Köpa nytt moderkort och grafikkort, vad ska man ha?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt moderkort och grafikkort, vad ska man ha?

Hej!

Brorsan har lyckats paja sitt grafikkort och moderkort Så nu undrar jag vad han ska köpa istället.

Han har en Core 2 Duo E6400 på 2,13 GHz, ett par GB (3 minnen säger han) 800 MHz DDR2 och ett 400 W ACE-nätagg.
Frågan var: Moderkort? Det är inte så noga, så ett biligt blir nog bra. Vad tror ni om ett Asus P5QL? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386362
Grafikkort är nästa ännu mer råddigt. Han vill betala runt 2500 kr eller lite mer om det är motiverat. Vad ska man köra på, ATI 4870, Nvidia 9800GTX+, eller var är mest prisvärt just nu?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

Moderkortet borde passa ja
Och HD4870 1Gb är prisvärt men det verkar som om ATI dumpar priserna just nu så det kan vara värt att vänta någon dag iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andrew_Swe
Moderkortet borde passa ja
Och HD4870 1Gb är prisvärt men det verkar som om ATI dumpar priserna just nu så det kan vara värt att vänta någon dag iaf.

Det kan ta flera veckor innan man märker några större prissänkningar...

Permalänk
Medlem

Det han ska köpa är ett nytt nätagg till att börja med, onödigt att paja de nya grejerna också.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Köp ett corsair nätaggregat!!!

Permalänk
Medlem

Hm, så det är verkligen så illa att hans nuvarande nätagg inte duger... Jag tror han hade ett ATI X1950XT i den förut och det funkade, men HD4870 drar alltså så mycket mer? Vad skulle man behöva för effekt?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Det kan ta flera veckor innan man märker några större prissänkningar...

Jag sa , vänta någon dag och se, inte vänta veckor.

Sedan så borde detta nätagget duga. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338686

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Andrew_Swe
[B] Jag sa , vänta någon dag och se, inte vänta veckor.

Jag förstod det också. Vad jag menade var att han inte skulle gå och vänta i flera dagar(enligt dig) (veckor enligt mig) och hoppas på några dramatiska prissänkningar. Hans brorsa låter ju ganska desperat...

Permalänk

Jaja, sådana missförstånd det kan bli. Det gäller att vara tydlig i sina formuleringar, fy skäms på mig Som sagt, nätagget jag länkade till och ett HD 4870-kort (1-GB).

Permalänk
Medlem

Ni är till bra hjälp Men han tycker att det låter lite svettigt med ett nätagg för knappt 900 spänn, finns det något billigare alternativ?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Ni är till bra hjälp Men han tycker att det låter lite svettigt med ett nätagg för knappt 900 spänn, finns det något billigare alternativ?

Kvalitet kostar!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Kvalitet kostar!

Tyvärr Kanske är lika bra att köpa ett ordentligt nu så slipper man uppgradera igen sen.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Köper det där Corsair-agget som länkades till, Asus P5QL:et jag länkade i trådstarten (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386362) och ett HD4870 1 Gb, kanske Powercolor? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368308
Men några frågor:

- Är 1 Gb-varianten så mycket bättre att det motiverar 500 kr mer än 512 Mb?
- Ska man satsa på något helt annat kort? GTX260, det kostar i princip lika mycket?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!