Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Folk som aldrig tömmer diskmaskinen på jobbet...

Går fram till diskmaskinen med sin kopp, öppnar den och märker att det är rent, ställer koppen i vasken istället...Efter några timmar står det 5-6 koppar i vasken. Är det bara jag som tömmer diskmaskinen när det är ren disk i den?

Eller ännu värre, en gång såg jag en som såg att det var rent, då satte han koppen liksom längst in i hörnet i diskmaskinen...Han såg att det var rent för han kommenterade det; "-Oj här var rent". Blir galen på sånt. De är alla vuxna människor också. 40-50 år gamla.

Gör du också så? Skäms! =P

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Tråkigt Dock betyder det bara att du behöver större buffert Lite aldrig på slumpen. Citatet nedan är oroväckande

"En av fyra har mindre än 20 000 kr på bankkontot. 37 procent har mindre än 50 000 kr. Vart tionde svensk saknar helt sparande." -Länsförsäkringar, 2017-12-05 via frihetskapital.se

USA har tyvärr ännu sämre, tror det är 46 % som inte har tillräckligt med sparpengar för att klara en oförberedd utgift på 400 dollar (ca 3900 kr).

Vart vill jag komma med detta? Inte bara utifrån ditt fall, jag vill att alla ska tänka över buffert en extra gång och spara mera Lycka till!

Det har jag noterat på köp/sälj-grupper jag är med i på Facebook. Man säljer ett TV-spel för typ 100:-, så är den nån som skriver "OK med betalning vid löning?". Seriöst? Har folk så dålig hållning på sin ekonomi så de inte har en hundring i mitten av månaden? I så fall har de ju inte egentligen råd den 25:e heller. Sitter de och köper upp hela lönen när den dimper in på kontot, och sen är barskrapade till nästa månad?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det har jag noterat på köp/sälj-grupper jag är med i på Facebook. Man säljer ett TV-spel för typ 100:-, så är den nån som skriver "OK med betalning vid löning?". Seriöst? Har folk så dålig hållning på sin ekonomi så de inte har en hundring i mitten av månaden? I så fall har de ju inte egentligen råd den 25:e heller. Sitter de och köper upp hela lönen när den dimper in på kontot, och sen är barskrapade till nästa månad?

Eftersom det fortfarande kallas "lönehelg" när affärerna är packade med idioter så stämmer det nog bra, folk handlar som dårar när det kommer in lite pengar på kontot. Tragiskt.

Permalänk
Avstängd

...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Ibland blir man bara så jädra less på sig själv...

Det är väldigt få saker jag hatar mer än att delta i nätauktioner på Ebay, tradera, etc.

Nu när det äntligen dök upp en grej jag letat i flera månader till marknadsmässigt satt "buy now" pris så lyckades jag på något vis trycka så att jag öppnade upp för budgivning i en vecka i stället...

Jag är mer less än jag kan beskriva i ord på det nu att jag själv lyckades kapitalsabotera allt(!)
Vill egentligen bara kasta ut datorn genom fönstret nu.

Var bara tvungen att skriva av mig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Det har jag noterat på köp/sälj-grupper jag är med i på Facebook. Man säljer ett TV-spel för typ 100:-, så är den nån som skriver "OK med betalning vid löning?". Seriöst? Har folk så dålig hållning på sin ekonomi så de inte har en hundring i mitten av månaden? I så fall har de ju inte egentligen råd den 25:e heller. Sitter de och köper upp hela lönen när den dimper in på kontot, och sen är barskrapade till nästa månad?

@Nioreh83

Du skulle varit snäll och sagt det till personen samt inte sålt varan om hen har det dåligt ställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Nioreh83

Du skulle varit snäll och sagt det till personen samt inte sålt varan om hen har det dåligt ställt.

Oftast gör jag inte det. Observera att detta inte är någon engångsföreteelse. Liknande kommentarer dyker upp på massor av annonser i flera grupper jag är med i.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Oftast gör jag inte det. Observera att detta inte är någon engångsföreteelse. Liknande kommentarer dyker upp på massor av annonser i flera grupper jag är med i.

Jag säljer rätt mycket på Tradera och detta dyker upp för mig med ibland om det är ok att betala vid löpning tex och då kan det vara typ 3 veckor till lön så man undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ibland blir man bara så jädra less på sig själv...

Det är väldigt få saker jag hatar mer än att delta i nätauktioner på Ebay, tradera, etc.

