Svenska fildelningssajter stänger ned

Permalänk
Avstängd

Elogt är uppenbarligen ett stort fan av den fria marknaden.
Frågan är ju om det inte borde finnas några restriktioner till jättebolagens rätt till högar med pengar. Ja menar kolla på USA som har en väldigt fri marknad, inte precis det stället jag helst skulle villa bo. Skulle marknaden släppas helt fri skulle vi snart (eller ja ganska snart) bara ha ett företag som tillverkar allt.

jag anser att felet är båda parternas. bolagens för att ta CPmycket betalt men även konsumenternas eftersom man inte har rätt att sno någonting oavsätt.

Permalänk

Till största del är det faktiskt konsumenternas fel som överhuvudtaget betalar så mycket pengar för sin mediakonsumtion, varav mycket är riktigt skit dessutom.

Jag är för en fri marknad. Problemet är inte den, problemet är att lagstiftare lägger ner så mycket resurser och gör strängare och strängare lagar bara i syfte att fördröja en förändring som ändå är på väg att ske.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

noo piratebits! jävla grisar allihopa!

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Till största del är det faktiskt konsumenternas fel som överhuvudtaget betalar så mycket pengar för sin mediakonsumtion, varav mycket är riktigt skit dessutom.

Jag är för en fri marknad. Problemet är inte den, problemet är att lagstiftare lägger ner så mycket resurser och gör strängare och strängare lagar bara i syfte att fördröja en förändring som ändå är på väg att ske.

En "fri marknad" förutsätter ju att inte monopol existerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi vill inte se inlägg där man talar om att man håller på med illegalnedladdning och inte heller inlägg där man uppmanar till det samma!

Jag har även tagit bort några inlägg där man kallat fildelningssajter för fegisar utan att förklara varför och dessa ger inte något till diskussionen.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag väntar med spänning tills Sveriges (förhoppningsvis) fria och enväldiga Högsta Domstol dömt i målet. Först då får vi veta hur rättsläget ligger, hur lagen ska tolkas och vilket (om något) straff som kan föreligga. Därför anser jag att det är onödigt att stänga de flesta "stora" torrentsidorna på ett TR-avgörande som helt saknar juridiskt värde.

Förståts förstår jag att sidornas ägare är rädda för att bli anmälda själva och riskera böter (30 miljoner är en fantasi, det finns ej i svensk rätt men ett par 100 000-1 000 000kr vore inte helt omöjligt).

Synd för användare, uppladdare och annat dolk som såväl förlorar en del av sitt sociala liv (forum etc) som ratio och sina "favoritsidor". Skulle sidorna återuppväckas efter gärllande rätt fastställts blir det svårt att återfå uppladdare och användare som säkerligen redan emigrerat till andra sidor.

Permalänk
Medlem

Jag tänker då iallafall inte sluta göra allt för att partierna vill sätta upp övervakning vid vart enda gatuhörn.

Samhället kommer på ett stort fängelse med kameror överallt och inget kommer bli fritt om man bara låter politikerna sätta in dessa lagar.

Det blir väl kul med ett sådant samhäller eller hur?

Permalänk
Medlem

Taraz hoppas du jobbar gratis också!

Du råkas inte vara sugen att komma förbi och städa hos mig? eftersom du jobbar gratis, för att tjäna pengar e ju mot dina principer som det låter!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
"Piratpartiet har nu bortåt 30000 medlemmar, visserligen gratismedlemmar och via internet, men i alla fall. Det är ungefär en fördubbling före domen mot Pirate Bay. Och får nog tas som en liten varning till alla etablerade svenska partier. Man ska nog inte försöka bortförklara ilskan eller underskatta den.
På en mailinglista jag är med på gjorde en av deltagarna följande inlägg i dag:

Själv är jag en konservativ medelålders man som aldrig någonsin har "fildelat". (Och jag tycker illa om piratkopiering.) Ändå har jag nu för avsikt att gå med i piratpartiet, rösta på dem i EU-valet och ge dem ett penningbidrag till deras valkampanj.

