Tre nya processorer från AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Självklart menar jag strömförbrukningen/värmeutvecklingen. Mendet är inte alls konstigt. De har bättre yields nu, bättre chip helt enkelt. Och det visste de då, för det första så kan de räkna ut ganska bra hur bra yiledsen utvecklas. Dessutom så visste de att yielden skulle vara bättre då de redan då börjat tillverka dem. En processor som släpps i april kan ha tillverkats ett bra tag innan dess. Tar några veckor för en processor att hamna i butiken från det att det chipet tillverkats. Och detta gäller i högre utsträckning processorer som inte släppts ännu.

Okej, jag tror jag förstår. Då har det alltså ingenting att göra att det är AM3, utan bara att de nyare chipen är bättre?

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Okej, jag tror jag förstår. Då har det alltså ingenting att göra att det är AM3, utan bara att de nyare chipen är bättre?

Mvh Johan

Ja hittills, AM3 har dock även stöd för snabbare HyperTransport Buss, vet dock inte om de första AM3 moderkorten använder någon annan HT än 3.0 (vilken används även av AM2+).

Men den huvudsakliga förbättringen verkar vara förbättrad produktion som möjliggjort snabbare CPUer, samt DDR3 controllern.