Svenska fildelningssajter stänger ned

Permalänk
Proffsmoddare

Man får helt enkelt skylla sig själv om man inte hänger med i utvecklingen. Och bara för att de halkat efter så ska de straffa Svensson? fattar mig inte på idioterna. Man har misslyckats att ge den bekvämlighet som internet faktiskt erbjuder.

Man vill inte ha musik på skiva längre. Man vill ha de lättillgängligt via internet eller mp3. Och sen använder man "folk har slutat köpa skivor" som ett argument för att svensson köper mindre musik... Vem FAN vill byta skiva 200 gånger om dagen?

Det är precis som när radion kom. Var ett jävla liv då med. Musikbranshen i fronten och sa att detta skulle vara "döden". Finns ett riktigt roligt klipp på youtube där de intervjuar flera artister när "radion" (musikens död) kommer.

Hur många slutade inte ladda musik när spotify kom tex? Jag kan då säga att jag inte laddar en enda låt till datorn längre. Det som man saknar är att kunna köpa låten via spotify och fixa den på en mp3.

Det är dags att sluta leva kvar i det gamla och hänga med i utvecklingen. Det går inte längre att ha butiker och sälja cdskivor i samma utsträckning som förut. Det här är ungefär som om att man skulle ha förbjudit datorer och skrivare för att de konkurerar ut skrivmaskiner...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

jag har inte problem att pyta för något jag tycker är bra.. men 95% av vad som laddats ner går inte att få tag på eftersom sverige är lika utvecklat som serbien ..

skulle man vara lite effektivare på importen av diverse så man slipper alltid sitta och leta efter internationella sidor så fort man vill ha något

och jo det är fan synd det här med att våra kära "kändisar" bara tjänar 37 miljoner om året istället för 55. hur ska dom nu kunna betala sin nya båt eller sin femte lyxvilla, eller fru ? tragiskt ,, jag tyckte jag var en dålig människa .....

ipred är en lag som inte är så genomtänkt . eftersom det är väl inte folket som skapat problemet men det är vi som ska få lida av skiten ..

jag har ett köpstop tills agusti++ minst pga av idiotin

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Fast det är lite roligt endå.. Vi straffar dom genom att hejdlöst tanka ner massa skit via deras trackers och dom får böta och sitta i fängelset för det och nu stänger alla andra trackers ner för att inte gå samma väg till mötes och då börjar vi klaga som om vi håller på att få avtändning som ett par jävla spruttorskar.

Öhhh, meeehhh, vaaahhffaaahh, geeeehh ossss daaaa! Jaaaa hööleeeejuuuuhh påååå dööööööhäääbooortaa! Snaaaart eeejuuuseeeekeeert avsniit niiiiiitoooon av tjuuuufuuuuraaa hääärrjuuusåå koomijeeennurååå! Fan, jaaaeju heeeltsjuuuk, jaaag mååste fåå en liiiteeen neeerlaaadningteeee, schyyyyrrreerååå?!

Nå, back to allvar! Inga mer biobesök, dvd-inköp eller musik och bokinköp på minst ett år - ett bet som jag ingått med ett par polare. Har förvisso en dispens att få ta mina ungar på bio först med de biocheckar jag redan har men sen är det stopp för alla utlägg på media.

För att även dra mitt strå till stacken vad det gäller att visa på bättre statistik på bredbandsgraferna så har jag lagt upp alla mina foliehattsfilmer (läs: Zietgeist m.fl) på tPB bara för att dela ut något - det leechas som fan från dom och jag är inte det minsta rädd att dom tar mig för det.

Permalänk
Medlem

IPRED är rätt knäppt, utan tvekan.

Men jag tror inte detta med att trackers stänger ner kommer hålla i sig, det är en tillfällig grej.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Proffsmoddare

Det parti som vinner nästa val är det parti som får tillbaka anonymiteten på internet.

Det är då det partiet jag kommer att rösta på då det är en av de viktigaste frågorna. Och det är den som upprör mig mest. Ett ***** skämt är vad det är...