Orsaken till detta är förstås att alla andra partier helt uppenbart är beredda att införa sinnessjukt oproportionerligt repressiva lagar och kontroller för att en ganska oväsentlig näring (nöjesindustrin) under några år till skall kunna klamra sig fast vid en fullständigt obsolet och förlegad affärsmodell.

Det vore ju en sak om det handlade om krig och terrorism, om
akut brist på mat eller på rent vatten. Då kunde man ju förstå om situationen vore så fruktansvärt allvarlig att vissa inskränkningar i den personliga integriteten vore nödvändiga.
Men nu handlar det inte om något som är ens det minsta lilla
oundgängligt för någons överlevnad eller hälsa, utan om att en i
sig ganska oväsentlig industri skall kunna hålla fast vid ett
förlegat sätt att tjäna alldeles för mycket pengar, att dagens
trubadurer, skådespelare och andra gycklare och deras
finansiärer inte skall behöva anpassa sin affärsmodell till
utvecklingen."

Jag är imponerad, han lyckas med ord beskriva allt det jag själv anser om vart vårt samhälle är på väg om inget görs och det är också anledningen till att jag överhuvudtaget bryr mig. Detta tillhör helt klart ett av de bästa citat jag läst på länge, instämmer till fullo i allt han skriver.

"Fegt som faan att gå på denna idioti som Pontén & Co dragit igång. Låt dom försöka att stoppa fildelningen! Dom har inte en snöbolls chans i helvete att lyckas stoppa oss om vi står fast vid vad vi tror på! Dvs den underbara fildelningen! "

Nej det är faktiskt väldigt smart om man ser det ur deras perspektiv, rättegången har aldrig handlat om att få pengar av PB utan om att ge en tydlig signal till alla andra om vad som händer om man inte gör som bolagen vill. Man kan kalla det för att statuera exempel, jag är inte direkt förvånad för detta var något jag hade räknat med, problemet för antipiraterna är att PB nu blivit en "martyr" och liksom en hydra hjälper det inte att kapa huvudet då det växer ut ett nytt (detta såg vi redan när Napster blev stämda) felet dom gör är att de inte först tagit "död" på anledningen till att folk hellre laddar ner än köper. Hade de gjort det hade denna taktik inneburit slutet för piratkopieringen, den hade avtagit väldigt mycket. Och eftersom efterfrågan varit liten eller minimal så hade den till slut dött ut.

Det som är så komiskt är att de aldrig lär sig av sina misstag. När hårdrocksdebatten drog igång så kom man på den briljanta idén att varna för "explicit lyrics" vad som hände var istället att detta fick motsatt effekt. När nu våldsdebatten om spel är igång i full karriär så ska man givetvis visa hur hemskt ett spel kan vara, självklart väljer man då ett spel som Postal 2 som folk inte ens visste fanns. Återigen fick detta motsatt effekt och när nu Potén och co försöker med skrämsel tricks så kan jag sätta en peng på att detta, återigen, kommer ge motsatt effekt...

"Problemet är inte nedladdning för vikande försäljning utan det handlar mer om teknisk utveckling generellt. Det är inte försvarbart att ta 200 spänn för något som kostar dem nada att distrubiera (dvs. marginalkostnad). Det enda det här gör är saktar ner den tekniska utvecklingen."

