Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det där hade jag aldrig accepterat. köp en ikea-markus privat och säg att du inte kan ha den andra stolen för hälsoproblem. de kan inte neka dig det. kostar ~1500:- man ska inte må dåligt fysiskt på jobbet!
En stol som inte ger stöd åt hela ryggen under ett helt arbetspass är ingen bra stol..

Hehe, ni skulle se stolarna vi har i kontrollrummet på jobbet (pappersindustri). Vi har sju st olika stolar varav två går att använda. Vi är oftast bara två i kuren men vissa dagar är vi tre och då får vi turas om att sitta på en köksstol för dom andra kontorsstolarna går fan inte att sitta i. Blev så less förra veckan att jag skrev en riskobservation på dom i vårat arbetsskadesystem. Får väl se hur länge vi får vänta tills vi får nya stolar eller att dom renoverar dom existerande. Rätt drygt att jobba 12-timmarspass med kassa stolar, speciellt när vi har bra drift och mest bara har övervakning och är på "standby".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Hehe, ni skulle se stolarna vi har i kontrollrummet på jobbet (pappersindustri). Vi har sju st olika stolar varav två går att använda. Vi är oftast bara två i kuren men vissa dagar är vi tre och då får vi turas om att sitta på en köksstol för dom andra kontorsstolarna går fan inte att sitta i. Blev så less förra veckan att jag skrev en riskobservation på dom i vårat arbetsskadesystem. Får väl se hur länge vi får vänta tills vi får nya stolar eller att dom renoverar dom existerande. Rätt drygt att jobba 12-timmarspass med kassa stolar, speciellt när vi har bra drift och mest bara har övervakning och är på "standby".

Be om billiga löpband i rummet om det finns 3-4 meter golvyta ledigt. Låter som ett extremt bra exempel på när man kan baka in ett par timmar rörelse under arbetstid för att både hålla sig fräsch och slippa paja i kroppen av allt stillasittande.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Be om billiga löpband i rummet om det finns 3-4 meter golvyta ledigt. Låter som ett extremt bra exempel på när man kan baka in ett par timmar rörelse under arbetstid för att både hålla sig fräsch och slippa paja i kroppen av allt stillasittande.

Sen koppla på generator så man producerar el på samma gång

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag la till det sista: "Men nu fixar väl Samsung eller någon annan till en vettig svart bar med ikoner i."
Alltså en sådan stor svart bar som ej används på en 10 000kr mobil gillar nog inte många. Men det går att lösa på samma sätt som Oneplus och Huwaie löste det, de lägger diverse information där uppe som batteri, klocka, mottagning etc.
Se bilden från länken och detta ska vara en 10 000kr mobl år 2019: https://fscl01.fonpit.de/userfiles/7611461/image/general-solo...
https://www.androidpit.com/how-to-hide-the-hole-galaxy-s10-di...

Vad har det att göra med att koppla en generator till ett löpband?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Vad har det att göra med att koppla en generator till ett löpband?

Skrivet av anon242437:

Jag hade öppet x antal versioner av sweclockers på olika skärmar, folk ringer och stör och man skrev samtidigt. Det blev både att svara fel person, fel tråd o.s.v-. Helknasigt med andra ord.

Permalänk
Medlem

Blir irriterad på alla som kör som idioter, var en halvmeter (om ens det) från att jag hade en bil i frontlyften på traktorn igår. Skulle åka in till verkstan med traktorn och var på väg upp längs en backe, när jag närmar mig krönet ser jag att det är en långtradare i motsatt fält, men jag ser också någon sekund senare att det är bil som håller på att köra om lastbilen. Blev att ställa sig på bromsarna för att slippa total förstörelse av bilen. Bara tur att bilarna bakom höll avstånd så att dom också hann bromsa.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Alltid nekad ny anställning på grund av bristande meriter, eftersom jag inte har specifik utbildning inom något särskilt område. Efter senaste intervjun tyckte man att jag var överkvalificerad. Riktigt, riktigt drygt att höra. Motivationen fick sig en ordentlig käftsmäll.

