresistenta bakterier tar över och som dels kan ge upphov till riktigt otrevliga infektioner där man riskerar kallbrand i kroppsdelar, dels kan kräva andra typer av behandlingar med preparat som är otrevliga att använda och som man blir riktigt dålig av om man upptäcker det i tid, dvs... Det är ovanligt men man bör ha det i åtanke att man bidrar till det var gång man använder antibiotika, vanliga pencillinpreparat fungerar på så vis att de ger kroppen ett naturligt övertag över en allvarlig bakterieinfektion så att kroppens naturliga försvar kan "stänga av" infektionen, man bör bara göra det på läkares inrådan.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skriver av mig här om tinder idag. Ena dagen har man massa konversationer igång, sedan kan plötsligt flera sluta svara, till synes utan anledning. Kanske meningslöst att skriva detta här på swec då 99% lär vara män, men till dig som är tjej, om du inte är tillräckligt intresserad för att ens ha en konversation igång, så är det bättre att ta bort konversationen, eller ännu bättre inte matcha alls till att börja med. Stop wasting my time bitch

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Skriver av mig här om tinder idag. Ena dagen har man massa konversationer igång, sedan kan plötsligt flera sluta svara, till synes utan anledning. Kanske meningslöst att skriva detta här på swec då 99% lär vara män, men till dig som är tjej, om du inte är tillräckligt intresserad för att ens ha en konversation igång, så är det bättre att ta bort konversationen, eller ännu bättre inte matcha alls till att börja med. Stop wasting my time bitch

Men är väl inte så många som är aktiva under ledigheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Men är väl inte så många som är aktiva under ledigheterna?

Varför skulle folk generellt sett vara mindre aktiva den tiden än annars? Det är väl standard att ha med sig mobilen 24/7 för de flesta i dagens samhälle.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Varför skulle folk generellt sett vara mindre aktiva den tiden än annars? Det är väl standard att ha med sig mobilen 24/7 för de flesta i dagens samhälle.

Fast Tinder är ju mer än ONS app än en dating app som t.ex. Badoo.

Tror inte många planerar att ligga med en främling kvällen de firar jul med mormor Agda

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Fast Tinder är ju mer än ONS app än en dating app som t.ex. Badoo.

Jaha, jag har provat båda desssa apparna och ser ingen större skillnad, förutom att på badoo hittar man riktiga (ursäkta uttrycket) träsktroll som jag aldrig brukar se på tinder.

Skrivet av JeanC:

Tror inte många planerar att ligga med en främling kvällen de firar jul med mormor Agda

Nej visst haha, men julafton är en dag, räknar man juldagen och annandag blir det tre dagar vilket väl är de dagarna folk oftast brukar fira något julrelaterat.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jaha, jag har provat båda desssa apparna och ser ingen större skillnad, förutom att på badoo hittar man riktiga (ursäkta uttrycket) träsktroll som jag aldrig brukar se på tinder.

Nej visst haha, men julafton är en dag, räknar man juldagen och annandag blir det tre dagar vilket väl är de dagarna folk oftast brukar fira något julrelaterat.

Ah okej Får dock önska dig lycka till i jagandet!! Don't give up. Inte bra att vara för på heller så; se det som en paus och njut av ensamheten så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Ah okej Får dock önska dig lycka till i jagandet!! Don't give up. Inte bra att vara för på heller så; se det som en paus och njut av ensamheten så länge.

"Njut av ensamheten", det har jag aldrig varit bra på. Ärligt talat, hur fan gör man det?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektroman:

"Njut av ensamheten", det har jag aldrig varit bra på. Ärligt talat, hur fan gör man det?

Tjaa... Du har väl två händer...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Fick ett beslut om rehabiliteringsstöd från Keva i dag, Jag har beviljats rehabiliteringsstöd från 1.6-30.9 2019. Det står att det är det slutliga beslutet om min pension. Det står ingenting om läkarutlåtandet från 15.10 (där jag bedömdes vara arbetsoförmögen tom 28.2 2020) eller 25.11 (där jag bedömdes vara arbetsoförmögen tillsvidare) har beaktats i beslutet eller om den rehabiliteringsutredning jag genomgått har beaktats. Det står överhuvudtaget inte något om vilka utlåtanden som beaktats i beslutet. Jag är alltså utan inkomst sedan 1.10 2019. Har levt på besparingar sedan dess. Blir att ringa och kolla läget på torsdag och eventuellt igen lämna in ett besvär som kan ta månader att avgöra. Tur att jag för tillfället har min mamma och mina besparingar att leva på.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Fick ett beslut om rehabiliteringsstöd från Keva i dag, Jag har beviljats rehabiliteringsstöd från 1.6-30.9 2019. Det står att det är det slutliga beslutet om min pension. Det står ingenting om läkarutlåtandet från 15.10 (där jag bedömdes vara arbetsoförmögen tom 28.2 2020) eller 25.11 (där jag bedömdes vara arbetsoförmögen tillsvidare) har beaktats i beslutet eller om den rehabiliteringsutredning jag genomgått har beaktats. Det står överhuvudtaget inte något om vilka utlåtanden som beaktats i beslutet. Jag är alltså utan inkomst sedan 1.10 2019. Har levt på besparingar sedan dess. Blir att ringa och kolla läget på torsdag och eventuellt igen lämna in ett besvär som kan ta månader att avgöra. Tur att jag för tillfället har min mamma och mina besparingar att leva på.

Räkna med typ 8-10K, eller någon liknande patetisk idioti om du får det, tacken människor får för hårt arbete och inbetalade skattepengar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Räkna med typ 8-10K, eller någon liknande patetisk idioti om du får det, tacken människor får för hårt arbete och inbetalade skattepengar.

Nja. Har hittills fått 1400 € brutto (inkomstbundet) i rehabiliteringsstöd (invalidpension) sedan 2011. Och det mesta är pensionsbolagspengar men fattar vad du menar. En liten liten del av det är visserligen folkpension (skattepengar). Bor i Finland. De är inte så mycket men mer än att jag behöver leva på makaroner och ketchup även om min mamma går bort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Nja. Har hittills fått 1400 € brutto (inkomstbundet) i rehabiliteringsstöd (invalidpension) sedan 2011. Och det mesta är pensionsbolagspengar men fattar vad du menar. En liten liten del av det är visserligen folkpension (skattepengar). Bor i Finland. De är inte så mycket men mer än att jag behöver leva på makaroner och ketchup även om min mamma går bort.

Då har ni det rejält mycket bättre än i Sverige, strax under 11 SEK/månad här om man också får bostadsbidrag.
2019 och vi dras fortfarande med kronan här förbannat elände är vad den är redan från början, de borda kastat den åt pepparn redan -92 så hade vi sluppit mycket av skiten som är nu, fast det är väl bra för er och för norrbaggarna när ni kommer över och handlar antar jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number