Det är ju inte själva skivan vi betalar för (även om den med stor säkerhet kostar en slant mer än tillverkningskostnaden) utan alla kostnader som skivan inneburit. Detta kan vara allt från PR, kostnader för produktion, kostnader för att få fram låtar, kostnader till alla som är inblandade, det är detta vi sedan betalar för. Eftersom en skiva är kraftigt reducerad i pris (oavsett vad ni tycker är den det om det endast handlar om en skiva) så måste de som gjort den sälja ett visst antal ex för att överhuvudtaget få tillbaks det som de lagt ut. Problemet här är att musikindustrin har upptäckt att det går att sälja skit, bara man får folk att tro att så inte är fallet. Idag behöver inte en artist kunna sjunga, det räcker att personen ser bra ut eller vad det nu må vara som säljer till en bred massa. Hela den här löpande bandet principen är jag så sabla trött på att jag kan spy. Iom Internet har folk också börjat upptäcka att man behöver inte köpa grisen i säcken, det går att få reda på om en skiva är värd så mycket pengar som den kostar. Jag kommer ALDRIG mer någonsin köpa denna gris, jag har tillräckligt med spel, filmer och musk för att klara mig resten av livet, frågan är om jag någonsin kommer hinna få valuta för alla de pengar jag spenderat på media under min livstid. Inte ett öre mer ska de iaf få om de fortsätter behandla sina kunder som kriminella den saken är jäkligt säker...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Då utredning av upphovsrättsbrott förmodligen inte försvårar andra utredningar alls är väl denna fråga inte särskilt relevant?

Det han menar är att för mord så får man inte änns i närheten lika extrema skadestånd som "upphovsrätts maffian" får. Särskilt då rent juridiskt utebliven förlust och stöld är samma sak. Sen är ju många av dessa skadestånds siffror "påhittade" och amerikanskt uppblåsta som inte hör hemma i en svensk domstol.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Vad säger att det skulle bli sämre av att "eu bestämmer allting" om så nu skulle vara fallet? Förmodligen vill de ungefär samma saker som normala svenskar.

Med en centraliserad makt får den lilla människan mycket svårt att påverka. Och sen har ju EU fått stämpeln som "dom onda" eftersom väldigt mycket galna lagar och lagförslag kommer därifrån.

DÖD ÅT BESSERWISSERATTITYD!!!

Permalänk
Medlem

som grisen i säcken!

tror mycke på att folk helt änkelt är trötta på att köpa grisen i säcken!

den är för dyr!!!!!!!!!!!

vi vill både se å höra !! å är den bra så köper många den är den kass så lägger man pängarna på någåt som är bra!

å ärligt talat så görs det ofantligt mycke skit som bolagen vill ha en massa pängar för !!

ingen har råd att köpa alla grisarna för att hitta några bra!!

Permalänk

Men vad fan, swebits.org var ju en privat tracker? Eller visserligen GICK det att få konto om man ihärdigt spammade registrera-dig tills nån blev kickad pga inaktivitet men ändå. Äh. Finns bättre sajter utomlands som inte har fegat ur

Kommer dock sakna möjligheten att smidigt dra ner sånt som gått endast på svensk tv... fast de rellarna lär komma upp nån annanstans, som med allt annat.

Permalänk

haha, det roliga är att flera ut av trackerserna håller på att flytta utomlands!
EN annan sak.. filmbolagen säger att de inte kan / har råd att göra film utan lagar som IPRED... nehe? de 6 stora filmbolagen "hollywood" gick med en vinst på ca 90 miljarder kronor 2008 i övriga världden utom USA, vinsten i USA var på ca 50 miljarder.... ca 90% av dessa inkommster kommer från biorättigheterna och biobiljetterna... så dom ska fan inte komma och säga att dem inte har råd när de går med 140 miljarder kronor i vinst !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thermoz
Taraz hoppas du jobbar gratis också!

Du råkas inte vara sugen att komma förbi och städa hos mig? eftersom du jobbar gratis, för att tjäna pengar e ju mot dina principer som det låter!

Har aldrig sagt att jag jobbar gratis.

Det jag menar är att samhället håller på att bli som ett fängelse där man inte kommer kunna gå någonstans eller skriva någonting på internet till sina kompisar utan att bli övervakad.

Bara för att dem säger att det är för folkets bästa och att de ska hitta terrorister med hjälp av dessa lagar men PS!
Enligt dem verkar varenda svensk vara en brottsling eftersom dem inte kommer låta någon få något privatliv.

