Svenska fildelningssajter stänger ned

Permalänk
Melding Plague

Svenska fildelningssajter stänger ned

Efter den hårda domen mot The Pirate Bay drar svenska fildelningssajter öronen åt sig. Flera av de största aktörerna stänger nu ned verksamheten.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"flyttar" är väl snarare rätt ord...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Fildelningen tar här och med slut för majoriteten
Många har slutat fildela, inklusive mig , synd.
Det var kul så länge det varade

Ponten vann

Permalänk
Medlem

Detta var garanterat planen med den köpta rättegången. Undrar vad som händer när de blir friade i nästa omgång?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Hemska pirater sätter Sverige i skräck.
Hur kan man vid datorn vara så fräck?
Jag fortsätter tanka, jag är inte skraj.
Jag är för frihet, try before buy!

Att ladda hem film klassas som terrordåd
Min plånbok är tunn, jag har inte råd
att köpa en skiva för flera hundra spänn
Nej tack, jag laddar hellre hem

En razzia mot friheten att kunna ladda fritt
Du kan ju få fängelse för att en cdskiva spritt
På order från USA från giriga svin
Kan ingen ett flygplan i Vita Huset flyga in?

Att ladda hem film klassas som terrordåd
Min plånbok är tunn jag har inte råd
att köpa en skiva för flera hundra spänn
Nej tack, jag laddar hellre hem

Köp skivan: http://www.frihetsrock.com/shop/index.php?act=viewProd&produc...

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur folk som fildelar är rädda för TPB-domen och IPRED.

Chansen att någon skulle bry sig om den vanliga fildelaren är ju extremt liten om du nu inte rippar o upploadar saker i väldigt stor skala innan de är släppta

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Lite surt för alla som sitter på torrent men hur är det med dc då?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Tråkigt. Jag kommer inte köpa fler skivor och filmer för det.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Inte kunde jag tro att TPB domen skulle skapa detta, fascinerande, om än oönskat.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Alla som kan borde rösta på piratpartiet när det är dags. Det gäller även de som inte fildelar. Tänker nu citera ett inlägg jag snappade upp på nätet, jag tyckte det var väldigt väl skrivet av en medelålders man som aldrig fildelat.

"Piratpartiet har nu bortåt 30000 medlemmar, visserligen gratismedlemmar och via internet, men i alla fall. Det är ungefär en fördubbling före domen mot Pirate Bay. Och får nog tas som en liten varning till alla etablerade svenska partier. Man ska nog inte försöka bortförklara ilskan eller underskatta den.
På en mailinglista jag är med på gjorde en av deltagarna följande inlägg i dag:

Själv är jag en konservativ medelålders man som aldrig någonsin har "fildelat". (Och jag tycker illa om piratkopiering.) Ändå har jag nu för avsikt att gå med i piratpartiet, rösta på dem i EU-valet och ge dem ett penningbidrag till deras valkampanj.

Orsaken till detta är förstås att alla andra partier helt uppenbart är beredda att införa sinnessjukt oproportionerligt repressiva lagar och kontroller för att en ganska oväsentlig näring (nöjesindustrin) under några år till skall kunna klamra sig fast vid en fullständigt obsolet och förlegad affärsmodell.

Det vore ju en sak om det handlade om krig och terrorism, om
akut brist på mat eller på rent vatten. Då kunde man ju förstå om situationen vore så fruktansvärt allvarlig att vissa inskränkningar i den personliga integriteten vore nödvändiga.
Men nu handlar det inte om något som är ens det minsta lilla
oundgängligt för någons överlevnad eller hälsa, utan om att en i
sig ganska oväsentlig industri skall kunna hålla fast vid ett
förlegat sätt att tjäna alldeles för mycket pengar, att dagens
trubadurer, skådespelare och andra gycklare och deras
finansiärer inte skall behöva anpassa sin affärsmodell till
utvecklingen.

En total, en helt osannolik, en fullständigt patologisk brist
på sinne för alla proportioner. Ungefär som att jämna ett helt
samhälle med marken bara för att kejsaren under några veckor
skall kunna ta morgonpromenader ostört på just den platsen.

Till sist en fråga: Är det någon på listan (utom riksdagsmän och
andra i uppenbar lojalitetskonflikt) som _inte_ har för avsikt
att rösta på piratpartiet i EU-valet? Och i så fall: Varför i
helvete inte?

Jag skrev och frågade om jag fick citera honom och gav han genast sin tillåtelse och tilla att han tänkte kopiera upp den själv och sprida i sitt villaområde. Så nog finns det en ilska över den hejdlösa repressionen i fildelningsregleringen som går långt bortanför finniga och bleksiktiga hackertonåringar."

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Mailinglista, hehe, ja inte kan man vara så ung om man använder sånt fortfarande

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jay92
Fildelningen tar här och med slut för majoriteten
Många har slutat fildela, inklusive mig , synd.
Det var kul så länge det varade

Ponten vann

du vet väl om att fildelning inte är något brott?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Mycket tråkig nyhet, men inget oväntat :(. Hoppas verkligen att ny teknik utvecklas så lagen hamnar efter. Känns snart som DC tillsammans med VPN är ett bra alternativ igen

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk

Så vitt jag kan se ligger swebits uppe fortfarande iaf?
Vet inte hur det är om man loggar in dock då jag personligen inte gillar Swebits.

Fegt som faan att gå på denna idioti som Pontén & Co dragit igång. Låt dom försöka att stoppa fildelningen! Dom har inte en snöbolls chans i helvete att lyckas stoppa oss om vi står fast vid vad vi tror på! Dvs den underbara fildelningen!

