Tre nya processorer från AMD

Permalänk
Melding Plague

Tre nya processorer från AMD

Det har dykt upp information om tre tidigare okända Phenomprocessorer. Det handlar om en ny fyrkärnig värstingmodell, och ett par kraftfulla tvåkärniga processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

synd att den nya värsting inte passar i AM2+

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Avstängd

Why even bother?

Dom kan ju inte hålla på och släppa cpu's som fortfarande inte hänger på intels prollar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Why even bother?

Dom kan ju inte hålla på och släppa cpu's som fortfarande inte hänger på intels prollar...

Så talar en sann fanboy!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 955 Ser jag verkligen fram emot!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
synd att den nya värsting inte passar i AM2+

Mig veterligen fungerar AM3 CPUer i AM2+ socklar. Har du AM2+ moderkort ska det nog räcka med en biosupdatering för att detta ska funka.

Edit: Ditt moderkort ska enligt gigabyte klara det. http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Over... så kolla att biosversionen stödjer processorn så ska det nog inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
synd att den nya värsting inte passar i AM2+

Det är väl tvärt om? Att en AM2+ processor inte passar i ett AM3 moderkort!
Men AM3-processorn ska väl gå utmärkt i ett AM2+ moderkort?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk

jaha! har den nya minnes kontroller för ddr2 också?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad 955 har som inte 940 har? Har den mer cache? Liksom, 200 mhz är ju inte att hänga i granen..

Sen har ju 940 upplåst vilket gör att vilken person som helst kan få upp den i 200 mhz.

Sen vet jag så klart att de stödjer DDR3, men vad jag har hört ger det bara cirka 5% mer prestanda?

Permalänk

skulle det inte komma en 3.5 MHZ också snart?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Varför släppa en massa processorer som är nästan likadana? Hade de inte kunnat ha lite färre modeller...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jag förstår inte vad 955 har som inte 940 har? Har den mer cache? Liksom, 200 mhz är ju inte att hänga i granen..

Sen har ju 940 upplåst vilket gör att vilken person som helst kan få upp den i 200 mhz.

Sen vet jag så klart att de stödjer DDR3, men vad jag har hört ger det bara cirka 5% mer prestanda?

Vad är det för sätt att tänka på? Med det resonemanget släpper man ju aldrig nya processorer. Och 955 kommer kanske vara upplåst också, det vet vin inte ännu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
synd att den nya värsting inte passar i AM2+

Är inte alla AM3-prollar bakåtkompatibla med AM2+??? Trodde det som var hela grejen med dem att någon som inte har råd att uppgradera hela paketet men sitter på ett AM2+ moderkort kan skaffa prollen först och uppgradera resten när han/hon har råd. De ska väl stödja både DDR2 och DDR3 med?

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OminousFate
Är inte alla AM3-prollar bakåtkompatibla med AM2+??? Trodde det som var hela grejen med dem att någon som inte har råd att uppgradera hela paketet men sitter på ett AM2+ moderkort kan skaffa prollen först och uppgradera resten när han/hon har råd. De ska väl stödja både DDR2 och DDR3 med?

Helt rätt, AM3-processorer funkar utmärkt i AM2+-moderkort men INTE tvärtom.

Sen förstår jag inte vad folk klagar på, Intel har också små frekvenssteg. Sweclockers har inte tagit bort 950 som med största sannolikhet inte existerar (således 945@3,0GHz och 955@3,2GHz).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Ser verkligen emot tester av 950 och 955 får väl hoppas även pristet hålls tillräckligt nere för I7

För 940 har väl presterat hyfsat mot i7 i vissa tester?

Kan man hoppas på kriskrig till våren? Med i7 i5 och dessa?

Permalänk

ingen som vet nåt om 3.5 som skulle komma?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Helt rätt, AM3-processorer funkar utmärkt i AM2+-moderkort men INTE tvärtom.

Sen förstår jag inte vad folk klagar på, Intel har också små frekvenssteg. Sweclockers har inte tagit bort 950 som med största sannolikhet inte existerar (således 945@3,0GHz och 955@3,2GHz).

Men i fall man har ett moderkort som är "Ultra durable" och är till för att klara både AM2+ och AM3, då fungerar väll båda dem?

Permalänk
Medlem

Redan när core 2 serien kom under hösten 2006 så fanns det ju dual core processorer som lätt kunde klockas upp till hastigheterna vi ser nu, eller ?

Har utvecklingen i stort sett stått stilla sen dess, eller är det annat än antalet GHz som gör dessa nya processorer bättre ?
Jag misstänker att så är fallet, men varför presenteras då en massa info om just klockfrekvenserna som är på precis samma nivå som de var för 2 1/2 år sedan och inte info om det som gör dessa nya processorer så bra (vad det nu är) ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Mig veteligen så finns det ingen BE som är AM3 ännu? 955 verkar vara en trolig kandidat. Om inte så är det ännu mer intressant imo. Man tycker ju att dom borde ha minst en BE modell för AM3. Om inte 955’an blir en BE så har vi nog en till ny CPU som lanseras snart, en ny BE värsting.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Men i fall man har ett moderkort som är "Ultra durable" och är till för att klara både AM2+ och AM3, då fungerar väll båda dem?

Tror folk svarat på det rätt många gånger redan. Har du ett AM2+ kort som har stöd för AM3 processorer, så kan du just det, köra AM3 processorer. Och ja, självklart AM2 processorer också.

Permalänk
Medlem

Upp till 3.5 Ghz är planerat http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_future_AMD_Phenom_microp...