Permalänk

I mitt huvud är det alla "piraters" attityders fel att vi närmar oss ett övervakningssamhälle. Hade folk bara konstaterat att fildelning av upphovsrättskyddat material är en juridisk gråzon och gjort det med rätt attityd hade vi andra sluppit alla nya lagförslag och otrevliga dommar.

Jag tycker att dommen mot TPB är helt sjuk med tanke på brottet som begåtts, samtidigt känns det rätt att man ska kunna dömmas för brott och medhjälp till brott. DOCK SKA DOMMEN STÅ I PROPORTION TILL DEN SKADA MAN GJORT!

Är så jävla trött på alla kommentarer i stil med: "ööööhhhh... jag är 17 jord_snurr och kommer aldrig mer betala för musik, film och spel... ööööh!"

Så logiken är enligt följande: Du kan inte längre ladda ner musik och film gratis, alltså tänker du inte betala för den? Oj, det lär ju få "mediaindustrin" att tänka om.

Hade du tänkt rätt från början hade du bojkottat mediaindustrin genom att vare sig köpa eller ladda ner skiten, allt annat är hyckleri.

Eftersom vi fortfarande har yttrandefrihet i Sverige så kan jag skrive lite vad jag vill så länge det inte handlar om uppvigling eller förtal/brott mot PUL. Däremot har jag inte rätt att lägga ut material som någon annan har äganderätt till och ekonomiskt intresse i.

Jag avskyr hur "mediaindustrin" hanterat allt detta, men att läsa alla korkade kommentarer från hycklare är fan nästan lika illa.

Fast jag är ju själv lite hycklare... så... jag vet inte.

Permalänk

Som många andra antyder jag att domen mot the pirate bay är helt fel!

Framställning av tillfälliga exemplar

11 a § Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydelse i processen. Exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse.
Framställning av exemplar enligt första stycket är tillåten bara om det enda syftet med framställningen är att möjliggöra
1. överföring i ett nät mellan tredje parter via en mellanhand, eller
2. laglig användning, dvs. användning som sker med tillstånd från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare, eller annan användning som inte är otillåten enligt denna lag.
Första och andra styckena ger inte rätt att framställa exemplar av litterära verk i form av datorprogram eller sammanställningar. Lag (2005:359).

Detta är direkt taget ur svenska lagboken och det står klart och tydligt att tillfälliga former av exemplar får framställas MEN exemplaren får inte ha självständig ekonomisk betydelse.

Det står även att det är tillåtet med överföring e ett nät mellan tredje parter och mellanhand.

Så enligt detta borde fildelning vara tillåtet bara man inte ekonomiskt tjänar på att kopiera exemplar.
Och vad jag vet, så tar varken tpb eller någon annan torrent sida betalt för något ?

Och enligt mig är väl de flesta materialet ni laddar ner tillfälligt ?

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Hemska pirater sätter Sverige i skräck.
Hur kan man vid datorn vara så fräck?
Jag fortsätter tanka, jag är inte skraj.
Jag är för frihet, try before buy!

Att ladda hem film klassas som terrordåd
Min plånbok är tunn, jag har inte råd
att köpa en skiva för flera hundra spänn
Nej tack, jag laddar hellre hem

En razzia mot friheten att kunna ladda fritt
Du kan ju få fängelse för att en cdskiva spritt
På order från USA från giriga svin
Kan ingen ett flygplan i Vita Huset flyga in?

Att ladda hem film klassas som terrordåd
Min plånbok är tunn jag har inte råd
att köpa en skiva för flera hundra spänn
Nej tack, jag laddar hellre hem

Köp skivan: http://www.frihetsrock.com/shop/index.php?act=viewProd&produc...

ner med alla snuskiga giriga skivbolag som tar orimligt betalt, musik ska göras av passion och vara gratis.

pris 129 kr

säger bara, vilka revolutionärer. fight the system

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som om jag kommer bli avskydd både här och på NH men jag anser faktiskt fildelarsidor var syfte är att sprida upphovsrättsskyddat material ska stängas ner o det snabbt. Om det inte redan är kriminellt att driva sådana sidor så ska det bli det.