Permalänk
Medlem

Sitter o funderar på om en kompis lever eller inte i UK...ingen man träffat eller så men haft chatt kontakt i bortemot 10 år. Han har flyttat till UK, men inte fått tag på karln på ett bra tag nu, rött friska på flaskan båda två så varit ett par hårda år men inte så här, nån idé hur man spårar upp?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Börja blir trött min ända hobby är inom dator/kodning och då denna lägenheten bara få köra med max 10 ampere säkring och mina server/dator dra nästan upp till 900 watt och har bara ett par hundra watt kvar innan säkring löser ut, så kan jag inte uppdatera eller köpa mer tills vi har hittat en annan lägenhet som använder 16 ampere säkring, svårt att hitta lägenheter.

Det som jag skulle vilja göra är, dra kanalkabel i mitt rum från serverskåpet till mitt skrivbord och lägga alla kabel och göra det så rent som det går, Köpa en större rackskåp flytta över alla server och sen dra om kabel på ett bättre sätt än det är nu, och sen ha kvar UPS i det mindre rackskåpet och sen dra kabel från den till det större rackskåpet och sen fixa en till UPS och sen bygga ut det med mer extrabatterier så att server ska kunna vara utan ström ett tag.

Och sen köpa flera switch och koppla in dom till SAN:et.

Och sen att köra med två UPS som gör att jag kommer få ut 7 360 Watt (två 16A) förutsätter att serverdator har dubbla nätdel.

Visste inte hur mycket en lägenhet kan begränsa än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: Hade liknande problem för ca ett år sedan, lägenheten hade 6A säkringar och efter att säkringen dör av bara självaste dammsugaren så kom en elektriker och höjde toleransen till 10A (Han tog bort något som stoppar andra säkringar än den designerade typen). Så jag vet inte om hela skåpet behövs bytas ut eller bara säkringstypen (från lägre till högre), men i mitt fall så behövdes inte mer.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Börja blir trött min ända hobby är inom dator/kodning och då denna lägenheten bara få köra med max 10 ampere säkring och mina server/dator dra nästan upp till 900 watt och har bara ett par hundra watt kvar innan säkring löser ut, så kan jag inte uppdatera eller köpa mer tills vi har hittat en annan lägenhet som använder 16 ampere säkring, svårt att hitta lägenheter.

Det som jag skulle vilja göra är, dra kanalkabel i mitt rum från serverskåpet till mitt skrivbord och lägga alla kabel och göra det så rent som det går, Köpa en större rackskåp flytta över alla server och sen dra om kabel på ett bättre sätt än det är nu, och sen ha kvar UPS i det mindre rackskåpet och sen dra kabel från den till det större rackskåpet och sen fixa en till UPS och sen bygga ut det med mer extrabatterier så att server ska kunna vara utan ström ett tag.

Och sen köpa flera switch och koppla in dom till SAN:et.

Och sen att köra med två UPS som gör att jag kommer få ut 7 360 Watt (två 16A) förutsätter att serverdator har dubbla nätdel.

Visste inte hur mycket en lägenhet kan begränsa än.

You are not alone! Nu kanske inte 10 ampere begränsar den stora skaran, men många har problem med att de inte har ett serverrum i sin lägenhet.
Med serverrum så menar jag inte mer än att det ska vara helt ljudisoloerat för en själv och grannarna och någon slags kylning ska finnas i rummet så att det inte blir en bastu.
Enligt Wikipedia så rekommenderas: 16–24 °C och med 40–55% För oss hobbyister så kan man gå över/under detta.

Nå efter molnet is the future så tror jag inte andelen lägenheter med serverrum kommer att ökas. För mig är serverrum dock viktigare än att det finns toalett, istället för toalett är det är ju bara att öppna fönstret och göra sina behov där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Börja blir trött min ända hobby är inom dator/kodning och då denna lägenheten bara få köra med max 10 ampere säkring och mina server/dator dra nästan upp till 900 watt och har bara ett par hundra watt kvar innan säkring löser ut, så kan jag inte uppdatera eller köpa mer tills vi har hittat en annan lägenhet som använder 16 ampere säkring, svårt att hitta lägenheter.