Edit: jag är så ***** förbannad att jag inte kan sova.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Dessvärre lär inte min bojkott utav "nöjesindustrin" göra någon skillnad då jag gör ett biobesök om året i princip, knappt köpt en cd-skiva på 10 år och köpt en dvd-film i hela mitt liv. Men jag lovar att upprätthålla denna bojkott, även om det kan te sig tämligen lätt!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

finns ju andra sätt än torrenter om man får tankningsabstinens

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tro att i stort sätt alla som lade upp torrenter på dessa sidor nu enbart kommer lägga upp dem på andra trackers istället. Summa sumarum blir att lika många kommer köra vidare. Ponten kan ta sig där solen aldrig skiner och dra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

RIP SwebitsTV

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Läs våra regler innan ni skriver något som kan tangera gränsen för vad som är tillåtet.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är inte nedladdning för vikande försäljning utan det handlar mer om teknisk utveckling generellt. Det är inte försvarbart att ta 200 spänn för något som kostar dem nada att distrubiera (dvs. marginalkostnad). Det enda det här gör är saktar ner den tekniska utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hann precis beställa några filmer på blu-ray och dvd innan jag såg nyheten. Men ska sluta med bio och cd skivor. Kommer bara köpa 1 skiva i år vad jag vet.

Sen förstår jag inte varför USA och deras äckliga företag ska på och mobba lilla Sverige. När det finns länder mer sjukt mycket mer piratkopiering i stor skala som säljs ute på marknader osv. Kolla liksom Thailand, Ryssland, Kina. Där finns det ju i princip bara piratkopierat material, dock så bryr sig inte dom länderna om USA och deras jävla skrämseltaktik. Jag tycker Sverige ska göra som dom, vänd USA ryggen och bara kör på som vi gjort innan och be USA ta sig i röven.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

När ska de inse att folk fildelar för att de inte vill betala 179 kr för en CD skiva som kostar typ 20 kr för dem totalt. Helt sjuka summor de kräver för musik och film.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

klart trackers stänger ner. Kan piratebay få en absurd dom som fängelse kan ju vilken tracker som helst få samma skyldighet. inte för att det fanns någon egentlig bevis för att piratebay skulle få den domen.

synd att det finns så himla okunniga männsikor i rättsväsendet. antingen så är dom utan vett och kunskap, eller så har dom blivit köpta kan man tänka sig.

med tanke på hur snabbt och på vilket sätt både FRA och IPRED blev igenomröstade kan man ju undra ordentligt. en sak är klar. Svenska staten gör fiender av majoriteten av unga tror jag.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk

Alternativ

Jag personligen är inte så störd. De kommer överklaga och jag tror inte de kommer få lika hård dom då. Om ens någon.

Mitt eget tankande ändrar man inte så mkt på inom en månads tid. Musik använder jag spotify till. Allt som krävdes var en inbjudan, gratis och lagligt.

Spel köper jag sedan gammalt oftast och är jag osäker på det så testar vi ett demo. Många spel börjar sjunka i pris och ligga kring 300 kr helt nya. Med tanke på hur många år av utveckling som ligger bakom och hur många timmar spelglädje det ger mig så betalar jag gärna.

Filmer, bio gillar vi men går ju inte dit varje dag och kollar. Hemmaalternativ borde vara billigare än bio annars får man väl fortsätta som man gjort innan. Oneswarm underlättar det hela.

Jag tror överlag att trafiken är uppe i samma nivå om en månad eller två då vi kanske vet mer om det rättsliga läget. Faktum är att någon KAN knäcka sig in i min trådlösa router och krävs det verkligen inte att de ska kunna bevisa att det är jag? De säger att det inte ska bli lika tandlöst som det var i danmark men jag har svårt att förstå hur de ska kringgå lagarna på det viset.