Sen har artister, skivbolag o liknande rätt o ta hur mycket betalt som de vill. Deras grejer.

Sjögren_85: Hehe rockig låt

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Känns som om jag kommer bli avskydd både här och på NH men jag anser faktiskt fildelarsidor var syfte är att sprida upphovsrättsskyddat material ska stängas ner o det snabbt. Om det inte redan är kriminellt att driva sådana sidor så ska det bli det.

Sen har artister, skivbolag o liknande rätt o ta hur mycket betalt som de vill. Deras grejer.

Sjögren_85: Hehe rockig låt

Visst ska de ha rätt att ta hur mycket de vill för sina verk!
Frågan är dock hur restriktiva lagar ska staten införa och hur mycket resurser ska man lägga ner för att försöka fördröja en övergång som ändå kommer att ske förr eller senare. Jag tycker det är fel steg att göra lagar restriktivare och börja moderera internet bara för skydda en gammal affärsmodell...

EDIT: Nästa steg blir väl Sweclockers. som ju uppmanar och undervisar om hur man klockar sin processor. Kanske tar man o räknar ut hur mycket mer pengar Intel och AMD hade fått in om alla som köpt en slöare processor och klockat den köpt en motsvarande snabbare istället, och stämmer Sweclockers på den summan.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurtbert
I mitt huvud är det alla "piraters" attityders fel att vi närmar oss ett övervakningssamhälle. Hade folk bara konstaterat att fildelning av upphovsrättskyddat material är en juridisk gråzon och gjort det med rätt attityd hade vi andra sluppit alla nya lagförslag och otrevliga dommar.

Jag tycker att dommen mot TPB är helt sjuk med tanke på brottet som begåtts, samtidigt känns det rätt att man ska kunna dömmas för brott och medhjälp till brott. DOCK SKA DOMMEN STÅ I PROPORTION TILL DEN SKADA MAN GJORT!

Är så jävla trött på alla kommentarer i stil med: "ööööhhhh... jag är 17 jord_snurr och kommer aldrig mer betala för musik, film och spel... ööööh!"

Så logiken är enligt följande: Du kan inte längre ladda ner musik och film gratis, alltså tänker du inte betala för den? Oj, det lär ju få "mediaindustrin" att tänka om.

Hade du tänkt rätt från början hade du bojkottat mediaindustrin genom att vare sig köpa eller ladda ner skiten, allt annat är hyckleri.

Eftersom vi fortfarande har yttrandefrihet i Sverige så kan jag skrive lite vad jag vill så länge det inte handlar om uppvigling eller förtal/brott mot PUL. Däremot har jag inte rätt att lägga ut material som någon annan har äganderätt till och ekonomiskt intresse i.

Jag avskyr hur "mediaindustrin" hanterat allt detta, men att läsa alla korkade kommentarer från hycklare är fan nästan lika illa.

Fast jag är ju själv lite hycklare... så... jag vet inte.

Det som är sjukt är egentligen inte straffet i sig utan att de blev fällda överhuvudtaget baserat på den bevisning som presenterades, det om något är sjukt. Hela rättegången var bara ett stort jäkla media jippo, totalt meningslös.

Det är tack vare denna gråzon vi idag har den utveckling av Internet som vi har. Piratkopiering har alltid existerat, tror man att den inte har det är man bara naiv eller väldigt okunnig. Man är även naiv om man tror att den inte spelat en avgörande roll för att spelbranschen numera gått om filmindustrin. Och den har även spelat en större roll i att musikindustrin ökat sin försäljning, det är något jag är övertygad om.

Min generation tillhör den som var med när datorer var helt nytt, på den tiden var det helt klart ett särintresse och en hobby. Folk tyckte snarare att det var något fel på en om man spelade spel eftersom de inte kunde förstå vad som var så roligt. Iom Nintendos framfart på konsolsidan kom detta att ändras och Nintendo kom att förknippas med något som var roligt.