Det som jag skulle vilja göra är, dra kanalkabel i mitt rum från serverskåpet till mitt skrivbord och lägga alla kabel och göra det så rent som det går, Köpa en större rackskåp flytta över alla server och sen dra om kabel på ett bättre sätt än det är nu, och sen ha kvar UPS i det mindre rackskåpet och sen dra kabel från den till det större rackskåpet och sen fixa en till UPS och sen bygga ut det med mer extrabatterier så att server ska kunna vara utan ström ett tag.

Och sen köpa flera switch och koppla in dom till SAN:et.

Och sen att köra med två UPS som gör att jag kommer få ut 7 360 Watt (två 16A) förutsätter att serverdator har dubbla nätdel.

Visste inte hur mycket en lägenhet kan begränsa än.

Vad är det som säger att ”lägenheten får köra man 10a”?
Bara ha dit en elektriker och dra om för 16A. Eller att fler 10A grupper dras om det går rent praktiskt sett till rörens uppdelning.

Är huvudsökringen för klen så är det bara att dra om från mätaren. Passa på att dra upp trefas på en gång så du har om du köper ny spis eller något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N_Micke:

Sitter o funderar på om en kompis lever eller inte i UK...ingen man träffat eller så men haft chatt kontakt i bortemot 10 år. Han har flyttat till UK, men inte fått tag på karln på ett bra tag nu, rött friska på flaskan båda två så varit ett par hårda år men inte så här, nån idé hur man spårar upp?

Gå igenom bekanta till honom, leta upp hans föräldrar etc. Cdskivorna Sveriges befolkning, 1970,1980,1990 etc kan användas för detta.
Sedan finns det garanterat telefonkataloger och anat i UK, bara leta. Likaså på facebook.

Sist men inte minst skit i han. Jag har ingen aning om vilka av mina gamla kamrater som lever idag, jag orkar dock inte ta reda på vilka som ännu inte har dött, men det händer väl snart och jag orkar ej bry mig om när eller hur de dör.

Detta kan tyckas rått men många vill ej bli uppsökta av gamla "vänner", se oss män som två katter från samma kull. -Vi var kanske bästa vänner ett tag när vi var små, men i vuxen ålder trivs vi bäst i från varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gå igenom bekanta till honom, leta upp hans föräldrar etc. Cdskivorna Sveriges befolkning, 197,1980,1990 etc kan användas för detta.
Sedan finns det garanterat telefonkataloger och anat i UK, bara leta. Likaså på facebook.

Sist men inte minst skit i han. Jag har ingen aning om vilka av mina gamla kamrater som lever idag, jag orkar dock inte ta reda på vilka som ännu inte har dött, men det händer väl snart och jag orkar ej bry mig om när eller hur de dör.

Löste sig.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Börja blir trött min ända hobby är inom dator/kodning och då denna lägenheten bara få köra med max 10 ampere säkring och mina server/dator dra nästan upp till 900 watt och har bara ett par hundra watt kvar innan säkring löser ut, så kan jag inte uppdatera eller köpa mer tills vi har hittat en annan lägenhet som använder 16 ampere säkring, svårt att hitta lägenheter.

Det som jag skulle vilja göra är, dra kanalkabel i mitt rum från serverskåpet till mitt skrivbord och lägga alla kabel och göra det så rent som det går, Köpa en större rackskåp flytta över alla server och sen dra om kabel på ett bättre sätt än det är nu, och sen ha kvar UPS i det mindre rackskåpet och sen dra kabel från den till det större rackskåpet och sen fixa en till UPS och sen bygga ut det med mer extrabatterier så att server ska kunna vara utan ström ett tag.

Och sen köpa flera switch och koppla in dom till SAN:et.

Och sen att köra med två UPS som gör att jag kommer få ut 7 360 Watt (två 16A) förutsätter att serverdator har dubbla nätdel.

Visste inte hur mycket en lägenhet kan begränsa än.

10A gör ju att du kan använda ca 2300 watt så du har ju rätt mycket kvar ändå.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nevada:

10A gör ju att du kan använda ca 2300 watt så du har ju rätt mycket kvar ändå.