Jag har inget emot att betala så länge priset är skäligt och de som inte har pengar gnäller jag inte över om de tar del av kulturen som vårt land har att erbjuda gratis. Musiker ska främst tjäna pengar på spelningar inte skivor enligt min uppfattning. Och i verkligheten är det väl lite så? Inte mkt av den pengarna från skivor som kommer till artisten?
Filmer behöver bara allmänt skärpa sig och ge bra nerladdningsalternativ tidigt (och samtidigt) över hela världen för en låg kostnad. Det är inte direkt att marknaden upplever någon kris nu. De simmar ju i hutlöst mkt pengar.

Spel, ja där ligger det för rätt många spel på en ok nivå.

Sen kan de avveckla allt som har med övervakning att göra och pirtatskydd så skulle de nog spara sig en slant där med.

Permalänk
Avstängd

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Ser ingen skillnad i trafikmängd efter domen i fredags.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är ett löjligt argument att man inte vill köpa skivor för att "artisten får nästan inget av pengarna ändå". Menar folk att han som sitter i kassan i skivbutiken, chauffören som levererar skivorna från Tyskland, hon som sliter vid en CD-pessningsmaskin och flera inte förtjänar någon lön?

Faktum kvarstår även att skivbolagsdirektören tar en risk när han väljer att ge ut en skiva med en artist. Precis som att de som satsar pengar i ett företag vill ha utdelning vill han som satsar pengar på en okänd artist ha utdelning.

Permalänk
Avstängd

Vilka fjantar, som bangar.

TPB var bara ett PR trick för att skrämma folk.

TPB kommer ändå att överklaga.

Permalänk
Medlem

swebits är fortfarande uppe?.....

Permalänk
Medlem

Varför kan bolagen inte utveckla system där vi kan tanka hem hd-material direkt i någon mediabox? Och ta 100-200kr/månad i kostnad så får man se på så mycket film och serier man vill. Man kan uppskatta att de hade haft 2 miljoner kunder i Sverige, det hade de tjänat 40 miljoner på i MÅNADEN. Och nästintill kostnadsfritt, förutom några mastiga servrar.

Men nej, tydligen handlar detta om något annat. Kom med förslag istället för att att göra Svensson till kriminell.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Varför kan bolagen inte utveckla system där vi kan tanka hem hd-material direkt i någon mediabox? Och ta 100-200kr/månad i kostnad så får man se på så mycket film och serier man vill. Man kan uppskatta att de hade haft 2 miljoner kunder i Sverige, det hade de tjänat 40 miljoner på i MÅNADEN. Och nästintill kostnadsfritt, förutom några mastiga servrar.

Men nej, tydligen handlar detta om något annat. Kom med förslag istället för att att göra Svensson till kriminell.

Därför att de har fabriker för CD/DVD, återförsäljare, kontrakt, en rädsla för utveckling, osv.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Varför kan bolagen inte utveckla system där vi kan tanka hem hd-material direkt i någon mediabox? Och ta 100-200kr/månad i kostnad så får man se på så mycket film och serier man vill. Man kan uppskatta att de hade haft 2 miljoner kunder i Sverige, det hade de tjänat 40 miljoner på i MÅNADEN. Och nästintill kostnadsfritt, förutom några mastiga servrar.

Men nej, tydligen handlar detta om något annat. Kom med förslag istället för att att göra Svensson till kriminell.

Skulle utan tvekan gå med att betala en summa i månaden för att få tanka film och musik.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
swebits är fortfarande uppe?.....

Sajten är uppe, men trackern stängs ner. Du kan alltså surfa runt på sidan som vanligt, och forumet kommer vara kvar, men inga torrents kommer att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Hann precis beställa några filmer på blu-ray och dvd innan jag såg nyheten. Men ska sluta med bio och cd skivor. Kommer bara köpa 1 skiva i år vad jag vet.

Sen förstår jag inte varför USA och deras äckliga företag ska på och mobba lilla Sverige. När det finns länder mer sjukt mycket mer piratkopiering i stor skala som säljs ute på marknader osv. Kolla liksom Thailand, Ryssland, Kina. Där finns det ju i princip bara piratkopierat material, dock så bryr sig inte dom länderna om USA och deras jävla skrämseltaktik. Jag tycker Sverige ska göra som dom, vänd USA ryggen och bara kör på som vi gjort innan och be USA ta sig i röven.