Nu när det äntligen dök upp en grej jag letat i flera månader till marknadsmässigt satt "buy now" pris så lyckades jag på något vis trycka så att jag öppnade upp för budgivning i en vecka i stället...

Jag är mer less än jag kan beskriva i ord på det nu att jag själv lyckades kapitalsabotera allt(!)
Vill egentligen bara kasta ut datorn genom fönstret nu.

Var bara tvungen att skriva av mig...

Vadå, buy now försvinner väl inte bara för att man lagt ett bud? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Folk som aldrig tömmer diskmaskinen på jobbet...

Går fram till diskmaskinen med sin kopp, öppnar den och märker att det är rent, ställer koppen i vasken istället...Efter några timmar står det 5-6 koppar i vasken. Är det bara jag som tömmer diskmaskinen när det är ren disk i den?

Eller ännu värre, en gång såg jag en som såg att det var rent, då satte han koppen liksom längst in i hörnet i diskmaskinen...Han såg att det var rent för han kommenterade det; "-Oj här var rent". Blir galen på sånt. De är alla vuxna människor också. 40-50 år gamla.

Gör du också så? Skäms! =P

Har ni inte städ som fixar sånt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Vadå, buy now försvinner väl inte bara för att man lagt ett bud? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde inte jag heller, särskilt som jag är ende budgivare, men nu är den bara puts väck! Vet någon om det går att ändra?

Har meddelat säljaren om att jag är intresserad av att köpa till buy now pris (lätt värt ett par hundra extra för att slippa krångla med budgivning och vänta en evighet, folk som skall bjuda en sekund innan det slutar, osv... Har verkligen varken tid eller lust att hålla på att passa detdär. Det betalar jag mer än gärna bort om det går.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Bah, beställde en pryl från amazon.co.uk och givetvis så skickas den direkt från Kina till mig. Jag borde ha anat det men icke. Är ju bara att glatt pynta typ 150 spänn i lösen till tullverket och postmord på en grej som är värd 50 kr...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Vadå, buy now försvinner väl inte bara för att man lagt ett bud? Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo den auktionsformen finns också. Trycker man på buy-it-now-knappen så köper man direkt. Lägger man bud så tas den knappen bort OM man bjudit över eventuellt reservationspris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Jo den auktionsformen finns också. Trycker man på buy-it-now-knappen så köper man direkt. Lägger man bud så tas den knappen bort OM man bjudit över eventuellt reservationspris.

Det går inte att få tillbaka den på något vis?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

En auktion går väl inte ta bort om någon lagt ett bud, då måste ju affären slutföras om inget reservations pris är satt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det går inte att få tillbaka den på något vis?

Om säljaren väljer att avsluta auktionen så kan den ju läggas upp igen. Men, nej, det går inte att ångra sitt bud.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mizzarrogh:

Det går inte att få tillbaka den på något vis?

Det går att ta tillbaks budet med motivering jag tryckte fel bud etc.
De flesta är vänliga och tar bort budet andra stänger ned den och startar om den.

Permalänk
Medlem

La mig 00.30, myrkrypningar i benen, börjar klia på överkroppen och tinnitus vrålar. Var inte lönt att försöka sova.

Konstigt, detta händer mig typ 1-2 dagar per månad slumpmässigt.

Alltid störigt, då jag iaf försöker lägga mig i tid för hålla samma rytm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Har ni inte städ som fixar sånt?

Vi har städ som kommer en gång i veckan. Men vi är rätt många här som dricker kaffe, så diskmaskinen måste tömmas ca en gång om dagen.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asce:

Folk som aldrig tömmer diskmaskinen på jobbet...

Går fram till diskmaskinen med sin kopp, öppnar den och märker att det är rent, ställer koppen i vasken istället...Efter några timmar står det 5-6 koppar i vasken. Är det bara jag som tömmer diskmaskinen när det är ren disk i den?

Eller ännu värre, en gång såg jag en som såg att det var rent, då satte han koppen liksom längst in i hörnet i diskmaskinen...Han såg att det var rent för han kommenterade det; "-Oj här var rent". Blir galen på sånt. De är alla vuxna människor också. 40-50 år gamla.

Gör du också så? Skäms! =P

Be HR sätta upp rullande köksvecka-schema. personen som står på den veckan ansvarar att starta och plocka ur diskmaskin. Så fort ett namn skrivs på en uppgift gör folk det de ska.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Det går att ta tillbaks budet med motivering jag tryckte fel bud etc.
De flesta är vänliga och tar bort budet andra stänger ned den och startar om den.