Sedan har man annat i lägenheten som drar ström som dammsugare och annan utrustning.
10 ampere är snålt för en vuxen man eller kvinna att klara sig på..
Nå i mitt fall är det ljudnivån som hindrar mig att skaffa de maskiner jag vill ha. Om man köper lite äldre begagnade servrar så får man en rejält fin uppsättning med det ena och det andra för 200 000kr. Men ska man ha en lägenhet för detta och central i stockholm så blir denna serverkostnad en spottstyver i sammanhanget. Även om man köper budget säg 20 000kr i gammal serverutrustning, så får man ändå problem med ljudet.

De servrarna jag har pillat med är så högljudda så även om jag skulle strunta i ljudet så skulle grannarna klaga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohem:

@superegg: Hade liknande problem för ca ett år sedan, lägenheten hade 6A säkringar och efter att säkringen dör av bara självaste dammsugaren så kom en elektriker och höjde toleransen till 10A (Han tog bort något som stoppar andra säkringar än den designerade typen). Så jag vet inte om hela skåpet behövs bytas ut eller bara säkringstypen (från lägre till högre), men i mitt fall så behövdes inte mer.

I mitt fall så måste alla kabel bytas.

Skrivet av anon159643:

You are not alone! Nu kanske inte 10 ampere begränsar den stora skaran, men många har problem med att de inte har ett serverrum i sin lägenhet.
Med serverrum så menar jag inte mer än att det ska vara helt ljudisoloerat för en själv och grannarna och någon slags kylning ska finnas i rummet så att det inte blir en bastu.
Enligt Wikipedia så rekommenderas: 16–24 °C och med 40–55% För oss hobbyister så kan man gå över/under detta.

Nå efter molnet is the future så tror jag inte andelen lägenheter med serverrum kommer att ökas. För mig är serverrum dock viktigare än att det finns toalett, istället för toalett är det är ju bara att öppna fönstret och göra sina behov där..

Räkna lite fel på 10A, Jag har mitt serverskåp i samma rum som jag sitter och spela i, har många serverdator men det är dom som är 1U som låter mest och sen så körs inte mina server på 100% så stör mig inte på ljudet.

Skrivet av SuperNova:

Vad är det som säger att ”lägenheten får köra man 10a”?
Bara ha dit en elektriker och dra om för 16A. Eller att fler 10A grupper dras om det går rent praktiskt sett till rörens uppdelning.

Är huvudsökringen för klen så är det bara att dra om från mätaren. Passa på att dra upp trefas på en gång så du har om du köper ny spis eller något.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt det är en lägenhet man får inte göra något utan man måste fråga hyresvärden, lägenheten är från 70 talet och elen har aldrig bytes ut, sen så ligger elen utanpå vägen.

Skrivet av nevada:

10A gör ju att du kan använda ca 2300 watt så du har ju rätt mycket kvar ändå.

Vet inte vad som hände där när jag räknade något måste ha blivit fel där.
Det betyder att jag kan uppdatera någon server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag skiter i hur gammal du är, kortmaskinen på Hemköp är inte svår GUBBSKRÄLLE. Du knappar in din jävla kod flera gånger i veckan säkert, det är samma varje gång.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masyve:

Jag skiter i hur gammal du är, kortmaskinen på Hemköp är inte svår GUBBSKRÄLLE. Du knappar in din jävla kod flera gånger i veckan säkert, det är samma varje gång.

Och jag stör mig på kaffenarkomaner framför mig i kön på ett ställe jag ska handla. De gör exakt samma betalning som oss andra, men sedan ska de sakta hälla upp kaffe i en mugg, röra om, öppna en socker påse, röra om, ta lite grädde och röra om och sist sätta på ett lock. På dessa 5-10 sekunder som av mitt liv som förlorat på denna väntan hade jag kunnat skaffat en ny fru eller något.

Nå lösningen är att handla vid rätt tidpunkt och genom expresskassor. Går man och handlar då andra handlar så får man sin köväntan.