Jag kan fortsätta skriva väldigt länge och ändå inte fått fram en bråkdel av anledningen till att piratkopieringen har varit väldigt betydande för den teknik vi ser idag och Internet i synnerhet. Hade folk resonerat som de gör idag om IPRED och liknande lagar då kan ni glömma att vi hade varit i närheten av de datorer och bredband vi idag har. Det är lätt att tycka att något är fel men man bör åtminstone vara helt medveten om att mycket av det som man kritiserar är anledningen till att man har det man har idag.

Ett exempel är fackförbunden, idag är detta bara en onödig utgift för många och de förstår inte alls varför de finns. De som alltid betalat denna fackavgift däremot tycker att dessa åker snålskjuts på deras bekostnad, ja men visst tusan är det så det är, problemet är bara att många inte har den blekaste aning om vad fackförbunden har betytt för våra rättigheter som arbetare.

Det land våra förfäder jobbat så hårt för att bygga upp är på väg att förfalla i inskränkande lagar men antingen ser ni inte att detta är på väg att hända eller så tänker ni bara på er själva...

<b>"Så enligt detta borde fildelning vara tillåtet bara man inte ekonomiskt tjänar på att kopiera exemplar.
Och vad jag vet, så tar varken tpb eller någon annan torrent sida betalt för något ?"</b>

De påstår dock att TPB tjänar dessa pengar genom sponsringen, ett "bevis" som jag anser vara skrattretande.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Campaigner
Känns som om jag kommer bli avskydd både här och på NH men jag anser faktiskt fildelarsidor var syfte är att sprida upphovsrättsskyddat material ska stängas ner o det snabbt. Om det inte redan är kriminellt att driva sådana sidor så ska det bli det.

Sen har artister, skivbolag o liknande rätt o ta hur mycket betalt som de vill. Deras grejer.

Hade jag trott att detta haft en avgörande roll för att minska piratkopieringen så hade jag helt och fullt hållit med dig. Men jag tror tvärtom att detta bara fått den att öka rejält. Man kan försöka hur länge som helst att få folk att ändra på något som en liten del anser är fel men det kommer inte hjälpa. Det enda som hjälper är att få dessa att SJÄLVA ändra på detta, lyckas man med det så kommer problemet att självdö.

Självklart har artister och alla andra rätt att sätta ett eget pris på sin produkt det håller jag helt och fullt med om men de har heller ingen rättighet att tjäna dessa pengar på en produkt som inte säljer. Att hela tiden skylla på den olagliga kopieringen istället för att inse att felet är priset och själva sättet varan säljs på som är problemet kommer bara leda till att de kommer sälja ännu mindre. Metallica är ett ypperligt exempel på hur det kan gå i så fall, hela Napster "affären" fick fansen att börja bojkotta deras musik...

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Scenehd kastar också in handduken Lite sur på att vi har piratebay i sverige. Utan dom hade inte spotlighten och påtryckningarna riktats på vårt lilla land och därmed hade våra svenska favvo-trackers varit kvar ännu.

Nu har sverige blivit nån form av statuera exempel-land där det ska visas hur man ska ta hand om fildelare.

Ha det.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

mera skandaler

från dagens GP

Domaren i Pirate Bay-målet, Tomas Norström, har varit medlem i flera upphovsrättsföreningar, uppger P 3 Nyheter.

Flera experter som programmet talat med anser att mannen därför inte borde ha tagit målet.

Domaren är bland annat medlem i Svenska föreningen för upphovsrätt. Andra medlemmar är Henrik Pontén, Peter Danowsky och Monique Wadsted som alla företrädde rättighetsinnehavare i Pirate Bay-rättegången. Föreningen uppger sig vara "en mötesplats för kvalificerade upphovsrättsliga diskussioner".

Domaren sitter också med i styrelsen för Svenska föreningen för industriellt rättsskydd som bland annat verkar för starkare upphovsrätt. Därtill ska domaren ha jobbat extra på stiftelsen.se, där en av kollegorna är Monique Wadsted.