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt inte att The Pirate Bay domen skulle leda till en stängning av flera trackers, fast när jag tänker på saken är det inte särskilt konstigt. Som man kan förstå är det ingen som vill riskera allt för en ideell verksamhet. Fängelse och miljon skadestånd förstör ju ens liv. Skrämmande utveckling minst sagt.

Kan även tillägga att Swepiracy med sina 15000 användare har stängt ner sin tracker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiralkinder
Så vitt jag kan se ligger swebits uppe fortfarande iaf?
Vet inte hur det är om man loggar in dock då jag personligen inte gillar Swebits.

Fegt som faan att gå på denna idioti som Pontén & Co dragit igång. Låt dom försöka att stoppa fildelningen! Dom har inte en snöbolls chans i helvete att lyckas stoppa oss om vi står fast vid vad vi tror på! Dvs den underbara fildelningen!

De har stängt ner sin TRACKER, sidorna ligger fortfarande upp då det inte kan vara olagligt.

Permalänk

Men denna risk är väl egentligen bara om trackern hostas i sverige ? Är det så mycket dyrare att hosta dem i t.ex. Luxembourg, Ryssland eller vars det nu kan vara "säkrare" ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Dom har börjat montera upp en kamera utanför mitt fönster just nu.

Satan... dom tog med sig powerbits

Men det kommer överklagas så pass att en ny lag kommer och hejsan hoppsan alla blir frikända.

Permalänk
Medlem

Hahaha, väldigt roligt iallafall.

Permalänk

Schysst att fokusera på en site som gör det möjligt för flera svenskar att bli ordentligt utbildade. Studenter är bland de fattigaste av de som verkligen försöker göra något av sina liv. De flesta föredrar nog en riktig bok och köper sin litteratur om de har råd.
Konstig prioritering. Bättre då att satsa på de som fildelar musik då skivförsäljningen går så dåligt och många artister, speciellt mindre, som förtjänar sin lön för mödan har svårt att leva på sin dröm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Förstår inte riktigt hur folk som fildelar är rädda för TPB-domen och IPRED.

Chansen att någon skulle bry sig om den vanliga fildelaren är ju extremt liten om du nu inte rippar o upploadar saker i väldigt stor skala innan de är släppta

Grejen är att bolagen inte hanterar fall individuellt utan sköter numera en maffiaverksamhet utöver den skojfriska marknadsföringen de skött senaste... sin existens. Folk är oroliga för att bryta mot denna nyinförda lag till en start då man inte vet hurvida människan kan försvara sig mot bolagens våldtäkter mot demokratin.

Det enda denna lag kommer föra fram är mindre intäkter i verksamheter som omfattar pengar som går i omlopp samt mindre pengar i t.ex. hårddiskar och dylikt. Även om Sverige i sig självt inte har några konkreta lokala tillverkare så är det på sikt något värt att tänka på.

För eller senare så dör ju de nuvarande data-idioterna till kapitalistkommunisterna (wow) ut, och lagarna de förde fram kommer ju bara rivas itu. Den tekniska utvecklingen kan man inte stoppa.

Permalänk
Medlem

Swebits ÄR nere, och går längre inte att fildela igenom.. Alla torrenter är borttagna, MEN dom har beslutat att hålla forumet vid liv. Förmodligen för att ha en chans i framtiden vid en eventuell comeback.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas fanimej att folk tvärvägrar köpa media nu. På grund av upphovsmaffians beteende tänker jag inte börja köpa ens om det kommer bra betaltjänster. Så jäkla viktigt är inte den skit dom producerar för mej.

Egentligen borde folk göra total tvärnit nu och tillochmed kasta ut Spotify och hela skiten även om man har reklamfinansierade tjänsten. Till slut kommer dom riktiga kreatörerna att säga ifrån när dom blir fattiga på riktigt till skillnad från aset Ponten o Co:s korrupta siffror dom säljer till våra politiker som köper med hull och hår.

Permalänk
Medlem

VÅGA VÄGRA KÖPA MEDIA! Inga DVDer! Inga CDskivor! Inga biobesök!

Svält svinen till döds!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Varför köpa när man kan tanka!!
Fan en CD skiva är ännu lika dyr som alltid sen lyssnar man MAX på en till 2 st låtar per cd helt onödigt att kasta ut 200kr på en skiv jävel och sen har man den här spoortify vad ska den va bra till!? kan man ju inte lägga in låtar på MP3 spelaren

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk
Medlem

PowerBits...

Jag gick med i Piratpartiet idag. I sommar kommer jag att utföra min första politiska påverkan som myndig person.

PIRATPARTIET SKA IN I EU-PARLAMENTET DEN 7 JULI!

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Tragiskt...

Edit: KOrtade ner mitt svar... Hittade en bättre tråd under ÖÄ...

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
VÅGA VÄGRA KÖPA MEDIA! Inga DVDer! Inga CDskivor! Inga biobesök!

Svält svinen till döds!

En ganska bra ide. Dock så måste det vara globalt. Att alla slutar köpa. Detta skulle ha stor inverkan på försäljning. Är en film riktigt bra så köper man den ju. Men man vill inte köpa grisen i säcken direkt.

Nu vill man bara se "Fildelare strejkar och vägrar köpa media" i tidningen.

Själv tänker jag sluta köpa media totalt. Blir bara förbannad. Själv kör jag med öppet nätverk också...

Men hur fungerar TrueCrypt?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Om upphovsmaffian inte var så jämra envisa och kunde tänka längre än näsan räcker skulle jag som förr köpa en del musik o film och media, nu är det slut med det, kommer inte köpa NÅTT fören dom ändrar sig, för min del får dom gärna gå i konken allihopa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
... Att alla slutar köpa. Detta skulle ha stor inverkan på försäljning. ...

Sorry att jag plockar ut det är ut ett sammanhang, men tyckte bara att det såg så roligt ut

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.