Mjo, men kina & ryssland är ju inte usa älskare precis, så dom skulle inte ge sig lika lätt som sverige gör.
sverige vågar inte spänna dom såklallade musklerna mot "stormakten" usa.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas
Jag tycker att det är ett löjligt argument att man inte vill köpa skivor för att "artisten får nästan inget av pengarna ändå". Menar folk att han som sitter i kassan i skivbutiken, chauffören som levererar skivorna från Tyskland, hon som sliter vid en CD-pessningsmaskin och flera inte förtjänar någon lön?

Faktum kvarstår även att skivbolagsdirektören tar en risk när han väljer att ge ut en skiva med en artist. Precis som att de som satsar pengar i ett företag vill ha utdelning vill han som satsar pengar på en okänd artist ha utdelning.

Varför ska jag tvingas betala för andra att göra det jag vill göra själv?
Och det är ingen som säger emot att skivbolag vill gå plus.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aarthas

Faktum kvarstår även att skivbolagsdirektören tar en risk när han väljer att ge ut en skiva med en artist. Precis som att de som satsar pengar i ett företag vill ha utdelning vill han som satsar pengar på en okänd artist ha utdelning.

Det är där internet kommer in. Lägg ut den nya artisten på nätet, gratis, och se hur artisten funkar mot en marknad. Om folk tar hem dom låtarna artisten har spelat in och fått en positiv feedback så kan det kanske vara läge att antingen sälja skivor med artisten eller skicka ut artisten på en turné tillsammans med nåt etablerat namn som drar till sig publiken i första hand.

Det är väl så det borde fungera i dagens IT-samhälle ?

Visst är det synd att så många trackers stänger ner, men jag har en jäkligt stor förståelse för det. Ingen vill riskera miljon skadestånd till grupper som redan drar in miljardbelopp. Sen är det väl en viss skillnad, dom flesta trackers hade väl inte några direkta inkomster via reklam på sidan, utan dom förlitade sig väl på användarnas donationer. Detta medans TPB fick X-antal kronor via reklam på sidan. Jag kan ha helt fel så jag får väl reservera mig lite.

Att folk slutar tanka. Inte så konstigt det heller, väldigt få vill riskera att få ett brev ifrån IFPI eller nån annan kul organisation där man får välja mellan 500,000kr i skadestånd plus rättegång eller 150,000kr och ingen rättegång. Visst, det ska komma ett varningsbrev först, men jag litar inte ett smack på det, bolagen vill ha pengar och är antagligen beredda att gå över lik för att fullfölja det hela.
Den dagen jag hatar min fru, då ska börja tanka igen... det är hon som står för bredbandsabbonemanget

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Töntigt att driva en trackertjänst och vara "break all the rules" och "Fuck the system" för att lägga ner så fort något händer.

"Don't do the crime if you can't take the time!"... Idiotiskt att starta tjänsten från början om man inte tänkt köra på ändå!

"Hobbygangsters"!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag hoppas folk som slutar tanka tar sitt ansvar på annat håll och slutar köpa skivor och fysisk media helt. I rådande finanskris skiter jag i om skivindustrin dör en vällförtjänt död med CD fabriker som läggs ner. Denna branch behöver en spark på en resetknapp och det omgående efter de kränkningar mot demokrati och rättigheter de begår bland annat genom EU manipulation.

Även artister som har huvudet under armen behöver den sparken. Björn Ulveus är ett praktexempel.

Permalänk
Inaktiv

vem bryr sig om bittorrent nuförtiden när man har nyhetsgrupper?

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att Herr Poten och alla politiker tror väll att försäljningen på skivor och dyl kommer att skjuta i höjjden nu!...suck

Jag kommer iaf att bidra med lite pengar och gå och rösta i juni, kommer att be mina vänner och nära o kära att gå och rösta också! Gör det samma alla här på Swec så sitter Piratpartiet i EU

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200