125 wattarna börjar alltså släppas först i April.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. En quad i 3,2 ghz är great. De lyckas då antagligen ta sig ett litet snäpp högre upp. Och en dual i 3,1 ghz och 6 M;B cache verkar ytterst seriöst inom dual-core segmenten.

Däremot kommer väl i5 snart väl?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Redan när core 2 serien kom under hösten 2006 så fanns det ju dual core processorer som lätt kunde klockas upp till hastigheterna vi ser nu, eller ?

så kan man inte argumentera, Pentium D som fanns innan core 2 duo fanns i hastigheter upp till 3,73 GHz och inte är en sådan snabbare än en core 2 duo. Enda sättet att veta hur bra dessa AMD processorer presterar är ett oberoende jämförande test. Vidare så känns det som att socket AM2+/AM3 är mycket mer framtidssäker än intels socket 775 och de idiotiska uppdelningen mellan core i5 och core i7.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Så talar en sann fanboy!

Det där uttrycket kan du lägga ner så FJORTIS fanboy ? nejdu..

Hade amd i alla år tills intel blev bättre och under den tiden har jag både haft intel/amd... så fanboy nej!!

Men ditt uttryck hänvisar till just det du sa till mej...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
Ser bra ut. En quad i 3,2 ghz är great. De lyckas då antagligen ta sig ett litet snäpp högre upp. Och en dual i 3,1 ghz och 6 M;B cache verkar ytterst seriöst inom dual-core segmenten.

Däremot kommer väl i5 snart väl?

Har inte hängt med vidare bra sista månaderna men slänger ur mig några tankar som kommer upp.

"Borde" vara halvknepigt med i5 för intel. Ur Intels perspektiv bör den antagligen inte komma för nära i7's prestanda när det samtidig inte är jättemycket neråt att spela på, speciellt inte om de helst inte vill att i5 ska konkurrera med p2 vad gäller pris(eller core2 för den delen om de planerar att fortsätta sälja/tillverka c2).
Är ganska nyfiken var på var i5 kommer/planeras hamna.

För att gå tillbaka till huvudämnet så undrar jag vad strömförbrukningen blir på 955.
Prestanda är inte svårt att gissa på ett ungefär och priset lär ju sättas till köpvärd så känns som det är förbrukningen som är det mest intressanta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Mig veteligen så finns det ingen BE som är AM3 ännu? 955 verkar vara en trolig kandidat. Om inte så är det ännu mer intressant imo. Man tycker ju att dom borde ha minst en BE modell för AM3. Om inte 955’an blir en BE så har vi nog en till ny CPU som lanseras snart, en ny BE värsting.

Det finns faktiskt AM3 BE modell. En 720 X3 BE

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 7800X3D| Moderkort: Asus B650 Prime-Plus| Minne: G.skill 32 GB DDR5@6400 MHz| GPU: MSI Radeon 7900XT| Chassi: Fractal Design North| SSD: Samsung 990 Pro 2TB| HDD: WD 1,5 TB + Hitachi 500GB| PSU: Corsair RM850

Permalänk
Medlem

Både de nya X2, X3 och X4 är en klar förbättring från de gamla phenom. Tycker även att de nya namnen är vettigare. Man förstår direkt var dom ligger.

Funderar just nu om det ska bli en x3 720 (am3) eller en x4 920 som skall in i datorn till sommaren. Eller om ja ska kräma på med en x4 940 =/

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Avstängd

Ska bygga en HTPC med phenom faktiskt men det blir ett senare projekt..

Får se hur dom nya cpun'a presterar och hur mye ström dom drar...

Permalänk
Hedersmedlem

100MHz kanske inte ger så mycket extra men det viktiga är att man har många produkter så de stora tillverkarna kan skräddarsy sina datorer så det passar dem och gör AMD intressanta. Vi glada nissar här på Sweclockers utgör en försvinnande lite andel av köparna och vi kanske vet skillnaden mellan modeller men det inte resten av köparna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Det där uttrycket kan du lägga ner så FJORTIS fanboy ? nejdu..

Hade amd i alla år tills intel blev bättre och under den tiden har jag både haft intel/amd... så fanboy nej!!

Men ditt uttryck hänvisar till just det du sa till mej...

Kan du bara inte dra.Blir så irrterad på dig.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Har inte hängt med vidare bra sista månaderna men slänger ur mig några tankar som kommer upp.

"Borde" vara halvknepigt med i5 för intel. Ur Intels perspektiv bör den antagligen inte komma för nära i7's prestanda när det samtidig inte är jättemycket neråt att spela på, speciellt inte om de helst inte vill att i5 ska konkurrera med p2 vad gäller pris(eller core2 för den delen om de planerar att fortsätta sälja/tillverka c2).
Är ganska nyfiken var på var i5 kommer/planeras hamna.

För att gå tillbaka till huvudämnet så undrar jag vad strömförbrukningen blir på 955.
Prestanda är inte svårt att gissa på ett ungefär och priset lär ju sättas till köpvärd så känns som det är förbrukningen som är det mest intressanta.

Jag är också nyfikenvar i5 kommer hamna.Kanske döds stöten för am3?Får hålla tummarna i5 suger.För annars vete fan hur kommer gå för AMD.775 är idag något sämre allternativ till am3.Så just nu ligger amd bra till.Intel säljer väldigt lite i7 nämligen. Så just nu är amd på så sätt bäst, så länge man inte har massa pengar till att köpa i7 då...

Visa signatur

Magnus AMD