Verkar inte så...
Säljaren visste inte heller, men nu är det fler på ändå...
Lika märkligt att det inte heller går att ändra maxbud till det senaste budet man har, det kan man ju till och med på tradera.
(i detta fall kommer jag ändå att lägga ett högre sistabud om ingen annan bjuder extremt mycket, men ändå mycket märkligt och jag ser ingen som helst vettig funktion för någon av parterna att dessa möjligheter bara försvinner spårlöst, troligen får nu i stället säljare nöja sig med ett något lägre bud då jag definitivt inte har tid eller lust att hålla på och följa nätauktionen i flera dagar, passa folk som skall bjuda sista sekunden, osv. Det var ju liksom det jag ville betala bort... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@Mizzarrogh: synd att säljaren inte förstod hur man gör. Har gjort det flera gånger:

https://www.ebay.com/help/buying/bidding/retracting-bid?id=40...

Any other bids can't be retracted, but you can contact the seller to see if they'll agree to cancel a bid for you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ibland blir man bara så jädra less på sig själv...

Det är väldigt få saker jag hatar mer än att delta i nätauktioner på Ebay, tradera, etc.

Nu när det äntligen dök upp en grej jag letat i flera månader till marknadsmässigt satt "buy now" pris så lyckades jag på något vis trycka så att jag öppnade upp för budgivning i en vecka i stället...

Jag är mer less än jag kan beskriva i ord på det nu att jag själv lyckades kapitalsabotera allt(!)
Vill egentligen bara kasta ut datorn genom fönstret nu.

Var bara tvungen att skriva av mig...

Kan du inte be nån polare att köpa via buy now och swisha honom pengarna sen då?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilrah:

Kan du inte be nån polare att köpa via buy now och swisha honom pengarna sen då?

Tror inte att någon över huvud taget kan det när någon väl har startat en budgivning.
(inte vad jag kan se i allafall)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

@Mizzarrogh: synd att säljaren inte förstod hur man gör. Har gjort det flera gånger:

https://www.ebay.com/help/buying/bidding/retracting-bid?id=40...

Any other bids can't be retracted, but you can contact the seller to see if they'll agree to cancel a bid for you.

Jag vet inte, fick bara till svar "You hawe to wait until the action is ower"

Nu är det som sagt fler budgivare på.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Det går att ta tillbaks budet med motivering jag tryckte fel bud etc.
De flesta är vänliga och tar bort budet andra stänger ned den och startar om den.

Ja, men gör jag det nu så blir det bara ned till de andra buden som kommit.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Mizzarrogh:

Ja, men gör jag det nu så blir det bara ned till de andra buden som kommit.

Ja nu är det försent.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Ja nu är det försent.

I know, jag meddelade honom bara några minuter efter att jag gjorde det.
Jag låg kvar i nära ett dygn som ende budgivare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hade ställt en låda öl i trappen ned till källaren, skulle få gäster så jag skulle också ställa ned min låda komponenter (oskyddade) snabbt i källaren. Snubblar såklart på ölen och tappar lådan som glatt studsar ned för hela trappen. GTX 1080 ti m vattenblock, Ryzen 3700x(som iaf satt i socketen), Aorus x570 I pro wi-fi, Corsair SF750, 32GB ram, en D5 och en ddc3.2 pump/res combos, och ett litet supremacy block... känns skoj. Väntat på lite små extrafittings från EK för att kunna bygga ihop loopen. Trist att behöva vänta nu och se om grejerna ens fungerar längre. Sjukt arg på mig själv som latade mig och inte bara ställde ned ölen hela vägen. Så sjukt surt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeJoke:

Hade ställt en låda öl i trappen ned till källaren, skulle få gäster så jag skulle också ställa ned min låda komponenter (oskyddade) snabbt i källaren. Snubblar såklart på ölen och tappar lådan som glatt studsar ned för hela trappen. GTX 1080 ti m vattenblock, Ryzen 3700x(som iaf satt i socketen), Aorus x570 I pro wi-fi, Corsair SF750, 32GB ram, en D5 och en ddc3.2 pump/res combos, och ett litet supremacy block... känns skoj. Väntat på lite små extrafittings från EK för att kunna bygga ihop loopen. Trist att behöva vänta nu och se om grejerna ens fungerar längre. Sjukt arg på mig själv som latade mig och inte bara ställde ned ölen hela vägen. Så sjukt surt.

Skickades från m.sweclockers.com

Men ölen klarade sig väl? Det är ju huvudsaken...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number