- Det kan bli aktuellt att ta om rättegången. Men då måste advokaterna ta upp det här omedelbart, säger advokat Leif Silbersky.
Domaren själv håller inte med.

- Jag har inte bedömt att jag är jävig på grund av de här engagemangen, säger domaren Tomas Norström till P 3 Nyheter.
En av de ursprungliga nämndemännen vid rättegången, en tonsättare, fick lämna sitt uppdrag eftersom han bedömdes som jävig.

skandal näää häää !!!!

Permalänk
Medlem

Jaha då gick TTI i graven med,ska man inte kunna ladda hem andras verk gratis? Vad ÄR det för samhälle vi lever i???

Seriöst,dom stora bolagen får komma på ett sätt att distrubiera sina produkter över nätet eller så får dom lägga ner pengar och energi på att jaga folk som vill ha tillgång till dom på ett så bekvämt sätt som möjligt,dessutom gratis...

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

OK nu tycker jag att det tjatats för länge om fildelning. En lösning på allt dethär är helt enkelt att inte pumpa ut en massa musik. Om artister börade hålla mer på sina verk och inte bara pumpa ut dem för oss att rippa och tanka ner så skule fler människor intressera sig för att tillgodogöra sig deras musik.

Låt säga att metallica gör en skiva. De drar ut på turné och spelar de låtar som alla vill höra eftersom de redan hört dem och vill höra dem live. Under koncerten slänger de in lite material som de inte spelat in och som är exclusivt för just den turnén. Detta skulle dra ännu fler fans till koncerterna eftersom de vill höra metallicas musik.

Som det är nu pumpar metallica ut sina låtar och sen har alla hört dem eller är bara ett knapptryck från att höra dem. Alla vet hur kass kvalitet det blir att spela in en låt på en koncert så de som vill höra låten på riktigt måste åka på koncerten.

När sedan turnén över kan metallcia välja om de vill släppa plattan eller kanske rent av sälja låtarna till högstbjudande utanför det egna bolaget. På så sätt ökar man trycket på musiken och bolagen kan tjäna pengar på att släppa musik som folk vill höra och säljer där med mer skivor.

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Töntigt att driva en trackertjänst och vara "break all the rules" och "Fuck the system" för att lägga ner så fort något händer.

"Don't do the crime if you can't take the time!"... Idiotiskt att starta tjänsten från början om man inte tänkt köra på ändå!

"Hobbygangsters"!
//pscs3

Men snälla. Inser du hur många trackers som faktiskt driver detta som en HOBBY, och inte som en kriminell verksamhet, klart som tusan 9 av 10 inte är beredda att ta ett straff för en hobby.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

och DÄR va de stänga sidorna uppe igen.....politiker tror de kan göra skillnad...pff...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Limo
och DÄR va de stänga sidorna uppe igen....

vilka av dom ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
De påstår dock att TPB tjänar dessa pengar genom sponsringen, ett "bevis" som jag anser vara skrattretande.

Hahahah det är verkligen skrattretande!

Det har ju inte överhuvudtaget något med fildelning att göra... så hade de inte haft någon reklam skulle de blivit fällda ?

Om så är fallet borde ju faktiskt företagen som annonserar på sidan vara medskyldiga då de faktiskt har gjort det möjligt för tpb att hålla sidan uppe så andra kan ladda upp/ner.
Och rättsenligt ska dessa tilldelas ett straff för medhjälp ?

Visa signatur

|| Amd Phenom X3 8650 @ 2,9ghz :: Gigabyte GA-MA78G-S2H :: 4GB Corsair XMS 2 PC-6400 @ 842 mhz :: WD640GB WD200GB :: HD 4830 @ 500/ 750 ||
|| Sony A200 :: Kitobjektiv 18-55mm :: Sigma 70-300mm F/4-5.6 APO DG Macro ||

Permalänk
Avstängd

Skönt att "torrets" börjar försvinna. Scenereleaser har aldrig varit menat för allmänheten och olika "penis-2-penis" nätverk.