Permalänk
Medlem

Jag glad över att vi äntligen har fått sommartid! Inte själva institutionen med sommar-/vintertid i sig, det tycker jag att vi ska avskaffa (helst permanent sommartid för min del), men att vi äntligen börjar närma oss sommaren. Underbart väder den här helgen med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Jag skiter i hur gammal du är, kortmaskinen på Hemköp är inte svår GUBBSKRÄLLE. Du knappar in din jävla kod flera gånger i veckan säkert, det är samma varje gång.

Självscanningen är avancerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Självscanningen är avancerad.

Finns överallt också, särskilt mindre butiker. 0/10.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Finns överallt också, särskilt mindre butiker. 0/10.

Absolut, har man inte energi att gå till en butik som ej har det: då känner jag att man inte har rätt att klaga på att en gammal gubbe som troligtvis är reumatiker är lite långsam och senil. Du kommer dit en dag också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Absolut, har man inte energi att gå till en butik som ej har det: då känner jag att man inte har rätt att klaga på att en gammal gubbe som troligtvis är reumatiker är lite långsam och senil. Du kommer dit en dag också.

Full circle när respons i rant-tråden ger uppskov till ännu en rant. Tomteskalan maxad.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Har varit deprimerad och självmordsbenägen i snart halva mitt liv (är 23). Har inte träffat en vän på snart ett år och har inget jobb eller utbildning och är 100% pank. Imorgon bitti ska jag till psykologen för första gången på några år.. har dock svårt att se hur de ska hjälpa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har varit deprimerad och självmordsbenägen i snart halva mitt liv (är 23). Har inte träffat en vän på snart ett år och har inget jobb eller utbildning och är 100% pank. Imorgon bitti ska jag till psykologen för första gången på några år.. har dock svårt att se hur de ska hjälpa.

Jag vet ingenting om din situation eller hur dåligt du mår, men när jag mådde som sämst så hjälpte Jordan B Peterson mig. Jag undkom nog med nöd och näppe den djupaste dalen tack vare honom. Här är ett kort klipp (10 min) https://www.youtube.com/watch?v=6c9Uu5eILZ8, försök att ge det en chans om du inte redan känner till honom. Lycka till med psykologen!

Permalänk

@IKEA Billy Bokhylla: Jag hoppas mötet med psykologen gick bra. När man är i din situation så ser man sällan att någonting ska kunna hjälpa en, men man måste försöka. Psykisk ohälsa suger, men det kan bli bättre. Jag tror på dig.
Om du vill så håll oss gärna uppdaterade kring hur det går för dig. Du är inte ensam om att lida av psykisk ohälsa, och det kan hjälpa att "dela med sig" av sitt mående.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Jag vet ingenting om din situation eller hur dåligt du mår, men när jag mådde som sämst så hjälpte Jordan B Peterson mig. Jag undkom nog med nöd och näppe den djupaste dalen tack vare honom. Här är ett kort klipp (10 min) https://www.youtube.com/watch?v=6c9Uu5eILZ8, försök att ge det en chans om du inte redan känner till honom. Lycka till med psykologen!

Har lyssnat på ett antal av hans föreläsningar och intervjuer och han har mycket vettigt att säga, har dock svårt att verkligen ta till mig "peptalk" från videos.

Skrivet av Guybrush82:

@IKEA Billy Bokhylla: Jag hoppas mötet med psykologen gick bra. När man är i din situation så ser man sällan att någonting ska kunna hjälpa en, men man måste försöka. Psykisk ohälsa suger, men det kan bli bättre. Jag tror på dig.
Om du vill så håll oss gärna uppdaterade kring hur det går för dig. Du är inte ensam om att lida av psykisk ohälsa, och det kan hjälpa att "dela med sig" av sitt mående.

Heh, det gick bra hos psykologen. Bättre än förväntat. Idag ska jag till sjukgymnast för skolios och diskbråck och imorgon blir det återbesök hos psykologen.

Meeen jag ser inte fram emot sommaren.. Ska både operera ögonen (för andra gången) och sedan operera dasen. Lmao fuck life.

Visa signatur